פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
טעויות הימין?! או: מבחן התוצאה מול מבחן המטרה
אברהם בן-עזרא (יום שלישי, 26/12/2006 שעה 20:00)


טעויות הימין?! או: מבחן התוצאה מול מבחן המטרה

ד''ר אברהם בן-עזרא



במאמר רחב היקף שהופיע ב''מקור ראשון'' ביום א' טבת תשס''ז [22 לדצמבר 2006], מתאר חגי סגל, שהרבה לכתוב על טעויות השמאל בישראל, כמה טעויות של הימין.

איני מצליח להבין מה לו לאיש המזוהה עם הצד השפוי במפה הפוליטית, לחטט, לנבור ולהעלות כמוצא שלל רב, כמה ''טעויות'' שטעה בהן, כביכול, הימין.

ומיד ייאמר: לא טעויות המה.

במאמר הנ''ל יש אזכור של המחלוקת בין פרופ' ד''ר ישראל אלדד לבין עמיתו פרופ' ד''ר יהושפט הרכבי, מחלוקת משנת 1981 שבמוקדה שתי תפישות עולם שונות ומנוגדות זו לזו:

האחת היא של השמאל, הטועה לבחון את חיוניות העמדה הפוליטית כאילו הייתה מעין הגדת עתידות, במבחן התוצאה, ועל פי קריטריון שגוי זה – קבע הרכבי נמרצות, כי מרד בר כוכבא היה טעות, הא ראייה (''מבחן התוצאה'') שהוא נכשל.

התפישה השנייה היא תפישת הימין, והיא מנתקת את המדינאי מדמותו של הקוסם רואה העתידות, תוך ציפייה ממנו שינהיג את עמו בדרך הנכונה. לפי תפישה זו, טען אלדד באותו ויכוח כי המרד היה מוצדק לאור מטרתו, ואילו לא היה מתקיים – צה''ל לא היה מנצח בתש''ח, כי צה''ל שאב את כוחו ואת עצמתו ממורשת הגבורה של המכבים.

ועתה, מביא מחבר המאמר (מר סגל) טיעוני שמאל מובהקים, שעל פיהם נאומו הנפלא של מנחם בגין – מפקד האצל – בכ''ט לנובמבר 1947 – היה, כביכול, טעות.

ומדוע טעות?

כי המציאות טפחה על פניו; בגין בנאומו תבע לזכות עם ישראל את שתי הגדות של הירדן, וממקומו אז כמנהיג ומוביל – ראה בהחלטת האו''ם כישלון בשל היקף המדינה שנכלל בה, והרי במציאות יש לנו בקושי גדה אחת וגם לגביה עולות ספקות...

יש להניח כי לו נשאל מנחם בגין שעה לאחר חתימת ההסכם השלום עם אנואר סאדאת, האם היה משנה דבר מנאומו ב- 1947, תשובתו הייתה ''לא''.

יש להבין כי מנהיג המוביל את עמו, אינו רואה עתידות ואינו צריך לנבא.
גם לא רצוי שיעמיד עצמו כמנבא, כי אז הוא לא יהיה לא נביא ולא מנהיג, אלא איש סהרורי ונביא שקר.
מבחנו של המנהיג אינו בחיזוי העתיד, אלא בעיצובו.

השאיפה והתוויית הדרך לא אמורים להיבחן במבחן התוצאה, אלא במבחן מה שראוי שיהיה; במבחן המטרה.

בעוד שמנהיגי השמאל מבטלים את הגבורה היהודית מימי המכבים, לאור מבחן התוצאה – באים מנהיגי הימין ומציבים מטרות ראויות, ויונקים כוחות ומשאבי נפש מהיסטוריית הגבורה היהודית המהווה להם מופת.

דרך השמאל מכוונת אל סיום הציונות וחיסול עצמי הדרגתי של מדינת ישראל. בדרך זו, לאחר ההתנתקות תבוא ההתכנסות, ולאחריה נכונו לנו עוד מיני ויתורים תחת מונחים חדשים לבקרים, וכל ויתור כזה רק יעצים את חורשי רעת מדינת ישראל וינגוס בכוחה של מדינת ישראל ובכושר עמידתה מול אויביה.

אמנם במצב אוטופי של ''מזרח תיכון חדש'', בו יזמים משותפים לנו ולפלסטינים מפתחים תעשיות הימורים והיי-טק ונוטשים את החרב, החנית והקסאמים – אפשר למסור את כל השטחים ולחיות בשלום, אולם כבר הוכח בדרכים עקובות מדם כי מדובר באשליה ובחלומות שווא, ולא בדרך מדינית רציונאלית, ולא ברור מה הבסיס להתמדה של השמאל בישראל בצדקת דרך העוועים הזו, תוך התעלמות נחושה מהמציאות.

מבחן התוצאה הוא עובדתי בנסיבות, לעולם אינו סופי, ולעולם אינו ניתן לניבוי.

אי אפשר גם מהבחינה הלוגית לקבוע כישלון או טעות לאור מבחן זה, ולא ראוי שהתוצאה המקרית היא אשר תוביל, במקום המטרה הנכונה.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


דוגמה מעשית לסגנון המחשבה המוטעה של סגל
צדק (יום שלישי, 26/12/2006 שעה 20:22) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

התנגדותה של הנאנסת למעשיו של האנס היתה מוטעית.
עובדה, ההתנגדות לא עזרה והיא נאנסה.

מי אלו מנהיגי הימין..........??
אני לא מכיר מנהיג ימני שיש לו מטרות לאומיות ברורות.
ולמה נלך בגדול, אני לא רואה מישהו הראוי לתואר מנהיג.

כל מה שיש לנו היום אלו מנהיגים של ''פני הדור כפני הכלב''.

--------

ניתן לחזות תוצאות של מעשים מסוימים באופן מדויק ביותר.
אני מתנבא נבואה נצחית:
כל ויתור לרוצחים יביא למלחמות ושפיכות דמים !!
שלום (שמאלני) לעולם לא יהיה על פני האדמה !!
_new_ הוספת תגובה



שאלה
דוד סיון (יום שלישי, 26/12/2006 שעה 20:41) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אתה טוען שהמבחן הראוי (הנכון) הוא מבחן המטרה. מדוע
אתה פוסל מבחן המטרה בגלל התוצאה (פיסקה 3 מהסוף)?
_new_ הוספת תגובה



שאלה
א' בן עזרא (יום רביעי, 27/12/2006 שעה 8:09)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לדוד שלום
שאלתך היא עניין למאמר נפרד שאולי עוד יבוא
אך לצערי איני רואה את המטרה כפי שאתה רואה, והיי-טק ושלום עכשיו עם קבוצות טרור אינו מטרה מבחינתי אלא היפוכה של מטרה - יעש שחובה להימנע ממנו ולבטלו מבחינה מוסרית, ומבחינות אחרות.
_new_ הוספת תגובה



ובכל זאת
דוד סיון (יום רביעי, 27/12/2006 שעה 8:50)
בתשובה לא' בן עזרא
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בוקר טוב אברהם,

1. עם כל הכבוד, אינך יודע איך אני רואה את המטרה שהגדרת במאמר. בנוסף היא גם לא ממש רלוונטית לנושא שאלתי.
2. עדין מדובר במבחן המטרה מול מבחן התוצאה שמתערבבים באותה הפיסקה. מדבריך משתמע שאתה פוסל את המטרה על פי מבחן תוצאה וזה מנוגד לתיזה שלך.

-----

בעיקרון אני מקבל את ההבחנה שלך בין שני המבחנים ובגלל שבשעת ההחלטה התוצאה לא ידועה הרי שמבחן המטרה הוא יותר חשוב. מצד שני אני גם חושב שאי-אפשר לנטרל את הנסיון (מבחן התוצאה) כאשר שוקלים מטרות. מכאן לדעתי הסתירה שקיימת באותה הפיסקה.

אשמח לקרוא את המאמר (שאולי יבוא) שיפתור את הסתירה הזאת.
_new_ הוספת תגובה



שאלה
יובב (יום רביעי, 27/12/2006 שעה 9:01)
בתשובה לא' בן עזרא
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

היי טק הוא יעד שחובה להימנע ממנו ולבטלו מבחינה מוסרית?

מה הפסול המוסרי בהיי טק?
_new_ הוספת תגובה



שאלה
אב''ע (יום שישי, 29/12/2006 שעה 12:33)
בתשובה ליובב
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הפסול המוסרי אינו בהייטק אלא בפיתוח הייטק וכדומה לטרוריסטים
_new_ הוספת תגובה



שאלה
יובב (יום שישי, 29/12/2006 שעה 17:50)
בתשובה לאב''ע
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

זה לא מה שאמרת. אתה מנסה לסגת בפלפולים.
''היי-טק ושלום עכשיו עם קבוצות טרור אינו מטרה מבחינתי אלא היפוכה של מטרה''

אתה כורך הייטק עם שלום עכשיו, ואת שלום עכשיו עם טרור, כדי לייצר מזה ''ענן'' של ''ההם'' - אלה שהם לא אנחנו - מי שבהייטק הוא בשלום עכשיו. מי שבשלום עכשיו תומך בטרור, כלומר הוא נגד המדינה.

זהו דפוס פאשיסטי אופייני של יצירת ''שטן בתוכנו'' - הגיס החמישי - שמאיים על קיום האומה ושיש ''לבער אותו מקירבנו''.
_new_ הוספת תגובה



תאמין לי שלא הבנתי מה רצית לומר
סתם אחד (יום רביעי, 27/12/2006 שעה 15:06) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

זה או שאני דפוק
או שהמאמר של מה זה גדול
_new_ הוספת תגובה



סתם קשקשת
עמיש (יום רביעי, 27/12/2006 שעה 19:40) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מאיפה מצאת כי ההתיחסות למרד בר כוכבא מתחלקת לימין ולשמאל?
_new_ הוספת תגובה



סתם קשקשת
ע.צופיה (יום רביעי, 27/12/2006 שעה 23:17)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הדבקת תוויות זו המומחיות שלו ושל עוד כמה בפורום.
אני חושב שככה הם משכנעים את עצמם באמונתם.
_new_ הוספת תגובה



אני חולק עליך
עמיש (יום רביעי, 27/12/2006 שעה 23:31)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הם חיים בעולם שכולו טוב, הם בנו אותו לעצמם עם כל ההזיות הפרנואידיות הנדרשות.
הם לא זקוקים לשום שכנוע עצמי.
_new_ הוספת תגובה



אני חולק עליך
ע.צופיה (יום רביעי, 27/12/2006 שעה 23:39)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הם חיים בפחד. אסאד מפחיד אותם מעוד לאחרונה בעיקר את ד''ר בן-עזרא.
המאמר כבר מכין את הרקע לגבי האשמה במה שכתוב על הקיר לגבי העתיד.
_new_ הוספת תגובה



מאמר מעניין
רפי אשכנזי (יום חמישי, 28/12/2006 שעה 18:33) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הנקודה המובאת כאן{מי צודק בין ''ימין ל ''שמאל''} מעוררת מחשבה ואיננה בעלת פתרון מהשוול.
להגיד זה צודק וזה טועה זוהי אמירה פשטנית.
עצם החשיבה וההתמודדות לעומק יחד עם התייחסות היסטורית, היא היא הנקודה עליה צריך לשים לב לאור המאמר.
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי