פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
גם פרש מאפשר עומק
מיכאל מ. שרון (יום חמישי, 12/09/2002 שעה 14:01)


[המאמר הועלה לפורום ב- 12.9.2002 בשעה 04:00:57 ועבר עריכה מאוחר יותר. המערכת.]


גם פרש מאפשר עומק:
סמלים, שטוקווה (ביהור) ועוד


מיכאל מ. שרון



אדיר! מאמרו של מר יורם המזרחי ''לאשכנזים - פה קאקה בעמידה/סיפור חלקי בלבד'' מציג תקופה והשתנותה, יחסי אוכלוסיה ועוד באספקלריית המחראה; ומלא פרטים מאורגנים בטוב טעם. גאוני.

כשראיתי למשל את הסרט ''מסע להודו'' חשתי בגאוניותו של הבמאי, בכך שהסרט היה מלא שימת לב לפרטי פרטים, המשחזרים את התקופה. שיחזור? אתה חי את התקופה.

לשם השוואה, בסרט ישראלי לפי סיפור נהדר של א.ב. יהושע ''חתונתה של גליה'', ניתן היה לשים לב שסטטיסט המצלם במצלמת קולנוע ישנה בחתונתה, מצלמתו לא היתה טעונה כלל בפילם, ועוד הזנחות צורמות. הסרט היה גרוע במקצת, ו''סרס'' את היופי והתבונה שבסיפורו של ''בוזי'' (מדובר בכינוי נפוץ. לצערי איני מיודע עימו).

ואכן, כאשר לא טורחים במיוחד להזיז את הישבן או לאמץ את הראש, אז יתכן ומדגישים את ה''רעיון, המשמעות העמוקה והסימליות'' - כל אחד כאן מתחיל ישר מברגמן. רק שברגמן חשב על כל פרט.

לשם המשך אעזר בכלי הנקרא ''שטוקווה''. כלי כזה הוצג בספרו של רוברט פירסיג ''זן ואמנות אחזקת האופנוע'' (1974).
מסביר פירסיג: השטוקוות היו בעבר סדרות של הרצאות פופולריות שנועדו לחנך ולבדר ולהרחיב את דעתו של השומע. זאת, על שם אגם שטוקווה, במדינת ניו יורק, שלידו היו מתקיימים מדי קיץ, משלהי המאה ה- 19 ואילך, כנסים חינוכיים המלווים מופעים אמנותיים.

שטוקווה/ביהור (או: גיבוש מידע מבהיר. ביהור - מלשון הבהרה, באור והארה)

אל הסימליות מגיעים מהפרטים. הסימליות מגולמת בפרטים. הסימליות אינה מנותקת ובניפרד, אלא מתגבשת מתוך הדברים ומסכת הארועים.

הסימליות היא הן תחליף למקהלה היוונית הנותנת תהודה מטפיזית למתרחש; והן עיגון המתרחש כמשל לפעולת משהו מסדר גבוה יותר; או כזה השונה לחלוטין מהגלוי לעין - הצבת מישור מעצב סמוי מאחרי המסכת הסיבתית התופעתית.

אך מה פשר הבלטת הסמל - ממש האכלתך בו בכפית ובכוח - נוהג הרווח (ובשנות ה- 80 רווח יותר) בקולנוע הישראלי?

הציניקן היה אומר כי היכן שאין מושקעת עבודה רבה מדי, זורקים לך סמל מודגש, כדי שתסיח דעתך מהגורנישט. זהו תצהיר ''אני עמוק, ואם תבין הסמל -גם אתה כזה'' כלומר אקט של האצלת סטטוס חברתי/תרבותי מצד המביים דל המשאבים - המחליף את הבניית הדבר עצמו.

אך גם מדובר כאן בתופעה של אקספליקציה (ניסוח מפורש) מודגשת של ''הנשגב'', וזו מביאה להחצנה; בעוד ''הנשגב'' מתחולל נפשית בדרך כלל במישור מופנם ואינטימי מאד. זוהי למעשה סוג של צעקנות, ומאפיינת למשל גישות תרבותיות/כלכליות נובו-רישיות, במובן הלשוני העממי.
כך, בהצבת הסמל המוחצן מגיש הבמאי לקהלו הגדרה מחמיאה מאד של זהותם העצמית.

ואפשר גם לראות הדברים אחרת, כחלק מתהליך חיפוש זהויות של חברה בהתגבשות. אולי, בשלב חיפוש הזהות, מוגברת ההחצנה המבליטה של סמלים או אתוסים מעצבים. אבל, זהו אקט עיצוב זהות ''מונחת'' או מעין הצעת עיצוב מואץ וגם בוטה של זהות-עצמית, כתחליף להתגבשות והתעצבות מתוך הארועים, ההיסטוריה והנסיבות.




ומי ''המציא'' את המחראות הציבוריות?

הקיסר אספסינוס (ווספסיאנוס בלעז) הקים לראשונה מחראות/משתנות ציבוריות ברומא. והוא גבה כסף עבור השימוש. כאשר העיר לו איזה סנטור ''מה, לקחת כסף עבור החראה?'' השיב הקיסר:

''לכסף אין ריח''

וכך נוצר גם חידוש לשוני/מושגי - המצאה גוררת אחרת.
בספרד דומני, עד היום מכונה ההחראה בציבור ''ללכת לווספסיאן''.

ושאלה: האם ווספסיאנוס גבה מחיר נמוך יותר עבור השתנה? ואם כן, כיצד נימנעו רמאויות? אולי בעיה זו היא המקור להתקנת מתקן השתנה ניפרד ופתוח לגברים;
שכן אחרת ניתן להסתפק בחור/בור/מיכל רב תכליתי.

אבל מה אודות נשים? אולי מאז נוצר הנוהג שנשים משלמות יותר, שכן האשה מנועה בדרך כלל מלהשתמש במתקן פתוח. מתקן פתוח נוסף עבור האישה הינו מסורבל ומביך. שכן הוא יהיה דומה בכל למתקן המוצנע, דבר המבליט מסר של חשדנות נברנית ומעט תאבת בצע מצד בעליו של המיתקן.

אבל האם יש נוהג כזה (''נשים משלמות יותר'')? אולי, הדבר טעון ברור, אבל הן בוודאי משתכרות בממוצע פחות. אפשר להמשיך לחשוב בכיוון כפול זה ואולי תמזג את שני הכוונים - ההיפותטי והממשי - למשהו חדש לגמרי, להסבר/תאוריה תקפים, קולעים, מעניינים ואינפורמטיביים (כלומר עתירי מידע. וניתן לקוות שכוחם לזרז ולשנע הפקת מידע נוסף).




ומשהו על צביעות והחראה ציבורית:

במחקר פסיכולוגי אודות צביעות, שנערך בסביבות 1997 בארה''ב, הוצבו מצלמות וידאו ניסתרות בבתי שימוש ציבוריים, הן באגף הגברים, והן באגף הנשים. לא! לא, מה שניצפה כאן היו דווקא כיורי רחצת הידיים.

בנוכחות אחרים מחוץ לתאים, כמעט כולם/ן שוטפים ידיהם לאחר השימוש.
(שאלת מחקר פרוצדורלית שניתן לשאול כבר בשלב זה, שדומה שעורכי המחקר לא נתנו עליה את דעתם, היא האם גבר משתין בצד הנוטל ידיו או משתין הפונה לשוטף בגבו, משרה תודעת נוכחות? ואם לא, האם תודעת נוכחות כן קיימת כאשר ישנם מספר גברים משתינים? האם יש הבדל בתודעת נוכחות ועד כמה, בין משתין מפנה-גב ובין משתין-צד?).
אבל שאלת המחקר אודות צביעות נשאלה כאשר המגיחים לברז היו לבדם, לבדם לגמרי במקום הפתוח. האם גם אז ישטפו ידיהם ואיזה אחוז מהם? והאם קיים הבדל בין גברים ונשים?

נמצא, עד כמה שזכרוני מנחני, כי היתה ירידה דרמטית בשיעור השוטפים, שפחתו לחצי או פחות מהמשתמשים. ומה אודות נשים? אלו שטפו כפותיהן אף פחות מהגברים, אך הן נחפזו יותר מהם לעזוב את המתקן.

מסקנה אפשרית: זריזות עשוייה להיות תלויית מין, אינטרקציית (השפעה משולבת) מצב-מין (לא ברצינות)...
אבל אכן לעיתים, המחשבה הערה עשוייה להגיע מקריאת מחקר אחד, לכוון מחקרי תאורטי/אמפירי שונה וחדש לגמרי.




ופינת הפטנטים:

מר יורם המזרחי תאר את שיפוץ המחראות מהטיפוס הישן, כאשר מוקמו סביב חור ההחראה אריחי חרסינה, שעיקרם מדרסים מוגבהים לכפות הרגליים (אבל תחושה של לוקסוס. בטירונות ב- 68 קראנו למתקן שרותים מסוג זה ''ההילטונים''). ובחזית המפסע באופן בולט - סמל היצרן - פיל - ושם היצרן.
אבל, המעניין והחשוב כאן שאנו, בתא הריק והמשמים (מונוטוני) עשויים להנעל במבטנו ללוגו ולבהות זמן ממושך כלפיו.

מדוע מעניין וחשוב? כללית, מה אפקטיבי יותר מאשר מצב החראה תודעתי בשביל להעביר מסר פירסומי? במצב זה של בהייה ותהייה תכופים (וריפיון הקשב וההתמקדות), הגנותינו פוחתות.
כך, אם תוקם רשת בשם ''מחראות ישראל'' - הא לכם מקור הון- פירסומות למחרבנים.

ועיתונות? שהרי יש הקוראים עיתון בשרותים? נו בוודאי - דף האתנחתא וההחראה. המפרסמים ישלמו כאן כפול.

ובעניין זה היה לחנוך לוין מה לאמר ואני מצטט מזכרוני את רוח הדברים: גברים רבים, קשוחים ככל שיהיו, בוהים במבט רך נכחם בישבם בבית הכסא. נשים בעלות נפש של משוררות עשויות להתאהב בהם במצב כזה.

אפשר עוד להוסיף, אבל אולי קפה, פיפי ולישון.

חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


למר שרון יש כנראה הרבה מה להסתיר
דור לוי (יום חמישי, 12/09/2002 שעה 16:35) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



שלושת הכותבים הם שמסתירים זהותם (כרגע)
מיכאל מ. שרון (יום חמישי, 12/09/2002 שעה 16:40)
בתשובה לדור לוי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

למה כתבתי כרגע? כי חלק מ''תיחכום'' ההכפשות היתה אנונימיות ראשונית, ואחר הוצגה כתובת. יש המייצרים ויש ---
_new_ הוספת תגובה



עומק אינו בהכרח סגנון נשגב. רטוריקה חגיגית מהדהדת
מיכאל מ. שרון (יום חמישי, 12/09/2002 שעה 17:58)
בתשובה למיכאל מ. שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מכובדת מאד. אבל אם יש כאן דבר מה בעל ערך, למה חגיגיות-יתר מילולית?
יש מקום לשפה יפה, הדבר יוצר אקלים של עידון. ועידון מקדם נישה יצירתית, בניגוד לסגנון בוטה, העשוי לאפיין סביבה בריונית רועמת בה המוזות שותקות.
- מוזות? תשורר לך.

- רגע. מדובר במאמץ, שכן עומק הינו קודם כל מאמץ. ומוזות? כבר נאמר בצרפתית ''כל המחפש -מוצא. גם כישורים גבוהים אינם במיוחד מזיקים, אך ללא מאמץ - כלום.

אבל השגב עשוי ליצור הידהוד של הדבר עצמו, בבחינת
''נשמע חגיגי? כאן שורה המוזה''. ומשתמע - כאן דבר מה בעל ערך.
אבל רגע - מה הקשר בין חגיגיות לערך? האם אין הרטוריקה מחפה תכופות על היפוכה - חוסר הערך?

וגם מחפה על עוד דברים.

אין נובע מכאן שלשון פשוטה היא שמייצרת ערך (דבר בעל ערך). אך גם לא ששגב חגיגי מייצר אותו.

- האם לשון לעומת יצירת ערך והכשרים והמאמץ המאפשרים זאת הינם בלתי קשורים זה בזה?
- אכן. יש תהליכים מוחיים כלליים שהם תנאי ללשון ו''קודמים'' לה.

כך, לא נובע שיכולות מוחיות עיליות המאפשרות יצירת ערך, אינן יכולות גם לשבח את הלשון על ידי איפנון (שיבוח) תהליכים מוחיים כלליים אלה (המאפשרים גם את הלשון). תהליכים מוחיים ותיפקודים מוחיים ''ניבדלים'' מאפננים זה את זה, לא כן?

נחזור לשאלה הזאת בראשיתה:
- האם לשון לעומת יצירת ערך והכשרים והמאמץ המאפשרים זאת הינם בלתי קשורים זה בזה?

- אכן. אבל נראה כאילו הם קשורים -
זאת כשם שכשרון ומאמץ עשויים לאפשר הכנת אוכל מעולה, ומאפשרים, אבל במקביל, לעטר את השולחן וההגשה באופן מרהיב - לא קשורים לאוכל וטיבו, אבל מוסיפים.

- מוסיפים מה?
-נישה קטנטונת של עידון.
- למה זה טוב?
- זאת מאפשרת סביבת חשיבה אפקטיבית. במקורותינו נאמר - הרחבת דעת.

- נשמע לי מוכר כבר. לא אמרת משהו דומה אודות נישה של עידון למעלה?

- רק שאל תסתבך לי ב-loop . אבל יש תהליכים מחזוריים. עידון מחייה יכולות עילאיות וגם רצון למאמץ, ואלה מאפשרים ערך. נישה של ערך מחזירה אותנו - רגע, למעשה לא ממש מחזירה אלא מציבה סביבה של עידון.

יש גם גורמים חיצוניים השואפים להטות אותנו לרגרסיה ולקטום/לגדום סביבה של ערך.
על עידון צריך להגן, וזה היוצר דברים בעלי ערך יכול תכופות לגלות יתר תושייה בהגנה. והרי הוא רגיל גם במאמץ, שמצידו כרוך במידה של חוסן אם ייצר ערך - כלומר הצליח בעבר להגן ולשמר נישה של ערך המאפשרת יצירת ערך.

- רגע, חכה. יוצא שלמען עידון צריך לפעמים להלחם?
- לא. למען היכולת לייצר ערכים (דברים בעלי ערך) ולהקים נישה המאפשרת יצרנות עילאית צריך לפעמים להלחם.

-מה אעשה עם כל זה?
חזור בבקשה להתחלה, או רפרף כרצונך, ובמקום להכנס ל-loop נסה לראות מה מתגבש במוחך מכל זה.
_new_ הוספת תגובה



סייג לשתיקה - חסם פה
אבנר בן בסט (יום שישי, 13/09/2002 שעה 1:53)
בתשובה למיכאל מ. שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

סייג לחוכמה שתיקה.
_new_ הוספת תגובה



והמשכיל ... ידום
ארץ הבצ (יום שישי, 13/09/2002 שעה 6:51)
בתשובה לאבנר בן בסט
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



משפט קצר. לפחות אינך מאריך למה ''המשכיל בעת -''
מיכאל מ. שרון (יום שישי, 13/09/2002 שעה 7:59)
בתשובה לארץ הבצ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



דור לוי: פרט מעט, כוון כללי לפחות, שאם לא כך,
מיכאל מ. שרון (יום שישי, 13/09/2002 שעה 20:34)
בתשובה לדור לוי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אתה פועל כמנוול, דהיינו מפריח רמז בנוסח: ''יש דברים בגו'', או ''הדברים אינם כפשוטם'', ומשאיר לקהל לעשות העבודה שבשבילך, כיד ההשערה. הזז הת-ת ופרט, ואל תשאיר לתודעת אחרים את עבודת ההשערות. עליך ללמוד שאין ארוחות חינם, ממש כשם שאימנו אותך לקנח ישבנך.
_new_ הוספת תגובה



מיכאל, האינסינואציה אכן מקוממת ובזויה.
יוסי (יום שישי, 13/09/2002 שעה 22:20)
בתשובה למיכאל מ. שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

[* מהודעה זו הוסרה התייחסות לגבי מדיניות המערכת. המערכת]
_new_ הוספת תגובה



יוסי: יש השונאים כל הישג אנושי, וכל כזה מקורו
מיכאל מ. שרון (שבת, 14/09/2002 שעה 6:13)
בתשובה ליוסי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בחשיבה ערה. שנאתם לאנשים חיים ויוצרים, ותאוותם צמצום הרוח הזאת, החייה, ואיונה ככל שניתן. אופקם -האטימות הכבדה. רצונם - חילוף תפקידים, דהיינו הפקעת ההישג, ביזוי והורדה לאשפתות של היוצר המקורי, ומסירה לאנשים עלובים כצלמם. מעשם - לעיתים עשוי להיות פשע כנגד האנושות, מהגדולים שידעה המאה ה- 20 .
_new_ הוספת תגובה



אכן, אנאל - יזה מנ -תחת (כלומר, אנאליזה מנתחת) [:
שרית ילוב (יום חמישי, 12/09/2002 שעה 18:37) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



קרייריסטית זולה באיצטלה של להט אידאולוגי
מיכאל מ. שרון (יום חמישי, 12/09/2002 שעה 19:09)
בתשובה לשרית ילוב
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



מיכאל, רק לצון חמדתי
שרית ילוב (יום חמישי, 12/09/2002 שעה 20:06)
בתשובה למיכאל מ. שרון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני מקווה שלא באמת תתייחס לתגובה ה''אנאליטית'' שלי ברצינות. גם המאמר של יורם המזרחי וגם שלך היו מקוריים. חשבתי שגם לצוני היה כזה - אבל נראה שמתבדה אני.
_new_ הוספת תגובה



חידוד חביב בעצם. הגם שעומק - וניתוח,
מיכאל מ. שרון (יום חמישי, 12/09/2002 שעה 22:21)
בתשובה לשרית ילוב
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

סינתזה, אינטגרציה, יצירתיות בונה, ודברים אחרים המפיקים ערך, במידה שיש בהם עומק וגם אפקטיביות ותקפות, מקורם אינו בפי הטבעת, וגם לא משהו בדומה, אם התוצא הוא ערך.

תגובתי היתה בהקשר בו היתה מעין תקיפה, ללא כל סיבה, באופן אטום וסומא, אך נימרץ בכוונת האיון
(יאללה, למחוק; עוד לא מחקתם; למר שרון יש כנראה הרבה מה להסתיר וכיוצא בזה); ב- 4 או 5 תגובות אנונימיות.
_new_ הוספת תגובה



שרית: (אנליזה מנתחת)משהו כמו אנליטי (הנ''ל איטי)
מוטקה צביאלי (יום שישי, 13/09/2002 שעה 15:37)
בתשובה לשרית ילוב
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אמרו על מישהו שיש לו תפיסה מהירה ומח אנליטי מאז שהיה בכיתה א'. לאחר שנים בחיים הציבוריים עם ביצועים לא כל כך מבריקים ואנליטים, תהו אנשים איך נוצר המיתוס הזה על האדם הזה. בסוד השיח ושמועות מעוף השמים התגלגלה השיחה שאותו מורם מעם היה מבריק עוד משחר נעוריו ועל זה יעיד דו''ח שכתבה המורה עליו בכיתה א'. נברו, חקרו, בדקו ומצאו את בדו''ח שהצהיב והעלה אבק מרוב שנים,ומצאו שהמורה כתבה בכתב יד רהוט ובשפה שאינה משתמעת : הנ''ל איטי.
ואיך תפח המיתוס? אימו של הנ''ל,נקרא לה רוזה,(אפילו יהורם גאון שר לה שיר,מה?) למשל, שהיתה גאה מכדי לפרסם את דבר המורה מחד ומאידך לא רצה לומר דבר שקר, לשאלה שהיו שואלים אותה על בנה היתה עונה: אפילו המורה שלו אמרה עליו שהוא..מה היא כתבה שם?..כן!...אנאליטי...
_new_ הוספת תגובה



ה''מוח האנליטי'' נוצר באותה מעבדה
שריתילוב (יום שישי, 13/09/2002 שעה 16:27)
בתשובה למוטקה צביאלי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שבה נוצר ''הלוחם הפורט עלי פסנתר'' ו''איש הספר הפרנקופיל''. כשמזניחים את רווחת האזרחים יש הרבה זמן להשתעשע בבניית תדמיות.
_new_ הוספת תגובה



שרית: מאיפה למדת לקורא בין השורות? יש כאלו
מוטקה צביאלי (יום שישי, 13/09/2002 שעה 22:57)
בתשובה לשריתילוב
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שאפילו לקרוא שורות באותיות של קידוש לבנה עם זכוכית מגדלת (...של שען חרש..נו,חיוך)לא יכולים לקרוא את הכתובת על הקיר. מה לעשות? והדוא''ל שלך, במטותא.
_new_ הוספת תגובה



למיכאל מ. שרון, האם יבש המעיין אצל כבודו?
רפי אשכנזי (יום חמישי, 12/09/2002 שעה 21:13) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

למיכאל, מה קרה לך ולהמיזרחי? האם חום הקיץ יבש אתכם עד שתעסקו בחרא, עם כל הכבוד?
לפחות למדתי את גילך מהמאמר העשיר, ואני מוכרח להעיד שהופתעתי לטובה מכך.
כמובן כמו שאתה יודע, אני קורא נאמן של כל מילה שלך בפורום.
_new_ הוספת תגובה



למיכאל תודה. הערכתך התקבלה ב...הערכה רבה!
יורם המזרחי (יום שישי, 13/09/2002 שעה 4:20) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



למר המזרחי: עד כדי כך אהבתי את מאמרך, שהיה
מיכאל מ. שרון (יום שישי, 13/09/2002 שעה 4:39)
בתשובה ליורם המזרחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

דליקטס אמיתי אבל גם חכם, שחשבתי על כותרת ''מחווה tribute למר המזרחי'' או ''הצדעה ליורם המזרחי''.
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי