פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
נפלאות במדינת ישראל
יוסף אליעז (יום חמישי, 04/06/2020 שעה 19:00)


נפלאות במדינת ישראל

יוסף אליעז



ממשלת פּוֹלִישוּק

בשנת 1774 פרסם יוהאן וולפגנג פון גתה (המוכר בקצרה בשם ''גתה'') בגרמניה של אז את ספרו הראשון ''יסורי וֶרְתֶּר הצעיר''. בספר מסופר על אהבה נכזבת שהובילה להתאבדותו של אותו ורתר. הספר זכה מיד להצלחה עצומה ותורגם לעשרות שפות, אך עם הופעתו נמתחה עליו בקורת רבה, גם מצד הכנסיה, בטענה שהספר הביא לגל התאבדויות של צעירים שנפגעו מאהבה נכזבת וחיקו את אותו ורתר.

היום אנו מכירים את תופעת החיקוי במלוא עוצמתה. כאשר הנסיכה המנוחה דיאנה, או דוגמנית ידועה, לבשו שמלה בצבע או גזרה מסוימת סגנונן פשה מיד בכל ארצות המערב. על עקרון החיקוי בנוי כמעט כל עולם האופנה. החיקוי הוא תכונה אנושית ידועה, הגם שרבים לא יודו בה וִיְיָחַסּוּ אותה לפרימאטים אחרים, קופים בעיקר, בנוסח ''קוף אחרי בן-אדם''.

ומה לזה ולכותרת ''פולישוק''? מה קושר תוכנית סאטירה מעולה זו, בעלת הרעיון המבריק (והכואב, מעבר לגלי הצחוק, כי היא חושפת את המציאות העגומה פה, אם גם תחת זכוכית מגדלת) ושורת שחקנים מעולה, לנפלאות מדינתנו? ובכן: כמו שספרו המעולה של גתה הביא לגל התאבדויות באירופה כך גרמה התוכנית לחיקויה, אבל הפעם – לא בידי אדם בודד אלא ע''י ראש ממשלה, מפלגות עלובות וממשלה כושלת שלמה - לחיקויו של המסר בסדרה זו: מפלגה קיקיונית מוקמת בידי נוכלים, מצליחה בדמגוגיה לגרוף המוני מצביעים ומחייבת את ראש הממשלה, נכלול כשלעצמו, לשתף גם אותה בקואליציה, מְמַנֶּה שרים עלובים למשרדים חסרי פשר ומיותרים לחלוטין, שהוקמו רק על-מנת להחזיק קואליציה משיקולי כדאיות ועל מנת לחלק תפקידים, ''ג'ובים'' בלשון מרכזי אותן מפלגות (השרה לשעבר לבנת תיתן הסבר חי על תופעה זו).

כותב התמליל לסדרה מעולה זו אולי לא העלה בדעתו להצלחה פוליטית שכזו. הוא כמדומני תיאר את העבר, אך ראשי הקואליציה כיום בנו על פי תוכנית זו את ההווה והעתיד, הקרוב לפחות. ואכן , ממש בהשראת הסדרה, בותרו משרדים קיימים לנתחים, הוקמו 34 משרדים (בניגוד לחוק שהיה קיים שהגביל את מספר השרים ל-‏18) ועוד היד נטויה.


מתנה על מתנה

שני ראשי ממשלה, להוותנו, הועמדו לדין על קבלת מתנות ו/או על אי-דווח עליהן. קרוב מאד היה שגם נשיא מדינה מכהן יעמוד לדין על אי דווח כמתחייב.

אולם ראש ממשלתנו הנוכחי עלה מדרגה: לא רק שהועמד לדין בגין קבלת מתנות בשווי עצום, הנה עתר לקבל מתנות נוספות כדי לממן את סנגוריו. לפי המדיה, בהנחה שהדברים נכונים, הרי תחילה נטל הלוואה מבן דודו, לאחר מכן ביקש לקבל הלוואה מטייקון שהוא חברו ולאחרונה ביקש לקבל מימון כמתנה. כל זה מבלי לדווח על יכולתו הכספית לממן הגנתו מכספו שלו.

למסתכל מהצד נראה שמדובר פה לכאורה בהוספת חטא על פשע (מבלי לקבוע שאכן היה פשע או'' לא כלום'' כדברי רה''מ).

גם לא ברור לשם מה היה צורך בסוללת עורכי-דין מהיקרים בארץ אם אכן ''לא היה כלום''. אפילו סניגור מהסניגוריה הציבורית היה מיטיב לספק הגנה משפטית מפני אישום שהוא כלום או לא כלום.


מדיניות של ואסאל

אכן ארה''ב היא כיום ידידתנו הגדולה שאנו נזקקים לה במישור הדיפלומטי, במישור הכלכלי ובמישור הצבאי. אולם כל הממשלות שקדמו לממשלות שנתניהו עמד בראשן שמרו לפחות על מראית עיין של עצמאות, ואפילו העזו פה ושם להמרות את פי נשיא ארה''ב.

ביבי יצא בעוז ובתרועה למלחמה מול הנשיא הקודם, ברק חוסיין אובמה. ביבי מצא בנשיא דונלד טראמפ ידיד אמת, אולם הידידות הפכה חיש מהר לכניעה, שלא לומר התרפסות.

ביבי מצטייר כאותו רוכב אופניים, שבמחצית גופו התחתונה דורס ודורס ברגליו את כל שותפיו ואת כל מי שצייץ משהו שלא נראה לו, לגברת או לבן, ובו בזמן, בפלג גופו העליון, הוא משתחוה וקד לחזקים ממנו כמו טראמפ או פוטין.

מזה זמן רב טראמפ קובע כיצד ייושב, לדעתו, הסכסוך במזרח התיכון, מה יהיו גבולותיה של מדינת ישראל, מה הוא מתיר למדינת ישראל לספח ומתי. כמה יחידות דיור מותר להקים מעבר לקו הירוק ומתי. ביבי כדרכו יצא מיד בהצהרות על הסיפוח המיידי שבפתח לצהלת תומכיו ורכב על סוס הסיפוח במערכת הבחירות האחרונה והשתמש בו כחרב חדה למול מפלגת ''כחול לבן'' ז''ל עד שבימים האחרונים טראמפ נסך עליו מים צוננים, עד כדי מקפיאים.

ביבי אינו מעז לעשות הליכים כלשהם ללא אור ירוק מטראמפ. כך למרות החוק בנדון לא עיכב תשלומים לרשות הפלסטינית בגובה הסכומים שהיא משלמת עוד מימי (נכון יותר מהלילות האפלים) עראפת למחבלים ולשאיריהם. לא התיר להרוס בניה בדווית בלתי-חוקית כמו בחאן אל אחמר (על פינוי הנגב מהפולשים לאדמות מדינה , לשטחי אש או לאדמות פרטיות חדל מזמן), ןעוד כהנה וכהנה.

ביבי כדרכו מחפש תמיד יריב או סכנה שאותה הוא מנפח לממדים דמיוניים, מציג עצמו כמגן העם והמולדת מפני יריב או סכנה כאלו. כך ניפח את הסכנה האירנית, שאכן סכנה גדולה היא, הציג את יריביו הפוליטיים כמי שהתנגדו לעמדתו להפצצת מערכות הגרעין האירניות, המציא את סכנת ההצבעה של ערביי ישראל ה''נוהרים לקלפי באוטובוסים'' של השמאל, הזהיר מפני ''הסמולנים'' אשר עלולים להשתלט על המדינה; המציא סיפור על תוכן מכשיר הטלפון של גנץ שנגלה לאויבים עלומים האמורים לסחוט את גנץ אם ישמש כראש ממשלה (הסיכון לא קיים כל עוד גנץ הוא ''רק'' שר בטחון...) השמיץ וביזה את מתחריו עד כדי הצגת גנץ כלא מאוזן ומסוכן לביטחון המדינה, שרק ביבי יציל אותה מגנץ. ניפח ללא פרופורציה את סכנת ה''קורונה'' עם תחזיות אימים מבלי שנקט, כשר הבריאות בפועל בצעדים הנחוצים באופן מיידי, אחרי עשור של יבוש משרד חיוני זה. בו-בזמן הציג עצמו כמציל האוכלוסיה מפני מגיפה נוראה זו. למזלנו בענין זה לא הלך בעקבות מדיניות טראמפ בארה''ב.

בה בעת, כדרכו, ביבי מטיח הבטחות שאין בידו או ברצונו לקיים, כמו הקפאת הבניה בהתנחלויות תוך שהוא מבטיח רק מהשפה ולחוץ הקמת ישובים חדשים ביו''ש והרחבת הקיימים אגב – גם הישוב ע''ש טראמפ בגולן לא רק שלא קרם עור וגידים – גם עֶצֶם אחת מֵהַשֶּׁלֶד לא נוספה לצד הַשֶּׁלֶט. אוי לו אם טראמפ יבקש שיצלמו עבורו את הישוב שנקרא על שמו... הורדוס אכן בנה עיר וקרא לה טבריה על שם מיטיבו הקיסר טִיבֶּרִיוּס, מעבר לעיר קיסריה שאחרי אלפיים שנה הואילה משפחת נתניהו לגור בה, בביתה המשופץ, בימי חופשה, ועד שיוקם עוד ארמון מצויד בירושלים למ''מ ראש הממשלה, אם אכן תהא אי-פעם תחלופה בצמרת...




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


רק לציין שממשלת פוליטשוק הוקמה בהשראת ממשלות קדימה
בצלאל פאר (יום רביעי, 17/06/2020 שעה 23:49) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

• ממתי קבלת מתנה היא עבירה פלילית? אם היא עבירה פלילית למה אוכפי החוק – היועמ''ש/פרקליט המדינה לא הצהירו זאת ברבים, בטרם החליטו לאכוף זאת רק על נתניהו ולא על אף פוליטיקאי אחר שנהג כמוהו? פרקליט המדינה שי ניצן כבר אמר ש''צריך להתחיל היכן שהוא''. אבל להתחיל בלי להתריע? הרי אין אוכפין אלא־אם־כן מזהירין. וגם אם היה מתריע, אז כיצד הוא מפעיל זאת בדיעבד?

להזכיר לכולם שהיועמ''ש מני מזוז סגר את ''תיק הבדיקה'' של פרשיות עטי היוקרה שניתנו כמתנות לאולמרט ע''י כ-‏10 אנשי עסקים לאורך תקופה ארוכה, מהיותו ראש עיריית ירושלים ועד ראש הממשלה. סך ערך העטים הוא בשווי הנאמד ביותר ממיליון דולר. היועמ''ש מני מזוז, החליט לסגור את ''תיק הבדיקה'' בשל ''היעדר תשתית פלילית''. מזוז קבע: ''היעדר ממצאים וראיות - כי אוסף עטי היוקרה של ראש הממשלה לא התקבל כשוחד. לא כל מתנה מקימה את החשד לקבלת טובת הנאה בלתי כשרה''. https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3304885,00.h...
• אולמרט הועמד לדין על קבלת מעטפות כסף. לא על מתנות, שהן דבר הנהוג בין חברים, כולל ראשי ממשלות ונשיאים [כל מרכז פרס לשלום הוא מתנה אחת גדולה ולכאורה קופת הלבנת כספים שעבדה היטב. אבל חקירה? יוק!]. ברור לכולם שאולמרט הועמד לדין רק על פסיק מהיקף העברות שהיהו אצלו.

• מדוע לא סגרו את ''תיק הבדיקה'' של הסיגרים שקיבל נתניהו מידידו מילצ'ן כשהיה ח''כ, אזרח ושוב ח''כ ורוה''מ? שהרי נתניהו לא קיבל אותם מ-‏10 אנשים שונים כשיטה, אלא מידיד אחד בלבד. לסיגרים הדביקו גם בקבוקי שמפניה אדומה שהתקבלו בהיקף נמוך לפי בקשת שרה נתניהו [האם גם הם היו צריכים להיכנס לתיק התביעה?]. להבדיל ממקרה אולמרט, נתניהו לא עזר למילצ'ן בשום דבר.

• וכאן חמומי המוח מנסים לומר לנו שנתניהו סייע למילצ'ן להאריך את הויזה שלו לאמריקה בתמורה למתנות. נכון, נתניהו סייע בדרכים שונות, והצליח. האם זה שוחד? כמובן שלא. הסיוע לא קשור לסיגרים אלא לעובדה שמילצ'ן סייע למוסד בדרך כלשהיא בשנות ה-‏90 תחילת שנות 2000, סיוע שבגללו החליט מי שהחליט באמריקה לא לחדש לו את הויזה. המוסד היה בין הפועלים להחזרת הויזה לתוקפה. גם נתניהו פעל. האןם זו באמת תמורה על הסיגרים? ברור שלא. נתניהו ידע להפריד בין חברות וטובת הציבור. הוא פעל נגד האינטרסים של מילצ'ן בעניין ערוץ 10.

• נתניהו גם לא סייע למילצ'ן בעניינים הנוגעים לרגולציה בקשר לעסקת מיזוג בין רשת לבין קשת. https://www.telecomnews.co.il/%D7%A1%D7%A2%D7%A8%D7%9...

• אפילו ניסיונו של נתניהו ב-‏2009 לקדם את פיתוחו של פרוייקט השלום עם הירדן, הקמת מרכז תעשייתי-מסחרי, אזור סחר חופשי בגדה המזרחית אל מול עמק בית שאן, והחיבור שעשה נתניהו בין מוביל הרעיון מילצ'ן ובין המיליארדר ההודי טאטא, שזה לכל הדיעות מהלך הגיוני וראוי, נחשד ע''י יחידה 433 כחלק מהקונספירציה של קישרי נתניהו-מילצ'ן. לראש ממשלה בישראל כבר אסור לפעול לקידום מדיניותו בשום דרך.

• גם עניין הארכת תקופת הפטור ממס לישראלים חוזרים מודבק לנתניהו. אלא מי שטיפל בניסיון לחוקק זאת הוא לא אחר מיאיר לפיד כשר האוצר, גם הוא חבר של מילצ'ן, גם הוא קיבל ממנו סיגרים ומשקאות כמתנות, גם בחלק מהתקופה שכבר נבחר לכנסת. יאיר לפיד הנחה את אנשי משרד האוצר להעביר את התיקון למרות שרבים מהם התנגדו. בסוף הניסיון שלו נקבר בועדות הכנסת. אבל אותם חוקרים שיודעים את העובדות האלה לא פתחו בחקירה מקבילה נגד יאיר לפיד, אפילו לא חקרו אותו באזהרה. אלא רק נתניהו.

• להזכיר לכולם. היוזמה לפטור ממס לישראלים חוזים גובש ב- 2007 וחוקק כחוק ב-‏2008 בהובלת ממשלת אולמרט. החוק נכנסה תוקף בתחולה רטרואקטיבית מינואר 2007. הרוח החיה בתהליכי החקיקה היה פיני רובין, עורך דינו של מילצ'ן, וגם עורך דינם וחברם של מוזס ולפיד ושל עוד כרישי ממון [רובין קשור גם לתיק 2000 והפגישות החשאיות בסביון בינו לבין מוזס ולפיד]. אז למה תיקון לסעיף בחוק ב-‏2009 לפיו רשאי שר האוצר [לא נתניהו], באישור ועדת הכספים של הכנסת [לא נתניהו], להאריך את תקופת ההטבות בעשר שנים נוספות, בתנאי שהעולה ביצע השקעה משמעותית בישראל, הוא כבר לא תיקון כשר? הרי סעיף זה בא להאיץ במפקידי הכספים שיעבירו את כספם להשקעות פרודוקטיביות במשק ולא לשמירת כסף נושא ריבית בבנק. מה לא ראוי ומה לא בסדר בתיקון הזה? ודווקא התיקון ההגיוני הזה נתפס כלא חוקי, לא מוסרי, מתת שוחד? הרי לפיד כשר אוצר שימש לבלר של נתניהו לתיקון החוק, אבל אנשיו לא התלהבו ליישומו ולכן ברשות המסים ביקשו לבטל את קיום הסעיף!
אידיוטיזם לא שימושי של המקנאים בנתניהו ניצח על חשבון טובת הציבור.

* לא ברור גם לשם מה היה צורך בסוללת עורכי-דין מהיקרים בארץ?
הרי מישהו צריך לסכל את מזימת מערכת עקיפת החוק להעליל על נתניהו אשמות שקר? אם כל המלעיזים שתקו כשמערכת עקיפת החוק הוציאה כרבע מיליארד ₪ כדי לחקור את 3 התיקים המופרכים האלה, כה להוטים היו למצוא משהוא, כה דלים בממצאים. אז למה שהמדינה לא תשלם על כל המשפט? אנחנו לא משלמים מספיק כדי שהפרקליטות תחקור כם את פשעי עצמה?
_new_ הוספת תגובה



וסאל עסלי
בצלאל פאר (יום חמישי, 18/06/2020 שעה 0:01)
בתשובה לבצלאל פאר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

• לראשונה בהיסטוריה, אם נקבל את הבחנתו של אליעז, הוסאל שולט על הפריץ.
סוף סוף יש לנו באמריקה נשיא שחושב כמו ליכודניק זקן ונענה להצעתו של נתניהו ללכת על 'תוכנית המאה'. אבל חובבי הוסאלים יצעקו בכיכר העיר שישראל מולכת שולל ע''י טראמפ. אותו טראמפ שלא חלם בכלל על 'תוכנית המאה'.

• טוב שהכותב מודה שארה''ב היא ידידתנו הגדולה. ''הפריץ'' טראמפ הכיר בריבונות ישראל בירושלים וברמת הגולן; העביר את שגרירותו לירושלים; קיבל החלטה רישמית שההתנחלויות אינן הפרה של החוק הבינלאומי; פרש ממועצת זכויות האדם של האו''ם בטענה שהיא מוטית נגד ישראל; הגדיר את החמאס כארגון טרור; קיבל את תפיסת נתניהו לגבי איראן והטיל עליה סנקציות על בסיס התנהלותה בעניין הגרעין ויצוא הטרור שלה; פרש מהסכם הגרעין עם איראן; קיצץ בסיוע לארגון הסיוע לפליטים פלסטינים אונר''א; הטיל סנקציות על בית הדין הבינלאומי בהאג ג ם בגלל יחסם לישראל; מתקיים תיאום ושת''פ מבצעיים בין ארה''ב וישראל בפעילותן של השתיים בסוריה ובעיראק ..... וראמפ הוא הנשיא האמריקאי היחיד שמדרבן את ישראל לבנות בשטחים וישראל היא שממעיטה. מסתבר שהפריץ טוב מאוד ועובד לפני רצונו של הוסאל.
אחלה פריץ, אחלה וסאל.

• הכותב טועה. טראמפ לא קובע ולא יקבע את גבולות ישראל. 'תוכנית המאה' נידונה בין נתניהו לטראמפ כבר 3 שנים. נתניהו הוא שיזם אותה. נתניהו מעדיף לעשות מהלך בתיאום ובשיתוף אמריקה ולא באופן חד צדדי או לעומתי, כמו שעשה מול אובמה. ארה''ב התגייסה להכשיר את ליבם של מדינות ערב, בעיקר מצרים, סעודיה והנסיכויות. גם ירדן, אלא שלירדן המשמעות יכולה להיות חיים או מוות. עבדאללה מזהה היטב שישום 'תוכנית המאה', אפילו בהיקף נמוך, יכול לסכן את יציבות שלטונו. הפלסטינים עשויים לחמוד מחדש את מולדתם בעבר הירדן, כמו שעשו לאביו חוסיין בסוף שנות ה-‏60 שהסתיים בקרשנדו של ספטמבר השחור 1970.

• ישראל גובה את מסי היבוא/יצוא בעבור הרש''פ כרשום בהסכמי אוסלו ומעבירה אותם לרמאללה. זו לא המצאה של ביבי.

• בעניין הבניה בדווית בלתי-חוקית כמו בחאן אל אחמר ושתלטות הערבים על אדמות מדינה נתניהו כושל.

• טראמפ קיבל גם את עמדתו של ביבי לגבי איראן. רבים בשמאל קיבלו זאת בצער וביגון. אבל מה לעשות שבכל זאת, איראן היום היא האוייבת המרכזית של ישראל. לא רק הגרעין, אלא גם הטרור האסלאמי וקשריה לארגוני טרור שפועלים נגד ישראל. לא צריך לנפח את הסכנה האיראנית, היא באמת נפוחה מעצמה, כמורסה מזוהמת ומסוכנת. ארה''ב הגדירה מחדש את יחסיה עם איראן והטילה עליה סנקציות גם לעניין יצוא הטרור שלה למדינות האזור.

• ביבי לא אמר ''הם נוהרים לקלפי באוטובוסים''. השקר הסימלי הזה התביית אצל שונאי נתניהו. אפשר לשקר כשלא משלמים על זה. ביבי אמר: ''המצביעים הערבים נעים בכמויות אדירות לקלפי'', וזה אכן היה כך. הם אפילו שכרו אוטובוסים שיסיעו את הסטודנטים הלומדים בירדן מגשר אלנבי לקלפיות. https://www.maariv.co.il/news/elections-2015/Article-... מה רע באמירה הנכונה של נתניהו שמטרתה היתה להוציא את מצביעי הימין האדישים לקלפיות?

• הסיפור על חדירה לפלאפון של גנץ אינו סיפור שהמציא נתניהו. זה סיפור שיש לו בסיס אמיתי, וכנראה שלא האיראנים הם שחדרו לפלאפון שלו, אלא רק קיבלו מידע מזה שיירט את הפלפונן הגנצי. העניין הזה נבדק ע''י השב''כ, אבל כמובן המסקנות לא דווחו לציבור. אני מבין שאסור לפגוע ב''אנשינו'', אבל על ביבי לא מפסיקים להפיץ דברי שקר והבל, כי זה לפי רוח חבורת הכלומניקים.

• מעניין שאלה שתומכים בנתניהו גם מעריכים אותו. ואלה שתמכו בגנץ לא, ואפילו קצת זיזלו בו בסתר לפחות עד הבחירות האחרונות ובודאי עד חצייתו את הקווים לחיקו של היריב הגדול. החלום של כחול לבן נגנז. אבל ההתלהמות נמשכת. מערכת עקיפת החוק שטרם הצליחה להדיח את נתניהו, בכל זאת ממשיכה להגן על גנץ ו''המימד החמישי'' שלו.

• משרד הבריאות לא יובש בעשור האחרון. 2 עובדות – תקציבו כמעט והוכפל והמערכת עמדה היטב במשימת ההתמודדות מול הקורונה, בלי לפגוע ביתר שירותיה. בעשור האחרון הורחבו 10 בתי חולים, ונקלטו ציוד ומכשור רפואיים בהיקף של פי 2 מהעשור הקודם. מתחילה גם בניית 2 בתי חולים חדשים – בקריית אתא ובאזור באר שבע. מה לעשות שישראל התמודדה היטב מול המגיפה, לפחות עד כה.

• למי נתניהו הבטיח להקפיא את הבניה בהתנחלויות או להקים התנחלויות חדשות? דווקא תחת אובמה ועד היום מסתבר שנבנו הרבה יותר בתים מאשר פירסמו בעיתונים. הרי ביבי לא הבטיח שיקפיא, זה רק אובמה שדרש. מה יהיה הלאה עם ''תוכנית המאה''? עדיף שתחכה ותראה אם תהיה בכלל ''תוכנית המאה'' ומה יהיו תנאיה. עד אז עדיף שלא תתנבא.

• העבודות ברמת טראמפ כבר החלו. הטרקטורים כבר יישרו והכינו את השטח. התוכניות שורטטו, הועדות לתכנון ובנייה הארצית והאזורית אישור, . ומשקמה הממשלה החדשה היא אישרה את התקציב בשבוע שעבר.
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי