פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
שובו של הפחד
חֲמוֹר כָּחֹל לָבָן / אריה פרלמן (יום רביעי, 11/06/2003 שעה 23:02)


שובו של הפחד

אריה פרלמן



לאחר שבועות רבים של שקט יחסי - שב הטרור אל לב ירושלים.

להגיד ''עינינו יבשו מדמעות'' - זוהי הסתכנות בנפילה למלכודת של ''לשוננו יבשה ממטאפורות''.

קשה אפילו להתחיל לתאר את גודל הזוועה, מחריד להתחיל לתאר - מכיוון שברגע שמתחילים - אין לדעת היכן מסיימים. בבת-אחת עלול להתפרץ מעיין קטלני של רגשות, שביכולתו לערער את היציבות הנפשית.

שוב חוזר הפחד להלך ברחובות, לנסוע באוטובוס, לקנות בשוק. שוב חוזרת תחושת חוסר-האונים אל מול הטרור הנורא.


ויחד עם זאת - צפות ועולות שוב השאלות הרגילות: מה יהיה? הלנצח תאכל חרב? מה כבר לא ניסינו? ועוד.


א) מה יהיה?

יהיה רע. יהיה רע מאוד. הלחץ העצמי בתחפושת של לחץ אמריקני יימשך; המשא-ומתן יימשך; ההקלות והויתורים והעקירות יימשכו; הטרור יילך ויגבר - ויהודים יירצחו בעשרות ובמאות. שוב נחזה בשרי ממשלה הבזים למתים ובזים לחיים המבכים אותם; המבטלים כעפרא דארעא כל הסתייגות מדרך האסון בנחרות-בוז בנוסח: ''איש לא ילמד אותי''; ''מה האלטרנטיבה''; ''קרבנות השלום''; חייבים להשיג הסדר''; ''החמאס היהודי'' ועוד.

יהיה רע מאוד.

אבל בסופו של דבר - מוכים וחבולים, ובעיקר מתים - נתעשת.

נשלם מחיר גבוה ויקר מפז - ויהיה רע מאוד.

אבל לאחר מכן -

יהיה פחות גרוע.



ב) הלנצח תאכל חרב?

קודם כל - כן. לנצח תאכל חרב. כי אם חרבנו לא תאכל את אויבינו - חרב אויבינו תאכל אותנו. זאת הנחת היסוד שעל פיה עלינו לפעול.
עם זאת - על-מנת לנחם את מי שנבהל מן ההכרזה שלעיל, ניתן לומר שני דברים:
  1. ייתכן שבעתיד ייווצר מצב (אם כי אינני רואה אותו) - שבו תפסיק לאכול החרב. אף פעם אין לחסום את התודעה בפני הפתעות חיוביות. אלא שאל לנו לשעבד את התושע למרדף מלאכותי אחרי ''הפתעות'' שכאלה.

  2. ניתן לצמצם את הטרור ואת החרב למינימום האפשרי - על-מנת שניתן יהיה לחיות כבני אדם וכבני חורין. ישנן מדינות רבות בעולם הסובלות מטרור ברמה נמוכה - ובכל זאת חיות מצויין. שתי דוגמאות לכך הן ספרד עם הטרור הבאסקי וצרפת עם הטרור הקורסיקני.



ג) מה כבר לא ניסינו?

שאלה מאוד מוזרה. צריך להגיד ההיפך: מה כן ניסינו?
  1. גירוש.

    כלי מרכזי במאבק בטרור הוא נשק הגירוש: כל מי שמעורב ישירות ועקיפות בטרור - יגורש. מחבלים; מסיתים; מממנים; סייענים; כל מי שמעורב.

  2. ענישה קולקטיבית.

    אמנם קיימת מידה מסויימת של ענישה קולקטיבית - ובעיקר סגרים ועוצרים. אך צעדים אלה ננקטים רק כדרך אגב - מטעמי ביטחון - ולא כמדיניות מכוונת. כל מי שמעורב בטרור - לא רק הוא יגורש - אלא כל החמולה. לאחר שיתעופפו מכאן 10 חמולות בתוך שבוע אחד - מובטחני שנתחיל להרגיש בהבדל.

  3. חיסול ראשי הטרור / עונש מוות

    אין ספק שיש להילחם ב''חיילים'' ובדגי-הרקק של הטרור - אך גם בראשיו. את ראשי הטרור יש או לחסל או ללכוד, לשפוט ולהוציא להורג.
    מעבר לתועלת המבצעית שבעירעור אירגון הטרור - ישנו מסר מוסרי ממדרגה ראשונה: מי שגודע את ידינו - ידיו תיגדענה; ומי שמחליט לעמוד בצמרת אירגון טרור - מתחייב בנפשו.

    כמו-כן, כל מחבל שמורשע ברצח - ייתלה. חד וחלק. גם כאן ישנה אמירה מוסרית חיונית: מי שרצח בכוונה תחילה - איננו ראוי לחיים.

  4. יוזמה והתקפיות.

    הגישה המתגוננת, המתמצית בעיקר בזעקת ''גדר ההפרדה'' - היא אם כל חטאת. מי שבורח מן הטרור - הטרור רודף אחריו. יש לרדוף אחרי מפקדי ופעילי הטרור - בכל מקום שבו הם נמצאים, אם זה טייבה, רמאללה, מאוריטניה או פאריז; יש לגרום לפעילי הטרור לחוש - שהאדמה בוערת תחת רגליהם, ושהם כל הזמן על הכוונת.

    אחרי ככלות הכל - יש רק 24 שעות ביממה, ואם מארגני ופעילי הטרור יהיו עסוקים 20 שעות מתוכן בהסתתרות ובהתחמקות - הם יוכלו לתכנן ולבצע הרבה פחות פיגועים.
    הרבה פחות מאשר במצב הפוך - שבו יש להם 20 שעות בטוחות ביממה.



  5. המעטפת המדינית.

    יש לברר היטב מהי מטרת הטרוריסטים - ולא להתבלבל עם מהי מטרתנו וכיצד נוח לנו לפרש את מטרת הטרוריסטים. בדרך כלל המטרה גלויה ומוצהרת, ובכל מקרה איננה קשה לגילוי.
    יש לגרום לפגיעה קשה ככל שניתן במטרת הטרוריסטים - ולגבות מחיר כבד ככל שניתן על כל פיגוע. אם הטרוריסטים מעוניינים להפחיד את ישראל ולעודד נסיגה - יש לספח שטחים להעמיק את האחיזה בשטחים הקיימים. הטרור איננו נובע מייאוש - אלא מתקוה. מתקוה להשיג יעדים מדיניים באמצעות אלימות והטלת אימה. ככל שהטרור יגרום להרחקת היעדים המדיניים - כך הוא ייחלש ותיחלש המוטיבציה המניעה אותו.

  6. הסרת מגבלות.

    על מדינת ישראל להתנהג כמו ''מג'נון'' - ''מטורף'' - בלשון אויבינו הנתעבים. דהיינו: להביא לידי מצב שבו אף גורם לא יוכל לחזות מראש את תגובותיה של ישראל. במשך שנים רבות היה ניתן לחזות את התגובות: גינוי; הפגזת בניין ריק או איזו פשיטה מוגבלת, וזהו, פחות או יותר.

    אנו צריכים ליצור מצב שבו הן האוכלוסיה המקומית בכל אתר ואתר, והן המדינות המארחות - יחששו כל כך מתגובותיה של ישראל - עד כי הם יעדיפו למשוך ידיהן מן הטרור - ובלבד שלא לסבול מ''שיגיונות הציונים''. כך היה למשל המקרה עם ירדן ב- 1970 - שהחליטה שנמאס לה הן מפעולות התגמול ה''מג'נוניות'' של צה''ל והן מהחתרנות האש''פית; וכן עם טוניס - שהחליטה לגרש משם את יאסר ערפאת ומטה אש''ף (כן כן, ערב הסכם ספטמבר השחור) - מכיוון שחששה מפני פעולות תגמול ישראליות (שהבולטת והצורבת שבהן היתה חיסול אבו-ג'יהאד).

    במה זה יכול להתבטא?

    למשל - אחרי ירי טילי קסאם - ניתוק החשמל לעזה למשך חודש; למשל - עקב פיגוע טרור בשומרון - סיפוח אריאל וסביבתה, ועוד כהנה וכהנה כיד הדמיון הטובה.

    ברור, עם זאת, שלא נלך להטמין מכוניות תופת במרכז ח'אן-יונס, או להפגיז ללא-אבחנה את שכם. אבל אנחנו חייבים להיות - בגבולות המוסר שנתווה לעצמנו - בלתי צפויים, הזויים, משוגעים וגחמניים.



  7. תעמולה ולוחמה פסיכולוגית.

    על החיזבאללה אפשר להגיד מה שרוצים. חוץ מדבר אחד: הם לא מטומטמים, הפושעים המתועבים הללו. לפני מנוסת צה''ל מלבנון - פה ושם הראה לנו אהוד יערי שהחיזבאללה מכין סרטי תעמולה בעברית - על-מנת להפחיד את חיילי צה''ל ולזרוע בהם דמורליזציה. האויב מכיר היטב בצורך לתקוף אותנו גם במישור הפסיכולוגי: מ''קול דמשק'' והחדשות בעברית בטלויזיה של ירדן (''כוחות הכיווש הישראלייים''...) ועד לאיומי הטלויזיה של נסראללה בעברית צחה: ''ברק, ספור את חייליך כל שבת בבוקר''... אותו הדבר תקף גם לגבי רדיו הבי-בי-סי ו''קול אמריקה החופשית'' (או משהו כזה) ששידרו לגוש הסובייטי.

    עלינו לייסד עיתונים בערבית; לכוון שידורים בערבית ברדיו ובטלויזיה, ולתקוף במה שרק אפשר: החל מפרשנות הקוראן בדרך שתערער את צדקת המאבק ביהודים - ועד לתעמולה מודרנית פשוטה בדבר השחיתות והרשעות של כל המשטרים הערביים.
ובמחשבה שניה - אולי הסעיף האחרון מיותר... ראשית כל עלינו לשכנע - בעברית - את עצמנו בצדקת דרכנו...

יהי זכר הנטבחים ברוך.


חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


אריה, צדקתך ברורה רק למעטים
נמרוד פינסקי (יום חמישי, 12/06/2003 שעה 10:39) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

התוכנית יפה מאוד, אפילו אני פחדתי.. אבל תראה אותנו-אתה מדבר על להרתיע אותם ומגיע אריאל שרון ומקרב אותם אלינו..
נוצר מצב שחבורה של פרחחים מפחידה אותנו עד מוות! אותנו, את מדינת ישראל, את היהודים שעברו הרבה תלאות, למודי סבל אך יודעי הישרדות. אנחנו, מפחדי מהם..?

ישראל זקוקה כרגע לתפנית של 180 מעלות. להפסיק לישוג ולהתחיל לתקוף. דימוי ה''משוגע'' הוא הדימוי הטוב ביותר! להתחיל לתקוף-בכל מובן!

בעיה אחת בדבריך שהפריע לי הוא הרצון בפחד האוכלוסייה המקומית. אני לא רואה בכלל מקום לזרוע פחד באנשים אשר אין להם, כביכול, דבר בטרור הזה. למרות שהימין מנסה להתעלם מכך, ישנם אנשים שכל רצונם הוא שקט.. הם לא רוצים פצצות, לא סגרים, לא הרוגים. הם רוצים לחיות בשקט. בהם אני לא רוצה לזרוע פחד. בהם אני לא רוצה לפגוע בחיסול הבא!
אגיד להם, אמנם, שבעמאן ימצאו את השקט אותו הם מחפשים. אך אומר זאת במילים, בכרוזים. לא ביריות ולא ביצירת פחד בקירבם.

בתודה,
נמרוד פינסקי.
_new_ הוספת תגובה



הלוגוס האבלוציוני כדחף חיים פירמאטי ריאשוני
צבי צראי (יום חמישי, 12/06/2003 שעה 12:43)
בתשובה לנמרוד פינסקי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

היה מאז ומעולם דחף של מעטים.
הרבים בוחרים למות, ללא תיגר וללא מאבק בתהליכי הדיסאנטגרציה. המחוללים על ידי נשאי חשיבה כוזבת
_new_ הוספת תגובה



מה זה הדבר הזה - צראי ? נשמע כסלט-מילים
מיכאל מ. שרון (יום חמישי, 12/06/2003 שעה 12:46)
בתשובה לצבי צראי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



זוהי רב קויות א-רטורית.ללא וקליזציה סתמית
צבי צראי (יום חמישי, 12/06/2003 שעה 12:55)
בתשובה למיכאל מ. שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

המשגרת את האמת בוקטורי כוח שלל מימדיים. וממפה בבהירות את שלל מרחב התודעה.
_new_ הוספת תגובה



התנ''ך אקטואלי
דב שטיין (יום חמישי, 12/06/2003 שעה 13:05)
בתשובה לצבי צראי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

חסר מידע מה הוא מספר ICQ
וכיצד משיגים אותו
_new_ הוספת תגובה



אכן סלט מילים - המנסה לחקות תוכן ממשי. אפילו לא
מיכאל מ. שרון (יום חמישי, 12/06/2003 שעה 13:12)
בתשובה לצבי צראי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

קריקטורה. לקיחת מילה ממשפט בעל משמעות ושילובה בשרשור חסר משמעות.

פריעה היא פריעה...
_new_ הוספת תגובה



קריעה היא קריעה היא אבל
צבי צראי (יום חמישי, 12/06/2003 שעה 13:22)
בתשובה למיכאל מ. שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

רק לחוש צער ועצב יגוני-בלוזואלי

על רמת הפובלציסטיקה בימינו

לאן הדרדרה

איך יבשו המעינות שפיכו פעם בנהרות בבל.
_new_ הוספת תגובה



המעניין הוא כי יש כאן שירשור בעיקר של שמות עצם
מיכאל מ. שרון (יום חמישי, 12/06/2003 שעה 14:14)
בתשובה לצבי צראי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

1) הדבר אמנם משקף, עד כמה שהדבר תמוה, דווקא מציאות רווחת באקדמייה במקומותינו, של שימוש במילים שמשמעותן או משמעויות לא סטנדרטיות נוספות שלהן
(Conotations - קונוטציות שלהן) ידועה רק לחברי קבוצה אקדמית מסויימת.

שימוש שגור כזה במילים או ''ז'רגון'' שמשמעותם ידועה רק לחברי קבוצה מסויימת, פוטר אותם לכאורא מה''צורך''
לנתח תהליכים במדוייק ובחדות.

הדיון כולו הופך בעצם למעין ניפנוף בשמות עצם (מונחים) הנותנים תחושה שהתופעה שיש להסבירה - כבר מובנת ומוסברת באמצעותם.

הדבר יוצר עצלות מסויימת וחוסר נחיצות לכאורא לנתח תהליכים באופן מדוייק.

2) שימו גם לב להרפפת המשמעות כאשר הביטוי העמום והרופף ''שלל'' מחליף את המלה ''ריבוי''.

הכותב, מחליף את הביטוי המדוייק ''רב-מימדי'' (כמו למשל במקרה של אובייקט שמובחנים בו *מספר* מימדים, כגון צבע, צורה, מרקם, משקל-מסה) בביטוי העמום והלא מדוייק ולמעשה חסר המשמעות ''שלל מימדיים''.

3) הדבר עשוי להעיד על הכותב שהוא איש אקדמיה או מתחכך באנשי אקדמיה, שטחיים אגב, ופוסל למעשה במומו שלו, שהיא עצלות הניתוח, והגלישה לשימוש במונחים (שהינם שמות עצם) ''מבהירים'' כתחליף לניתוח מדוייק כזה.

הכותב גם משתמש במילים לועזיות כשיש מונח פשוט, מוכר היטב וסטנדרטי בעברית - בעל אותה משמעות *בדיוק* כמונח הלועזי.
ולא במקרים בהם המונח הלועזי הינו חסר מקבילה פשוטה בעברית.
_new_ הוספת תגובה



לא נותר לי אלא לזעוק חמס
צבי צראי (יום חמישי, 12/06/2003 שעה 14:36)
בתשובה למיכאל מ. שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



לזעוק ללא סיבה אגב, אך כשאין סיבה, ביטוי נעשה פראז
מיכאל מ. שרון (יום חמישי, 12/06/2003 שעה 14:45)
בתשובה לצבי צראי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ה חגיגית.
_new_ הוספת תגובה



הפוסל במומו פוסל
צבי צראי (יום חמישי, 12/06/2003 שעה 15:04)
בתשובה למיכאל מ. שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



ניתחתי את הפרודיה ההופכית לכתיבתי, וההופכת את
מיכאל מ. שרון (יום חמישי, 12/06/2003 שעה 15:27)
בתשובה לצבי צראי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

המדוייק והמוקפד לרופף ועמום וחסר משמעות.

וניתוח התהליכים - הפרודיה מתעלמת ממאמץ תאורטי מיומן מאד זה שהוא עיקר מלאכתי, וזורקת ביטויים מבולבלים המתחילים משום מקום ומובילים לשום מקום.

ומשרשרת משפטים חסרי משמעות בניגוד לעבודתי המוקפדת מאד שאין בה עודפיות והעלאת גירה אינטלקטואלית.
_new_ הוספת תגובה



תשפוט ההסטוריה למי הפרודיה ולמי התבונה
צבי צראי (יום חמישי, 12/06/2003 שעה 15:39)
בתשובה למיכאל מ. שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הנוצקת מבנין פרודות
למי הבלבול ולמי העומק התאורטי שרק הדורות הבאים יכלו לרדת לפשרו
מיהו פח הזבל האינטלקטואלי ומי היא הפנינה החדשה של הרצינליסטקה היהודית של המאה ה21
_new_ הוספת תגובה



מי זה בדיוק ''ההיסטוריה''?
מיכאל מ. שרון (יום חמישי, 12/06/2003 שעה 15:41)
בתשובה לצבי צראי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



מי שינצח ידע גם מי היא
צבי צראי (יום חמישי, 12/06/2003 שעה 15:49)
בתשובה למיכאל מ. שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



לפעמים גם בין לאדן או סאדם מנצחים לרגע... תלוי
מיכאל מ. שרון (יום חמישי, 12/06/2003 שעה 16:15)
בתשובה לצבי צראי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

באיזה סביבה. בסביבה ברברית מנצח הברבר, במקומות אחרים ''כל ממזר מלך''. יש מקומות שונים...
_new_ הוספת תגובה



מאמץ מדעי אמיתי שאינו עסוק בנרקיסיזים ידע מיד
צבי צראי (יום חמישי, 12/06/2003 שעה 16:45)
בתשובה למיכאל מ. שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מהו הרגע ההסטורי ומה יחלוף אל מדורת ההבלים
_new_ הוספת תגובה



אלה תמות (נושאים) שאדוני עורר. התחושה כולה המתעורר
מיכאל מ. שרון (יום חמישי, 12/06/2003 שעה 16:56)
בתשובה לצבי צראי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ת אכן היא לא נעימה ודוחה.

אין סימטריה בין התוקף למגיב. בין הפרובוקציה לתשובה. בין האמביציה הריקה לבין --

מכל מקום, גם בשינוי מילה או שתיים, במידה שאדוני נוטל מבנה שאחר פיתח באופן מפורט ועם אותם רכיבים בדיוק, עליו לצטטו, שכן אחרת מדובר בגניבה שדינה כדין כל גניבה אחרת.
_new_ הוספת תגובה



חזל''י עכו''ם בימי הבנים ידעו כבר שאלה המטיבים לראות
צבי צראי (יום חמישי, 12/06/2003 שעה 17:27)
בתשובה למיכאל מ. שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

נשענים על כתפי ענקים,
כאן לצערינו הם נשענים על כתפיהם של גמדים.
_new_ הוספת תגובה



ניתן לתהות אם ''גמד'' אינו כובע מוגדר פרע ואמביציה
מיכאל מ. שרון (יום חמישי, 12/06/2003 שעה 18:49)
בתשובה לצבי צראי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ניתן לתהות אם ''גמד'' אינו כובע מוגדר פרע ואמביציה המודבק לזה ש''אין לצטטו'' - כלומר למושא לגניבת קניינים אינטלקטואלים.

השאלה מה קדם למה - אמביציית הפריעה החמסנית ואחר הגדרתו של מישהו כגמד ''שראוי ליטול ממנו'';

או שבראשית היתה ההתבוננות הטהורה וחסרת הפניות ששמה לב לתומה ש''מישהו הוא גמד'' ואז באה ההחלטה לגנוב (דהיינו מבלי לאזכר את המקור). וגם ההחלטה לשקר.

רק מה - כאשר יש עבודת ענק רבת שנים וחלוצית בעיקרה מצד אדם יחיד, מה לעשות, סביר שמתגנבת ללב זה או אחר גם הכוונה הפלילית...
_new_ הוספת תגובה



לא הבנתי כל מילה, אבל היה מעניין
אני (יום חמישי, 12/06/2003 שעה 20:02)
בתשובה למיכאל מ. שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



שניכם ליצנים שלא מתבטאים בעברית..בכלל.
טרה 1101 (יום שישי, 13/06/2003 שעה 13:44)
בתשובה למיכאל מ. שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



כנראה שיש כאן מקרה מעניין של תאומים סיאמיים
גולש ותיק (שבת, 14/06/2003 שעה 19:42)
בתשובה לטרה 1101
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

צראי ושרון שלא מסתדרים בינהם. כ''א תוקף את השני בכליו שלו ונוצרת דינמיקה מעניינת של הסלמה ועליית מדרגות הדרגתית בשפה הגבוהה למען יראו כולם מי יותר חכם.

כבר היתה כאן איזה גברת שהעלתה סברה שמדובר באותו אדון המתכתב ומתווכח עם עצמו. בהחלט ייתכן וכך הדבר בהתחשב בעברו של אחד הגולשים.

בכל מקרה אנו יוצאים מורווחים ומקבלים מופע סטנד-אפ משעשע מפי שני ''אינטלקטואלים'' (לכאורה) חינם אין כסף.
_new_ הוספת תגובה



אמרו ''לא'' לשרון ובוז גדול לכל המלעיזים שכמותו
גייל גרינפלד (יום שישי, 13/06/2003 שעה 18:02)
בתשובה למיכאל מ. שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



''לא'' באיזה עניין? נראה כהסתה מצד בעלי עניין כלשהו.
מיכאל מ. שרון (יום שישי, 13/06/2003 שעה 22:27)
בתשובה לגייל גרינפלד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



מיכאל, אל תבוז ואל תתנשא. רד אל העם!
דן בן-זקן (שבת, 14/06/2003 שעה 14:05)
בתשובה למיכאל מ. שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מספיק עם מדורת ההבלים שכל פעם אתה מבעיר כאן מחדש. מספיק עם הכתיבה הגבוהה המשורבבת במילים מורכבות. די עם ההסתה וההסטה. די עם ההאשמות השווא כלפי קוראים אחרים על גניבה וגזילה. מספיק עם ההכללות כלפי ציבור קוראים גדול והלבנת פניו ברבים. תהיה חברי, מפרגן, אוהב ומתחשב ולא תזכה למקלחות צוננות בכל פעם מחדש.

בכבוד הראוי.
ד. בן-זקן
_new_ הוספת תגובה



הבנתי כל מילה. והיה מעניין
אנה (יום חמישי, 12/06/2003 שעה 15:58)
בתשובה לצבי צראי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



אין ספק שיש הרבה ערבים שלא מעוניינים בטרור
אריה פרלמן (יום חמישי, 12/06/2003 שעה 23:27)
בתשובה לנמרוד פינסקי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אבל באותה המידה היו הרבה מאוד איטלקים שלא היו מעוניינים בכיבוש אתיופיה.

ולכן - דווקא אם ניאבק בנחישות נגד הטרור, ונבהיר אחת ולתמיד שאנחנו קשורים לאדמה הזאת לא רק בנימי נפשינו אלא גם במעשי ידינו - נוכל לעודד ולחזק את הגורמים המתונים.
_new_ הוספת תגובה



ערבים נגד טרור?
דב שטיין (יום ראשון, 15/06/2003 שעה 23:34)
בתשובה לאריה פרלמן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אם המדובר הוא בערבים נוצרים הרי ניתן לקבל את הרעיון בהסתיגויות מה, באשר זכרנו כמה היו הנוצרים טרוריטים (בלשון המעטה באירופה) אולם אם המדובר במוסלמים הגענו לסתירה דתי. מוסלמי מחלק את העולם לאזור הקרבות ואזור השלום. כאשר כל מקום שאינו בידי האיסלאם הינו אזור קרבות.
מכאן משתמע שאיסלאם הוא טרוריסטי במהותו. מוסלמים ישבו בשקט עד שירגישו שיש להם כח. כשזה יקרה תבוא המלחמה. כך זה בוזבקיסטן קוסוסו פיליפינים סודן איראן לוב עיראק מרוקו אלג'יריה הודו וכו' מוזמנים קוראי הפורום לתת הסבר אחר.
_new_ הוספת תגובה



רגע רגע רגע
אריה פרלמן (יום שני, 16/06/2003 שעה 1:34)
בתשובה לדב שטיין
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא אמרתי שהערבים מתנגדים לטרור מסיבות אידיאולוגיות או מוסריות.

אחרי ככלות הכל, אני חי במזרח התיכון.

כל שאמרתי הוא שישנם ערבים רבים, עם כל רצונם לראות את היהודים עולים בסערה השמיימה - שמעדיפים לחיות את חייהם בצורה סבירה, ואינם מאוהבים בשיבושים החמורים שגורם לחייהם הטרור והמאבק בו.
_new_ הוספת תגובה



זו נחמה?
דב שטיין (יום שני, 16/06/2003 שעה 15:12)
בתשובה לאריה פרלמן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אם כך עלינו לדאוג לכך שיהיה להם נוח כדי שיוכלו להתחיל לעסוק בטירור...
_new_ הוספת תגובה



קשה שלא להתקומם מול המאמר הזה
אלברט חומסקי (יום חמישי, 12/06/2003 שעה 13:51) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בעיקרון איני מסכים כמעט למילה אחת במאמר אבל אני מבין את המצוקה.

יחד עם זאת נאמר ככה ,מיגבלות הכוח אינם ברורות לכותב ההשערה כי ניתן להשתגע היא השערה לא מבוססת ,גם הידידה היחידה ארה''ב על הרבה פחות משיגעון כזה תפסיק את התמיכה הצבאית והכלכלית ,הכלכלה והחברה יהרסו עד תום(מה שקורה גם כיום למען האמת).
לא ישאר פה כח לוחם ,ואז למילים החזקות תהיה משמעות ריקה ,חסרת תוכן מציאותי.

שוב פעם הטקסט נשאר טקסט ואינו מחוייב דבר למציאות האמתית על הדילמות שלה.
כטקסט אולי הוא משכנע נפש יהודית הומיה ,אבל במיפגש עם המציאות הוא מתרסק בקול רועם.

בכלל נראה לי מוזר להמליץ לעם שלם להשתגע ,אולי כאן במקום הזה של השגעון הקולקטיבי נפגשים הקצוות הפונדמטליסטים מימין ומשמאל.
כאן במיפגשים רדיקלים יש לשני הצדדים שגעונות גדלות .

אבל מה שחסר הוא קול צלול ואמיתי שלא מסתתר מאחורי גמחות ולא שגעונות לרוב.

יש שיר ילדים נדמה לי שנקרא בואו נשתגע ,וזה נכון למקומות מסוימים אבל בטח שלא כתוכנית רצינית להתמודד עם בעיות.
_new_ הוספת תגובה



התבונה הסמויה מן העין היא לעיתים שגעון פרזנטציוני
צבי צראי (יום חמישי, 12/06/2003 שעה 14:02)
בתשובה לאלברט חומסקי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



סחה
אלברט חומסקי (יום חמישי, 12/06/2003 שעה 14:06)
בתשובה לצבי צראי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



מר ספוק כמורה דרך
אריה פרלמן (יום חמישי, 12/06/2003 שעה 23:48)
בתשובה לאלברט חומסקי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מי שמכיר את הסדרה הנפלאה ''מסע בין כוכבים'', בוודאי יכיר את האירועים הבאים, או לפחות יכיר את אפיוניהם:

בדור הראשון של ספינת החלל אנטרפרייז, המפקד היה בן-אנוש, קפטן קירק, ואילו סגנו - הקצין הראשון - היה וולקני.

מאי ''וולקני''?

מדובר בגזע (דמוי-אדם, כמובן) עם אוזניים מחודדות ותסרוקת קצרה חלקה, שמזה מאות שנים דיכא את הרגש, ובני אותו הגזע פועלים על-סמך ההיגיון וההיגיון הקר בלבד.

רגשות - בגזע זה - נחשבים למחלה או טירוף, אולי בדרגת חומרה דומה לזו של סכיזופניה או אלצהיימר בין בני-אנוש, ואצל הוולקנים התפרצות רגשות מתרחשת, אכן, בעיקר אצל זקנים חולניים.

הוולקנים, ובמיוחד מי שמייצג אותם, מר ספוק - נוהגים ללגלג על בני-האנוש, על-כך שהם מונעים על-ידי רגשות, דחפים, מצבי-רוח ושאר הבלים ''בלתי-הגיוניים''. ומאחר שהוולקנים אינם כאלה, הם פועלים רק על-פי ההיגיון, ועל כן גם אינם מסוגלים לשקר; לשנוא; לשמוח; לאהוב; לבכות או לצחוק.

אם כן, הקצין הראשון, מר ספוק, יצא עם צוות אנושי קטן בחללית-סיור קטנה לאיזו משימה על איזה כוכב.

חלק מאנשי הצוות נהרגו בקרב, ושאר הצוות תבע ממר ספוק לערוך הלוויה כדת וכדין.

מר ספוק - שלא חש שום צער על מות אנשי הצוות - שהרי רגשות, כזכור - אין לו - פקד על אנשי הצוות לסור מיד אל חללית הסיור ולהימלט.

הוא פעל על-פי היגיון קר: הרי ההלוויה המיותרת מהווה עיכוב מסוכן ועלולה להיות קטלנית לצוות כולו.

אלא שאנשי הצוות, שהיו מצד אחד הלומי-צער על מות חבריהם, ומצד שני הלומי-זעם ועלבון על הקור שהפגין כלפי המתים מר ספוק - איימו במרד אם לא תינתן להם אפשרות לערוך הלוויה - ולו גם קצרה.

מר ספוק החליט לאפשר את קיום ההלוויה, ושוב: רק על סמך היגיון קר: אם יהיה מרד, כאשר האויב בשטח - ללא ספק יעמוד הצוות בפני סכנה גדולה יותר מאשר סכנת ההלוויה.

*

לאחר שנחלצו מהאי, נקלעו לצרה חמורה הרבה יותר: החללית נעה ללא אפשרות להיחלץ - ישירות אל תוך אטמוספירה של כוכב כלשהו - ועמדה להישרף על יושביה תוך מס' דקות.

ובכן, אנשי הצוות ניסו כל דבר אפשרי על-מנת להציל את עורם: לקרוא לעזרה; לתקן את המכשירים; אך כלום לא עזר.

לפתע - לחץ מר ספוק (מפקד חללית הסיור, כזכור) - על כפתור ההשמדה העצמית - שממנו אין חזרה.

אנשי הצוות זעקו מרה על ספוק: ''מה עשית, מטורף, משוגע?! מה עוללת?! כולנו נמות עכשיו!!!''

אך מר ספוק לא זע ולא נע, לא הגיב ולא ענה.

*

ברגע האחרון (כמובן), הצליחה ספינת-האם להציל את אנשי הצוות, וכולם שבו בשלום אל חדריהם, התרחצו, נחו, שתו ואכלו.

והנה, על כוס קפה מהביל, פנה קפטן קירק אל מר ספוק בנימה מנצחת:

''אתה, מר ספוק, לחצת על כפתור ההשמדה העצמית! זוהי פעולת-טירוף! זוהי פעולה בלתי-הגיונית! אתה פעלת על פי הרגש!!!''

מר ספוק, בנחת וביישוב-הדעת, ענה את תשובת המחץ של כל הזמנים:

''ההיגיון'', כך אמר, ''הורה לי לפעול על פי הרגש...''

*

אכן כן. כך גם מדינת ישראל צריכה לפעול: להיות מטורפת באופן מאורגן; משוגעת באורח רציונלי; ספונטנית על-פי הוראה.
_new_ הוספת תגובה



אריה, זה חילול הקודש לערב את ספוק בפוליטיקה
אניקה (יום שישי, 13/06/2003 שעה 1:17)
בתשובה לאריה פרלמן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



אניקה, אם את מתלוצצת -אני משועשע...
אריה פרלמן (יום שישי, 13/06/2003 שעה 1:29)
בתשובה לאניקה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



אריה, בערבית אומרים: דירבאלכום, אנא מג'נון.
נסים ישעיהו (יום חמישי, 12/06/2003 שעה 19:29) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

דומני כי אפרים קישון כתב על כך פעם, בעקבות מלחמת ששת הימים.

אכן, הבעיה שלנו היא עודף שפיות. דנים כל כך הרבה בכל אפשרות עד שלא מגיעים להחלטה אף פעם.

וכמו שכתבתי במקום אחר, הבעיה היא שאין בכלל יעד למדינה הזאת בכלל ולמנהיגיה בפרט, חוץ מהיעד האישי כמובן.

בברכה,
נסים.
_new_ הוספת תגובה



לפרלמן.: קראתי בעניין. דרך קשה לישום.
רפי אשכנזי (יום חמישי, 12/06/2003 שעה 21:28) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



פרלמן - מהפה שלך לאלוהים, אך דיבורים מעין אלה
ראובן גרפיט (יום שישי, 13/06/2003 שעה 8:45) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אנו שומע וקורא עוד מתקופת העליה הראשונה.
ובכל זאת - נסה להסביר לנו - מדוע כל החכמים והנבונים לאורך ההסטוריה היהודית של 100 השנים האחרונות - לא הצליחו להביאנו למנוחה והנחלה (למרות שאין לזלזל בהשגים שלנו)?
ספר לנו מתוך ידיעה או מתוך הקש לוגי ---- מה מנע מהם לנקוט בהמלצות שלך, שהם 'נכונות ונבונות '' אך אין בהם חדש. אשמח להשכיל ואולי מכאן תבוא הישועה.
_new_ הוספת תגובה



כללית, אני מסכים לרוב הדברים שכתבת. רק הערה קטנה:
זאב בן-יוסף (יום ראשון, 15/06/2003 שעה 2:03) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

1.
האם היית מעלה על דעתך בשנת 1987 שתוך זמן קצר תקרוס המעצמה הסובייטית האדירה וארה''ב תישאר המעצמה היחידה בעולם?

2.
האם היית מעלה על דעתך באפריל 1977, שתוך זמן קצר שליט מצרים יבקר בישראל ותוך זמן קצר לאחר מכן ייחתם הסכם שלום בין ישראל לבינו?

בקיצור:
למרות שהניתוח שלך סביר מאד רציונלית,
מסתבר שההיסטוריה לא תמיד רציונלית
והיא מזמנת לנו הפתעות.
לפעמים אפילו הפתעות טובות.
כך שבהחלט יתכן שבכל זאת,
לא לעולם נחיה על חרבנו, וכו'...
_new_ הוספת תגובה



זאב נכבדי
אריה פרלמן (יום ראשון, 15/06/2003 שעה 23:18)
בתשובה לזאב בן-יוסף
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

1) לא תיארתי לעצמי שהאימפריה הסובייטית תתמוטט. האמת היא, ששיערתי שאלבניה תישאר קומוניסטית זמן רב, בעוד מזרח-אירופה כולה עוברת סערה דמוקרטית.

אבל מה הקשר לענייננו?

2) ביקורו ה''מפתיע'' של סדאת בישראל, בא לאחר שבאופן ''מאוד לא מפתיע'' הוא קיבל פעמיים הבטחה לנסיגה מוחלטת מכל חצי-האי סיני: פעם אחת מבגין דרך צ'אושסקו, ופעם שניה ממשה דיין דרך חסן תוהמי.

כל הקרקס הזה, של כניעה מבישה לתוקפן שהובס, ושברוב חוצפתו הפך לתובע שקיבל את כל דרישותיו; מסירת נכסים אסטרטגיים חיוניים לאויב; החרבת התיישבות יהודית ופתיחת דלת אל גהינום ה''יישות הפלשתינאית'', לא עושה עליי יותר מדי רושם, צר לי.
_new_ הוספת תגובה



נדמה לי שלא הבנת את כוונתי:
זאב בן-יוסף (יום שני, 16/06/2003 שעה 8:57)
בתשובה לאריה פרלמן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בדוגמא של סדאת ובגין (כמו גם בדוגמא של נפילת בריה''מ), לא התכוונתי להצדיק (או לשלול) את המהלכים המדיניים דהיום.
כוונתי היתה רק לומר שניבוי העתיד, גם אם הוא מסתמך על ניתוח רציונלי מעמיק (כפי שאכן הוא הניתוח שלך), נדון בדרך כלל לכישלון.
ארתור קלארק כתב, למשל, במוטו לספרו ''אודיסיאה בחלל 2001:
''זכור נא הקורא, כל הכתוב בספר הוא דמיון בלבד. המציאות תמיד מוזרה הרבה יותר''.
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי