פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
2177 שנה אחרי המרד – מסע השוואתי אל הימים ההם
גלעד זליבנסקי (יום רביעי, 08/12/2010 שעה 9:00)


2177 שנה אחרי המרד – מסע השוואתי אל הימים ההם

גלעד זליבנסקי



ירא אני מפני היוונים, גם בשעה שהם נושאים מתנות וירגיליוס (70 לפנה''ס – 19 לפנה''ס).

לפני קרוב לעשרים ושתים מאות, היהודים שישבו על חלק קטן מיהודה ההלניסטית התמרדו נגד תוכנית ההתייוונות של אנטיוכוס הרביעי, שהם תפסו כניסיון להשמיד אותם כעם.

במונחים של העידן העתיק, אפשר להשוות את הניסיון למחוק את המסורת היהודית להתקפת טרור לא קונבנציונלית או לאיום בנשק גרעיני. בעולם העתיק אומנם לא היתה טכנולוגית השמדה מרחוק כמו במלחמה מודרנית, אבל פעם היה עולם רוחני נסתר שהיה המרכז האמיתי של החיים החברתיים. ולכל אדם היה עולם רוחני שהוא גדל בו ושהוא היה מוכרח להגן עליו כל חייו וגם במוות.

קשה להסביר או אפילו לכתוב בחג החנוכה בשפה העברית על מרד החשמונאים. מסיבה הברורה, שהעולם שלנו היום מסתובב בצורות אחרות. איך אפשר להסביר היום, בתקופה שהיא כל כך פשטנית מבחינה רוחנית ואידאולוגית, שבעבר הרחוק, מלחמה על דת היתה שווה למלחמה על החיים ועל הצלת העולם? במונחים שלנו, כל דבר שמעבר לטבע הפיזי הוא אמונה תפלה או אשליה אלימה מגונה. אז איך נוכל להנציח את הזכרון של מרד המכבים, אם העולם שלנו אפילו לא מאמין באמונות הבסיסיות של העולם שלהם?

כשמסתכלים על האש של חג החנוכה בראייה המורכבת של ההיסטוריה של החג הראשון, שוב אי אפשר לצמצם את המרחק המציאותי שמפריד בין שני הזמנים שהם שני עולמות שהם לא רק סותרים, אלא גם נסתרים זה לזה ולא נפגשים לעולם.

האשליה של ההמשכיות של השפה ושל הנוכחות שלנו בקצה הארכיאולוגיה מספיקה לפעמים כדי לשכנע אותנו שאנחנו מגלמים באופן גנטי מכבים ומתייוונים ושאנחנו ממשיכים את אותו סיפור תאולוגי או גזעי שאין לו מעצורים. שוב אנחנו מוקפים בגלגולי נשמות או זרעים של עמלק, פרעה, המן ואנטיוכוס ועוד פלישתים ויווניים וצבאות זרים בדרך לשני בתי המקדש באותו זמן. כולם חלפו מסביבנו, אבל אנחנו רימינו את ההיסטוריה ולימדנו את עצמנו שרק אנחנו שרדנו, כי נבחרנו מכל העמים. אבל באיזה מובן שרדנו? הניסוי הזה מראה שאנחנו כבר לא זוכרים את עצמנו בתקופות אחרות, וגם לא מזדהים עם התוכן ועם סגנון הכתיבה.

אם כן, כדי להתקרב בדרך יותר מעמיקה ומציאותית לחיבור אפשרי עם העבר המפואר של מייסדי ממלכת החשמונאים, הצעד הראשון הוא להכיר במרחק הרוחני שבין העידן הזה לתקופה שבה גדלו המכבים שהונצחו בדת שהם הגנו עליה.

אפשר להתחיל מאחד השינויים העמוקים שהתחוללו בעולם המערבי עוד בעת העתיקה: ההתייוונות שנהדפה או עוכבה ביהודה ובמעט מובלעות אחרות בעולם המתורבת למעשה נחלה הצלחה חסרת תקדים באימפריה הרומית ובכל העמים שהיא כללה. מיותר לציין שהרומאים או רוב העולם העתיק לא ראה בזה ''התייוונות'', אלא פשוט העשרה תרבותית. בתור הזהב של תקופת אוגוסטוס, הורטיוס הקדיש לזה שורה מפורסמת מתוך שיר - ''יוון הכבושה כבשה את כובשה האכזר''. יוון איבדה את העוצמה הפוליטית שלה והיא לא יכלה לגרום להתייוונות בכוח. אבל התרבות, הפילוסופיה, המדעים, הספרות והאמנויות שלה מילאו את רוב חיי הרוח בכל העולם היווני-רומי. במילים אחרות, עמים אחרים לא ראו בהתייוונות השתלטות או מעשה מזיק, אלא דווקא יתרון ושכלול, שלל תרבותי או התפתחות.

בעידנים שאחרי יוון ורומא, המסורת המערבית הנוצרית כבר הכירה בהם כחלק מהמורשת התרבותית שלה. ובהמשך, כל מי שבא במגע עם התרבות המערבית ספג דרכה באופן מודגש ובלתי נמנע את הכלים והעקרונות המדעיים שפיתחו היוונים, גם אם לא את האמונות הדתיות שהיו להם. כמו כן, התרבות המערבית המודרנית נעשתה הרבה יותר שתלטנית ומידבקת מהתרבויות של העמים ששלטו בנו או בכל עם בעת העתיקה.

ההתקדמות בטכנולוגיות רבות, ובעיקר בכאלה שמופעלות על ידי אנשים פרטיים מכל שכבות האוכלוסיה שלנו, תרבות הצריכה העכשווית והשימוש ההדוק באמצעי תקשורת חדישים, הקשר המוחשי עם מדינות אחרות והדמיון הכללי באורחות החיים העכשוויים של החברות המודרניות, כל אלה, יותר מאי פעם מגבירים את מה שהיום אפשר להשוות אותו ל''התייוונות'' מודרנית או פוסט מודרנית.

זה נכון שהיום זה נעשה כמעט בלתי אפשרי לא ''להתייוון''. ולמעשה, אפילו לחרדים או לדתיים יש סיכוי קטן לעמוד במשימה הזאת או להוביל מרד כזה במונחים של זמננו.

זאת טעות עמוקה ביותר להניח ש''התייוונות'' מובהקת מסתכמת באיסור לקיים כמה מצוות שממילא רוב מוחלט של האוכלוסיה בישראל שומר עליהן. כי ''התייוונות'' במהות שלה היא השתלה של חומר תרבותי זר שמעצב מחדש את המקור בהתאם לנטיות ולמניעים של התרבות הזרה. ''התייוונות'' היא בעצם המקבילה התרבותית והרוחנית לכיבוש זר ולקולוניאליזם שבו התרבות המקורית מסופחת לתרבות אחרת עד שהיא הופכת לחיקוי טוב או גרוע שלה.

מדינת ישראל הוקמה לפי מודל מערבי של מדינה מודרנית. המשפט הישראלי מבוסס בעיקרו על המשפט הבריטי ובמידה פחותה על המשפט התורכי, כלומר חוקי המדינה הם לפי מודל מערבי. אין צורך להרחיב לגבי הדמיון בין אורח החיים של ישראלים חילוניים לנוצרים אמריקאים או אירופאים. תרבות הצריכה, הצורה שבה התקשורת הישראלית בנויה, פועלת ומתייחסת לקהל שלה. זה אירוני לשמור כשרות בחברה כזאת, אם מניחים שמטרת הכשרות היתה להרחיק יהודים משולחנות של גויים. היום ההתייוונות לא מסתתרת ביין או במאכל לא כשר במדינה יהודית, אלא בכל המסכים החדשים וגם במוזיקה ובחומר הקריאה.

האיום המקורי של ההתייוונות נבע לא מהעובדה שהיא מנעה קיום של מצוות מעשיות מסויימות, אלא מהנסיון להחריב עולם רוחני, עם כל האמונות, המנהגים ואורחות החיים שלו. זאת רק היתה הדרך של אנטיוכוס לרוקן את החיים והתוכן של היהדות באופן כללי (מפני שאיסור מצוות בסיסיות היה מונע גם את ההמשך של כל שאר הדת או העולם הרוחני הפנימי).

אפשר עוד לציין שאפילו בנושאים רוחניים וקדושים, כמו מצפון ומוסר, ושלא לדבר על השקפות פוליטיות ומדיניות, אפשר להיווכח שרוב בני הדור החי לא מחזיקים בדעות שהיו מקובלות על החשמונאים או אפילו לא עמי העולם העתיק באופן כללי, אלא ברעיונות שמקובלים היום, שעיקרם בנאורות האירופאית, מעט ביהדות הגלותית ובציונות ומעט בהוגי הדעות של העשורים המאוחרים. בפועל, לפחות רוב החילונים לא יכולים להזדהות או לנסות להבין מערכת ערכים של יהדות מתקופת בית שני. הם לא מבינים את הקנאות ואת האלימות האובדנית באף מרד יהודי מהעת העתיקה. רוב הסכנות האלה נראות מיותרות וכאלה שעדיף להתרחק מהן או אפילו להשלים איתן. אפשר להבין לוחמים יהודים בגטו וורשה או במחתרות המודרניות שהיו להן מניעים מובנים מאליהם ומטרות מוצדקות ומציאותיות. אפשר גם להרחיק לכת עם ניסוי המחשבה הזה, ולומר שבזמן שלנו רוב העולם החופשי וגם מדינת ישראל היו מתייחסים ליהודה המכבי (או לאדם שמקביל לו בזמן שלנו) כאל אדם קיצוני ומסוכן. בעולם העתיק, אדם כזה הוביל מרד והקים ממלכה. אבל בתקופה שלנו, הוא לא מתאים לפוליטיקה שלא יכולה למרוד ושמבוססת על העתקה חיקוי של מדינות אחרות.

בעת העתיקה, ליהודים היה עולם מיוחד משלהם בכל תחומי החיים, שלא היה דומה לעולם היווני הרומי, כמו שהעולם שלנו דומה לעולם המערבי הנוצרי המודרני. למכבים ולעם היה הרבה מה לאבד ולהפסיד בחיי היומיום במובנים שונים בגלל ההתייוונות. אבל אם נשווה את עצמנו אליהם, השגרה החילונית שלנו בטח לא שונה מהשגרה של הרבה אנשים על הגלובוס שחיים בתנאים חומריים ופוליטיים דומים לשלנו. זה נראה כאילו שלאורך ההיסטוריה התרבות המערבית התפשטה עד שכבר אי אפשר לחיות היום בשום עולם בלי לשכפל את אותם עקרונות כלכליים, פוליטיים, תרבותיים, חומריים ורוחניים ששולטים לפחות בכל מדינה מפותחת בתור הצורה המפותחת והיעילה ביותר שהמשיכה בזמן האחרון את מה שהתחיל בהתייוונות הכושלת מימי המרד.

חברתו של אדם גדול נראית נעימה לאלה שלא התנסו בה, אלה שניסו יראים מפניההורטיוס (8 לספירה - 65 לפנה''ס).
  • הכותב הוא בעל תואר M.Phil (מאסטר בפילוסופיה), עוסק ביעוץ פילוסופי ובעל האתר http://www.phronesis.co.il.



חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


המקבילה הנוכחית
אריק פורסטר (יום רביעי, 08/12/2010 שעה 17:47) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

למציאות של אז היא הטליבאן והאמריקאים.
_new_ הוספת תגובה



המקבילה הנוכחית
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום רביעי, 08/12/2010 שעה 17:51)
בתשובה לאריק פורסטר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

נסה למצוא סיפור סיינס-פיקשן שנקרא ''גן שושני הזמן'' .

העגלות הכבדות עם הגלגלים החורקים אשר מתנהלים בכבדות דורסים את הגן המעודן יחד עם התרבות שלו .
_new_ הוספת תגובה



המקבילה הנוכחית
אריק פורסטר (יום רביעי, 08/12/2010 שעה 18:58)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

עוד השוואה: הטליבאן מסרו לתקשורת אתמול וידאו המראה את בו ברגדאל, חייל אמריקאי הנמצא בשבי הטליבאן קרוב לשנה וחצי.

אני משוכנע שכמעט כל הציבור האמריקאי לא שמע עליו ולא מסוגל לזהות את שמו.
_new_ הוספת תגובה



המקבילה הנוכחית
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום שני, 13/12/2010 שעה 9:31)
בתשובה לאריק פורסטר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יותר מפעם אחת בחיי האנושות דרסו חסרי העידון והתחכום את פאר הישגי התרבות והשאירו עי חורבות .

אחת הסיבות היא ''סירוס אינטלקטואלי'' .
_new_ הוספת תגובה



יעני אינטלקטואל
אריק פורסטר (יום שני, 13/12/2010 שעה 19:16)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני לא מאמין שקיים דבר כ''סירוס אינטלקטואלי''. עבורי, אדם שאינו מסוגל לראות את התמונה הגדולה אינו אינטלקטואל, אפילו אם חבריו טופחים על שכמו ומספרים לו איזה אינטלקטואל גדול הוא. מינוי לפילהרמונית ומנת משכל מעל לנקודת רתיחת המים לא הופכים אדם לאינטלקטואל.
_new_ הוספת תגובה



יעני אינטלקטואל
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום שלישי, 14/12/2010 שעה 17:09)
בתשובה לאריק פורסטר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ברור .
הרי ידוע שאינטלקטואל הוא כל טמבל שחושב כמו שלימדו אותו .
גם נכון ש-I.Q. 90 מעלות מבטיח מינוי לפילהרמונית .

אגב - אף אדם אינו רואה את התמונה הגדולה .
_new_ הוספת תגובה



אין ספק שאתה לא מצליח להתעלות
חכם ציון (יום שישי, 10/12/2010 שעה 23:39)
בתשובה לאריק פורסטר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מעל הקלישאות של היועף לפילוסופיה גלעד.
_new_ הוספת תגובה



אני חייב לומר שהייתי מצפה להרבה יותר ממסטראנט ויועץ בפילוסופיה..
חכם ציון (יום שישי, 10/12/2010 שעה 23:37) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

... ניכר שרסיסי המילים ברשימתו נדבקים האחד לשני לא תמיד בהגיון כלשהו... מעבר לכך ישנן מספר לא מבוטל של אמירות בומבסטיות וחלולות שלרוב גם סותרות האחת את השניה. אני אסתפק רק ב-‏10 דוגמאות, אם כי ברור לכולם שכמעט כל משפט מנותק משזה שלפניו ולא אומר כלום לזה שאחריו:
1. ''היהודים שישבו על חלק קטן מיהודה ההלניסטית'',
2. ''קשה להסביר או אפילו לכתוב בחג החנוכה בשפה העברית על מרד החשמונאים... [כי]..... העולם שלנו היום מסתובב בצורות אחרות'',
3. ''איך אפשר להסביר היום, בתקופה שהיא כל כך פשטנית מבחינה רוחנית ואידאולוגית... '',
4. ''אז איך נוכל להנציח את הזכרון של מרד המכבים, אם העולם שלנו אפילו לא מאמין באמונות הבסיסיות של העולם שלהם?'',
5. ''כשמסתכלים על האש של חג החנוכה בראייה המורכבת של ההיסטוריה של החג הראשון, שוב אי אפשר לצמצם את המרחק המציאותי שמפריד בין שני הזמנים שהם שני עולמות שהם לא רק סותרים, אלא גם נסתרים זה לזה ולא נפגשים לעולם.'',
6. ''האשליה של ההמשכיות של השפה ושל הנוכחות שלנו בקצה הארכיאולוגיה מספיקה לפעמים כדי לשכנע אותנו שאנחנו מגלמים באופן גנטי מכבים ומתייוונים ושאנחנו ממשיכים את אותו סיפור תאולוגי או גזעי שאין לו מעצורים'',
7. ''אבל אנחנו רימינו את ההיסטוריה ולימדנו את עצמנו שרק אנחנו שרדנו, כי נבחרנו מכל העמים. אבל באיזה מובן שרדנו? הניסוי הזה מראה שאנחנו כבר לא זוכרים את עצמנו בתקופות אחרות, וגם לא מזדהים עם התוכן ועם סגנון הכתיבה'',
8. '' אבל אנחנו רימינו את ההיסטוריה ולימדנו את עצמנו שרק אנחנו שרדנו, כי נבחרנו מכל העמים. אבל באיזה מובן שרדנו? הניסוי הזה מראה שאנחנו כבר לא זוכרים את עצמנו בתקופות אחרות, וגם לא מזדהים עם התוכן ועם סגנון הכתיבה'',
9. '' זה נכון שהיום זה נעשה כמעט בלתי אפשרי לא ''להתייוון''. ולמעשה, אפילו לחרדים או לדתיים יש סיכוי קטן לעמוד במשימה הזאת או להוביל מרד כזה במונחים של זמננו'',
10. '' האיום המקורי של ההתייוונות נבע לא מהעובדה שהיא מנעה קיום של מצוות מעשיות מסויימות, אלא מהנסיון להחריב עולם רוחני, עם כל האמונות, המנהגים ואורחות החיים שלו.''.
_new_ הוספת תגובה



אני חייב לומר שהייתי מצפה להרבה יותר ממסטראנט ויועץ בפילוסופיה..
גלעד זליבנסקי (שבת, 11/12/2010 שעה 2:07)
בתשובה לחכם ציון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

קודם כל, אני רוצה להודות לחכם ציון על הכבוד והתהילה שהוא חולק למאמר שלי למראית עין. אני חושב שבכל האינטרנט אף פעם לא מצאתי מישהו שציטט אותי כלכך הרבה פעמים.

סביר להניח שרוב קהל האינטרנט שנתקל בתגובה כזאת לא מתאר לעצמו שזאת ביקורת, כי על פניו, אם לא רואים את שתי השורות הראשונות אפשר לחשוב שהמגיב מכיר את הכתבים שלי בעל פה, ואולי הוא צובר את הציטוטים האלה אתר או לספר ציטטות בזמנו החופשי.

הבעיה הענינית בביקורת הכנה של חכם ציון, היא שכל הביקורת כתובה רק בשתי השורות. והמבקר מניח שציטוטים נקיים בלי ניתוח (שבעצם כל אחד יכול לקרוא באותה מידה קצת יותר גבוה באותו), נראים גם לקוראים אחרים כמו ביקורת.

או שלפחות כל הציטוטים הארוכים מוכיחים את את הקביעה הביקורתית וחסרת השיניים שמרחפת מעליהם וכו'.

כתוב שם שיש קשיים לוגיים בדברים שכתבתי, אבל מבחינה לוגית אין קשר בין הטענה לציטוטים שעומדים בפני עמם וכמובן שאין חדות או ניסיון לחתוך את הבשר בצורה לוגית.

משום מה יש מבקרים שחושבים שלוגיקה חמורה חלה על כל המשפטים של הזולת, אבל שעל המשפטים הקטנים והשפה המשוחדת שלהם לא חלה דרישה בסיסית כמו לגעת בנקודה שהם מצביעים וזועמים עליה תוך כדי שהם מוצצים אותה מהאצבע.

בדרך כלל אני אוהב ביקורת, כי זה יותר מעניין מתגובות שלא מוסיפות תוכן אחר. אבל כאן, זאת כנראה הוכחה לכך שהיום אפילו ביקורת יכולה להיות רק קביעה כלשהי והעתקה של טקסט. ''דוגמאות'' זה גם לנתח ולהסביר את החומר, לא להעתיק אותו.

כבר ב-‏1981 בודריאר כתב שמרוב העברת מידע המשמעות הולכת לאיבוד. ובסופו של דבר מדיום לא מכיל מסר, אלא רק את המסר הריק שהוא המדיום עצמו...
_new_ הוספת תגובה



אני חייב לומר שהייתי מצפה להרבה יותר ממסטראנט ויועץ בפילוסופיה..
חכם ציון (שבת, 11/12/2010 שעה 13:10)
בתשובה לגלעד זליבנסקי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כדי להתמודד עם טיעוניך אני צריך להשקיע קצת בפרשנות טענותיך שיוצאות די מבורדקות מבין המילים והשורות שהצבת מולנו. לכן החלטתי להשקיע שתי דקות יקרות ופשוט להעתיק ולנקות את מה שאתה כתבת, כדי להציף את הבעייתיות שבטענותיך... ותקשיב קצת יותר לבודריאר.....
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי