פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
הזכות להגדרה עצמית אישית
מיכאל שרון ז''ל (יום ראשון, 17/11/2002 שעה 8:39)


הזכות להגדרה עצמית אישית - קווים מנחים


מיכאל מ. שרון





(עובד ממאמר מה- 29/04/2001 )


האם אנו בהכרח חיות להקתיות?

שכן רבים מהיצורים המקיימים מסגרות חברתיות מפותחות הינם כפופים בקיומם באופן בלעדי לחיי להקה. יש הטוענים שמכיוון שכך הדבר אצל אורגניזמים רבים, מן הראוי שכך יהיה גם בקיום האנושי.

מכך משתמעת טענה אודות ערך אונטולוגי (אונטולוגיה: ממשות, דרגת ועוצמת הקיום של ישות כלשהי) .הפרט הבודד אינו בר קיימא כביכול בלעדי הקולקטיב, ולכן גם לא ''שווה'' דבר בלעדיו. מכאן שכל אשר לו, גם מה שפעל ויצר, כל אלה כפופים למדינה או החברה והקהילייה, וגורלו כפוף בכל עת לשיפוט הקולקטיב.

אך כבר הפילוסוף הסקוטי דיויד יום הצביע במאה ה- 18 על כך שאין לגזור ולהנביע Ought from Is
דהיינו שמתאור מצב דברים מסויים אין לגזור ''מן הראוי שכך יהיה''.

מכאן שהאסטרטגייה הטעונית המדגישה את הכרחיות חוסר אפשרות הבחירה, עדיין תתקשה להכתיב לנו הכרעות קיומיות.

ואגב, גם אם יצביעו על הכורח בקיום להקתי אצל ציפורים, נמלים או ג'וקים, עדיין אנו בכל זאת הפרימאטים המורכבים ביותר בשכונה, ככל הידוע. ואף אם כך הדבר, וכורח להקתי זה אכן קיים, מהי בדיוק המקבילה האנושית ללהקה?

המצב ההופכי הינו כמובן זה של רובינזון קרוזו - שהסתדר אגב לא רע בעזרת תושיתו ובחברתו של ששת.
אבל האם אינדיוידואלים שחיים תוך פרטיות מירבית בישוב דליל אוכלוסין באלסקה או בצפון נורבגיה - האם הגדרת להקה חלה עליהם?
ומה בנוגע לזוג אוהב בטקסס, ביורקשייר או בהנובר? האם אין בקיום זוגי דרגה של אוטונומיה ביחס לקולקטיב?

זאת ועוד, האם ללהקת אנוש מסויימת יש מונופול על פרטים?
אכן, בבריה''מ או באנגליה הכפרית של המאה ה- 15 היו מגבלות חמורות על ניידות (שלא חלו אגב במקרה של אנגליה על אנשי ספר ולמדנים, תלמידי אוניברסיטה או שחקנים נודדים).

אך כיום אנו נמצאים בעידן של ניידות ופתיחות, ויהיה קשה יותר לקבוצה אנושית מסויימת לנכס פרטים תוך שטיפת מוח וצורות שונות של כפייה בריונית החוסמות כביכול מציאותן של הוויות חיים אלטרנטיביות.

אכן, מטענות שונות של אזרחים עולה במידת מה, בפראפרזה על דברי טובייה החולב ב''כנר על הגג'', שלהיות יהודי בישראל, גם אם אין זו בושה, מצד שני, גם אין זו תמיד מציאה כל כך גדולה.

ובכן, האם עלינו לקבל את דבריו של הפילוסוף ז'אן פול סארטר שהתכנסות, ובמידת מה התאבנות הוויתנו מסביב ליהדותנו הינה בגלל האנטישמי המאזכר זאת?
כלומר שיהדות ואנטישמיות ''הולכים תמיד קומפלט''?

עלינו לזכור שחלק מהאתוס הציוני של היהודי החדש הנוצר כאן הינו למעשה ריאקציה הופכית לאנטישמיות, נסיון ''להראות לו'' לאנטישמי שאנו לא כאלה.

כקוריוז מעניין זכור ספרו ''גנבים בלילה'' של ארטור קסטלר האנגלי (ממוצא הונגרי-יהודי) שביקר בפלסטינה בשנות ה- 30 ותאר את הצבר הטיפוסי - התמיר, השרירי, העז כפלדה בעל העיניים הכחולות והשיער הבלונדיני.
כקוריוז אחר ציינתי לעצמי את נאומו של עזר וויצמן בבונדסטאג לפני כארבע שנים, דומני, בו הדגיש שוב ושוב את הצבאיות היהודית, זו התנכ''ית וזו המודרנית, תוך ציטוטים מלחמתיים-ברובם מהתנ''ך.

נאום זה אמנם זכה לתשואות חמות, אך דומני שהבחנתי בהבעת תהייה בפני כמה מהצירים (בנוסח, מה בדיוק רוצים מאיתנו?) ואולי אף בתנועת ביטול מבודחת של הקאנצלר קוהל תוך שהוא נפנה לקבוצה כלשהי.

אז מה עושים? סמנטיקה, וטענות על חופש הבחירה -הזכות לבחור גם ש''לא להיות יהודי''? הצחקת את האנטישמי.

להיות ''יהודי גאה''? גם זה כבר שחוק ומוכר.

''הכרת ההכרח'' כביכול ודאייה לקראת הגמרא ושולחן ערוך, הקבלה, או להבדיל, מכללת עלמא וארון הספרים היהודי? נו טוב אבל שיהי מתוך בחירה ממשית ולא מתוך ''דווקא'' בנוסח: ''הם אומרים שאני כזה, ואף אם בניגוד לברוטוס הם אינם תמיד ''אנשים מכובדים'', בכל זאת, אדרבא ואדרבא''.

אבל מה, מה עושים? נו אז אולי נעזוב לרגע הגדרות נאכפות על ידי קולקטיבים כאלה ואחרים, ננשום עמוק, נשתחרר מעט, ונשאל את עצמנו משהו על החיים הראויים, אלה שראוי לחיותם.
''אנוכי שכמותך, ומה עם הגורל הקולקטיבי, השורשים, המטען, האם אתה חושב ברהבך שאתה יכול להתקיים ללא אלה? ''הקולקטיב זה הכל, אל תהיה תרנגול''.

אמנם אני זוכר מישהו שלפני שנים רבות - בדומה לדיוגנס היווני שהלך עם פנס וחיפש אנשים דוברי אמת - אותו מישהו בחן אנשים ברוב קשב, אך מעולם לא הצליח להבחין בשורשים מתחתם.
נו, תגידו, זוהי היתממות. בכל זאת, הזכרון שלנו נע מעבר לקיומנו הפרטי לקראת משהו מחזק ועמוק ונותן כוח, וכך גם הוויתנו, בין השאר לקראת השפה, ההווי המשותף, לקראת כל אותם גורמים המאיישים את הוויתנו.

ניסוי מחשבתי ושחרור ריגוש-עומק : עסקת בומביי.

נניח לרגע שאתה נפגע בשעת מבצע או ממכונית תופת, ובשבריר התודעה הבא אתה מוצא עצמך מוטל מתעוות על צידך, ויודע, יודע שאלה רגעיך האחרונים.

בשעת שקיעה זאת לאינסוף, כשכל הקולות והמראות סביבך נפוגים, לפתע דומה עליך שאתה שומע בבהירות את ההצעה הבאה: למות לאלתר, או להיות במשך 50 השנה הבאות קבצן בבומביי.

אתה שם לב בצלילות מפתיעה, כשמרחב אפשרויות שלם נגול לפניך, שלא מדובר בעיסקת ''גילגול''.

אלא באפשרות המשכיותם של הזכרון והתודעה: הכל יהיה נוכח שם בתודעתך, רק שאתה תהיה לא שם.

שנים תמשיך להעסיק את הקרובים עליך האניגמה (החידתיות) להיכן נעלמת בלי להשאיר כל עקבות.

ואותך כקבצן המשתרך בסחבות בבומביי בין ההמון הצפוף עוד תמשיך להעסיק שנים רבות האפשרות ''לחזור איכשהו'' ולהודיע:

''הייתי חייב לקחת פסק זמן מהכל, אל תשאלו יותר'' או משהו בדומה לכך, והכל ישוב להיות כבראשונה.

אבל הגעגועים, הגעגועים האלה לקראת קיום מלא שהיה ואיננו, הגעגועים שיתעצמו עוד יותר בידעך שבאותה שניה בה ההבטחה תופר, למשל בטפסך במדרגות הקונסולייה הישראלית, תתמוטט - וזה יהיה הסוף.

ובכן, עשיתי כאן מה שאינשטיין כינה ''ניסוי מחשבתי'', אך הינחתי הנחות ואילוצים חזקים מדי, נא לשים לב.

במציאות אין כמעט מצבי גבול קיצוניים ושרירותיים (למה דווקא קבצן בהודו?) נוסח ''עסקות בומבי'' או כאלה המותווים בסיפורים נוספים ומשונים אחרים: נארטיבים המאלצים שלא בדין את המסקנה שהמציאות הקיימת היא האלטרנטיבה היחידה וההכרחית לעצמה, בבחינת ''הטוב שבעולמות האפשריים''.

לשום הוויה לא חייב להיות מונופול על קיומך החד- פעמי כאינדיוידואל.

וברוח אדם סמיט, הכלכלן בן המאה ה- 18, ניתן לדבר אמנם על אותה יד נעלמה, ההופכת אדם המחייב עצמו כאינדיוידואל, בבחינת אדם חופשי, גם לפרט מועיל יותר לקולקטיב.

יאמר על ידי רבים, לא בהכרח מאמינים צרופים ועובדי ה', שהיות האדם יהודי הינו עניין לחלוטין שלא בתחום בחירתו האישית ורצונו של האדם, אלא עניין של כוונה אלוהית ו/או של הגדרה חד משמעית.

אכן, בוודאי שאפיון היהודי ככזה הוא ''טכנית'' חד משמעי.

אך כשם שיתכן מתקן אלקטרוני שהוא גם מתקן התקשרות לאינטרנט וגם טלפון סלולרי, כשם שיתכן עץ שהינו בעל שני צבעים ויותר, כך גם יצור מורכב כאדם יכול להתאפיין על ידי יותר מתכונה מגדירה יחידה.

השאלה שנרמזה כאן הינה עד כמה אנו יכולים באופן חופשי ובנסיבות משתנות להדגיש או לעמם, לאמץ הוויתית או להתעלם מהמאפיין החשוב הזה.

ברור שבחו''ל המאפיין היהודי ואפילו דרגה כזו או אחרת של יידישקייט ועסיסיות שורשית יהודית הינה במקרים רבים יסוד מבורך:
כגון תחושת סולידריות הדדית ומקור נחת באינטרקציה בין אנשים, האפשרות למצוא אינטרקציות נעימות ותומכות במסעות במקומות שונים וכד'. וכמובן, האיכויות היהודיות היחודיות והמלבבות כמו בסרטיו של וודי אלן למשל.

מדובר בפרוש באיכויות העשויות להוסיף גוונים נוספים גם ללא-יהודים ואני נוקט כאן גם עמדה כללית יותר המדגישה את חשיבותו המבורכת של הגוון והפלורליזם נוסח ג'והן סטיוארט מיל בן המאה ה- 19 - ככל שהגוון גדול יותר וההומוגניות מצטמצמת, כך חשיבתנו עשוייה להיות פורייה יותר.

יחד עם זאת, בישראל, השואפת ליצור לכידות בין אנשים ממדינות רבות שאין לכאורה הרבה מהמשותף ביניהם, מודגש מלכתחילה וזמין מאד היסוד היהודי כמכנה משותף נאכף למטרות סולידריות בין הבלתי-דומים, עד שרבים תוהים עד כמה אימוצו כפוף לאקטים רצוניים.

ומכאן גם התגובות המקוטבות של התנערות טוטלית מדבר הנראה כנאכף שרירותית, או יהדות מלאה מאידך. זאת, בשני המקרים המקוטבים - תוך מיעוט גווני ביניים ברי השפעה על ההוויה הישראלית.

בהקשר זה יש לזכור שלרבים במאה שלנו ובמאות קודמות היהדות היתה גם מקור אסון פרטי וציבורי, עקב חוסר סובלנותם של אחרים.
כך אם כן, שאלת האסרציה (החיוב) העצמית של יהדותך אינה תמיד יכולה להנות מנינוחות פרגמטית, בגלל שילהובם ופראותם של אחרים, לצערנו ואסוננו. כל בריונות מחפשת סיבות-לכאורה להתלות בהם, ודומה שרדיפת היהודים הינה אמתלה וותיקה במיוחד, בניגוד למשל לרוכבי האופניים, הנעים על הכבישים רק 100 שנה, אך גם זה עשוי להשתנות אם תגבר הפראות והביריונות הקולקטיביסטית.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


למיכאל מ. שרון: בקשר ''ליהדות ואנטישמיות'' --
רפי אשכנזי (יום שני, 18/11/2002 שעה 19:05) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

-- ההולכות יחדיו, וגם בהקשר לאמירתו הידועה של
ז'.פ. סרטר בנושא:
הרצון של ''היהודי החדש '' בארץ לנתק הקשר הגורדי הזה , בינו לבין היהודי הגלותי, ובכך לפתור בעיותיו הקיומיות, מופיע בפראפראזה בסירטו של אוטו פרמינגר ''אקסודוס'', במבוסס על ספרו של לאון יוריס: מיהו הגיבור? ''ארי בן כנען''. כשמו כך מראהו- ''ארי'' בדמות פול ניומן בבחרותו היפה, בלונדיני עם עיניים כחולות . סטאיוטיפ זה מככב בסתר גם היום בתקשורת המספרת על צברינו יפי התואר הבלורית והמבט. ממש מוכר משנות ה 30 העצובות בארץ ידועה... ישנה פראפראזה נוספת , נגדית של ה''יהודי החדש'' המנוגד לקרוביו הגלותיים, אך הפעם בכוון של
''המוז'יק הרוסי'' { מוז'יק -הוא החקלאי האריס באחוזות הרוסיות שלפני המהפכה}: צא וראה כדוגמא יוצאת מהכלל את השרים והשירים של להקת הגבעטרון עד היום: הם משדרים רוסיות של פעם , זו של החיילים הרוסים ממלחמת העולם השניה, מושאי ההערצה בארץ. לשים לב: הם רואים עצמם בביטוי העמוק כרוסים ולא כיהודים מוישל'ה ופנינל'ה.
הרצון להיות ''יהודי חדש'' הדומה למוז'יק, בניגוד לארי בן כנען שלא תפס{...}, לצערי הרב מאד, דבק חזק בחלק מצברנו העליזים , והיה נפוץ מאד בשנות החמישים והשישים בשדות הקיבוצים והמושבים. אבל מה לעשות החיים אוהבים אוריגינאלים- כמו באמנות, והחיקויים לא מצליחים ולא יצליחו, אלא ישאירו שובל של הבל אירוני בהסטוריה.
וכרגיל אמירה לסיום- כל הבורח מגורלו, הגורל דבק בו וחזק יותר.
_new_ הוספת תגובה



מיכאל ,לא הבנתי את הכותרת.מה אתה מנסה לומר?
יעקב יזרעאלי (יום שני, 18/11/2002 שעה 21:03) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



ומה ''אומרת'' הזכות להגדרה עצמית של לאום?
מכאל מ. שרון (יום שני, 18/11/2002 שעה 23:49)
בתשובה ליעקב יזרעאלי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כינון ריבונות או אוטונומיה. זו מאפשרת שימוש במשאבים עצמיים העומדים ''לרשותך'' ולשרות החלטתך ללא עוררין, על מנת לממש מטרות לאומיות: הגנה, הגדלת מרחב התימרון הבינלאומי, שימוש או סחר במשאבים או בחלקם (יצוא נחושת או נפט, למשל) וכיוצא בזה.

חשוב נא על כדורי ביליארד הנעים על לוח: יש כאלה היכולים לנוע ללא הפרעה, ולהמשיך בכוון התנועה תוך מיזעור הפרעה מצד כדורים אחרים. מיזעור הפרעה כזו הממזערת *הטייה* ממסלול נבחר, נקבע במקרה הכדורים על ידי גודל המסה בזיקה עם התאוצה והמהירויות, הקובעים את מידת עמידות resistance הגוף לשינוי כוון.

אנלוגיה ל''מסה'' של מדינה, הקובעת דרגת חופש פעולתה, הינה גורמי העוצמה והמשאבים השונים העומדים לרשותה.
בעוד גורמי המאמצים המושקעים במימוש מטרות הינם אנלוגיים לתאוצה והמהירות, ועומדים בין השאר ביחס ישר לבהירות (חוסר האמביוולנטיות או הבלבול) המערכת הערכית ומידת הנחישות והרצון לממש ערכים אלה.

מאידך ברמת הפרט ולא המדינה, משקלו או המסה של האדם הינם מידת הכבוד לה הוא זוכה מאחרים, המשאבים העומדים לרשותו, ומיצבו החברתי. ככל שמצרפיותם גבוהה יותר, כך חופש פעולתו רב יותר, תוך יכולתו למזער הפרעות מצד אחרים המכוונות להטות אותו ממסלולי בחירתו.

אם אתה קובע למשל שהפרט הינו תלוי בקולקטיב וכל אשר לו בא מהקולקטיב, הרי ככל שהפרט סוטה ממטרות הקולקטיב (הנקבעות על ידי הקבוצה השלטת החולשת-על ומתפעלת מקורות כוח, וכן מכתיבה ערכים), כך מומעט מ''כבודו'' ומיצבו, וקטנה יכולתו להמשיך בכוון בחירתו, אף אם הוא מפעיל מאמצים רבים הניזונים מצידם על ידי נחישות ערכית.

מה היא מידת הזכאות של אומה להגדרה עצמית וריבונות?
מה היא מידת הזכאות של הפרט להגדרה עצמית וריבונות?

כך, מקטינים, רפי שכל ועובדים זרים נשללת כמעט לחלוטין זכות הריבונות והגדרה עצמית. האם כולנו מבחינת ''עובדים זרים'' או קטינים, באופן יחסי לזכות ההגדרה העצמית הבלתי מותנית של בעלי הכוח ומכתיבי הערכים בחברתנו?
_new_ הוספת תגובה



מיכאל - בעניין עיסקת בומביי
רפי גטניו (יום שלישי, 19/11/2002 שעה 21:26) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בחירתי היא הקבצן, למשך 50 השנים הבאות, מהטעם הפשוט שכל עוד אתה חי, קיימת התקווה, וגם אם היא קלושה , היא עדיין קיימת, ויכולה להחזיק אותך חי עם משמעות .

מעבר לכך, אל תהיה בטוח שחייו של קבצן בבומביי (לא שאני מכיר אותם) הם פחות מלאים מחייו של מיליונר בפלורידה,(גם אותם איני מכיר) זה תלוי יותר באדם ובאופיו מאשר מצבו החומרי.

ערך החיים וקיומם הוא הגדול ביותר לדעתי, ולא לנו להעריך את תוכנם, בעיקר כאשר הם מרוחקים מאיתנו, ואל לנו להמעיט בערכם.

מה שמביא אתי לדילמה עליה נהגנו לדסקס בתנועת הנוער, לפני ככה וככה שנים. והדילמה היא כזאת :

נניח שמציעים לך שיפור משמעותי בחייך (לא משנה מה התחום- בחר לך תחום בו נחשק השיפור בחייך), כאשר המחיר של אותו שיפור (ואתה יודע שזה המחיר) הוא מותו של מנדרין זקן בסין.

האם אתה בוחר לקבל את השיפור ?

מה דעתך ?
_new_ הוספת תגובה



מיכאל- מספר הערות + הסבר פילוסופי על תורה מתמטית.
ראובן גרפיט (יום רביעי, 20/11/2002 שעה 21:41) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

1. ought from it = נגזרת, תולדה שלו.
2. אנטישמיות הינה נגזרת של מאבק על סטטוס, על הבכורה. הרי הצדקה של הנצרות להיותה היורשת של היהדותׁ(הברית החדשה) הינה, על פי גישתם, הסבל של היהודים אשר סרבו להכיר בישו כבנו של האלוהים.כל עוד היהודי סובל וארץישראל אינה מתקימת - לנצרות יש ''קייס'', טיעון חזק. האיסלאם - מתיחס אלינו בשנאה - מאותה סיבה, כי הרי מוחמד הינו הנביא האחרון לאחר נביאי ישראל וישו. פריחת העם היהודי שוללת את הצדקת האיסלאם . היות ונבואת נביאי ישראל אשר טענו לחורבן ולגאולה,נראת כיום כמתממשת, לחרדתם הרבה של שונאי ישראל, דבר זהשמגביר את השנאה והרצון לראות במפלתנו.
3. הניתוח שלך לגבי היותנו חיית להקה והזכרת רובינזון - מחטיאה את העיקר. אין כל צל של ספק שפרט זה או אחר יכול להתבודד, לחיות חיי נזירות. אבל - אנו מצליחים, רק הודות להיותנו חייה חברתית, חיית להקה הגענו להישגים הטכנולוגים שאליו הגענו. ראה דבר בסיסי שיש לכל אחד מאיתנו: חשמל בבית ומים בברזים (שלא לדבר על המחשב והאינטרנט), הרי ברור לכל שמאחורי כל זאת חייב לעמוד ארגון גדול, מורכב, טכנולוגיה רבת עוצמה, מהלכים כלכלים מורכבים וכל זאת רק היות ואנו פועלים כלהקה, כקבוצה השומרים על מידה רבה של הגינות, חוקים, אלטרואיזם קבוצתי ועוד.
כך שהויכוח הוכרע מזמן, כן אנו פריטים בלהקה וגם אלה שלכאורה שומרים על דרגות חופש מסוימות, זה בשולים, כי גם זקוקים לרופא, למזון שקונים אותו במערכת ארגונית , לכלי תחבורה וכדומה.
4. בנוגע לחופש הפרט. יש פרק במתמטיקה שלא כל כך ידוע והוא נקרא fregmentation קיטוע . פרק זה דן בתופעות אקרעיות בטבע. מההיבט הפילוסופי נשאלה השאלה - האם ארוע חד פעמי או ארוע נדיר, מקרי כמו למשל נפילת מתאוריטים על כוכב, הירח למשל, או תנועת גלי הים, או פיתולי זרימת הנהרות (ידועה האימרה של פילוסופ יווני שאמר שלא ניתן להיכנס לאותו נהר פעמים), החורים של גבינה שויצרית, מבנה פתיתי השלג, תנועת גרגריהחול / האבק הנעים במשב רוח וכדומה. האם ארועים אלה שונים זה מזה? האם ניתן או לא ניתן לחזות את מיקום נפילת המתאוריט הבא? האם מבנה פתית שלג האחד שונה ממשנהו? האם תנועת גרגרי החול הינה מקרית או ניתנת לחיזוי?
(לשאלות אלה יש להן השלכה על המשפט היהודי הידוע ''הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים!'')
ובכן לקצר את הדיון בנושא: כל המקרים והדוגמאות שציינתי - המקריות שלהן ניתנת לחיזוי וניתן לבנות נוסחה מתמטית אשר תתאר את הארוע או את מבנה פתית השלג או את אופן תנועת גרגרי החול, וכן ניתןלתת חיזוי מתמטי לתנועת הנהרות , גלי הים ונפילת המטאוריטים.
זאת אומרת - אין מקריות במובן הפילוסופי. אלוהים כן משחק בקוביה אך ניתן לנבא את אופן נפילת הקוביה בהסתברות גבוהה. ולבטח תהיה נכונה על פי חוק המספרים הגדולים.
לכן תשכח מחופש הבחירה במובן הפילוסופי- האנרכיסטי הטוטלי.
ואני נוטה להאמין שהקמת מדינת ישראל והשיבה לציון אינה מקרית, אינה אנרכיסטית במובן של תוצר מקרי של כאוס. יש סדר והגיון בבלגן.
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי