פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
כל המוסיף גורע
אברהם בן-עזרא (יום ראשון, 17/07/2005 שעה 2:55)


כל המוסיף גורע

ד''ר אברהם בן עזרא



להלן דף מתוך הגדה של פסח, שהוצאה לאור על ידי המדפיס הראשון בירושלים, הוא הרב ישראל בק, בשנת 1862.

בהתאם למגבלות השלטוניות וכורח המציאות כפי שהייתה אז, הוצאה ההגדה שכל עניינה סדר פסח כהלכתו, ''תחת ממשלת אדונינו המלך החסיד הרחמן שולטן עבד איל עזיז ירום הודו'', כשכולם יודעים כמה עובדות או לפחות מביעים כמה ספיקות באשר לניסוח זה:
  1. הפקת ההגדה לא נעשתה כלל בחסות אומנותית או אחרת של הממשלה, והממשלה לא תרמה מאום לפרוייקט, לכל היותר הרשתה לבצעו.
  2. ספק רב אם אותו שולטן/מלך עבדל עזיז היה בדרגה של ''חסיד ורחמן''.
  3. ספק עוד יותר גדול – האם מי שחיבר את הנוסח, רצה בכלל כי ירום הודו של השולטן.
אלא שזו רוח הגלות כפי שנכפתה על היהודים בכל אתר ואתר, ובתקופות ארוכות גם בארץ ישראל ואפילו בירושלים כאשר אלה היו תחת שלטון זר. זהו מס השפתיים שמשלמים במצוק ותחת שלטון דורסני מתנשא ורחוק מלהיות דמוקרטי.

בהגדות של ימינו, בסידורי התפילה ובמחזורים לחגים, צפוי שלא נמצא ניסוחים כאלה.
האמנם?

הבה ונבחן מחזור תפילה עדכני שראה אור במדינת ישראל לאחר קום המדינה הריבונית בארץ ישראל. המדובר הוא, לשם דוגמא, במחזור של יום כיפור ''זכור לאברהם'' השלם, שהודפס בתשנ''ג בירושלים, וכה כלול בתפילת שחרית כביתר התפילות שבמחזור:
אבינו שבשמיים תן חיים ושלום למלך אדוננו,
א''ש תן בלבו להיטיב אלינו
ממש כאילו אנו עדיין שרויים בגלות וחיים תחת עול של מלך זר, ומעניין לעיין במחזור אחר, ''תפילת ישרים'', אשר בו ההתייחסויות שבתפילה לשלום המלך הן גם בסוגריים וגם באותיות זעירות, ללמדנו כי בקשות הרחמים והחנפנות הללו הן בעירבון מוגבל וייאמרו רק בלית ברירה כאשר והיכן שבאמת יש שלטון זר ומציק, ולהלן צילום של הדף הרלוונטי:

 
שלוש השורות
כתובות באות
זעירה ובסוגריים.


 
וכך מיליוני יהודים בארץ ישראל מתפללים על פי נוסחים שלא רק שאבד עליהם הכלח, אלא גם הם מביישים את קוראם.

אכן יש מי ששם לב לאבסורד, והמיר ''את המלך אדוננו'' ב.... הנשיא מר קצב, ויש מי שמפרש מתוך טעות כי הכוונה היא לה' – פרשנות שהיא רחוקה מפשוטו של מקרא, ושגויה בעליל על פי נוסח התפילה שהיא פנייה אל ה' ולא פניה אל אחר שישפיע על ה' חס וחלילה.

מה שדרוש לעשות זה פשוט למחוק שורות אלו ודומיהן מהסידור ומהמחזור, ואין בכל דבר וחצי דבר בנושא הלכתי, אלא שחרור מאילוץ שכבר לא רלוונטי. השינוי הוא בהכנסת השורות הללו והשחרור מהן אינו בבחינת שינוי אלא חזרה לנוסח הנכון.

בעניין זה איני יכול שלא להעיר כי יש נטייה בקרב רבים להוסיף ולא לגרוע, אף על פי שלעתים הגריעה היא מהווה הקלה ושחרור וככזו היא מוסיפה, כבדוגמא הנ''ל. ישנה גישה לפיה הידור מצוות התפילה מיושם באמצעות הארכת התפילה או הברכה, וכך אנו מוצאים את עצמנו זונחים ברובנו את הנוסח הקצר של הרמב''ם ומעדיפים נוסחים אחרים ארוכים בעשרות ובמאות אחוזים. לשם דיוק הטענה, השוואה בין ברכת המזון בנוסח הרמב''ם [בהוצאת ''פעולת צדיק'' – ''נוסח בלאדי''] כוללת כ- 250 מלים, לעומת כפול מזה בנוסחים אחרים.

ונשאלת השאלה, מה באמת הידור ומה לא, ומה היא תוספת המהווה גריעה ממש.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


עד מתי תשתמש בתאריך שכתוב באותיות ?
חזי (יום ראשון, 17/07/2005 שעה 7:15) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אתה כותב:
''המדובר הוא, לשם דוגמא, במחזור של יום כיפור ''זכור לאברהם'' השלם, שהודפס בתשנ''ג''

מהיא שנת תשנ''ג ?

אם אתה חייב לכתוב תאריך של ''בריאת העולם'' אולי תכתוב לידו גם את התאריך שכל אחד מבין ?

גם מספור דפי ספרים מסוימים עדיין נעשה באותיות...
_new_ הוספת תגובה



עד מתי תשתמש בתאריך שכתוב באותיות ?
אב''ע (יום ראשון, 17/07/2005 שעה 7:19)
בתשובה לחזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מצטער, אני משתמש בציון הזמן בעיקר לפי המסורת היהודית, ולפעמים בתוספת לפי יום הולדת ישו. תשנ''ג = 1993, אבל זה ממש לא מהותי לענייננו כי סידורים ומחזורים יוצאים כל הזמן ומה שיצא אז, יוצא שוב גם היום. מדובר ברבי מכר.
_new_ הוספת תגובה



עד מתי תשתמש בתאריך שכתוב באותיות ?
מהנדס אזרחי (יום ראשון, 17/07/2005 שעה 8:07)
בתשובה לחזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כל יהודי מבין את התאריך.

אלא מה רק ''תינוקות שנישבו'' ושלא רוצים
ללמוד על שורשם (המתיוונים) הם לא יודעים
ועוד דורשים מיהודי לפרש להם בשפת נכר.
_new_ הוספת תגובה



עד מתי תשתמש בתאריך שכתוב באותיות ?
חזי (יום ראשון, 17/07/2005 שעה 19:41)
בתשובה למהנדס אזרחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מובן שאמרתי זאת בציניות.

השימוש בתארין או בכלל בספרות הכתובות באותיות הוא דבר מטופש.
זה מסורבל למי שצריך לתכתוב, ועוד יותר מסורבל למי שצריך לקרוא ולחשב ''בשפת בני-אדם'' את הערך המספרי של האותיות.

כל הכבוד למסורת, אבל יהדות מאובנת היא קללה ולא ברכה לעם הזה...
_new_ הוספת תגובה



עד מתי תקדש את הבורות?
יובל רבינוביץ (יום ראשון, 17/07/2005 שעה 22:27)
בתשובה לחזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אתה יכול להסתפק בתפריט דל ולא להתעניין בשיטות ספירה שונות, בשפות שונות או בדעות שונות משלך, אבל הנסיון שלך לכפות את המוגבלות שלך על אחרים שלא נטלו על עצמם מגבלות כאלה הוא פתטי.

לגופו של עניין, סביר שעל הספר המסויים הזה נכתבה רק שנת הוצאתו על פי התאריך העברי. שנת ה'תשנ''ג התחילה בספטמבר 1992 והסתיימה בספטמבר 1993. אז מה אתה רוצה שיכתוב ד''ר בן-עזרא? שהספר יצא מתי שהוא בין 1992-1993?

אתה יכול לראות בסרטים הוליוודיים רבים בכותרות הסיום ששנת הוצאתם היא MMV (שהיא השנה הנוכחית) או MCMXCV (לפני 10 שנים) ואין פוצה פה ומצפצף.

אז לנוחותך: מרבית שנת ה'תשנ''ג היתה ב-MCMXCIII. אני מקווה שעכשיו זה ברור לך יותר.
_new_ הוספת תגובה



יובל, חבל שאתה תורם להורדת הרמה כאן
חזי (יום שני, 18/07/2005 שעה 3:05)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לפעמים אני תמהה עד כמה אתה מוגבל.

נושא השימוש בתאריך בריאת העולם באותיות, בחברה הכוללת גם חילונים הוא הוא הבורות.
כפי שעניתי לכותב המאמר, אמרתי את שאמרתי בציניות, ומובן כי אני יודע ''לחשב'' את האותיות העבריות.

אם תטרח לחפש בארכיון הפורום, תמצא כי כבר התיחסתי לנושא זה ואף ציינתי כי השימוש בתאריך לועזי מתחיל להיות נפוץ גם על מצבות.

באשר לשימוש קוד שנה בסרטים, זה לגמרי אינו רלוונטי לעניין.
גם ביצור תעשיתי נוהגים לסמן שנים וסדרות ייצור בסימנים שונים ומשונים, אשר מטרתם להוות סימן זיהוי פנימי, רק לעוסקים בתחום, ואינם מיועדים לידיעת הקהל הרחב.
אין זה המקרה כאשר מדובר בתאריך האמור להיות מובן לכל אחד.
_new_ הוספת תגובה



יובל, חבל שאתה תורם להורדת הרמה כאן
סתם אחד (יום שני, 18/07/2005 שעה 4:48)
בתשובה לחזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לפי היהדות העולם דווקא לא ניברא לפני 5756 שנים. הנה קישור שנוגע בקצה קוצו של הנושא:
_new_ הוספת תגובה



5756? או 5765
מ. צביאלי (יום שלישי, 19/07/2005 שעה 15:36)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מישהו פיקשש? או טעות מכוונת? חוץ מזה שהדיון כאן ירד מהפסים. חשבתי להשתתף. אולי בפעם הבאה.

לגופו של עניין הנוסח של התארים והתשבות לסולטן עבד איל חמיד היה רק לא לעורר את חמת המדינה המארחת אני לא מתאר לעצמי שמישהו בארץ ישראל של היום יכתוב על שער ספר משהו כמו ''תחת שלטון ראש ממשלתנו האהוב הרחמן והרחום יר''ה אריאל שרון שתתכון מלכותו לעד הוא ובניו בקרב ישראל ויאריך ימיו בטוב ושנותיו בנעימים בימיו ובימינו תוושע יהודה וישראל ישכון לבטח''. כי הרי ראינו שההיפך הוא הנכון.
יצויין שבספרים שנדפסו בתקופת הצארים (או הצרות) ברוסיה נהגו להוסיף הקיר''ה אלכסנדר או ניקולאי וכו'. הקיר''ה =הקיסר ירום הודו.איזה ירום?ואיזה הודו?ואיזה בטיח. רובם היו רוצחים שפלים.
לעומתם,פראנץ יוזף הקיסר של האימפריה האוסטרו הונגרית,על כל שגעונותיו,היה אהוד ע''י היהודים וגם רואים ביטוי לזה בדפוסי הספרים בתקופתו.
_new_ הוספת תגובה



באמת חבל
יובל רבינוביץ (יום שני, 18/07/2005 שעה 21:52)
בתשובה לחזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני אכן מוגבל. אחת המוגבלויות היא שאני נמנע מלגדף את בני שיחי כפי שאתה עושה כעת.

אבל אסביר שוב. אתה מתבקש לקרוא לאט:

כאשר שנת ההדפסה על ספר היא על פי הלוח העברי, לא ניתן לדעת בדיוק באיזו שנה הוא הודפס על פי הלוח הכללי.
_new_ הוספת תגובה



יובל, מדובר בעניין עקרוני ולא דווקא
חזי (יום שני, 18/07/2005 שעה 23:02)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

למקרה של הספר הנזכר.

גם אם התאריך המודפס על הספר הוא עברי, ראוי לציין בציטוט גם את התאריך הלועזי,( ואני הייתי מציין את השנה אשר בה כ- 10 חודשים חופפים), או לציין שתי שנים עוקבות.

אני מתיחס לאנשים שדבקים ''בתאריך בריאת העולם'' מובע באותיות, כאותם אנשים אשר גם כיום מעדיפים לנסוע בעגלה רתומה לסוס...
_new_ הוספת תגובה



כלומר - עדיף לשגות מאשר לדייק
יובל רבינוביץ (יום שני, 18/07/2005 שעה 23:11)
בתשובה לחזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אבל תאריך בריאת העולם לא הוזכר בהודעה ההיא, כפי שאתה לא הזכרת שאתה מונה את השנים על פי תאריך לידתו (השגוי) של ישוע הנוצרי.
_new_ הוספת תגובה



יובל, זו תהיה תגובתי האחרונה בנושא זה.
חזי (יום שני, 18/07/2005 שעה 23:30)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אתה הופך דיון בנושא רציני לווכוח אישי. אין לי עניין בכך.

לא תאריך הולדתו של ישו מעניין אותי, אלא תאריך מקובל בכל הארצות הנאורות.
אתה מזכיר לי את סעודיה הנאורה, אשר עד לאחרונה היה נהוג בה שעון אשר היה יחיד ומיוחד בכל העולם.

אני יכול להבין התנהגות של יהודים דתיים אשר עקרונית מתנגדים לספירה שונה מספירה של ''בריאת העולם'', אבל מדוע לציין שנת חמשת אלפים ו... באותיות ולא בספרות עשרוניות פשוטות ומובנות לכל ?
_new_ הוספת תגובה



עד מתי תקדש את הבורות?
יאיר ש (יום שני, 18/07/2005 שעה 8:53)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יובל, התאריך שחזי משתמש בו נהוג כמדומני ע''י עם מסויים הקרוי ''עברים''. ככל הנראה, מדובר באוסף כלשהו של שבטים החיים בירכתי הים התיכון ( אבל כיום שרד מהם בעיקר שבט אחד בלבד). ההתעקשות שלו לגבי שבטים אלה אכן מוזרה, כניראה יש לו משיכה כלשהי, בלתי ברורה, לתרבותם. גם לדעתי היה עדיף למצער אם היה משתמש בכיתוב השנים הרומאי, או במניין השנים ע''פ ספירת בני מאיה.
_new_ הוספת תגובה



אוסף כלשהו של שבטים החיים בירכתי הים התיכון
מ. צביאלי (יום שלישי, 19/07/2005 שעה 15:42)
בתשובה ליאיר ש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

תחזור שניייית!!!
''אוסף כלשהו של שבטים החיים בירכתי הים התיכון''. האם היתה כוונת המשורר לאבותינו ולנו השוכנים כאן ב''ירכתי הים התיכון''?

כנראה שגם ב''אקדמיה'' נאורה מתכחשים לעבר המפואר שלנו. ועם קצת יותר לימוד היסטוריה תראה שגם את העתיד יהיה אפשר לפאר כמו את העבר.
החוקים לא השתנו רק התפיסות התעוותו. צא ולמד.

או אולי התכוון המשורר לאספסוף הפלסטינאי שבא ממבואות סרביה וערב הסעודית?
_new_ הוספת תגובה



דברי נאמרו בציניות כמובן
יאיר ש (יום שישי, 22/07/2005 שעה 20:01)
בתשובה למ. צביאלי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בתגובה על ההערה המזלזלת והתמוהה למסורת שמלווה אותנו מאות ואלפי שנים. אבל התייחסותי ליובל היא טעות כיוון שההודעה היתה צריכה להיות מכוונת לחזי.
_new_ הוספת תגובה



חזי, ברוך השם שאתה
מהנדס אזרחי (יום רביעי, 20/07/2005 שעה 7:08) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא דוקטור...
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי