פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
נושאי התוויות
דוד סיון (יום שלישי, 12/09/2006 שעה 15:00)


נושאי התוויות

ד''ר דוד סיון



אינך מבין שכל מטרתה של שיחָדָש היא לצמצם את היקף המחשבה? בסופו של דבר נביא לידי כך שפשעי מחשבה לא יהיו אפשריים משום שלא יהיו מלים להגותם... לאמיתו של דבר לא תהיה עוד מחשבה, במובן המקובל עלינו היום.
ג'ורג' אורוול, 1984, הוצאת עם עובד, 1993, עמ' 44 – 45.
הספר הוא רומן ''דמיוני'' שמציג מבט על חברה בתהליך מתקדם של הגבלת החופש והגברת שליטתו של המשטר על נפש האדם. הציטוט הוא חלק מקטע שמציג את פרטי התהליך להשמדת מילים כדי למנוע מחשבה עצמאית ובודאי למנוע מחשבה גמישה ויצירתית. תהליך נוסף שמתואר שם בפרטי פרטים הוא תהליך טיפוח השנאה שמלווה את יומם של גיבורי העלילה. בתוך המנגנון המורכב הזה פועל מיניסטריון האמת שבין השאר פועל כדי לשפץ מידע על העבר כדי להתאימו לצרכי השעה של המשטר העריץ.

לא פעם אני נזכר בספר כאשר אני קורא בין דפי הפורום הזה מאמרים והודעות בנושאים פוליטיים. לעיתים קרובות אפשר לקרוא מידע שעבר ''שיפוץ'' או נמסר בצורה מאד מגמתית כדי לשרת תמיכה בהשקפת עולם כזאת או אחרת. צורה דומה של ההיבט הזה הוא השימוש המגמתי שעושים הכותבים בתוויות ובסמלים.

שמאלנולוגים, על משקל אַנְתְּרוֹפּוֹלוֹגְיִם, עוסקים בתולדות אנשים ואירגונים שמאליים ובהתפתחותם הרוחנית, אמונותיהם ומנהגיהם. כצפוי יש לנו שמאלנולוגים בין אנשי השמאל וגם בימין בין השטחים בכל מחריניקים. מה שמעניין הוא שלעיתים אפשר למצוא ששני הצדדים מציגים תמונת ראי של מידע מגמתי על המציאות בשמאל. כך יוצא שקורא ערני יכול להרכיב תמונה יותר מאוזנת ואמינה של המציאות – צדיק מלאכתו נעשית בידי אחרים.


המלחמה על התווית

כמו כותבים רבים משתמשים השמאלנולוגים בתוויות ''שמאל'' ו''השמאל''. לא תמיד הם מגדירים בבירור את המושג אלא שהפעם, בנושא מלחמת לבנון השניה, הם בחרו להיות נדיבים וגם הגדירו היטב למה הם מתכוונים. נציג כאן שתי דוגמאות של שמאלנולוג אחד, שטחים בכל מחריניק, שכורך את כל אנשי ''השמאל'' בחבילה אחת ושל אחד שמגרש רבים מהם מ''השמאל'' בבושת פנים.

השטחים בכל מחירניק ממקד את חיציו במשתתפי אירועי הפגנה ומסיבת עיתונאים שנערכו בתאריך 10.8.2006, יום לפני החלטת האו''ם, מס' 1701, על הפסקת האש. להלן נקודות שמבטאות את הביקורת שלו:
  1. הפגנות ההזדהות עם החיזבאללה של השמאל הרדיקלי החלו כמעט עם פרוץ המלחמה.
  2. השמאל המתון, מרצ ו''שלום עכשיו'', מיהר ליישר קו בלי לחכות לרגיעה במטר הטילים על ישובי הצפון.
  3. בעצם הוא גם מגנה את מסיבת העיתונאים שערכו הסופרים עמוס עוז, א''ב יהושע ודוד גרוסמן בה הם קראו להימנע מהרחבת המלחמה.
  4. אין להפריד בין הגוונים השונים של ''שמאל'' כי האמת של כל גווני ''השמאל'' היא אחת: לישראל אסור להגן על עצמה.
  5. לא ראוי לבקר את הממשלה בעת מלחמה.
דברי הגינוי הללו מוצגים כמבוססים על מידע שכלול בשני מאמרים (מרצ ו''שלום עכשיו'' מצטרפות למתנגדי המלחמה ו-''שלום עכשיו'' חוזרת לרחובות). דברי הגינוי הללו היו שזורים בביטויים שאמורים לעורר דחיה ושנאה כלפי כל משתתפי האירועים שנזכרו. אבל דברי הגינוי של השטחים בכל מחירניק מתעלמים מהרקע והמציאות באותם ימים ובשבועות שקדמו לאותה הפגנה. אין זכר בדברים הללו לעובדה שכחמישה ימים קודם להפגנה הוא עצמו טען 'שהאיסור על מתיחת ביקורת בעת מלחמה הוא גישה של בת יענה'. אין זכר לעובדה שהחלטת הממשלה על הרחבת המלחמה התקבלה כאשר כבר היה ידוע שמתרקמת החלטת מועצת הביטחון על הפסקת האש. אין זכר בדברי הגינוי לתיאור ההיגיון שבהימנעות מהרחבת הקרבות כאשר תנאי עסקת הפסקת האש המתרקמת כבר היו ידועים.

השטחים בכל מחירניק לא טרח לספר לנו שלפחות שנים מאלו שכרך בגינוי פרסמו הצהרות תמיכה במלחמה כבר בימיה הראשונים. עמוס עוז כתב (19.7.2006):
The Israeli peace movement should support Israel's attempt at self-defense, pure and simple, as long as this operation targets mostly Hezbollah and spares, as much as possible, the lives of Lebanese civilians (not an easy task, as Hezbollah missile launchers are too often using Lebanese civilians as human sandbags).

תנועת השלום הישראלית צריכה לתמוך במאמצי ההגנה העצמית של ישראל, חד וחלק, כל עוד המבצע מתמקד בעיקר בחיזבאללה וחס, במידת האפשר, על חיי אזרחים לבנונים (משימה לא קלה, כאשר משגרי הטילים של החיזבאללה לעיתים קרובות משתמשים באזרחים לבנונים כשקי חול אנושיים).
א''ב יהושע כתב (21.7.2006): ''תפסנו סוף סוף מלחמה צודקת, אז לא צריך לגרם אותה יותר מדי עד שתהפוך ללא צודקת'' (מה אתם עושים בימים אלה?). כמה ימים אחר כך, 26.7.2006, גם חה''כ יוסי ביילין הביע תמיכה במהלך המלחמתי אם כי הוא העדיף לראות את סוריה כמטרה הראשית בגלל שהיא מחמשת את החיזבאללה. הוא גם הזכיר שזאת היתה ההבטחה של הממשלה שביצעה את הנסיגה מלבנון בשנת 2000, בה כיהן כשר המשפטים (Israeli 'Doves' Say Response Is Legitimate).

כפי שמציינות הידיעות על ההפגנה שהציג השטחים בכל מחירניק, הרי עד ה-‏10.8.2006 נמנעו מרצ ו''שלום עכשיו'' מלהפגין נגד המלחמה משום שרוב חברי התנועות תמכו במהלך הצבאי. וישנו המשורר אילן שיינפלד שבסוף יולי פירסם שיר תמיכה מפורש בפעולות המלחמה הצודקת של ישראל בשתי החזיתות (''תחזקנה ידי כל אחינו''):

...
מִי בָּז לְיוֹם דָּמִים, בֻּזּוֹ יְבַזֵּהוּ. מַלְּטוּ אֶת עַמְּכֶם וּפְּצָצוֹת עֲשׂוּ,
וְהַמְטִירוּ אוֹתָן עַל כְּפָרִים וְעַל עָרִים וְעַל בָּתִּים עַד יִקְרְסוּ.
הִרְגוּ בָּהֶם, הַקִּיזוּ אֶת דָּמָם, הַחֲרִידוּ חַיֵּיהֶם, לְבַל עוֹד יְנַסּוּ
לְהַחְרִיבֵנוּ, עַד שֶׁנִּשְׁמַע מֵרָאשֵׁי הֵרִים מִתְפּוֹצְצִים, שֶׁנִּדְרְסוּ
בַּעֲקֵבֵיכֶם, קוֹלוֹת תְּחִינָה וָנֶהִי. וַעֲלֵיהֶם בּוֹרוֹתֵיהֶם יְכַסּוּ.
מִי בָּז לְיוֹם דָּמִים, בֻּזּוֹ יְבַזֵּהוּ. מַלְּטוּ אֶת עַמְּכֶם וּמִלְחָמָה עֲשׂוּ.


רק לפי מה שהזכרתי ברור שיש הבדל גדול בין מה שכתבו אנשי שמאל שונים כתמיכה במהלכי המלחמה; יש הבדל גדול בין עמדתם לבין מה שהביעו אנשי השמאל הרדיקלי במהלך המלחמה. הם גם מעידים שהטענות שאנשי השמאל המתון מיהרו ליישר קו עם השמאל הרדיקלי או שאין הבדלים בין עמדות אנשי שמאל שונים אין להן על מה לסמוך.

הדברים שהצגתי כאן מעידים על מגמתיות בדברי הגינוי של השמאלנולוג, השטחים בכל מחירניק. יש כאן נסיון לשעבד את המושג ''שמאל'' למובן אחד שמתאים להשקפת העולם של השמאלנולוג הזה אבל לא כל כך מתאים לעובדות הקשורות במלחמת לבנון השניה.



עבור השמאלנולוג אורי אבנרי עמדת ''שמאל'' ראויה היא הומאניות אנטי-מלחמתית בלתי מתפשרת. לכן הוא מגנה אנשי ''שמאל'' שהודיעו על תמיכתם במלחמתה הצודקת של ישראל נגד החיזבאללה:
עמוס עוז, א''ב יהושע ודויד גרוסמן, הרגילים להופיע ביחד בעניינים פוליטיים, התייצבו כאיש אחד לימין הממשלה והצדיקו את המלחמה בכל יכולתם המילולית.... איך יכלו סופרים בעלי-מצפון, ולא כל שכן ''שמאלנים'' המטיפים להומאניות, לשתוק מול זוועות כאלה? איך יכלו להמשיך ולהעמיד את עצמם לרשות מכונת-התעמולה של המלחמה?
הוא מגנה גם את תמיכתם במלחמה של יהושע סובול ויורם קניוק ואת תמיכתן של תנועת ''שלום עכשיו'' ומר''ץ. לכן לטעמו האנשים הללו לא ראויים לתואר ''שמאל'' הגם שהוא מציין את החיוב בכך שהביעו התנגדות להרחבת המלחמה כמה ימים לפני החלטת מועצת הביטחון של האו''ם על הפסקת האש (החלטה 1701). בכך הוא מציג תמונה מגמתית שמשרתת את השקפתו כאילו שם התואר, התווית, ''שמאל'' הוא בעל פרוש אחד.

מבחינתו של אבנרי זה היה מעט מידי ומאוחר מידי, לאחר שמנגנון האו''ם החל בפעולתו. מבחינתו הם לא ראויים כמוהו להיקרא ''שמאל'', הם לא ראויים לשאת את התווית כמוהו. במעשה הניכוס, ובהצגתם באור שלילי הוא בכל זאת מזכה אותם בנקודות על התנגדותם להחרפת המלחמה לפני החלטת האו''ם.


פשר הדברים

מלחמת לבנון השניה איפשרה לנו לבחון ולהשוות עמדות של שני שמאלנולוגים. בהקשר הזה ראינו ששניהם פעלו להגבלת השפה כדי שתתאים לשרת את האינטרסים והאידיאולוגיה שכל אחד מהם מייצג. שניהם מציגים ''נימוקים'' להגבלת קבוצת מושגים לביטוי אחד – תווית אחת קליטה: ''שמאל''.

אורי אבנרי רואה בתווית כתר ולכן מנכס אותה לעצמו (ולאנשיו) תוך ניפוי בזילזול כל מי שלא מתאים לתמונה האידיאולוגית שלו. לפי דבריו כל אשמתם היא שהעיזו לתמוך במעשי המלחמה (בלבנון) של ממשלת ישראל.

גם עבור השטחים בכל מחירניק שלנו אין גוונים של ''שמאל''. התווית הזאת משמשת לו כדי להפיל על אנשים ואירגונים את האשמה שהם חושבים שלישראל אסור להגן על עצמה. השטחים בכל מחירניק לא טורח להציג את מאמרי התמיכה במעשי המלחמה של ממשלת ישראל, אפילו את המעט שהוצגו כאן. כצעד משלים הוא טורח להציף את כתב האשמה בביטויים שאמורים לעורר רגשות שנאה.

שני השמאלנולוגים מציגים תמונה מגמתית שמשרתת את האינטרס והאידיאולוגיה שלהם. הם לא יתנו לעובדות ולנתונים לשבור להם את הקונספציה...




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


מה זה מחריניק?
א. פרקש (יום שלישי, 12/09/2006 שעה 15:03) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מחר יהיה שלום חדש?
_new_ הוספת תגובה



חלק מביטוי
דוד סיון (יום שלישי, 12/09/2006 שעה 15:09)
בתשובה לא. פרקש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



מה זה מחריניק?
ע.צופיה (יום שלישי, 12/09/2006 שעה 21:45)
בתשובה לא. פרקש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ומה זה שטחים-כלומניק? שמוכן לתת כלום-שטחים.
_new_ הוספת תגובה



מה זה מחריניק?
א. פרקש (יום שלישי, 12/09/2006 שעה 22:03)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא יודע. אני פעם ראשונה 'שומע' את השטות הזאת. ברגע הראשון חשבתי דווקא על בריוני המסורים דיזל.
_new_ הוספת תגובה



שלום בכל מחריניקים
א. פרקש (יום שלישי, 12/09/2006 שעה 15:17) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אנשי השמאל (שלום בכל מחריניקים) הפסיקו את תמיכתם במלחמה ברגע שהבינו שהמלחמה יכולה להפיל להם את ממשלת אולמרט. לדעתי אנשי לשום עכשיו הם אנשים אחראיים ביותר למקום בציבור הישראלי והם יעשו כל דבר כדי לשמר את עצמם בכותרות.

מעבר לכך, כל ביקורת במידה והיא עניינית והיא עניינית כנגד אנשי ''רוח'' בשמאל היא חיובית ומלבה ויכוח עירני וטוב בחברה הישראלית. מה עוד שהמחבר בין אותם שמאלנים בכל מחריניקים וימנים בכל מחריניקים דווקא התרחב קמעא בשל הדרישה המשותפת לועדת חקירה ממלכתית (שאולי ועדת וינוגרד תהיה סוף סוף סוף לסיפור).

אני רק מחכה לשמאל המתון בכל מחירניק שיקשה על ממשלת אולמרט טיכשיל אותה בתביעתם להכרה במכשלת החמאס, בעיקר לאור הודעתם החמקנית בדבר שמץ חמק של הכרה בקיומה של ישראל ובעתיד בודאי יחזור התקדים גם מול חזבאללה. אני כמובן מתנגד לשני המהלכים האלה, שהראשון כבר נשמע בחוצות מחרינקאי השמאל, ללא הכנות מוקדמות ובניית חומת מגן סביב גוש דן.
_new_ הוספת תגובה



מאמר מיותר הבורח מהעיקר
צדק (יום שלישי, 12/09/2006 שעה 16:35) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שמאלני מוגדר על פי היחס שלו לארץ ישראל.
כל מי שאינו מכיר בזכותינו על ארץ ישראל,
או שמוכן למסור חלק מארץ ישראל לזרים, הוא שמאלני.

מעשה פה, דיבור שם, לא הופכים את השמאלני למשהו אחר.
זה ששמאלני תומך במלחמה לא הופך אותו לימני.
הומלס שנכנס לארמון לא הופך למלך, רק מכיוון שצעד על אותן המרצפות כמו המלך.
_new_ הוספת תגובה



ומהו העיקר?
יובל רבינוביץ (יום רביעי, 13/09/2006 שעה 2:58)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יש אנשים שנוח לחלק את העולם לשני חלקים: טובים ורעים, שמאלנים וימניים, אנחנו והם, עניים ועשירים. האמת היא מורכבת יותר, אבל לא בטוח שיש בידיך כלים להתמודד איתה.

מקור החלוקה לשמאל וימין בהקשר פוליטי הוא מהמהפיכה הצרפתית. נציגי האריסטוקרטיה הישנה ישבו מימין למעבר. נציגי דלת העם ישבו משמאל למעבר. מכאן התגבש הביטוי ימין כמה שמנסה לשמר את הסדר הישן, קפיטליזם, היררכיה, דת ושמאל כמנסה לשנות הסדרים אלה.

אז זה בסדר שביטוי ישנה עם הזמן את מובנו ויקבל הקשרים חדשים, אבל ככל הידוע לי הגדרת שמאל וימין על פי התייחסות לקרקע נוצרה אצלך בלבד. אין ספק שאתה מתאים לתיאור „שטחים בכל מחירניק, שכורך את כל אנשי ''השמאל'' בחבילה אחת” המופיע במאמר.
_new_ הוספת תגובה



ומהו העיקר?
ע.צופיה (יום רביעי, 13/09/2006 שעה 6:33)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני חושב ש ''חרתאתניק'' מתאים יותר.
_new_ הוספת תגובה



יובל, נראה לי שהפעם אתה אינך צודק בתגובתך
ישראל בר-ניר (יום רביעי, 13/09/2006 שעה 7:09)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יש לי הרבה השגות על דבריו של צדק, ובדרך כלל אינני נוהג להתייחס לדבריו. ההגדרות של ימין ושמאל בישראל שונות באופן מהותי מהמקובל בעולם, וודאי שאין להן כל קשר למשמעות ההיסטורית של המושגים. אני כבר הגדרתי שהשמאל בישראל של ימינו הוא ''מי שאימץ את הנראטיב הערבי לגבי הסכסוך הישראלי ערבי''. זו לא בדיוק ''התיייחסות לקרקע'' אותה אתה מייחס לצדק, אבל זה גם לא רחוק. לא זכור לי שצדק השתמש בהגדרה כזאת. נראה לי שכוונתו היא למעשה להגדרה שלי, אבל ייתכן שאני טועה כאן. הסיבה היחידה שהשמאל בישראל ממשיך לדבוק בכינוי ''שמאל'' היא שכולנו התחנכנו כאן על המיתוס שהשמאל הוא ''טוב'' ושבין יתר הגאולות שהוא יביא לעולם הוא גם יפתור את בעיית האנטישמיות. בקונספציה הזאת שנאת היהודים היתה בחזקת מונופול של הימין. זה יצר קונוטציה שלילית לכינוי ''ימין'' מסיבות היסטוריות, קונוטציה שממשיכה עד היום הזה. היו יכולים להשתמש באותה מידה ב''אנשי אור'' מול ''אנשי חושך'', או ''כחולים'' מול ''אדומים'' או כל צמד אחר שיעלה על הדעת, ושום דבר לא היה משתנה.

השמאל, גם על פי הגדרתי, איננו מקשה אחת. אין מי שיודע את זה יותר טוב ממני - אחרי ככלות הכל אני גדלתי והתחנכתי בתוכם, שרתתי אתם בצבא ורוב קשרי החברתיים עד היום הם עם רבים מהם. יש ביניהם קיצוניים (כולל מופרעים כמו ספירו ואבנרי) ויש ביניהם יותר מתונים. לצערי אין ביניהם שפויים, כי ברגע שמי שהוא בשמאל מגלה סימני שפיות הם (השמאל) מתייגים אותו כ''ימני'' ומקיאים אותו מתוכם (אני יכול להביא הרבה דוגמאות, אבל מספיק לקרוא את מאמריו של ספירו).

הבעיה היא שבכל פעם שתעוררת מחלוקת בנושא הקשור לסכסוך הישראלי ערבי ישנה התופעה אותה הגדרתי כ''התיישרות לפי הסמן השמאלי''. זה לא תמיד קורה מייד אבל זה קורה. גם במקרה של המלחמה הנוכחית זה לא היה שונה. השמאל ''המתון'' מציג כאליבי את תמיכתו (או למען הדיוק את אי התנגדותו) למלחמה בשלביה הראשונים. ''רק'' ביום האחרון (או בימים האחרונים) למלחמה הם התיישרו שמאלה. אלה דברי הבל ורעות רוח והאליבי הזה הוא חסר משמעות. העובדה היא שלקראת סוף המלחמה הם מצאו את עצמם על אותה במה ''כרוכים'' בחבילה אחת עם הקיצוניים שמשמאלם, וזה מה שקובע.

כאשר מי שהוא מפגין נגד הממשלה כשהיא שרויה במלחמה, גם כשזה נעשה מהמניעים הנעלים ביותר, וגם אם הוא משוכנע שהממשלה שגתה, מעשיו מהווים הפגנת הזדהות עם האוייב, ובכך הוא ''כורך'' את עצמו בחבילה אחת עם השמאל הקיצוני, גם אם זאת לא היתה כוונתו. זה נכון גם אם זה נעשה ''רק'' ביום האחרון. אי אפשר להיות ''נגד'' בלי להיות באותו זמן ''בעד''.
_new_ הוספת תגובה



האם רק לך (או לכם) מותר...?
דוד סיון (יום רביעי, 13/09/2006 שעה 8:42)
בתשובה לישראל בר-ניר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

1. בר-ניר: ''הקו המקובל עד היום היה שבעיתות מלחמה יש להמנע ממתיחת ביקורת או מהצגת שאלות כי ''זה פוגע באחדות האומה''. זו גישה של בת יענה, גישה שבחסותה ניתן לחזור על שגיאות העבר פעם אחר פעם ואח''כ עוד להתפלא למה זה לא מצליח'' (''הרהורים – מדור שבועי'' דיון 3726 5.8.2006).

2. אבי אבלו מאפרת הניח את נשקו, פשט את מדיו והלך להפגין נגד מדיניות הממשלה (''המילואימניק החליט לערוק...'', מעריב, יום ו', 4.8.2006, עמ' 10). בימים שאחר הוא הפגין מול משרד ראש הממשלה. הוא צוטט כאומר: ''ניהול כושל והרסני של המלחמה על ידי ראש הממשלה, שמנצל אותה כדי לקדם את מדיניותו ליישום תוכנית ההתכנסות'' (http://www.nrg.co.il/online/1/ART1/460/017.html).

3. בנצי ליברמן יו''ר מועצת יש''ע: ''אולמרט יורה בגב החיילים... ח''כ בני אילון, אמר כי הדברים מסכנים את ניצחון ישראל במלחמה'' (http://www.nrg.co.il/online/1/ART1/458/225.html).

-----

''בעלי ה[נטיה] הדוגמטית משתדלים להימנע, בצורה מודעת או בלתי מודעת, מאינפורמציה שעשויה לערער את אמונתם, תוך שהם מחפשים אינפורמציה שתחזק אמונות אלה'' (http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArtPE.jhtml?...).
_new_ הוספת תגובה



אין כל קשר בין השמאלנים בישראל לשמאל בעולם
צדק (יום רביעי, 13/09/2006 שעה 22:09)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

תגובתי היתה למאמר הראשי, בו ניסה סיון לדבר נגד תויות המודבקות על השמאל.
סיון כדרכו בוחר בטענה שאינה קיימת, העיקר שתהיה קלה עבורו להפרכה.
אני הצגתי בפניו את ההגדרה הברורה של השמאלני, התוית האמיתית.
תוית שאינה תלויה במצבי רוח או במעשים חד פעמיים.

על תוית ברורה ומדויקת כזו אין סיון יכול לטעון שהיא מודבקת סתם,
אז הוא מחפש כדרכו, טענה דימיונית וקלה.

כמו שציינתי, השמאל בישראל הוא יצור יחודי בעולם.
אין בינו לבין השמאל בעולם כל קשר אידיאולוגי
חוץ מהאנטישמיות שהיא אידיאולוגיה לא מוצהרת, אך מעשית מאד.

אני מחלק את השמאלנים לשתי קבוצות.
אחת היא של הפושעים במודע, והשניה של חסרי המוח.
_new_ הוספת תגובה



לא הבנת כלום
דוד סיון (יום חמישי, 14/09/2006 שעה 7:14)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הגישה שאתה מציג היא דוגמה קלאסית למה שהופרך במאמר. התווית שלך אין לה על מה שתסמוך ובודאי אין לה קשר לנושא המאמר.

ההודעות שלך בפתיל הזה (כמו גם בפתילים אחרים) מייצגות ''אישיות דוגמטית''.
זהו ''... מושג שטבע הפסיכולוג החברתי הידוע מילטון רוקיץ', בשנות ה-‏60 של המאה הקודמת. דפוס זה של אישיות, השכיח יחסית בקרב השמאל והימין הקיצוני גם יחד, מאופיין בנטייה להתייחס למציאות החברתית והפוליטית באופן דיכוטומי (טובים ורעים, צודקים ובלתי צודקים), וביכולת מוגבלת להתמודד עם מצבים מעורפלים או מורכבים, שבהם קשה לקבוע מי הטוב ומי הרע'' (http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArtPE.jhtml?...).
_new_ הוספת תגובה



לא הבנת כלום
צדק (יום חמישי, 14/09/2006 שעה 9:14)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

דיכוטומי, חארטוטומי, תשמור לפילסופים של ''פרופסורים''.
פלספנים שאינם מסתדרים עם אמת ועם עובדות, ממציאים מושגים שימנעו מהם מלהתמודד איתה.

וגם הודעתך זו היא דוגמה בולטת לפלספן.
מקשקש מושגים ובורח מהעיקר. מה''תוית'' האמיתית והמדויקת של השמאלני.
והרי זה הנושא שאתה פתחת............
אפילו מהנושא שאתה פותח אתה מתחמק..זו ממש תופעת טבע.
_new_ הוספת תגובה



אכן, צדק, לא הבנת כלום תגובה 83669
דוד סיון (יום חמישי, 14/09/2006 שעה 9:48)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי