|
בין פטיש האיסלם לסדן הנצרות | |||||
שרית ילוב (יום רביעי, 26/06/2002 שעה 14:22) | |||||
|
|||||
הצגת המאמר בלבד |
שאלה מוסרית פוליטית | |||
|
|||
לפי איזה מוסר, לדעתך, פועל אריאל (''איפוק הוא כוח'') שרון, ולפי איזה מוסר פועל שמעון (''ערפאת הוא מייצג הסבל הפלשתינאי'') פרס? | |||
_new_ |
לשרית- ירית חץ וסימנת סביבו את המטרה | |||
|
|||
לא באת לבדוק האם, ואיזו משלוש הדתות המונותיאיסטיות עולה על שתי האחרות. באת להראות את עליונות היהדות על שתי הדתות האחרות. ואיזה פלא- את גם הצלחת! בעיקר ע''י הכללות פראיות לגבי שלוש הדתות, ובחירה סלקטיבית של מה שמתאים לתיאוריה המוכנה מראש שלך, תוך התעלמות מכל דבר אחר. אגב, אם לדעתי תשאלי, בסופו של דבר לא חשוב לאיזו דת (אם בכלל) משתייך האדם, אלא איך הוא חי את חייו, ומה הוא עושה בהם- ביחס לעצמו וביחס לאחרים. | |||
_new_ |
מי משלוש הדתות תוביל את המין האנושי | |||
|
|||
כשקראתי את כותרת המאמר של שרית הייתה לי תחושת דז'ה-וו קטנה.אז לקחתי את ה''ארץ'' של אתמול, וקראתי שוב את המאמר של משה פייגלין, לשעבר יו''ר תנועת ''זו ארצנו''. כותרת המאמר היתה:מלחמת העולם האמיתית. שורה מהמאמר של פייגלין:המוסלמים משמשים כפטיש... ,הנוצרים המודרניים הם הסדן... המאמר מתאר את הנוצרים כך:מצויים כל הזמן בתסכול שיוצר הדיסוננס של דרישות מוסריות בלתי מאוזנות מול כניעה למציאות ייצרית ואכזרית. המוסלמים:מוחמד חזק ואכזר.יצר מיני שאינו נגמר וממשיך גם בגן עדן.(70 בתולות). היהודים:מציעים למין האנושי את המכלול השלם. רובו של עם ישראל:אינו יודע מימינו ושמאלו.הוא מקבל את התרבות המערבית הנוצרית בלי להבין את משמעותה. פייגלין חותם מאמרו בכך שהתיקון באנושות לו שואפים היהודים 4,000 שנות, קרוב היום יותר מתמיד. בעקבות צירוף המקרים המדהים הזה של שני מאמרים כאלה,יום אחרי יום,אחד ע''י שרית ואחד ע''י פייגלין, גם אני מתחיל להאמין ברצון אללה הפועל דרך מאמיניו,ובבואו הקרוב מתמיד של יום התיקון. | |||
_new_ |
אהבל טכנולוגי שכמוני | |||
|
|||
לצערי אינני יודע איך נותנים קישורית. אבל בפורטל הארץ מבקשים לראות גיליון של אתמול(בצד שמאל יש את עיתוני השבוע).זה היה בחלק ב' של העיתון,החלק עם המאמרים של יואל מרקוס וכו'. | |||
_new_ |
מצאתי, וגם הבאתי לכאן... | |||
|
|||
מצ''ב הקישורית למאמרו של פייגלין. אכן- דמיון מדהים. אין ספק- זו אתחלתא דגאולה. קישורים: מאמרו של משה פייגלין על שלוש הדתות: http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArtPE.jhtml?... | |||
_new_ |
יש גם דתות נוספות חוץ משלושת הדתות הנ''ל | |||
|
|||
שכפי שהדברים נראים עכשיו גוררות אתה אנושות לחורבן . דעתי היא שבסופו של דבר יתכן מאוד שלאחר החורבן הדתות שישרדו ,פגאנים ובודהיסטים יאסרו את קיומן של דתות אלה לעתיד כדי שחורבן מעין זה לא יחזור על עצמו. דתות אלה להזכירכן אינן מאמינות ב''יום של תיקון '' וב''אחרית הימים '' אלא בגלגל החוזר על עצמו לבלי סוף. | |||
_new_ |
לא אובייקטיבית | |||
|
|||
צודקת אסתי. מה פתאום להניח מראש שהדת שאני משתייך אליה היא הטובה יותר, הצודקת יותר? איפה האובייקטיביות? ובכן הרשו לי להכריז גם כאן ושוב: יש דת אמת אחת בעולם וזו הדת היהודית. אי אפשר לערוך השוואות בין מקור לחיקויים תוך כבוד דומה לשניהם. מוסלמי שניסה להתווכח איתי לפני שנים נענה בשאלה: מי חייב לכבד את מי, אתה את אביך או להיפך? אז למה אתה מבקש שיהודי השייך לדת העתיקה יותר יכבד מוסלמי שדתו היא בן חורג ליהדות? אלא מה, התנתקנו מיהדותנו וכל הדתות שוות בעינינו כי אנחנו אתאיסטים או כל כינוי אחר. תבורכי שרית על העבודה שעשית, על צורת ההגשה ועל שבדברייך ניכרת ההעדפה של היהדות. נ.ב. העדפה כזו שמעתי במו אוזניי מתיאולוגים נוצרים וביתר תוקף. בברכה, נסים ישעיהו. | |||
_new_ |
טיעון מעגלי | |||
|
|||
כשאתה יוצא נגד הנסיון לבירור אובייקטיבי של נושא הדתות, ואומר שמובן מאליו שיהודי יעדיף את דתו הוא, מה שאתה בעצם טוען, הוא: אני יהודי מפני שזו דת האמת, וזו דת האמת מפני שאני יהודי. הבעיה (מבחינתך) היא שבטיעון כזה* תוכל לשכנע רק את אלה שממילא כבר חושבים כמוך. ובעניין מקור לעומת חיקוי- מה לגבי הינדואיזם, או בודהיזם? שתי דתות אלה אינן קשורות בשום צורה ליהדות, כך שלא תוכל לטעון שהן חיקויים. אולי אלה דתות אמת? ואם מותר לשאול- מה ענה לך אותו מוסלמי, כשטענת לעומתו על עניין כיבוד האב, וכו'? ו- למה התיאולוגים הנוצרים שמעדיפים את היהדות לא התייהדו? *טיעון מעגלי נוסף אצלך הוא: כל מה שכתוב בתורה הוא אמת לאמיתה. איך יודעים? עובדה שזה כתוב בתורה... | |||
_new_ |
גם אני תהיתי מה לגבי | |||
|
|||
דתות כגון הבודהיזם, שנוצרו במרחב שונה, וללא השפעה הדדית? ויש לי תהיה נוספת: האם הראשון הוא בהכרח הטוב ביותר? אולי דווקא המאוחר יותר, שספג ממספר מקורות הוא המורכב יותר והאמיתי יותר? ואולי בדת, כמו באמונה - שמטבעה אינה ניתנת להוכחה - לא יכול להתקיים המונח ''טוב'' (או ''רע'')? | |||
_new_ |
שכל אחד יישאר בדתו | |||
|
|||
רק הפריע לי שמי ששולל כל דת (לפחות ביומיום שלו) שולל את דתיותו (המרומזת בדבריו) של הזולת. הנוצרי - שיישאר נוצרי. עפ''י התורה זה בסדר ובלבד שיקבל על עצמו שבע מצוות בני נח, וזה מה שענו לנו אותם תיאולוגים שדיברו, אגב, עברית מצוינת והתווכחו עם חכמולוגים יהודים במסגרת אותו סמינר. מוסלמי הדבק בדתו ולא הופך אותה למניע לרצח - זה בסדר גמור וזה מה שתנועת אור ישראל מציעה. לגבי הדתות הפגניות, זה עניין אחר שלא כאן המקום לדון בו וככלל אין זה ענייננו בשלב זה. נ.ב. כדאי לשים לב כי תפיסות העולם שביקשו להחליף את האמונה באלוקים והתבססו על שלילת האלוקות קרסו ולא נותר מהן זכר. רק הציונות שרדה לבינתיים. לעומת זאת עובדי אלילים שבנו מערכת אתאיסטית - המערכת שורדת ומתפקדת היטב, והיא גם תמשיך לשרוד. גם זה נתון שיש להתייחס אליו אם רוצים להיות כנים עם עצמנו. נסים ישעיהו, תנועת 'אור ישראל'. | |||
_new_ |
לגבי הדתות שאתה קורא להן פגאניות | |||
|
|||
למה זה לא ''ענייננו'' כאן? למה לשון הרבים? /אותי/ מעניין מאוד מה עמדת היהדות לגבי הבודהיזם. | |||
_new_ |
למה זה לא ענייננו | |||
|
|||
כי הן אינן טוענות שהן נועדו להחליף את היהדות... כיהודי - שום דת אחרת אינה מענייני. אבל אני חייב להתייחס לחיקויים מפני שהם טוענים לבעלות על הנכסים הרוחניים (וגם הטריטוריאליים) שלי. הבודהיזם ודומיו אינו מסכנים אותנו ומעולם לא סיכנו, כי הם ''משחקים'' על מגרש אחר. הבעיה שלנו היום היא בעובדה שאנו נתונים בתוך צבת לוחצת שזרוע אחת שלה היא התרבות המערבית/נוצרית והזרוע השניה היא חוסר התרבות האיסלאמית... לכן, התייחסות לשתי דתות אלה בהקשר של ההתמודדות (או חוסר התמודדות) שלנו עם קשיי המציאות של ימינו, חיונית במידה מסוימת. במישור האקדמי, מי שמעוניין ללמוד עליהם - שיהיה לו לבריאות. באופן אישי - אני מעדיף להעמיק יותר בדת שלי. עדיין יש לי הרבה מאד ללמוד וחבל לי על הזמן. נ.ב. תודה על ההערות והשאלות. זה מאפשר לי להעמיק יותר ולהגיע למודעות גבוהה יותר אשר בלי זה ספק אם הייתי מגיע אליה. בברכה, נסים. | |||
_new_ |
לעניין שבע מצוות בני נוח | |||
|
|||
אולי אינני זוכר במדוייק. קראתי פעם את 'ספר החינוך'. אני מבין שזהו ספר הלכתי מקובל. אני הזדעזעתי ממידת השוביניזם כלפי כל מה שאינו גבר יהודי. חבל שלא רכשתי את הספר. ללא כל ספק אעשה זאת בעתיד. בכל אופן, בשבע מיצוות בני נוח עסקינן, והן מפורטות גם שם. לכאורה, אין רע בכך שהדת היהודית תקבע גם הלכה לכל אדם באשר הוא. למשל - איסור על רצח צריך לחול גם על מי שאינו מקבל את היהדות. יש פשעים מוחלטים, וכפי שבית המשפט העליון בישראל קבע שיש דברים ש''דגל שחור מתנוסס מעליהם'', יכולה גם ההלכה היהודית לקבוע זאת. כך שהעיקרון מקובל גם עלי. כעת - לביצוע. מתוך שבע המיצוות מצאתי רק שתיים שיש בהן איזו שהיא הצדקה מוסרית אנושית: האיסור על רצח והאיסור על אכילת חלק מבעל חיים מבלי להרוג אותו קודם. הדת היהודית גם מצאה לנכון לעסוק בגילוי עריות של לא יהודים, וקבעה עם מי מותר ועם מי אסור לקיים יחסי מין. אינני זוכר בדיוק את הרשום שם, אך אני זוכר ששמתי לב לחוסר סימטריה, בין בני דודים מצד האב לבין בני דודים מצד האם. עם סוג אחד מותר לקיים יחסי מין ועם האחר - אסור. גם זהו שוביניזם תרבותי. הלאה: יש איסור ללמוד תורה. ממש כך. לאדם שאינו יהודי אסור ללמוד תורה. נדמה לי שאפילו נקבע על כך גזר דין מוות. כך שהייתי נזהר לפני שהייתי מזכיר שאני מצפה מלא יהודים לקיים את שבע מיצוות בני נוח. | |||
_new_ |
שבע מצוות בלבד וזהו פרטן: | |||
|
|||
רמב''ם, הלכות מלכים ומלחמותיהם, ט, א. (בסוגריים - תוספת שלי) : על ששה דברים נצטווה אדם הראשון: על עבודה זרה; ועל ברכת השם (שלא לקלל את ה' הקדוש); ועל שפיכות דמים; ועל גילוי עריות; ועל הגזל; ועל הדינים (לקיים מערכת משפטית פעילה). אע''פ שכולן הן קבלה בידינו ממשה רבינו והדעת נוטה להן - מכלל דברי תורה יראה שעל אלו נצטוה. הוסיף לנח (איסור) אבר מן החי שנאמר 'אך בשר בנפשו דמו לא תאכלו'. נמצאו שבע מצות. תודה על ההתעניינות. בברכה, נסים | |||
_new_ |
טעות חלקית באיבחון הנצרות והאסלם לסוגיהם | |||
|
|||
שלום וברוכה הבאה! אי אפשר לכלול את חוקי הנצרות,או האסלם בתוך ''סד מאחד''. דברייך הולמים את הפלג הקתולי, לא שאר הנצרות כפי שהתפתחה, ובוודאי שלא את הנצרות הפונדמטליסטית של היום, הכובשת עמדה לקראת בכורה בחלק תרבותי מכריע של התבל. אותו דין גם באיסלם שהשתנה מקצה לקצה, כולל ערכיו המוסריים, ולצערי מייחסים לקוראן הרבה דברים שלא נכללו בו. ראי הבדלי תפיסת עולם בין שיעים לסונים אחמדים וכיו''ב. הבעיה עם ישוע הנצרתי היא שקורותיו כמנהיג רוחני ומעשיו ידועים לנו רק בקטע של שלוש שנות חייו האחרונות. כל השאר ניחושים. מעבר לזה ברוכה הבאה! יורם | |||
_new_ |
בין פטיש האיסלם לסדן הנצרות (תשובה ליורם המזרחי) | |||
|
|||
שום זרם תרבותי המקיף מיליוני בני אדם אינו הומוגני, וברור שיש באיסלם ובנצרות זרמים וכתות שונים. אבל, כמו שאין לטעון כי היהדות רואה בחיוב את ההומוסקסואליות וזאת משום שיש באיזו עיר בארצות-הברית בית כנסת רפורמי הומוסקסואלי, כך אין לראות במנהיג המוסלמי האיטלקי שייח (ופרופסור) עבדול האדי פאלאצ'י, שהוא פרו-ציוני, ''זרם בין זרמים אחרים באיסלם''. במאמר ניסיתי להצביע על מוטיבציה פסיכולוגית עמוקה בקרב הנוצרים, שאינה נגזרת דווקא מגישה תאולוגית כזו או אחרת, אלא ממוטיב ראשוני ויסודי בנצרות, אשר ביטוייו בעולם הנוצרי הם רבים ומקיפים וגלגוליהם ניכרים גם בתרבות החילונית במובהק. כך למשל, הבאלט הקלאסי (האירופי), בתנועותיו ובאווירה שהוא מנסה להשרות, יש בו ניסיון לקרוא תגר על הארציות, על הבשריות ואפילו על חוק הכבידה. שהרי מיהו הרקדן המצטיין? זה הנראה כמרחף באוויר, אשר אינו מזיע ושנושא אל-על את עמיתתו הרקדנית כאילו היתה עלה נידף חסר משקל. כל מי ששהה תקופה מסוימת באנגליה (שאינה קתולית, כידוע)מכיר את הנזיפה שזוכים לה שם הילדים: Do not stare. כלומר, כשילד חש צורך ''טבעי'' להביט באדם מוזר או בתופעה בלתי רגילה, מאלפים אותו להתעלות על האנושי ולהסיר את מבטו מהם, משום שזה ''לא נימוסי''. גרמניה היא דוגמה בולטת אחרת לתרבות נוצרית (שרובה אינה קתולית) עשירה בצווים תרבותיים על-אנושיים: עד מלחמת העולם השנייה היה מקובל שם לחנך אמהות שלא לחבק את ילדיהן ולא להפגין כלפיהם רכות, ובקרב הפרוטסטנטים הגרמנים אפשר למצוא לא מעטים שעברו בילדותם מקלחות קרות בימי החורף - ל''עיצוב האישיות'' ול''חיסון הגוף''. יש באמתחתי מאות דוגמאות של ביטויים לשאיפה העל-אנושית בתרבות אירופה, אשר מקורה, כמובן, בנצרות. | |||
_new_ |
שרית מאמרך פשוט נפלא וברשותך שלחתי אותו | |||
|
|||
לכמה חברים לעיון. אני מקווה שהפורום ימשיך להתעשר באנשים ברמתך. כעת יש לי גם שאלה: האם את רואה את שלושת הדתות דרות בכפיפה אחת אי פעם או נאבקות ביניהם עד לקריסתן? | |||
_new_ |
תשובה לישראלי פזיז | |||
|
|||
תודה על חיוביות התגובה. אני מאמינה שהניגודים הנזכרים בין שלוש הדתות המובילות, הם חלק מהתפתחות טבעית של התנגדות לתופעה היהודית ובתוך כך גם ל''מוסר היהודי'', שתמציתו (בעיני) היא ''אל תעשה לחברך מה ששנוא עליך'' (ולא, ''עשה לחברך מה ששנוא עליך'' אבל גם לא: ''קבל באהבה את חברך אשר עושה לך את מה ששנוא עליו''). מצד שני, ההתנגדות הזאת ליהדות, מחדדת אצל היהודים את ההוקרה של תורתם ומוסרם, שהם - למיטב הבנתי - הדרך היחידה לקיים קהילה אנושית מוסרית ומשגשגת לדורות. באחרית הימים, יש להניח, יקבלו גם הלא-יהודים את הדרך היהודית ואת ''שביל הזהב'' כדרך חיים. ובינתיים, אלה מרביצים לנו כאילו אין תורה ואין מוסר (המוסלמים), ואלה מרביצים בנו תורה כאילו היתה זו תורתנו (הנוצרית). יש בינינו כאלה שמוכנים לקבל את התורה הנוצרית כאילו היתה זו תורתנו, ולמרות שאף מדינה נוצרית לא הצליחה מימיה ליישם את המוסר הנוצרי העל-אנושי הנעלה - לתבוע את יישומו דווקא מהמדינה היהודית. אם תעביר לי את כתובת הדוא''ל שלך, אוכל ''לצייד'' אותך בפרטים נוספים התורמים למאמר. | |||
_new_ |
חלק ממקורות ''התת תרבות הגרמני'' הם פאגנים | |||
|
|||
הבעיה היא שאת כורכת נזירות ופרישות בחבילה נוצרית אחת. חלקים גדולים של העולם הנוצרי לא היו פרושים ולא נזירים, או נזירות. הקשיחות הפוריטאנית של האנגלים, למשל, נובעת ממספר מוקדים שקדמו לנצרות. גם הכנסיה הקתולית-אירית (שהיה לה חלק נכבד מאד בהפצת הנצרות באירופה) והכנסיה הגרמנית, לסוגיה, שאבו ממקורות פגנים ברורים, הניכרים גם אצל הפרבוסלאבים. באשר ''לייחוד'' הקתולי של תפיסת האלוהות, הרי שהמקור, גם אצל האיסלם, הוא יהודי. | |||
_new_ |
שרית, מאמר מאלף! אולי המאפיין הפרדוכסלי ביותר | |||
|
|||
המאפיין הפרדוכסלי ביותר של הנצרות, לדעתי, הינה התחקירים שנעשו להבנת תקופת האינקויזיציה שהיתה ארוכה מאד, שהיתה מופנית לא רק כלפי היהודים. מצאו מסמכים בספרד , באיטליה, בדרום אמריקה והתברר שלפחות לכאורה, העינויים של היהודים והאחרים לא היו במטרה לענות אותם, חס ושלום. המטרה היתה לגאול אותם. גאולה שתזכה את אלה המודים תחת לחץ העינוים, לגאולה בעולם הבא. (למה הדבר דומה - לאנס המסביר לשופט שהוא אנס רק במטרה להביא את הבחורה לאורגזמה ולהנאה שמימית ולא חס וחלילה לספק את סטיותיו האישיות). המוזר בכך שמסמכים אלה הינם אוטנטים והיו ההסבר הרשמי של הכנסיה הקתולית. נשאלת השאלה , האם היום אנו לא מצויים בפרדוכס שקרי כזה? הנוצרים , על מנת לסייע לנו להבין מה שטוב לנו, מצטרפים למוסלמים ותומכים בפלשתינאים. בה בעת הם מתעלמים ממעל 30 מקומות של סכסוך, שברובם המוסלמים מעורבים , למשל, שרפת כנסיות ופגיע בנוצרים בסודן, אינדונזיה ועוד. | |||
_new_ |
הבהרה בעניין האינקוויזיציה | |||
|
|||
האינקוויזיציה לא רדפה יהודים. סמכותה היתה כלפי נוצרים בלבד. בתוקף כך היא רדפה יהודים מומרים, שהצהירו על עצמם כנוצרים. | |||
_new_ |
רבינוביץ, לפי מה שקראתי, בספרד, בתקופת איזבל, | |||
|
|||
נרדפו עם כיבושה של ספרד כולה, נרדפו גם המוסלמים על ידי האינקויזיציה בניסיון להמיר את דתם. כך היה, אי מוסמך בתחום, גם בדרום אמריקה כלפי תושבי המקום אשר סרבו לקבל את הנצרות או שלבו בה מרכיבים מדתם הקודמת. תקן אותי! | |||
_new_ |
פרטים נוספים | |||
|
|||
היתה המרה בכוח, וגירוש של מי שלא הסכים להמיר את דתו. ככל הידוע לי - לא האינקויזיציה עסקה בכך, אלא גופים אחרים. האינקויזיציה היתה גוף משפטי של הכנסיה, שסמכותו היתה מוגבלת לנוצרים. אגב, היא עדיין קיימת בותיקן כסמכות שיפוטית כלפי אנשי דת. אני חייב לציין שאין לי ידע פורמלי או מסודר בתחום זה. | |||
_new_ |
תודה לראובן על התגובה | |||
|
|||
וגם תוספת קטנה: אנו מצויים בנקודת זמן שבה תרבות האיסלם עדיין לא השכילה להודות במהות האל-מוסרית (ואם תרצה, התת-אנושית) שבה והתרבות הנוצרית כבר נואשה מלהגשים את המהות העל-אנושית שבה, אך עדיין אינה כופרת בה מעיקרה אלא מחפשת לעצמה, בהתחסדות צדקנית, 'קורבן' להגשמתה. ''הגדרה עצמית'', ''סובלנות'' ו''שלום של אמיצים'' - הם איפוא מטבעות לשון חילוניות-לכאורה, שבאמצעותן מבקש העולם הנוצרי מיהודי זמננו לגלם עבורו את התפקיד הנשגב של אוהב שונאהו, תפקיד שאותו לא הצליחו הנוצרים לגלם בעצמם - ולא בכדי. זוהי אחת מאותן משימות מוסר נוצריות בלתי אנושיות, שההתנערות מהן, אם אינה מודעת, תבונית ו'רשמית' - מלווה יסורי אשם במקרה הטוב, התפרקות מוסרית קשה במקרה הרע וחיפוש שעיר לעזאזל במקרה הנדון. | |||
_new_ |
אנליזה תיאולוגית בשירות אהבת ישראל | |||
|
|||
מאמר תואם שיטת קארל גוסטב יונג ותיאוריית תת המודע הקולקטיבי (''שיבת המודחק'') מתחום פסיכואנליזת התרבויות, ויש יאמרו כי המדובר לכשעצמו במאמר תיאולוגי-הוליסטי על גבול האוקולטיזם הדק. התמקדות המאמר באלמנט הנזירי-קוויטיסטי בנצרות מצמצם ומטשטש את בעיות הסוגייה הנוצרית-אירופאית, על רקע חידושי הרפורמצייה הלותרנית בתחום זה מאוחר יותר, אשר ביטלה את הקשר הישיר בין מעשים חיצוניים לאמונה פנימית, ללא כל ריכוכי בשר נזיריים מיותרים לשיטתה. הכותבת אמנם סימנה מטרה מסביב למקום פגיעת החץ בהתייחסותה החיובית ליהדות - אך יחד עם זאת אין לזלזל ולפסול את דבריה הנכונים לנטייתה הכללית של היהדות למיצוע התנהגות ורגשות האדם ולבחירת שביל זהב פראגמטי מסויים, אלמנט אשר ככל הנראה השניא את היהדות על שתי אחיותיה המונותיאיסטיות-טוטליות במידה לא קטנה. מיצוע יהודי זה, אגב, שונה גם מרעיון ה'אגן מדן' (1) היווני בתחום זה מסיבות עליהן אנסה לעמוד בפעם אחרת. בברכה א. מאן (1) ''הכל במשורה'' | |||
_new_ |
שרית ילוב - מניפולציה תעמולתית יהודית דתית | |||
|
|||
אין תימה כי ככל שקוראי רשימתה של שרית ילוב ''בין פטיש האיסלם לסדן הנצרות'' ימניים יותר, גוברת התלהבותם. האמת חייבת להיאמר: מדובר בחיבור אינסטנט, מעט נס קפה והרבה מים לא כל כך צלולים, שמנסה להציג את עליונות היהדות מול נחיתות האיסלם והנצרות בדרך מאד פשטנית. החיבור של הגברת ילוב הוא לא יותר מכתב תעמולה בשרות הציונות הימנית-דתית פשיסטית, והוא מזכיר לי את הקונטרסים המעט פרימיטיביים שקיבלתי בשעתו ממפלגות קומוניסטיות במזרח אירופה, באמצעותם ניסו להסביר לי, במודל דומה לזה של ילוב, את עליונות המשטר הקומוניסטי נוסח ברית המועצות וגרורותיה, על הקפיטליזם המערבי. מי שרוצה באמת לקבל מידע מעט יותר רציני על האיסלם, מן הדין שיטריח עצמו לספרים שכתבו אנשי מקצוע מהמעלה הראשונה, כמו למשל פרופסור חוה לצרוס יפה (''האיסלם'' - הוצאה לאור של משרד הביטחון וכן ''עוד שיחות על דת האיסלם'' באותה הוצאה), או ספרו של מאיר יעקב קיסטר (''מחקרים בהתהוות האיסלם'' בהוצאת מאגנס), או הספר ''פרקים בתולדות הערבים והאיסלם'' (הוצאת ''רשפים'' תל-אביב 1981), שלוש דוגמאות מסיפרות ענפה ורצינית שהופיעה בשפה העברית בנושא האיסלם. דברים דומים אמורים באשר לנצרות. ספר יסוד בתחום זה הוא ספרו של המומחה מספר אחד לנצרות שלימד באוניברסיטה העברית פרופסור דוד פלוסר (''יהדות ומקורות הנצרות - מחקרים ומסות'', הוצאת ספרית הפועלים 1979), או ספרו של פרופ' אביעד קליינברג (''ישו הנוצרי ותקופתו - הרקע ההיסטורי, המדיני והרוחני דתי להתפתחות הנצרות בארץ ישראל'' הוצאת קצין חינוך ראשי ומשרד הביטחון 1999). ההשוואות שעורכת שרית ילוב בין שלוש הדתות מתעלמות מזרמים ותתי זרמים בכל אחת מהדתות המונותיאיסטיות. הנצרות הקתולית שונה מהפרוטסטנטית ובתוך כל אחת מהן קיימות התפצלויות רבות ומגוונות. אין דין הכומר מרטין לותר קינג, חתן פרס נובל לשלום ומנהיג המאבק הלא אלים של השחורים לשוויון זכויות בארה''ב כדין הפונדמנטליזם הנוצרי ימני אנטישמי; אין דין האפיפיור שביקר ''ביד ושם'' כדין האפיפיור ששתק בזמן השואה; אין דין הכמרים בדרום אמריקה הלוחמים את מלחמתם של העניים, כדין הכמרים שמשרתים את האליטה הכלכלית והפוליטית. לכל אחד יש את הנצרות שלו עם מובאות מהמקורות. אין דין האיסלם הסוני כאיסלם השיעי, ואין דין השניים כאיסלם הסופי. ההבדלים ההלכתיים באיסלם לגבי פירוש הג'יהאד, הינם קוטביים ורחוקים כמרחק שבין שמיים וארץ. כל פירוש ופרשן מוצאים את העיגון ההלכתי בדת. אותם דברים אמורים גם ביהדות. אפשר להציג את היהדות על פי ספר יהושע, זו יהדות של ג'נוסייד, של רצח והשמדת עמים, ויש יהדות של הנביא עמוס, של שוויון וצדק חברתי. התנ''ך וספרות ההלכה ניתנים לפרשנויות של יום ולילה. רבני ההתנחלויות אימצו יהדות בעלת ערכים פשיסטים שמקדשים אדמה, דם על בסיס גזעני (''דם יהודי'') וצבא, בעוד רבנים למען זכויות אדם, האומרים אותן תפילות, מפרשים את היהדות פירוש ליברלי הומניסטי. אין היהדות של הרבנות הראשית בישראל כיהדות של רבני התנועה הרפורמית והקונסרבטיבית, ואין היהדות של הפילוסוף היהודי מרטין בובר כזו של רבני נטורי קרתא. הפרשנויות על ההלכה היהודית, פילגו בעבר ומפלגים כיום את היהדות. הבה ניקח את המשפט שמרבים לעשות בו שימוש כיום: ''הקם להורגך - השכם להורגו''. מדינת ישראל הרשמית, זו ששרית ילוב רואה בה את מימוש עליונות היהדות, מפרשת את הפסוק כהיתר עיסקה להרוג ולרצוח אלפי אזרחים, כולל תינוקות, ילדים, נשים וזקנים. האגף הליברלי וההומניסטי ביהדות מפרש את המשפט הזה בדיוק להיפך, כאיסור מוחלט להרוג אוכלוסייה אזרחית בלתי לוחמת. מה שנאמר על היהדות ''הפוך והפוך בה, דכולי בה'' נכון בעצם לכל הדתות. מדובר בסופרמרקט ענק שכל אחד ימצא בו את אשר חפץ ליבו, החל מתהומות של שנאה, רצח, השמדה, קנאות, עריצות וכלה בפסגות של שלום, אחווה, צדק, שוויון לכל הברואים כי ''חביב אדם שנברא בצלם''. הגברת ילוב רואה במדינת ישראל המקיימת מזה 35 שנים את אחד ממשטרי הכיבוש האכזריים ביותר שקמו במאה ה- 20 וגלשו למאה ה- 21, ביטוי לעקרון היהודי של הלל הזקן ''את אשר שנוא עליך אל תעשה לחברך'' וגם, לא פחות, כשומרת על ''טוהר הנשק''. כלומר, על פי יהדותה של ילוב, ישראל היתה מקדמת בברכה מעצמה זרה שהיתה שולטת בה עשרות שנים, הורגת וטובחת באזחריה, מטילה עליהם סגרים ומצור ומונעת מהם טיפול רפואי, עוצרת יולדות במחסומים וכופה עליהן ללדת תינוקות מתים לעיני החיילים, כעולים בקנה אחד עם טוהר הנשק ועם אימרתו הידועה של הלל הזקן. ילוב מאמצת את הערכים הטוטליטריים של משטרים פשיסטים וקומוניסטים ואומרת כי התבשיל הדוחה הזה הינו ביטוי לעליונות היהדות על הנצרות והאיסלם. הדיבורים של ילוב על הכלל הנוצרי של ''הושטת הלחי השניה'' הם חסרי כל משמעות במציאות של היום. אין מדינה נוצרית אחת הנוהגת לפי כלל זה, ומרבית המדינות הנוצריות גם לא דורשות מישראל לנהוג כך. נאומו האחרון של נשיא ארה''ב, הנוצרי פונדמנטליסט בוש, בו תמך בין השאר בפעולות המלחמתיות של ישראל נגד הפלסטינים, מוכיח כי התזה של ילוב חסרת שחר. כאשר אנו מגיעים לבחינה מעשית של מימסדי שלושת הדתות המונותאיסטיות, ההבדלים לעתים מיטשטשים. האשה היהודיה החרדלית והחרדית, היא מכונת לידה כמוה כאחיותיה האדוקות מהאיסלם והקתוליות. יש בדרום אמריקה משטרים מושחתים ועריצים הפועלים בחסות מימסד הכנסייה הקתולית, הדומים באכזריותם ובהפרת זכויות האדם הנהוגות בהם לדיקטטורות בחסות האיסלם או היהדות (השטחים הכבושים). לכל עריצות כזו יש את התמלילן הדתי שימצא את ברכת האל לפשעי המשטר. כאשר המדינה שולחת את חייליה למלחמות חסרות שחר ולביצוע קטל והרס המונים, תמיד יימצאו הכמרים, האימאמים והרבנים שיגייסו את האלוהים כחלק משטיפת מוח שתפקידה להקל על החיילים את הליכתם למותם. כך היה במלחמת ארה''ב בויטנאם, כך במלחמת איראן עיראק כך במלחמת ישראל בלבנון וכך במלחמת השטחים הנוכחית, המשך לכיבוש ולדיכוי הנמשכים מזה 35 שנים. ממשל שיורכב מקומבינה של ש''ס, מפד''ל וגוש אמונים, לא יהיה שונה באופן מהותי בעקרונותיו ושיטותיו מאלה של האיסלם הקנאי או הנצרות הפודמנטליסטית. | |||
_new_ |
אני רוצה להבין | |||
|
|||
אני, נער בן 17, יכול להיות ציוני ולשרת בצה''ל בלי להיות פאשיסט מטורף רוצח ילדים נשים ועוברים, ועוד לאהוב את אדמת ישראל, ואפילו, להתגורר בה? אני יכול להאמין שספר יהושוע בסך הכל מראה על עם לפני כך וכך שנים שכובש ארץ? לא איזה רצחנות פסיכוטית יוצאת דופן וכאילו נאצית, אולי אפילו כיבוש קליל, בהנחה שלא כל אשר כתוב אכן ככתבו וכלשונו? | |||
_new_ |
לניר - אם לא תתגייס בוודאי שלא תהיה פושע מלחמה | |||
|
|||
ניר שלום, אם אכן אתה בן 17 ועומד בפני גיוס, אז הדבר הנבון ביותר שאתה יכול לעשות (כך אני הייתי עושה היום), הוא להופיע בפני ועדת הפטור בלשכת הגיוס ולנסות לשכנע אותם שאינך רוצה להיות חבר במערכת אלימה ולא דמוקרטית כמו הצבא שמכשירה אותך להרוג את עמיתיך למין האנושי. אם אתה רוצה אתה גם יכול להשתמש בכמה נימוקים של אנשי הימין כאן, למשל בתאוריית השרידות של אורי מילשטיין, ולהוסיף כי למען שרידותך אינך מוכן להיכנס לתוך מערכת שמגדילה בעשרות אחוזים את סכנת מותך, בין כתוצאה מפעולה צבאית מטומטמת ופושעת, ובין כתוצאה מתאונת אימונים בגלל שאחד מחבריך האידיוטים, שלא הבין כיצד להשתמש נכון במכונת המלחמה שנתנו בידו, ירה עליך בטעות, ואתה הלכת סתם לעולמך, צעיר שבקושי טעם מהחיים. אם אתה בכל זאת מתעקש ללכת לצבא, יש בידך האפשרות להיות שם מבלי להיהפך לרוצח ופושע מלחמה, אם תקפיד לא לשרת בשטחים הכבושים, לא לקחת חלק בפעילות הצבאית שם, ומכוח עובדה זו לא תירה על ילדים ונשים, לא תהרוס בתי משפחות שלא חטאו, לא תשפיל פלסטינים במחסומים, לא תעסוק בסגרים ובמצור הרעבה על מיליוני פלסטינים. תשרת בתחומי הקו הירוק, ותישאר בן אדם. חייל שמתעקש לא לשרת בשטחים הכבושים, יש לו די והותר דרכים להימנע מכך, ואם יגיעו מים עד נפש, עדיין קיימת אופציית הסרוב. עדיף לשבת 30 ימים בכלא שש מאשר להרוג ולהיהרג למען קנאים דתיים ופשיסטים בשטחי הכיבוש. אשר לספר יהושע, אני נוטה כמוך לראות בו ספר סיפורים שלא בהכרח כל מה שכתוב בו אכן התרחש בפועל. אבל מה לעשות ובקרב המערכת הקובעת את הערכים, החברתיים, האתיים והלאומיים בישראל, היחס לספר הזה הוא כאל ספר קדוש שמצווה ציוויים, ומכאן סכנתו. אם הספר קדוש, וכיבוש הארץ באמצעות השמדת עמים הוא חלק מדבר אלוהים, אין פלא שגם כיום אנו עדים לקנאים לדבר השם, שסבורים שיש לעקור מהארץ כל חי וצומח שאינם יהודים, בדומה למסופר בספר יהושע. | |||
_new_ |
לניר: היזהר מרעל | |||
|
|||
שאל את עצמך: אם אשב בבית קפה ואבחין במחבל העומד לירות בעוברים ושבים, האם הייתי יורה בו לו יכולתי? ואם אוכל להציל את אמי או את אבי, על ידי זריקת רימון על מחבל הבא להורגם, האם הייתי עושה זאת? ואם אוכל להציל ילדים במיטותיהם בהתנחלות כלשהי, האם אשלוף נשק להקדים את רוצח? אם התשובה חיובית, ואיך אפשר אחרת, אל תשמע למרעילי הבארות הבאים להרעיל את נשמתך הרכה. קום והגן על בני משפחתך ועל אחיך בני ישראל! | |||
_new_ |
לניר | |||
|
|||
ואולי תשב בבית ולא תצא כי יש שאהידים בדרך .באוטובוס, בקניון. בטרמפידה, כך בטוח תגן על הארץ השכונה והמישפחה, והעם, סוריא | |||
_new_ |
המורה, גדעון קרא לי פאשיסטית | |||
|
|||
אין תימה כי ככל שקוראי רשימתה של שרית ילוב ''בין פטיש האיסלם לסדן הנצרות'' מנוכרים ליהדותם, גוברת התלהמותם. האמת חייבת להיאמר: מדובר בתגובה אינסטנט (שלא לומר ''אינסטינקט'', כלומר - פאבלובית), מעט נכונות להתמודד והרבה דעה קדומה ואיבון מחשבתי, שמבקשת להפריע לקוראים אחרים, באמצעות דה-לגיטימציה של הכותבת, לממש את זכות ההתמודדות שלהם עם המאמר. התדירות הטוטליטרית, האובססיה הפונדמנטליסטית והנימה הפאשיסטית שבהן מטיח מר ספירו את הכינויים ''פאשיסט'', ''טוטליטרי'' ו''פונדמנטליסטי'' בכל מה שפרו-ציונות או נימה יהודית נודף ממנו, מעלים את החשד שהאיש סובל מתסמונת טורט של אקדמאים (תסמונת טורט- מחלה המתאפיינת, בין השאר, בביטוי כפייתי, בלתי ניתן לריסון של קללות). פשוט, במקום להגיד ''חמור'' הוא אומר ''פאשיסט'' - ובא על סיפוקו. אמנם לא הסתמכתי במאמרי על הספרים שאותם מציין מר ספירו כדוגמה ומופת למידע ''רציני'' על האיסלם, אך הסתמכתי על ספרים רציניים בזכות עצמם, כמו ספרו של המזרחן היהודי ההונגרי הנודע פרופ' יצחק יהודה גולדציהר. הטענה שבכל אחת מהדתות המונותיאיסטיות יש זרמים ותתי-זרמים ולכן אי אפשר להגיד שום דבר על אף אחת, היא מניפולציה פוסט-מודרניסטית שחוקה שנועדה למחוק את ההבחנות הבסיסיות בין ''טוב'' ל''רע'' ובין ''אמת'' ו''שקר''. באותה מידה אפשר לומר שאין דבר כזה גדעון ספירו: יש ספירו של בוקר, ספירו של ערב, ספירו של צהריים, ספירו כשהוא כותב וספירו כשהוא קורא, ובכל רגע בא לידי ביטוי משהו אחר מהמהות האקלקטית המופלאה הזאת שנקראת גדעון ספירו. אבל, להבדיל מהפוסט-מודרניזם, שאינו אלא הדרך האופנתית להתנער מכל מוסר ומכל מחויבות ממשית לזולת - וזאת באיצטלה למדנית ''לוגית'' כביכול - יישארו היהדות ומדינת היהודים ''הדרך האמיתית'' למי שמקבלים את יהדותם בברכה. | |||
_new_ |
המורה, לא נכון, שרית סתם משקרת | |||
|
|||
המורה, אל תאמיני לשרית, לא קראתי לה אפילו פעם אחת פשיסטית. המורה, אם אני משקר, אז לא אכפת לי שתתן/ני לי עונש להעתיק את כל התנך הברית החדשה והקוראן. | |||
_new_ |
מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |