פורום ארץ הצבי

(נכתב בתשובה ליערה, 11/12/07 12:17)

http://www.faz.co.il/thread?rep=108731
ליערה, בהחלט ייתכן ועוד-
אדם חושב (יום שלישי, 11/12/2007 שעה 17:45)
בתשובה ליערה

ראשית לגבי פרויד. אמנם לא למדתי פסיכולוגיה, לכן אני מסייג בזהירות את דברי, אבל באופן כללי, מהמעט ששמעתי/קראתי יש לי ביקורת (ובעצם ניתקלתי בלא מעט ביקורת של משכילים ממני (ראי למשל את הספר ''גנום'')) על הפסיכולוגיה במובנה הישן-קלאסי שכוללת את פרויד. כך שאותי, מה לעשות, פרויד לא הרשים.
דוורין שונה לגמרי מבחינתי (אולי הוא אפילו במידה מסויימת היפוכו של פרויד (ע''ע תורשה-מול-סביבה...) כי הוא הצביע על דברים די ברורים/קונקרטיים/נקודתיים שקיבלו ומקבלים חיזוק בתצפיות מדעיות. כפי שכתבתי עדיין לגבי העבר הרחוק - תחילת החיים ומקורם / תחילת-האנושות, יש מקום ליישות חיצונית - ''כח עליון''. לגבי מה שהיזכרת: מהלך הדברים מזמן הייוצרותנו-היבראנו ועד הלום, אפרט מיד.

שנית, הבעתי בתגובתי הקודמת ביקורת מרומזת על שיטת האינדוקציה לגבי האבולוציה, שיכולה להגיע ל''מסקנה'' שמקור החיים הוא מקרי (אני מאמין, כאמור, שהוא לא מקרי) ובכל זאת אשתמש גם אני בשיטה מעיין ''אינדוקטיבית'' לגבי הטיעון הבא:
פעם חשבו שכדור הארץ שטוח, שאנחנו מרכז היקום ושהשמש למשל מסתובבת סביב כדו''הא וכד'. אותה ''התנשאות מחשבתית'' או אם תרצי ''חוסר צניעות מחשבתי'' עלול להוביל אותנו למסקנה שאנחנו היחידים ביקום ושאין יצורים מפותחים בהרבה מאיתנו.
הצניעות המחשבתית הזו מחייבת לטעמי להכיר בכח עליון (או למי שלא מאמין לפחות באפשרות כזו).

שלישית, אכן מי שמאמין באלוהים, יכול לצפות שמעורבות אלוהית לא תיפסק ברגע הבריאה, אלא שתימשך הלאה (כפי שהזכרת (''תחום אחריות כוללת'')) השאלה היא המידה המקווה של ההתערבות, אבל זה נושא אחר.

מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.