פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
מה לעשות עם הנוער הזה
צבי גיל (שבת, 28/04/2007 שעה 12:00)


מה לעשות עם הנוער הזה

הרהורים לאחר ימי הזיכרון

צבי גיל



הדור הצעיר בארץ אינו נמשך להתנהגות מופקרת או לנורמות פסולות. הוא בורח מפני מציאות עגומה, מפני מרמה וכחש, מפני צביעות ואנוכיות, מעוני ומצוקה. תנו לו משימה חיובית, תנו לו השראה, תנו לו דוגמה, תנו לו אפשרות והוא יחזיר אותן מנה אחת שבעתיים.
בני הנעורים אינם אנוכיים במחשבותיהם וברגשותיהם כי הם חשים באמת לעומקה. כך כתב המשורר הגדול, ואולי הצעיר הנצחי, היינריך היינה. זאת הייתה התחושה שלי לאחר שחוויתי את הביטוי שנתנו צעירות וצעירים לשני האירועים שמאחורינו: יום הזיכרון לשואה ולגבורה ויום הזיכרון לחללי מערכות ישראל.

אנו ניזונים ברוב ימות השנה בסטטיסטיקות שמצביעות בדרך כלל על שלילה וככאלה הן משתקפות בתקשורת. האבסורד הוא שמעשה חריג זוכה לידיעה עיתונאית וככל שהוא חריג יותר הכותרת שמנה יותר. אך דא עקא, הגילויים השליליים, לפחות אלה שמובאים בתקשורת, הם כבר לא חריגים. ''אדם נושך כלב'' אינה חדשה, בייחוד כאשר יותר ויותר מסתבר כי ''אדם לאדם זאב'' – כהגדרת הפילוסוף תומס הובס. הזאבים כבר נעלבים. אדם לאדם – אדם: זאת חדשה.

נתונים לא חסרים ויש הרבה מוסדות וארגונים שעוסקים בהם. לדוגמה עמותת ''עלם'', שעוסקת בסיוע לנוער בסיכון, פרסמה סטטיסטיקה כי יותר ממאה אלף בני נוער הודו כי השתמשו בסמים. גם הסיבה מופיעה והיא קשורה במידת האושר שחשים הצעירים, ויש קשר הדוק בין רמת האושר לבין השימוש בחומרים מסוכנים. זה ועוד. מדובר לא רק בנוער שגדל בבתים מקופחים, חינוכית וחברתית, אלא גם באווירה נורמטיבית, כלומר משפחות רגילות. 30% מכלל צעירים אלה גדלים בתנאים נורמאליים. מבלי להמעיט מן הגורם הכלכלי, שהוא ללא ספק דומיננטי, האושר, כידוע לנו, לא נמדד בעושר, הסיפוק לא נשקל במאזנים החומריים בלבד. לכך ניתן להוסיף את הכרוניקה היומית בתקשורת של מעשים שליליים ופליליים של בני נוער, נגד מבוגרים נגד צעירים, נגד החברה ונגד המדינה – דיווחים מצמררים.

המכון הישראלי לדמוקרטיה, מוסד חשוב ביותר להערכת המצב החברתי, הכלכלי והמדיני של ישראל והתנהלותה של החברה הישראלית, מגלה לנו כי זיקתם של בני הנוער למדינת ישראל חלשה מזו משל המבוגרים. כ-‏27% לא רואים את עתידם בישראל. חמור מזה: 48% מקרב הצעירים לא חשים שהם חלק מן המדינה ובעיותיה. אלה נתונים קשים, מדכאים ומעוררים מחשבות נוקבות.

מסיבה זאת כאשר אני אומר שחוויתי תופעה אצל בני הנוער של הזדהות עם מטרה חשובה, תהיתי מדוע לא ניתן לשנות מציאות ובעקבותיה נתונים סטטיסטיים. הנוער רוצה דוגמה, הנוער מבקש השראה, הוא מייחל למשהו טוב יותר, לא רק חומרית אלא ערכית. השאלה הגדולה והנוקבת היא היכן הוא מקבל או לא מקבל את אלה: בבית, בבית הספר, בסביבה, בתקשורת?


ישראל זוכרת את השואה – היא שוכחת את ניצוליה

הפעם הסביבה, האווירה, האהדה – היו נתונות לניצולי השואה אשר בערוב ימיהם הוזנחו. הנוער לא היה אדיש. לא ברור לי מה הרע באזכור ניצולי השואה האומללים ביום השואה. בני ציפר, התייחס לנושא בטור הביקורת השבועי שלו – ב''הארץ'' – על ''הטלוויזיה השבוע'' וככה הוא כתב:
איכשהו תמיד מוצאים דרך להפוך גם את יום השואה השנתי למין סקופ עיתונאי. וככה נפתחו מהדורות החדשות הטלוויזיונית של יום ראשון בערב, ערב יום השואה בגילוי שיש 60 אלף ניצולי שואה בישראל שחיים בחוסר כל... וגם למחרת יום שני פרץ אל המרקעים פרצופו הנשכח כמעט של עוזי דיין הדורש בתוקף לחוקק חוק שיסדיר את הדרגה למצוקתם הכלכלית של ניצולי השואה. והיה שקוף שמישהו החליט לקחת טרמפ פוליטי על אותם ישישים נענים.
אזכיר לבני ציפר את האמירה של גדול הסוציולוגים בישראל, פרופסור שמואל אייזנשטאדט, אשר אמר כי ''ישראל אוהבת עליה, היא פחות אוהבת עולים''. על אותו משקל ניתן לומר כי ישראל זוכרת את השואה אך היא שכחה את ניצוליה. ומשום כך מה הרע בכך שביום השואה והגבורה מזכירים את יום העצב והחידלון של ששה ריבוא שרידי שואה. ומדוע ההתייחסות אל עוזי דיין ''שפרצופו הנשכח כמעט'', ביטוי מעליב בהקשר הזה. אולי ''פרצופו נשכח'' והוא הזכיר לנו אותו יחד עם אלפי ניצולים שנשכחו גם הם. ובאותה הזדמנות הזכירו לנו אלפי בני נוער שגם הם קיימים, לא כצרכני סמים אלא כמי שאכפת להם, כמי שמוכנים לעשות מעשים, אם מספרים להם מהי המשימה.

את מפגן הנוער ליד הכנסת יזמה לילי הבר, בת לניצולי שואה ופעילה במרכז הארגונים של ניצולי השואה בישראל. היא אמרה לי:
חשבתי שמוכרחים לערב את הנוער ולא רק לנסיעות לבתי הקברות ובתי הכנסת ההרוסים [בפולין – צ.ג.]. לאחר ברורים שונים לגבי הארגון שעשוי לאמץ את הרעיון פניתי ל''תפנית'', התנועה שבראשה עומד אלוף (מיל.) עוזי דיין. מנכ''ל הקרן לנפגעי השואה (מוסד שמטפל בנזקקים), דובי ארבל, אמר לי שהם מנסים לסייע לו – ולמרבית הפלא האנשים התלהבו והיו מוכנים להרים את הפרויקט. בכלל לא חשוב היה לי מהו המניע מאחורי ההסכמה. אני מברכת על כל עשייה, שכן בכך אני עוסקת, ולא בהטפה לאחרים. בסופו של דבר, אחרי המצעד של בני הנוער ליד ושם, הצטרפו אליהם שם ניצולי השואה. וזה נראה לי חשוב. אין דורות המשך בלבד ובלי הדור הראשון, והדור הראשון אם לא ישכיל להעביר את המושכות והלפיד לדורות ההמשך – לא יהיה לו זכר.
עד כאן לילי הבר.

האירוע אכן אומץ על ידי ''תפנית'' והוא עמד בסימן ''מצעד החיים איתנו'' (להבדיל מ''מצעד החיים'' מאושוויץ לבירקנאו). בכל העצרות המרכזיות שהתקיימו – בלוחמי הגטאות, משואה, יד ושם – היו מפגינים עם שלטים. לאחר סיום העצרת בגן הורדים צעדו בני הנוער, כ-‏4 ק''מ (בדומה למרחק מבירקנאו לאושוויץ) ליד ושם, ושם השתתפו בטקס יחד עם עוד כ-‏500 ניצולי שואה שהצליחו להביא מרכז הארגונים. האירועים אורגנו על ידי מספר גופים.


אלוף בשבח ניצולי השואה ''גיבורי התהילה''

מפגן נוער
עצרת הזדהות עם ניצולי השואה
הנוער זקוק לדוגמה חינוכית ולמטרה צודקת
אלוף (מיל.) עוזי דיין, מי שעמד בראש המועצה לביטחון לאומי, ראה לנכון לפתוח את דבריו לא במצבם העכשווי של ניצולי השואה, אלא במצבה של מדינת ישראל בהיוולדה כאשר ניצולי השואה נחלצו לעזרתה. וככה אמר:
השואה עדיין כאן כי ניצוליה, למזלנו כי טוב, איתנו. רובנו לא היינו איתם ''שם'', אבל הם היו איתנו כאן מהתחלה ואי אפשר להגזים בתרומתם למדינה ולחברה הישראלית. בתחום הביטחוני – במיתוס הישראלי, הצבר נלחם למען הקמת מדינת ישראל. האם עשה זאת לבדו? די אם נזכור כי 45% ממגויסי מלחמת השחרור היו ניצולי שואה וכי 35% מהנופלים בה היו ניצולי שואה לעומת כ-‏30% ילידי הארץ. רבים לא זכו להנצחה ולהכרה לה זכו ילידי הארץ פשוט כי לא היו להם משפחות שידאגו לכך.

בתחום הקמת המדינה והחברה הישראלית – בין השנים 1947-1950 עלו לישראל כ-‏800 אלף יהודים (כפול ממספר העולים במשך 100 השנים לפני כן!), מהם 300 אלף ניצולי שואה שהשתלבו בבניית הארץ בכל מקום ותחום. צדקת הדרך – הציונות קדמה לשואה וצדקתה אינה נובעת ממנה אלא מזכותנו הטבעית להגדרה עצמית וההיסטורית לארץ ישראל. אבל השואה הוכיחה, לאסוננו, את הצורך וההכרח בהקמת מדינה יהודית בארץ ישראל. ניצולי השואה שלא רק מסמלים את הצורך, אלא אף מגשימים את הצידוק, הם החוליה החזקה שלנו – אלה ששרדו את התופת, עלו ארצה בשארית כוחם ופתחו פרק חיים חדש שכולו מאבק מתוך אמונה שניתן להקים בארץ ישראל לא רק מדינה שתגן על עצמה אלא גם חברה צודקת.

מקבוצת מופת זו חיים איתנו היום בישראל כ-‏260,000 ניצולי שואה. כשליש מהם מתחת לקו העוני. חלקם סובלים מבעיות פיסיות ובריאותיות ייחודיות שנגרמו עקב מה שעברו ''שם'', רבים סובלים ממצוקה נפשית, מבדידות ומהיעדר רשתות תמיכה משפחתיות וחברתיות מספקות. זו קבוצה מבוגרת מאד – 73% מהם בני למעלה מ-‏76 וחמישית מהם בני 86 ויותר.
הצעירים הקשיבו קשב רב ומחיאות הכפיים רעמו. בשבילם זה היה גילוי.

בני ציפר, דעתן ובר אוריין, ללא ספק מכיר פרק זה של ההיסטוריה, אך הוא, לצערי לא מתייחס אליו. רבים, רבים מאוד, הייתי אומר הרוב המכריע של הציבור והנוער, לא מודעים לו כלל.


הנוער לא יודע כי לא מלמדים אותו

בחלק מן הצעדה מן הכנסת ל''יד ושם'' נצמדו אלי אשכולות של צעירים וצעירות ושאלו אותי אם אכן מה שאמר אלוף דיין הוא נכון. אמרתי להם שלפי דעתה של ההיסטוריונית פרופסור חנה יבלונקה, מרצה באוניברסיטת בן גוריון ודור שני לניצולים, המספר הוא כ-‏50% ובסוף מלחמת העצמאות הם היוו 70% מן הכוחות. ''לא שמענו על זה בכלל'' – התלוננו כמה מהם. ואכן עד היום הזה מערכת החינוך (אף שבשעתו פרסמה את מנשר הניצולים בחוברת למחנך) לא טרחה לשנן את הנוסח הערכי, מוסרי הומניסטי של ''מנשר ניצולי השואה'', מסמך מרתק ומרטיט, לא ביום השואה ולא בימים אחרים. ומה עם מערכת החינוך של צה''ל? האם בילקוטים האינדוקטריניים פרק זה מוצא ביטוי? אם מישהו נבער מדעת, זה מראה משהו על הסביבה, על החברה. ככלות הכל, ילדים מאז גיל הגנון, לא מתנדבים ללכת למסגרות חינוכיות. הם הולכים משום שמביאים אותם לשם. הילד לומד מפני שההורים והחברה אומרת לו ללמוד. הוא צורך סמים לא מפני שהם מושכים אותו, אלא מפני שהוא בורח ממשהו אחר. המשהו אחר זאת החברה שסובבת אותו, לעתים המעגל הקרוב ביותר – המשפחה.

אבל תנו להם, לנוער הזה משימה, במערכות צבאיות או במסגרת חברתית, תנו להם הנהגה והשראה ותראו את אותו נוער באור אחר, בקטע אחר. אותו נוער עם משימה של שליחות. פתחתי את הרשימה עם ציטוט של היינריך היינה. אסיים אותה עם ציטטה משל המחנך היהודי הגדול, יאנוש קורצ'אק אשר צעד בראש חניכיו אל מחנה המוות. ככה אמר: הצעירים סבורים כי זאת זכותם הבלעדית – החלומות, השאיפות. לא. אלא שהזקנים אינם מספרים את חלומותיהם מחשש של גיחוך.

מכאן מי שיש לו מה לספר, מי שיש לו מה לומר, ובלבד שזה יהיה ערכי, מוסרי, אנושי – שיספר. הנוער, ככה אני מאמין, לא רק ישמע בשקיקה, הוא יפעל.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


הרהורים לאחר ימי הזיכרון
א. פרקש (שבת, 28/04/2007 שעה 22:39) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בני ציפר.... ''איכשהו תמיד מוצאים דרך להפוך גם את יום השואה השנתי למין סקופ עיתונאי..... בגילוי שיש 60 אלף ניצולי שואה בישראל שחיים בחוסר כל''. שום סקופ עיתונאי. כולם יודעים שכבר 60 שנה מתעלמים מניצולי השואה ומישהו שם למעלה מגלגל כספים לא לו ואינו מעבירם לידי הזכאים באמת, ניצולי השואה. העניין סוּקר לא אחת בתקשורת הישראלית. הממשלות לא עשו דבר.

הבעיה האמיתית היא שיום השואה הפך למקום וזמן להעלות שוב הבטחות שנשכחות עם עלות שחר של יום חדש. וממחרתו של יום העולם כמנהגו נוהג וינהג. ומספר ניצולי השואה הולך וקטן.

זוהי בושה שישראל לא הצליחה עדיין (כי בעיקר לא ניסתה) להבין את הניצולים ולסייע להם כראוי.
_new_ הוספת תגובה



בושה לישראל שכל זקניה חיים מתחת לקו העוני
שמעון מנדס (יום ראשון, 29/04/2007 שעה 5:57)
בתשובה לא. פרקש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''תופסים טרמפ'' על יום השואה - זה נכון. מה לנושא העוני וליום השואה ? האם החיים מתחת לקו העוני, עבור סתם זקנים, הם ענין נאות ? אדם שהגיע לגיל 80 - 85 הוא זקן, ללא כל קשר לשואה. יש הרבה אנשים שנולדו כאן, או במקום אחר, שאין להם כל קשר לשואה - אז העוני אצלם הוא ''כשר'' ?

היו שטענו נגד הביטוח הלאומי, שהוא מערים קשיים על ניצולי שואה, כאשר הוא דורש מהם להוכיח את הקשר הנסיבתי של הנכות העכשווית לשואה שהיתה לפני 65 שנים. מה באמת הקשר ? ימי האדם 70 שנה, ואם בגבורות 80 שנה.

ישראל צריכה להתבייש שאנשים המגיעים לזיקנה, צריכים לחיות על פת לחם. אני כבר לא מזכיר את נושא הוצאות הבריאות: רופאים ותרופות, שהרבה מהם אינם יכולים לרכוש לעצמם.

לפני 60 שנה, כל אחד שחי בארץ, מרגע שהצטרף לאחת מקופות החולים, מבחינה בריאותית הוא היה מכוסה. רופא, אשפוז ותרופה לא היו בעיה. בימים ההם האדם היה חבר ''בקופת חולים''. היום המושג ''קופת חולים'' מבייש, אז החליפו את השם ל''שרותי בריאות'' - אבל הוציאו את נשמת הביטוח הרפואי מהארגון. יש לך כסף - אתה חי. אין לך כסף - לך תמות.
_new_ הוספת תגובה



בושה לישראל שכל זקניה חיים מתחת לקו העוני
א. פרקש (יום ראשון, 29/04/2007 שעה 6:11)
בתשובה לשמעון מנדס
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני במקרה לא דיברתי על ''כל זקניה'' אלא רק על ניצולי השואה שהופקרו כל חייהם בארץ. השילומים היחידים שהם קיבלו היו רק ממשלת גרמניה, וזאת בתנאי שעמדו בקריטריונים מסויימים ובתנאי שבכלל ניגשו ופנו אליהם. ממשלות ישראל עצמן בכלל די הזניחו את הניצולים. בודאי במצבם הקשה ככל שהם מזדקנים. שום חובת ההוכחה לא צריכה לעמוד למי שהוכר או רשום כניצול שואה והמדינה צריכה ללכת לקראתם, מה עוד שלא נותרו עוד הרבה שנים לסייע להם.

זה לא סותר את העובדה שאתה מעלה שזה בושה לישראל שמי מזקניה (לא כולם) חיים מתחת לקו העוני. צריכה להיות תפיסת עולם סוציאלית (חס ושלום לא סוציאליסטית) שתשריין הכנסה מינימלית לא תלויה בדבר לכל זקן וזקנה מגיל פנסיה, שתשולב בהכנסתו בפועל של הזקן. כל זה יכול יכול להיעשות על ידי הביטוח הלאומי ומספיקה רק החקיקה הנכונה. לדעתי, פנסיונר צריך כרטיס חבר 'יהלום' בקופות החולים שתמומן ע''י המדינה (וזאת אם הקופות ימשיכו להנפיק כל מיני כרטיסי חבר למיניהם).
_new_ הוספת תגובה



מדוע אתה מפחד לקרוא לילד בשמו - סוציאליסטי?
דוד סיון (יום ראשון, 29/04/2007 שעה 6:36)
בתשובה לא. פרקש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הבטחת הכנסה או יותר נכון הבטחת
רמת חיים היא עיקרון סוציאליסטי.
לכן מה הבעיה לקרוא לילד בשמו?
_new_ הוספת תגובה



מדוע אתה מפחד לקרוא לילד בשמו - סוציאליסטי?
א. פרקש (יום ראשון, 29/04/2007 שעה 7:20)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כי סוציאליזם זה דרך חיים, זה משטר כופה ומגביל ולא רק כמה תנאים סוציאליים שראויים לכל אדם.

אני במקרה לא מדבר על שיוויון בין אנשים מההיבט הכלכלי, הסוציאליזם רואה אותם שווים (בתרומה ובשכר). אני בעד יזמות כלכלית לפי כללי משחק של השוק. זה לא סותר את המדיניות הסוציאלית, אבל בהחלט מנוגד לעקרונות הסוציאליזם. לי חשוב יותר החופש, שאינו יכול לבוא לידי ביטוי מלא במשטר סוציאליסטי.

השורש של המילים דומה במקרה כי הוא מדבר על יצירת תנאים מסויימים בחברה. זה בערך כמו ההבדל בין 'לאומי' לבין 'לאומני' על אף ששורש המילים זהה.
_new_ הוספת תגובה



מדוע אתה מפחד לקרוא לילד בשמו - סוציאליסטי?
דוד סיון (יום ראשון, 29/04/2007 שעה 7:44)
בתשובה לא. פרקש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ברגע שאתה מטיל אחריות על המדינה, ביחס
לעוני ולרמת חיים, אתה בעצם מדבר על עיקרון
סוציאליסטי.

לכן, אני בכל זאת חושב שאתה טועה.
_new_ הוספת תגובה



מדוע אתה מפחד לקרוא לילד בשמו - סוציאליסטי?
א. פרקש (יום ראשון, 29/04/2007 שעה 7:58)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

סוציאליזם אין משמעותו אחריות המדינה.

גם מדינה בעלת משטר שמרני או ליברלי אחראיות עם רמת החיים והעוני באותה מידה שמדינה סוציאליסטית אחראית. מדינה אחראית למצבה בכל עניין ודבר. גם משטר קפיטליסטי מעוניין באיכות חיים של העשירונים הנמוכים אבל כנראה ממניע אחר של כדאיות. תמיד עובדים שבעים ומאושרים יצרניים יותר. לכן המניע של הקפיטליזם הוא אחר (כדאיות מול פילנטרופיות או עקרון השיוויון), ואולי גם המימוש הוא אחר ולא דומה לדרך הסוציאליסטית, אבל בסופו של דבר המטרה לשמור על רמת חיים היא משותפת.

הבעיה במשטרים סוציאליסטים או קפיטליסטית היא שלא תמיד הם נוהגים לפי הספר. קפיטליזם מתקלקל ע''י כניסת אלמנטים סוציאליסטים או אנרכיים לתוכו וסוציאליזם מתקלקל ע''י אנרכיסטים או מושחתים. הסוציאליזם מתקשה להתמודד מול חברת שפע קפיטליסטית ואז מאמץ אלמנטים למראית עין של הקפיטליזם, כולל התעשרות של המקורבים לקופה. הקפיטליזם מזקיף את גב מתעשריו עד שליבם נסגר לסביבה וידם עוסקת לכיסם הפרטי. בכך האנושות ידעה ליצור משטרים שהלכו ואיבדו מתוכנם ויעדם, המאיסו עצמם על הציבור ושינו תדמיות פשוטות של שלטון תקין.
_new_ הוספת תגובה



מדוע אתה מפחד לקרוא לילד בשמו - סוציאליסטי?
דוד סיון (יום ראשון, 29/04/2007 שעה 8:24)
בתשובה לא. פרקש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

תראה אתה יכול לנדוד לכל מיני מחוזות ונושאים. אבל זה לא ישנה כלום לגבי הרלוונטיות של הערה שלי: אחריות המדינה לרמת חיים הוא עיקרון סוציאליסטי. מהבחינה הזאת אני טוען ראוי לקרוא לילד בשמו. אין בהערה הזאת דבר הקשור למשטר כלשהו.
_new_ הוספת תגובה



מדוע אתה מפחד לקרוא לילד בשמו - סוציאליסטי?
א. פרקש (יום ראשון, 29/04/2007 שעה 8:44)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אנני טוען שזה אינו עקרון סוציאליסטי. אבל זה לא מונע את העובדה שזה גם עקרון לא סוציאליסטי.

'רכב לכל פועל' (או שבוע בית הבראה בשנה) גם הוא יכול להיות עקרון סוציאליסטי (כדאי לשאול את פרס בעניין הזה), אבל זה לא מונע את העובדה שזה יכול להיות גם עקרון קפיטליסטי או ליברלי. אני מכיר כמה קפיטליסטים שנותנים רכבים למועסקיהם גם לצורכי שימוש פרטי, תמורת דמי השתתפות קטנים מצידם. זו הליכה ראויה לקראת הפועל.

ההבדל הוא במכלול ובהרכב הערכים כקבוצה אחת ליישום ומשקל כל ערך וערך בתוכם.
_new_ הוספת תגובה



אם כך ראוי לקרוא לילד בשמו, כפי שטענתי קודם
דוד סיון (יום ראשון, 29/04/2007 שעה 10:05)
בתשובה לא. פרקש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



[•] אם כך ראוי לקרוא לילד בשמו, כפי שטענתי קודם
זוהר בדשא (יום ראשון, 29/04/2007 שעה 14:37)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

[• הוסרו ביטויים לא ראויים.]

אכן כן.

עובדה היא כי הקיבוצים הם התארגנות א-רציונלית , א-סוציאליסטית, א-הגונה, א-יעילה, ולבסוף א-בעין לכל מי שמבין שהוא נעשק - כמו שנאמר למה מי אתה ובגירסה היותר תרבותית כל מה שמותר לקיסר..אפילו אם הוא נראה כמו בנו של חווני חיגר.
_new_ הוספת תגובה



אם כך ראוי לקרוא לילד בשמו, כפי שטענתי קודם
א. פרקש (יום שני, 30/04/2007 שעה 13:50)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שמו של הילד הוא ''עקרונות סוציאליים'' ולא ''עקרונות סוציאליסטיים''. למה אתה מתקשה להבין?
_new_ הוספת תגובה



אם כך ראוי לקרוא לילד בשמו, כפי שטענתי קודם
דוד סיון (יום שני, 30/04/2007 שעה 14:39)
בתשובה לא. פרקש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אתה מתחיל להתקרב לעיקר.
_new_ הוספת תגובה



אם כך ראוי לקרוא לילד בשמו, כפי שטענתי קודם
א. פרקש (יום שלישי, 01/05/2007 שעה 11:09)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

העולם אינו חד מימדי. סוף סוף אתה מתחיל להגיע לראשית דברי.
_new_ הוספת תגובה



אדון א. פרקש שוב התרחקת מהנושא
דוד סיון (יום שלישי, 01/05/2007 שעה 12:05)
בתשובה לא. פרקש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



אדון א. פרקש שוב התרחקת מהנושא
א. פרקש (יום שלישי, 01/05/2007 שעה 17:39)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

החבר ד. סיון, אתה מסתכל במשקפת עם רזולוציה שלא מתאימה לענייננו. אני מבין שכל פעם שאין לך טיעון נגדי טוב אתה מכריז חד צדדית על ''התרחקות מהנושא''. שייטב לך אם חושב אתה כך.
_new_ הוספת תגובה



אדון א. פרקש שוב התרחקת מהנושא
דוד סיון (יום שלישי, 01/05/2007 שעה 20:50)
בתשובה לא. פרקש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כאשר אתה מתרחק מהנושא אני מזכיר לך (כמובן חד צדדית) את אשר אתה עושה. אולי זה יעודד אותך לחזור לנושא הדיון או קטע הדיון.
_new_ הוספת תגובה



אדון א. פרקש שוב התרחקת מהנושא
א. פרקש (יום שלישי, 01/05/2007 שעה 21:05)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אתה מתעקש לחרוג מהנושא.
_new_ הוספת תגובה



תגובה 97800
דוד סיון (יום רביעי, 02/05/2007 שעה 5:15)
בתשובה לא. פרקש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



תגובה 97800
א. פרקש (יום חמישי, 03/05/2007 שעה 12:54)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מדוע אתה מפחד לקרוא לילד בשמו - סוציאליסטי?
א. פרקש (יום ראשון, 29/04/2007 שעה 7:20)
בתשובה לדוד סיון הדפס תגובה/פתיל • קישור ישיר לתגובה זו

כי סוציאליזם זה דרך חיים, זה משטר כופה ומגביל ולא רק כמה תנאים סוציאליים שראויים לכל אדם.

אני במקרה לא מדבר על שיוויון בין אנשים מההיבט הכלכלי, הסוציאליזם רואה אותם שווים (בתרומה ובשכר). אני בעד יזמות כלכלית לפי כללי משחק של השוק. זה לא סותר את המדיניות הסוציאלית, אבל בהחלט מנוגד לעקרונות הסוציאליזם. לי חשוב יותר החופש, שאינו יכול לבוא לידי ביטוי מלא במשטר סוציאליסטי.

השורש של המילים דומה במקרה כי הוא מדבר על יצירת תנאים מסויימים בחברה. זה בערך כמו ההבדל בין 'לאומי' לבין 'לאומני' על אף ששורש המילים זהה.
_new_ הוספת תגובה



תגובה 97617
דוד סיון (יום חמישי, 03/05/2007 שעה 13:53)
בתשובה לא. פרקש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



אני לא קונה את הסיפור
עמיש (יום ראשון, 29/04/2007 שעה 21:00) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אותם קשישים המוגדרים כ''ניצולי שואה'' הם אנשים ככל האנשים במדינה הזו.
הם הגיעו לכאן בגיל צעיר, בנו את חייהם כמו כל אדם שהגיע לארץ, נלחמו, עבדו, למדו, הקימו משפחות, הולידו בנים ובני בנים והגיעו לגיל מבוגר.
חלקם הצליחו בחיים וחלקם לא, כמו כל אדם אחר, אלו שלא הצליחו להתארגן לעת זקנה ראויים לסיוע כמו כל אדם אחר במדינת ישראל שהגיע לגיל מבוגר ומתקשה לקיים את עצמו בכבוד.
לא פחות ולא יותר.
_new_ הוספת תגובה



אני לא קונה את הסיפור
רמי (יום שני, 30/04/2007 שעה 2:16)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בהבדל קטן אחד שאותו כולם שוכחים: מדינת ישראל קיבלה הון עתק מהגרמנים עבור ניצולי שואה אלה. לכן הם אינם רק עוד ''אנשים ככל האנשים במדינה הזו''. ואם תאמר : לא עבור האנשים האלה קיבלה מדינת ישראל את השילומים, אשאל אותך: אז בעבור מה? האם הייתה מלחמה בין גרמניה לישראל? האם גרמניה שלמה לטוניס או לאלג'יר שעל אדמתם היא נלחמה? אז בבקשה, לא להיתמם! ישראל קיבלה כסף בעבור האנשים האלה, ועל ישראל לדאג להם יותר מלאחרים. זה לא אומר שאין לדאג לאחרים אבל זה כן אומר שיש לדאג להם קודם.
_new_ הוספת תגובה



לא מדוייק
עמיש (יום שני, 30/04/2007 שעה 11:47)
בתשובה לרמי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בראש ובראשונה אני מבקש להבהיר - אני לא מתנגד לסיוע אישי לניצולים שלא הצליחו לדאוג לעצמם לעת זקנה, אני מתנגד לסיסמאות המופרחות על ידי פוליטיקאים מבלי להביא בפנינו את העובדות ואת הנתונים.

לעניין השילומים מגרמניה - הסכם השילומים הוא לעם היהודי ומדינת ישראל כמייצגת העם היהודי. השילומים נועדו לפיתוח מדינת ישראל. בטחון, דלק, כבישים, רכבות, דיור, תעסוקה ואוכל. (אל תשכח את תקופת הצנע.)
בנוסף התחייבה המדינה לדאוג לניצולים שלא היו זכאים לפיצוי אישי מגרמניה. מספרם של אלה שלא היו זכאים לפיצוי אישי היה קטן יחסית מאחר וכל מי ששהה באירופה תחת שלטון כיבוש גרמני היה זכאי לפיצוי אישי.
מדינת ישראל קלטה את העולים מאירופה, ודאגה להם לדיור, תעסוקה, חינוך, בריאות ושאר השירותים כמו לכל תושב בישראל. בנוסף יש חוקים ותקנות המסדירים סיוע לניצולים.

אני חושב כי מגיע לנו לדעת מה ההגדרה של ניצולים, מהם חוקי הזכאות, כמה אנשים נהנים מחוקים אלה, מה הגילאים בהם מדובר, מנין הנתונים המספריים וכו'.
אני לא קונה את הסיפור כפי שהוא מוצג בעתונות או בהצהרות של עסקנים.
_new_ הוספת תגובה



לא מדוייק
רמי (יום שני, 30/04/2007 שעה 16:37)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בזה שאתה לא קונה את הסיפור כפי שהוא מוצג בעתונות או בהצהרות של עסקנים אני מסכים איתך מכל הלב.
_new_ הוספת תגובה



לא מדוייק
א. פרקש (יום שלישי, 01/05/2007 שעה 11:12)
בתשובה לרמי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

חשוב לא לקנות שום סיפור עיתונאי / הצהרות עסקנים שאדם לא שלם איתם או מתנגד לדיעות המובאות בהם. ולהיפך.

אדם נופל לקניית סיפור עיתונאי / הצהרות עסקנים בשעה שאינו שלם ואינו מקבל את הדיעות המובאות בהם.

העולם לא השתנה וכנראה שגם לא ישתנה.
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי