| 
| הלבן שבעיניים / ע. צופיה (יום שני, 02/07/2012 שעה 13:00) | |||||
  | 
|||||
הצגת המאמר בלבד  | 
		
  | 
|||
כשהמדינה נותנת למנוולים פרס של מיליארדים שאר הציבור סובל . אבל גם שועלים קטנים מתחמקים מתשלום מס . כל אדם או גוף כלכלי שמשלם ''תחת השולחן'' כדי להמנע מממע''מ מעניק באותו רגע מתנה של עשרות אחוזים פטור ממס הכנסה לספק השרות או הטובין וכמובן המע''מ עצמו הוא אבדן לקופת המדינה .  | |||
		
  | 
|||
כל נסיון להעריך מה יהיה, הוא תכנון תיאורטי. אבל תכנון הוא כלי לניהול נכון, שמאפשר שליטה במצב ברמה יותר טובה. ניהול נכון עוקב ומשווה כל הזמן בין המציאות והתיכנון ומנסה לתקן (אם אפשר, או אם רצוי, או אם יש בחירות וכו'). כך זה כמובן בנושא הגרעון, ובנושאים אחרים שהם הערכות בהן עוסק המאמר. אינני זוכר מה היה יעד הגירעון ב-2009, אבל אני יודע ששיעור הגירעון (בתמ''ג) קפץ לכ-5.1%. הוא היה 2.1% ב-2008, 3.7% בשנת 2010 ו-3.3% בשנה שעברה. בשנת 2009 היה מיתון ולכן שיעור הגירעון קפץ בגלל מה שנקרא ''המייצבים אוטומטיים'' (הוצאות שעולות באופן אוטומטי בזמן מיתון ויורדות בזמן צמיחה וגם הכנסות שיורדות בשעת מיתון ועולות בזמן צמיחה). זה בערך הרקע למה שקורה כעת בהתייחסות לשנת 2012 (וגם 2013). צריך לזכור שבמשק מתתח מיתון ולכן לא צריך להיות מופתע אם הגירעון שוב יקפןץ ל-5.1%. לטעמי גם לא צריך להילחם בהשפעת ''המייצבים האוטומטיים'': א. אם מדובר בטטווח הקצר, ב. השפעתם מונעת את העמקת המיתון המתפתח. ג. אם מה שקרה במיתון הקודם הוא סימן לבאות לא צריך לחשוש שבגלל שנה אחת יצא המצב משליטה. הרי מיתון עמוק יותר הוא בעייתי יותר.  | |||
		
  | 
|||
אין שנה אחת דומה לרעותה ואין מיתון אחד דומה למשנהו. הגדלת הגרעון, הפעם, אינה מחויבת המציאות הכלכלית וספק אם היא מחוייבת המציאות הפוליטית. צריך לזכור כי בעקבות הגדלת הגרעון יתכן והדירוג הכלכלי של ישראל ירד ולזה יש השפעה ממש לא טובה.  | |||
		
  | 
|||
נסיון החיים שלי מלמד שאפשר גם אפשר ללמוד מהעבר מה טוב לעתיד. לכן אינני קונה את כל הקביעות שלך (הפעם זה המשפט הראשון): א. אין היא סותרת את העובדה שניתן ללמוד מהעבר מה טוב לעתיד. ב. גם אתה כנראה חושב כך (ראה המשפט האחרון שלך).  | |||
		
  | 
|||
כותרת: ''הגרעון הממשלתי יוצא מכלל שליטה: זינק ל-10 מיליארד שקל במחצית הראשונה של 2012'' ''במחצית הראשונה של השנה הסתכם הגירעון הממשלתי בכ-10 מיליארד שקל - סכום הכפול כמעט מזה שנרשם בתקופה המקבילה ב-2011, אז הסתכם הגירעון בכ-5.3 מיליארד שקלים בלבד'' (http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=100076...).  | |||
		
  | 
|||
כותרת: ''הגרעון הממשלתי יוצא מכלל שליטה: זינק ל-10 מיליארד שקל במחצית הראשונה של 2012'' ''במחצית הראשונה של השנה הסתכם הגירעון הממשלתי בכ-10 מיליארד שקל - סכום הכפול כמעט מזה שנרשם בתקופה המקבילה ב-2011, אז הסתכם הגירעון בכ-5.3 מיליארד שקלים בלבד'' (http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=100076...).  | |||
		
  | 
|||
מתוך הידיעה שצוטטה לעיל עולים דבריו של שר האוצר הנוכחי בכנס קיסריה: ''היינו בטוחים שנעמוד ביעד, אבל כעת אנחנו פחות בטוחים. נמתין עוד חודשיים ואז נחליט אם נעדכן את תחזית הגירעון גם ל-2012''. זה מזכיר לי מה שכתבתי לפני כמעט עשור (אז המיתון כבר היה בעיצומו): זה קורה עוד לפני שהמדיניות שאמורה להשתנות נכנסה לתוקף ואחרי שבשנה האחרונה שונה התקציב מספר פעמים. המשמעות היא שלהנחות לגבי גביית מסים לצורך חישוב תקציב 2003 לא היה בסיס כלכלי. יש כאן חשש ששיקולים פוליטיים קצרי טווח של שר האוצר שעומדים בסתירה למדיניות תקציב אמינה מקבלים עדיפות (דיון 1087).  | |||
		
  | 
|||
		
  | 
|||
א. הבעיה התקציבית בספרד נגרמה על ידי המיתון. בעקבות המיתון נחלשה גביית המסים ובמקביל עלו ההוצאות כמו דמי אבטלה וכו'. כאשר המיתון בעיצומו וכאשר יש שיעור האבטלה במגמת עליה וכבר עבר את -25% הגירעון הממשלתי הוא בעיה פחות חמורה. מה גם שקיצוצים תקציביים כעת יעמיקו את המיתון ואת הגירעון בגלל אותן סיבות שציינתי. ב. תהליך כזה מאד לא טוב לספרד ולספרדים. ג. תהליך כזה לא טוב לישראל אבל היא יכולה לבחור מהלכים כאלה שהביאו מיתון לאירופה.  | |||
		
  | 
|||
המסקנה: הכלכלנים הספרדיים הם טיפשים .  | |||
		
  | 
|||
על הכלכלנים זו המסקנה שלך. ההחלטות בהן דובר הן של פוליטקאים. הפעם הם בחרו החלטה לא טובה לספרדים. במקרה של הספרדים הם לא ממש עצמאיים, או לא נוהגים באופן עצמאי.  | |||
		
  | 
|||
מה שחשוב הוא כיצד הקופה תתנהל. חשוב לגבות מס אמת ואז לא יהיה גרעון.  | |||
		
  | 
|||
לגבות מס אמת מצריך מאמץ מצד עובדי האוצר . מאמץ הם לא אוהבים . הרבה יותר קל לכתוב בחוק 17 במקום 16 ובזה להגדיל את המע''מ . קטן עליהם ובלי מאמץ .  | |||
		
  | 
|||
צריך לאכוף את חוקי המס. בינתיים האוצר גייס פקחים נוספים השנה שבגמר הכשרתם הקרובה יתחילו להסתובב ולאתר מעלימי מס. המדינה לא יכולה לוותר על 50 עד 120 מיליארד שקל שעליהם לא משולמים מיסים !!!!  | |||
		
  | 
|||
הרבה יותר קשה לחפש ולגבות מס ממשתמטים . הרבה יותר קל להגדיל את המע''מ באחוז אחד .  | |||
		
  | 
|||
בשל האפשרות הסבירה להקדמת הבחירות לתחילת 2013 סביר שהגדלת המע''מ תידחה בכמה חודשים. לעומת זאת הרחבת פעילות הפקחים תזכה לאהדת הציבור, למרות שרבים נהנים מהעלמות המס.  | |||
מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.  |