|
| טל רבינוביץ' (יום שני, 12/07/2004 שעה 15:25) | |||||
|
|||||
הצגת המאמר בלבד |
|
|||
אלוהים הוא זה שאמר למשה לחרוג מהכלל. זה מה שקורה כשאתאיסטים קוסמופוליטיים מנסים להשתמש בתנ''ך כדי להצדיק את האג'נדה שלהם. הם משכתבים אותו כמו שהם עושים לארועי האקטואליה. | |||
|
|||
הם לא דאגו ל''שם אמנו'' אלא ל''שם אבינו''. הן יורשות רק אם אין עוד בנים. בכל המקרים הללו המאבק הוא למען פרט מסויים, אשה מסויימת - לא מאבק למען מעמד האשה, כלל הנשים. אשר על כל אלה - לא פימיניזם ולא נעליים. הדת היהודית היא חשוכה ולא ממנה נלמד אורחות חיים מתקדמים, ליברליים ודמוקרטיים. | |||
|
|||
לא דובר על קידמה אלא על דוגמא והדוגמא היא לחדש הלכה כשצריך. מה לא ברור כאן? | |||
|
|||
ההקדמה של דבריך לרועץ לך: ''...בניגוד למקובל לחשוב, הפמיניזם אינו נחלת העולם המודרני. כבר בימי קדם נלחמו נשים על זכויותיהן, על מעמדן...'' | |||
|
|||
נראה לי כי המהות של המאמר הוא המסקנות שלו, ראה בסוף, ושם מדובר על הפקת הלקחים שצריך לחדש הלכה, ולא על פמיניזם. אני כאדם דתי חולק על טל, אני יותר שמרן, אבל איני יכול להינתק מהעובדות שחידשו הלכה כשהיה צריך, והרמב''ם מסביר באילו תנאים הנביא יעשה כן, שמא כאן לא הפורום להרחיב אבל אם אידרש ואם תתגלה סקרנות - ארחיב. כך שאין רועץ ואין סתירה - יש רק שוני בהבנה של מה שחשוב באמת במאמר. | |||
|
|||
מה אכפת לי הלכה? שיחדשו, שיקפאו, זו בעיה שלהם. תורת התנהגות המבוססת על רצון אלהים היא ממילא מעופשת בעיני, ואחת היא אם תתחדש או תתחפש, או תירקב. | |||
|
|||
אם זה לא מעניין אותך, למה אתה בכלל מתערב בדיון? יש השוללים את הדת שלילה גורפת, כמוך, ויש המחפשים לה דרכים להעלות את הרלוונטיות שלה לחיים המודרניים, כמו הכותבת. אני מציע לך להשתתף בדיונים שמעניינים אותך. | |||
|
|||
זה חשוב לי לעמוד בפרץ מול נסיונות להכשיר את ההלכה. לא זקוק לרלונטיות של ההלכה, מסתדר מצויין בלעדיה. אבל זה קשקוש, כמובן. בלתי אפשרית רלוונטיות כזאת. זה בדיוק מה שהראיתי בתגובתי הראשונה למאמר שבנדון. | |||
|
|||
יובל, מיהרת ללחוץ בפזיזות על ה Enter של המקלדת מבלי להתעמק בטויעוניו הלוגיים (האם בגלל זיקתך המשפחתית לכותבת?) חבל, פשוט חבל גם אותי ההלכה אינה מעניינת למעט מהקיום-איום שלה על השאיפה לסדר חברתי שיוויוני שפוי ולא כפוי המאמר הזה הוא בעצם גול עצמי לאג'נדה השוויונית השפוייה באמת לדעתי, עמדתו הבלתי מתפשרת של 'קצת מתפלא' צרופה באור חכמה עמוקה והערה לסיום אני מוכן להמר ביחס של 1 ל 100 על מינה של אב''ע... עוד אינטרסנטית בעלת אג'נדה שמעווותת מבחינה לוגית | |||
|
|||
הפזיזות ללחוץ על מקשי המיקלדת הוציאו תחת ידך ניחושים חסרי שחר. כנראה שאינך נחש ולכן לא כדאי לך להיכשל בניחושים. | |||
|
|||
אני לא מנחש . וככה גם לא נכשל . | |||
|
|||
אני מקווה שבעניינים אחרים הניחושים שלך קצת יותר מוצלחים. 1. אינני מכיר את כותבת המאמר ולא ידוע לי על קשר משפחתי כלשהו בינינו. 2. אב''ע הוא ד''ר אברהם בן עזרא. את יחס ההימור הבנתי, אבל לא נקבת בסכום הקרן. כמה אתה משקיע בהימור שלך? | |||
|
|||
הוא אחד הפשעים המפלצתיים והמחרידים ביותר כנגד האנושות שנראו אי פעם. מקומו באותה הקטגוריה עם הנאציזם,הפיאודליזם,הקומוניזם,הקולוניאליזם. | |||
|
|||
עדיף שתתפלא מאוד קצת. | |||
|
|||
נראה שמי שנמצא בחשכה זה הכותב וחבל כי למרות כול מה שאמר היה כדאי שיקח את הטקסט לזמנו כאשר נושאן של בנות צלופחד היה חידוש עולמי וגם היום מי שלא מכיר את תרבות הגויים חושב שמשם תבוא הישועה כדאי שכולנו נלמד קצת על תרבות האחרים כדי שנדע להעריך את תרבותנו | |||
|
|||
לק''י נדמה לי שמעשית היום בתי הדין נוהגים לתת לבנות חלק בירושה גם אם יש בנים. החלוקה בדרך כלל נעשית לפי אומדן דעת - ''שודא דדיני''. למשל, תכשיטים, פמוטי שבת, ובגדים נותנים לבנות. גביעי קידוש וספרים לדוגמא - לבנים. למיטב ידיעתי בדרך כלל את הרכוש מחלקים פחות או יותר שוה בשוה. רק אם יש צואה מפורשת או אומדן דעת אחר מחלקים אחרת. אליצור | |||
|
|||
כיום בתי הדין הרבניים ואחרים נותנים לכל יורש/ת שווה בשווה אלא אם כן יש צוואה הקובעת חלוקה אחרת. אבל ככל שהבנתי, המאמר של טל הוא במישור העקרוני, ואני מוצא דבריה חכמים וראויים. | |||
|
|||
כותבת בשום שכל ובטוב טעם, ביישוב הדעת ובשיבור האוזן. קולה קול היגיון ודבריה דברי בינה. דיבורה נינוח וסגנונה נעים, עד כי נתקיים בה דבר חז''ל: ''דברי חכמים בנחת נשמעים''. | |||
|
|||
וחגור נתנה לכנעני. עוז והדר לבושה ותשחק ליום אחרון, פיה פתחה בחוכמה ותורת חסד על לשונה, צופיה הליכות ביתה ולחם עצלות לא תאכל, קם פרלמן ויאשרה ויובל רבינוביץ ויהללה. אבירות היא שוביניזם חשוף, מצ'ואיזם בהתגלמותו. הלא ייבחנו כאן דברי הכותבים על פי טיעוניהם? גם גברים חכמים ונעימים ונשים חכמות ונעימות עלולים לפלוט דברי הבל, שרבוטים מקושקשים. לא הייתי רוצה לחשוב שאנשים כותבים כאן על מנת לקדם את תדמיתם, אלא על מנת לבחון את רעיונותיהם. | |||
|
|||
לא קם ולא יקום נביא כמשה, הוא תרוץ מאוד נח באשר לפסיקה. לראשי היהדות היום, אין סמכות דתית ממשית לפסיקה בעניינים כוללים ומהותיים כמו עגונות. הבעיות הפוליטיות הרוחשות, המחנות הדתיים השונים, אינם מאפשרים לצערינו פסיקה כוללת אשר תתקבל על דעת כולם, כי אין אפילו לא סמכות דתית אחת מזה דורות רבים המוסכמת על כולם. באשר לבתי המשפט שהם כאמור חילוניים, הרי שבוודאי אין להם סייג ושיח בנושאים אלו, ולכן למרות לכאורה הפרדה של דת ומדינה הפתרונות שוב בידי האשה האינדווידואלית. כלומר לעשות ככל העולה על רוחה במסגרת החילונית. זה משאיר את כל הנשים הדתיות בבעיה אמיתית קשה וכאן - לאלוהים הפתרונות או כפי שאת מציעה- לנשים אמיצות מנהיגות וכריזמטיות. שלצערינו אף שאני מאמינה שיש בנמצא, הרי בכל פעם שהן מרימות ראש למחות יש מי שיכה בהן עד חורמה. | |||
|
|||
לא קם בישראל כמשה עוד. וגם: שיח ושיג. תגידי, אם זה כל כך מייאש, אז בשביל מה לך כל זה? למה לעבוד אלוהים שוביניסט? זה קצת מזכיר את המלכוד המייאש של האשה המוכה החוזרת לבעלה. | |||
|
|||
אכן את צודקת בכך שצריך לעשות משהו בנידון העגונות, גרושות הכהנים ועוד נושאים כאובים השייכים לדת ולתורה, אך דין תורה זה דין תורה, ואין לערער עליו, גם אם הוא לא נראה לנו כנכון. מי אנחנו שנגיד מה נכון ומה לא, אם ה' קבע? לגבי בנות צלופחד, לא משה הקל עליהן את החיים, אלא ה'. הלכה זו הלכה, ואפילו אדם שלא קם כמותו כמו משה, לא יכל לשנות את דין התורה אלא רק בהסכמתו של מי שאמר והיה העולם! | |||
מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |