|
אגדת חייו העצמאיים של יוסף רקובר - גליון יום שישי | |||||
ראובן גרפיט (יום שלישי, 05/11/2002 שעה 19:35) | |||||
|
|||||
הצגת המאמר בלבד |
ראובן קראתי ודמעות עלו בעיני , להתראות סוריא | |||
|
|||
_new_ |
תודה!חובה לקרוא. | |||
|
|||
_new_ |
צדק אבסולוטי. | |||
|
|||
אין ולא תהיה לבן אנוש את היכולת להבין את חשבונותיו של הקב'ה. דומה הדבר לאדם שנכנס באמצע הסרט ורואה חבורה של אנשים רעולי פנים חותכים את בטנו של אדם השוכב על שולחן ועוקרים את לבו. ''איזה רוצחים סדיסטים'' מפטיר הוא לעבר האיש היושב לידו, ''אתה נכנסת באמצע הסרט'' משיב לו האיש ''ולכן אינך מבין מה קרה כאן,חבורת ה''רוצחים'' הם רופאים המבצעים נתוח לב כדי להציל את החולה''.כך גם בעולמנו,בני האדם באו לעולם ''באמצע הסרט'' ומפרשים את המאורעות מבלי שיש בידיהם את כל הנתונים.השואה שעברה על היהודים גרמה לשתי תגובות קוטביות בקירבם,חלקם אבדו כל אמונה בבורא עולם ובחלקם רק התחזקה האמונה שהקב'ה נוהג את עולמו בהתאם לצדק האבסולוטי הידוע רק לו ואין אנו מסוגלים להבין זאת. אמונתו של היהודי בבורא עולם נבחנת דוקא במצבים קשים הדורשים ממנו התעלות על רגשות 'אנושיים' והבנה תוך אמונה עמוקה שאין עוול בפני הקב'ה. מי שאינו מאמין ממילא גם לא יבין. | |||
_new_ |
איך שאני אוהב את המשלים האויליים הללו... | |||
|
|||
האדם נכנס באמצע הסרט... כמה זמן עוד ימשך הסרט הרע הזה שלכם? מתי כבר אלוהים יעשה הפסקה ויתן לנו קצת לצאת למזנון לעשן סיגריה ולשתות קצל קולה? הרעיון הזה של ניתוחי לב וזיוני מוח אינסופיים כבר נמאס והחולה רק נעשה עוד יותר חולה מה היית אומר אם הרופא שלך כל הזמן היה מוציא לך את האפנדיציט בלי הרדמה? | |||
_new_ |
ידידותי למשתמש... | |||
|
|||
מהיום על כל דבר שישאלו אותך תאמר: ''לא יודע, אני הגעתי באמצע הסרט''. אתה לא מתאר לעצמך מכמה אחריויות זה פוטר אותך... | |||
_new_ |
מי שזוכר- מאיזה סוג | |||
|
|||
של קופים היו אבותיך-בבונים או שימפנזות? | |||
_new_ |
למרבה הצער דומני כי הם היו מאותו סוג של | |||
|
|||
אבותיך שלך | |||
_new_ |
מדובר בקיטש שמנוני ואוסף של פראזות כמו-טראגיות | |||
|
|||
למשל: ''הניסיון שבו העמדת אותנו...'' איזה ניסיון? היתה שם ברירה או בחירה חופשית? מדובר בטבח המונים בשיטות תעשייתיות בו לא היה מרווח בחירה כלשהו. ''הייתי בוש ונכלם להשתייך לעמים ההם...'' ניכר על הכותב שהוא מעלה הגיגי ''טרגיות-צדקתנות'' בישבו תחת גפנו ותחת תאנתו, אולי לאחר ארוחת צהרים דשנה או תשמיש מענג. שכן, מישהו שם, ב''פלנטה האחרת'' היה בעמדת גינוי מוסרני אינפנטילי בנוסח ''איזה מגעילים אלה, טוב שאני לא כזה''? בתאור של מהנדסים גרמנים שנכחו באחד ממעשי ההוצאה להורג ההמוניים, על שפת שוחה גדולה, מתואר אב האומר דבר מה לבנו ברגעים אחרונים אלה, ומצביע בשתיקה כלפי השמים. מלל שופע סכלות שמנונית לא היה שם, ברגעי מצוקה קיומית נוראה זאת. ראו ספרו של פרימו לוי ''הכזה האדם''? המלל השופע השמנוני מתבטא גם בהפצרות והתראות בנוסח ''אני מתרה בך, אני מפציר בך, אני מזהיר אותך...'' אדם במצב כזה אינו משתמש במשוררות עודפת ומתיפה של משפטים נרדפים במשמעותם. אבל הדבר נשמע לקהל הקוראים סנסציוני ובוטה. רבותי, מדובר כאן בסוחר שואה זול אפוף קיטש נורא. התאולוגיה הינה עניין עמוק, ועדיפה לאין שיעור בעיני המאמין האמיתי גם אמירתו של השופט חיים כוהן שאמונתו התנדפה יחד עם עשן הארובות באושוויץ, עדיפה על הזבל המבחיל והסנסציוני הזה. | |||
_new_ |
אבל אתה יודע. כי לך יש מנוי חינם בחברת טלה-פלאקב''ה | |||
|
|||
והוא מסביר לך בדיוק את הסרט. נכון? | |||
_new_ |
תפסיקו לחפש את הבעיה אצל הקדוש ברוך הוא | |||
|
|||
הבעיה נמצאת אצלנו. כיצד ניתן לבוא חשבון איתו כל לא שפטנו והענשנו את הפושעים מקירבנו (בעיקר ה''אינטלקטואלים'') שתמכו וסייעו למכונת ההשמדה אז וצאצאיהם הרוחניים לא מהססים לעשות אותו הדבר גם כיום ובפרהסיה. | |||
_new_ |
ספר לנו קצת על האינטלקטואלים האלה שבקרבנו | |||
|
|||
שסייעו למכונת ההשמדה. אני כנראה נכנסתי באמצע הסרט והפסדתי את הקטע הזה. | |||
_new_ |
הסתה של כוחות חשוכים נגד ההשכלה תמיד הייתה | |||
|
|||
וממשיכי דרכם נמצאים גם בתוכנו. הסיבה הראשונה שעולה בדעתי למוטיבציה של אותם כוחות חשוכים להסית נגד האינטלקטואלים, היא חוסר כושרם וכשרונם להתמודד איתם במגרש זה. | |||
_new_ |
בבקשה תתמודד, ותתחיל בסארטר | |||
|
|||
_new_ |
רפי, אתה טועה מעט | |||
|
|||
בלשון המעטה. אין פה כלל ויכוח בין אמונה ל'השכלה' (במובן הרחב של ידע, ידענות, מדע = אינטלקטואלים). יש כאן ויכוח בין אמונה לבין אמונה ובין 'השכלה' ל'השכלה'. וישנם דתיים וחרדים המאמינים בלב שלם, אך בנוסף לכך משכילים עד מאוד. ולחילופין, ישנם לא-מאמינים שאינם משכילים כלל. וכמובן שקיימות גם שתי האופציות ההופכיות. בכל מקרה, במידה ואתה תוקף אדם המציג עצמו כדתי, אל תצא מתוך הנחה אקסיומטית שהוא 'לא יודע', לא מסכיל וחסר אינטלקטואל. אני סתם אומר זאת, לצורך שמירה מהתדרדרות לוויכוח לא רלוונטי ובלתי מוכח כדרך להתחמק מנושאי הדיון עצמם. | |||
_new_ |
אברהמי - קיימים שני רבדים להערותיך. | |||
|
|||
האחד, הוא הנושא הענייני. ההתנגדות לתנועת ההשכלה בקרב ציבורים שונים (לא רק דתיים) בהיסטוריה וכיום, ועל כך אפשר להרחיב ולדון. השני, הוא הקלות הבלתי נסבלת של כותב אנונימי להכניס במחי קולמוס אינטלקטואלים לתוך מרכאות, זאת טרם כתב ולו מסה אחת המוכיחה את כישוריו, ועל כך הערתי, ולדעתי בצדק. אישית, אינני מזלזל ואף מכבד כל אדם וכל כותב, הכותב ומנמק את מה שכתב בצורה ראויה, גם אם אינם לטעמי. כתיבה ''טלגרפית'' הכוללת זלזול באחרים של מי שלא צבר רקורד, אינה נכללת בקטגוריה זו. בברכה רפי | |||
_new_ |
המונח השכלה בדיון זה בא לציין תנועה אינטלקטואלית | |||
|
|||
שהתעוררה באירופה הנוצרית במאות ה 17 ואילך ואשר הגיעה גם אל היהדות לאחר זמן מה. יש המכנים אותה היום בשם ''הנאורות'', אין הכוונה לרכישת ידע כשלעצמה. | |||
_new_ |
וקצת על האינטלקטואלים האלה שבקירבנו | |||
|
|||
קישורים: מאמר על בגידת האינטלקטואלים: http://nativ.cc/september%202002/alexander.htm | |||
_new_ |
רפי, מצ''ב מאמר, מנומק ומכובד | |||
|
|||
לא ברור למה הודעה שמכילה לינק מופיעה עם כיתוב ל''ת. בכל אופן לא לזלזל באינטלקטואלים אלא אדרבא אחריותם כבדה יותר כאשר הם נוקטים עמדה, והצרה היא לא בעמדתם אלא ביכולתם להודות שטעו (לכל הפחות על פי מבחן התוצאה). קישורים: מאמר על האינטלקטואלים ובגידתם: http://nativ.cc/september%202002/alexander.htm | |||
_new_ |
אתחיל מהסוף כאשר אבקשך לציין היכן מצאת | |||
|
|||
אינטלקטואלים שתמכו בהשמדת עם ישראל, כפי שציינת בהודעתך הראשית. האם תוכל למצוא דבר כזה או כי תצטרך להתנצל על האמירה המטופשת והמרושעת הזו. אם לא אכפת לך בבקשה, נדבר על שאר הדברים רק כאשר נסיים עם העניין הפעוט הזה. | |||
_new_ |
אינטלקטואלים והשמדת ישראל - הלינקים מגיעים. | |||
|
|||
תודה מי שזוכר, תודה רפי, ובבקשה לכולם: | |||
_new_ |
יש לי בכל זאת שאלה | |||
|
|||
למה אתה לא שם את הלינקים כקישור? | |||
_new_ |
בשביל לינקים יש את מנשביק- כשאתה מעלה טיעון | |||
|
|||
בנה אותו, וכתוב אותו בשפתך. להתוכח עם לינקים, באמת שאין לי כח. | |||
_new_ |
אני מוכן להתווכח גם עם ההבלים והסילופים שבלינק | |||
|
|||
אבל האדון ישראלי כתב במפורש כי היו אינטלקטואלים בקרבנו שתמכו אז בהשמדת העם היהודי. אני רואה כאן בימינו הוגים דתיים וחרדיים המצדיקים את היטלר בטענה שעם ישראל סר מדרך התורה, אולי היו דברים שהחמצתי ועל כן אני עדיין מצפה להסבר. אחר כך נדבר על הלינק המשומש הזה. | |||
_new_ |
טוב | |||
|
|||
אני אציין כמה דוגמאות אבל ברור שהנושא הוא טאבו לא פחות מרצח רבין. אני לא מצפה להתדיין עמך בנושא זה. 1. ד''ר רומקובסקי (והיו רבים כמותו). 2. מרטין בובר (שהתנגד לעלית היהודים לישראל ובעיני זו תמיכה עקיפה). 3. עתון הארץ (אשר תמך בהחלטות הספר הלבן של הבריטים). 4. המנהיגות הא''י (בראשות בן-גוריון) הגם שלא תמכו בנאצים הם לא נקטו שום פעולה לסייע ליהדות במצוקה מלבד הברחת השליחים מטעמם בחזרה לארץ. | |||
_new_ |
לא ראוי למאכל אדם | |||
|
|||
_new_ |
יופי, אז זה תפור עליך... | |||
|
|||
אגב רפי, לא ברור למה פזיז מושמט בלוג-אין נורמלי, לטיפולך בבקשה. | |||
_new_ |
אני גם לא חושב שיש לך כח או רצון להתווכח | |||
|
|||
אז תדלג על זה ותחסוך מאיתנו את ההתנשאות והיוהרה. תודה. | |||
_new_ |
האמת? דווקא טרחתי וקראתי והדפסתי וסימנתי | |||
|
|||
ופרט לאי אלו ציטוטים, בין אם הם נכונים או לא, לא מצאתי שם שום דבר היכול אף להשתמע בעקיפין כתומך בטענותיך. אבל עד שלא תוכיח אפילו בשמץ של ראיה את טענתך כי היו אז אינטלקטואלים יהודים שתמכו בהשמדת יהודים, לא תזכה להמשך הדיון בנושא. לפחות לא מצדי. | |||
_new_ |
כשאתה מאיים עם אקדח, תדאג שיהיו בו כדורים - | |||
|
|||
וכשאתה מאיים בקבלת לינקים, קבל אותם כמו גבר: שים לב לשורה: If, on the one hand, it is understandable that the persecution and dispersion of the Jews attracted may Jewish intellectuals and ועל מאמציה של ידידתנו גרטרוד שטיין (ושאר אינטלקטואלים יהודים) למען הענקת פרס נובל לשלום להיטלר, תוכל לקרוא בלינק הבא:workers to the communist internationalist program | |||
_new_ |
אני כל פעם חוזר על אותה שטות ומעיין בלינקים | |||
|
|||
הראשון אין בו ולא כלום, מה הקשר בין ההצטרפות המאסיבית של אליטות יהודיות למפלגות הקומוניסטית לבין השואה? השני הוא מאמר תעמולה ימני רגיל שברגילים. הקטע על גרטרוד שטיין הוא מעניין, לא ידעתי את זה ועוד אחזור לבדוק אותו במקומות אחרים. ועם זאת, היכן התמיכה בהשמדת יהודים? לאמירה כל כך חזקה יש צורך בעובדות ברורות ולא במאמרי תעמולה. | |||
_new_ |
נתן, טכניקת ויכוח בולשביקית מס' 6 - זוכר? | |||
|
|||
אם קשה לך להתמודד עם טיעונים המוצגים בפניך, מצא מום בדרך שבה הם מוצגים: אם הם מוצגים בלינק - תגיד שזו לא הדרך המתאימה להציג טיעונים, אם הם מוצגים בתמונה - תגיד ''לא תעשה לך פסל ומסיכה'', ואם הם מוצגים בקטע רדיופוני - תגיד שכואבות לך האוזניים. | |||
_new_ |
כתבת יותר משתי שורות רצוף, ואיפה הלינק ? | |||
|
|||
_new_ |
דרך אגב עדיין לא הגבת לגבי ז'אן פול סארטר | |||
|
|||
Sartre, Jean-Paul. Anti-Semite and Jew. New York: Grove Press, Inc. אני מניח שהאינטיליגנטים לא צריכים שנתרגם להם את זה.1948. ''Thus the anti-Semite takes pains to speak to us of secret Jewish organizations, of formidable and clandestine freemasonries. Yet if he meets a Jew face to face, it is as often as not a weak creature who is ill-prepared to cope with violence and cannot even defend himself. The anti-Semite is well aware of this individual weakness of the Jew, which hands him over to pogroms with feet and hands bound--- indeed, he licks his chops over it in advance (Sartre 46-47). | |||
_new_ |
ומדוע שיגיב על לינקים? הכי קל זה להתלונן עליהם | |||
|
|||
_new_ |
ועכשיו שקראתי, לא הבנתי מה יש כאן בכדי | |||
|
|||
להוכיח את טענתך. | |||
_new_ |
אני מוכן לקבל אחריות על כל מיני דברים, | |||
|
|||
אבל ההבנה שלך אינה כלולה ביניהם. | |||
_new_ |
תהיה נחמד, תתרגם ותסביר, אולי נשתכנע | |||
|
|||
שאתם לא סתם קשקשנים. | |||
_new_ |
למנשביק: מעולה. איפוא שאר החמש? ראה גם חשיפת | |||
|
|||
ההטעיות השגורות בתעשיית השנאה של התועמלנים הערבים ועוזריהם הפוסט-ציונים והאחרים. מאמר זה אמנם מביא המחשות להטעיות אלה במאמריו של מר ספירו שכתיבתו מוכרת לנו, אך הוא מתייחס ומגדיר הטעיות אלה של תעשיית השנאה באופן כללי, מעבר לדוגמאות הספציפיות. קישורים: מרכיבים בתועמלנות סמרטוט אדום - תעשיית השנאה: דיון 271 | |||
_new_ |
מיכאל, תחילת המיון של טכניקות הוויכוח הבולשביקיות | |||
|
|||
בתגובותי כפי שנרשמו באשכול הבא: דיון 912 נראה לי שתוכל להוסיף עליהן עוד כמה. אני מאתר וממספר אותן רק כשנעשה בהן שימוש בפורום הזה, אבל הים הוא גדול. | |||
_new_ |
מצאת לך מעריץ, איזה כיף | |||
|
|||
_new_ |
מי שזוכר: כל עיקרך פריעה, חוסר סובלנות ובורות | |||
|
|||
המתריסה את ריקותה. אתה יכול לחשוב רק במונחים כוחניים של מעין ''אינטלקטואליים'' שרלטנים (שבחו''ל איש אינו קורא את עבודתם, הגם שמבלפים אותנו שמדובר ''באנשים בעלי שם בתחומם''. הצצה אחת ב-citation index חושפת את הבלוף השחצני). מדובר באינטלקטואלים כביכול ברמה ירודה אך בעלי מניירות, שסביבם עדת גרופים שוטה. מכאן שאתה חושב במונחים של ''אינטלקטואל וגרופים'' או אינטלקטואל ומעריציו. במדע רציני, מי שזוכר, אין גרופים ואין מעריצים. קיימת רק אוטונומיה של התבונה החיה והשיפוט הממוקד והחד. טעון ממוקד תקף ומורכב אך המוצג בפשטות ולכידות, אינו עניין להערצה, אינו גם שאלה פרסונלית של יחס מצד ''סוגדים''. טעון כזה הינו עניין לשיפוט, לבחינה, לחשיבה על השלכות נוספות, ולתפעול מוחך (ואף רגשותיך) שלך, ולא לסגידה לכוח. כל עולמך הינו עולם כוחני/שבטי של להקה, כך נראה הדבר. לצערי זוהי גם המציאות בחלק נכבד מ''עולם הרוח'' וההויה החברתית כאן, תוך זניחת האוטונומיה האישית. | |||
_new_ |
מה השאלה? | |||
|
|||
_new_ |
לעולם אינך שואל ''מה'' אלא ''מי'', וזה מעציב. המלה | |||
|
|||
''מה'' קיימת אצלך רק כביטוי התרסה ביריוני, ובריונית אזרחית הינה כבר עניין אחר, בתנאי שגורמי החוק ממלאים תפקידם כהלכה. | |||
_new_ |
מי | |||
|
|||
_new_ |
מיכאל, להאמין ברוע פירושו לדעת איך לראות אותו בכל | |||
|
|||
מצב. ודאי תמצא עניין במאמר הבא:http://www.manhigut.org/hebrew/articles/kamin62.html ואיך נדע שהמאמר קולע? אם מי שזוכר יתלונן על הלינקים שלי. | |||
_new_ |
למנשביק: אכן רבים מצעירי האליטות המושחתים | |||
|
|||
דוגלים ברע. איני כותב כאן ''מאמינים ברע'' שכן אין הם באטימותם הרגשית המרושעת מסוגלים לאמונה כלשהי. אחד מבעיות היסוד הינה שליטה ריכוזית על משאבי המדינה - התקציב הציבורי מכלל התוצר הינו כ-70%, שיעור גבוה מכל מדינה אחרת. יוצא שבפועל קיימת למעשה בזיזת ענק של חלקים ניכרים באוכלוסיה. חלומו של צעיר מושחת מבן האליטות הינו להתברג בתוך אוקיינוס הממון הזה, הן על ידי תפקיד כעובד ציבור, והן על ידי פעילות במסגרת השוק חופשי כביכול, דבר הקשור ברוב המקרים בהזרמת הון מצד ושותפויות עם החולשים על הכסף הציבורי. בישראל אין למעשה כמעט כלכלה חופשית, קיים מונופוליזם בעל מבנה מאפיונרי בכל תחום כלכלי כמעט, החל מירקות השוק הסיטונאי, וכלה בפלדה וכימיקלים. לכן, ההיערכות הקוגניטיבית של צעיר החולם להיות ''מישהו'' ולא דמות שולית ומסכנה, הינו היערכות אופרטיבית של בזיזה ולא של יצרנות. בזיזה ולא יצרנות מחייבת היאטמות רגשית, וגישה מניפולטיבית. מכאן אטימותם של אנשים רבים בחברתנו, ורבים מהנוער. היערכות כלכלית/אזרחית הנשענת על כסף שדוד ולא על יצרנות יוצרת תחושה של ''הכל בקלי קלוטו'' אם רק תימנה על המגזר האידאי/חברתי הנכון. לכן האוריינטציה הקיומית והאינטלקטואלית כמעט בכל שטח הינה זאת של חוסר מאמץ. פנים רפויות וכמו מוכות סם ואדישות מקסיקנית הינן הערובה להצלחה. נוכח הקלי קלוטו קיים גם שממון רב, בניגוד לתכליותו הרת המאמץ של אזרח אמריקני או מערב אירופי או יפני, קוריאני וכד', גם מחוגי האליטות, הצריך לפלס דרכו ולהוכיח עצמו בעבודה קשה ומושכלת, אחרת יחשב ללא יוצלח (ואם הוא יהודי, את הכבשה השחורה הבטלנית שולחים כידוע לקיבוץ בישראל, ''שם יהיה לו טוב'' וימצא את מקומו). כשיש שממון, רוצים לגרות את החושים. מכאן הסגנון ההבזקי הטלביזיוני הישראלי עטיר הקליפים וחסר העומק, ומכאן גם ההתרפקות על הרוע מבחינת ''זה מגרה את חושי הקהים''. מי שזוכר למשל, ניתן להתרשם, הינו מקרה אופייני של צעיר המבכה את זה שנגזלה ממנו כביכול אופציית ''קלי הקלוטו'' של אוסלו לשלום בכיף עם הערבים. התוצאה: מאז 1973 גדל התל''ג בשיעור צמיחה שנתי ממוצע של 1.3 אחוזים, שזה השיעור הנמוך בעולם מצד מדינה מערבית או מתועשת. כשמתבטלים ורודפים גריית חושים כהים ותענוגות קלי קלוטו - התוצאה היא נחשלות הולכת ומעמיקה, ביחס למדינות מערביות אחרות. הבזיזה הולכת ומעמיקה את העוני בתהליך המחזק עצמו, והטוטליטריות בישראל גדלה והולכת, ולא נחלשת. גם השנאה וחיפוש מטרות פריעה עולים, וכך למשל רבים סימנו המתנחלים כמטרה, אף שחלקם בתקציב של 250 מליארד שקל הוא פחות מ- 5 אחוז. הבורות ובריחה ממטמטיקה ומדעים ולמעשה מחשיבה מאומצת ומושכלת אף היא מעמיקה, מה שמגביר את הנחשלות. כמובן שצומח כאן דור ריק, חסר עומק ותוכן, שטוף אסוסיאציות הבל וחשיבה אקלקטית, אמונות טפלות, אטימות רגשית נוראה המפעילה מצג עצמי של רגשות אנושיים והומניים כפוזה אקספרסיבית בתוך עדר, ושנאה ואכזריות המוסווים כצדקתנות. זהו הווקום המקפד והממית בתוכו על אנשים ערכיים ובעלי תוכן פנימי מחייה לפעול. | |||
_new_ |
לראובן: תודה על שהבאת המאמר לכאן, אכן הוא- - | |||
|
|||
--מרגש וחשוב לקראו. שם העתונאי -יאיר שלג, ולא כפי שנכתב. לפעמים יש דברים טובים ב''הארץ''. | |||
_new_ |
ראובן,האם תוכל להביא את נוסח הצוואה?[לא את המאמר | |||
|
|||
של שלג כולו]? אני מניח שאין כאן בעיה של זכויות יוצרים. היא בודאי מופיעה במקומות אחרים[יד ושם?] תודה | |||
_new_ |
צוואה זו הוקראה בערוץ 7 פעמים רבות וכמו כן | |||
|
|||
היו מאמרים בעיתון מקור ראשון והצופה כבר לפני שנים. אבל, הדברים לא היו מעולם עד שהעיתון ל''אנשים חושבים'' את עצמם מצא לנכון לכתוב על כך. | |||
_new_ |
למרבה הצער יש מעט מאד אנשים שקוראים | |||
|
|||
את העיתונים הללו שלך. כשתגדלו אולי יהיו לכם קוראים, בינתיים זה המצב. | |||
_new_ |
במיוחד פסאודו אינטלקטואלים הם סלקטיביים | |||
|
|||
לגבי מקורות מידע ודעות שונות מהמקובל. | |||
_new_ |
ככה זה חביבי, אנחנו קוראים רק מה שבא לנו | |||
|
|||
_new_ |
לקודמי:צוואה מהשואה היא בשבילכם זירת התגוששות ? | |||
|
|||
_new_ |
מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |