פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
הר הבית הוירטואלי
אלי אשד (שבת, 16/03/2002 שעה 14:52)


הר הבית הוירטואלי

אלי אשד



המאמר מתפרסם גם באתר 'עידן-הדלי'.

בנצרת אנו עומדים על סיפו של עימות חדש עם הערבים בנוגע להקמתו של מסגד חדש ליד כנסיה נוצרית. בהודו אלפים מתו - ועוד ימותו - בגלל שאיפת ההינדים להקים מקדש על חורבות מסגד מוסלמי (שהוקם על חורבות מקדש שלהם), במקום שבו נולד, לפי המסורת, האל קרישנה. כל אלה יהיו רק חזרה כללית למה שיקרה אם יחול שינוי כלשהו במעמד הר הבית ואם יוקם שם, איך שהוא, בית מקדש יהודי חדש, כפי שמייחלות כמה קבוצות יהודיות קטנות כמו ''נאמני הר הבית''.

והרי היה זה המקום הזה, הבסיס לאפוקליפסות רבות בספרות היפה ובמותחנים אין ספור, ששימש כעילה לפריצת המלחמה הנוכחית, מלחמה שבה היו עד כה מאות פצועים והרוגים משני הצדדים. המספר רק יגדל מדי יום ביומו בעתיד הנראה לעין, שלא לדבר על התוצאות האחרות: נזקים כלכליים עצומים, מכת מוות לתיירות, אוכלוסיות שלמות שחיות בחרדה ובחשש. כל זה רק ההתחלה, והסוף מי ישורנו. מהצד אנשי כתות נוצריות שונות מחככים את ידיהם בהנאה: הנה הצעדים הראשונים אל האפוקליפסה שלה הם מייחלים כל כך ושאת סימניה הם מוצאים בכל אירוע שהתרחש במזרח התיכון מאז 1967.
העילה שהדליקה את חבית חומר הנפץ: ביקורו של אריאל שרון בהר הבית.

כפי שכבר צוין הייתה זאת עילה בלבד, אבל דומה שהפלסטינאים היו מתקשים למצוא טריגר אפקטיבי יותר מאשר הר הבית, המקום השלישי בקדושתו ובחשיבותו לאיסלאם. לאורך אלפי שנים היווה הר הבית מוקד של מאבקים ושנאה בין אמונות, בשל מרכזיותו לאמונות המונותיאיסטיות השונות, בראש ובראשונה ליהדות.
זה לא יכול היה לקרות בימי קדם שבהם היו מרכזי פולחן שונים ומתחרים להר הבית וירושלים. מקומות כמו שילה, דן ובית אל (הקרובה מאוד לירושלים), שכל אחד מהם ניסה למשוך אליו יותר מתפללים. בגלל שהיו אלה מרכזים מקבילים בחשיבותם, אף אחד מהם לא היה מסוגל לעורר את עוצמת הרגשות מהסוג שאנו נתקלים בו כיום בהר הבית. אין זה מן הנמנע שהמקדש של שלמה הוקם על חורבותיו של מקדש קודם כנעני או יבוסי כלשהו.

רק אחרי שירושלים הצליחה להפוך את עצמה למרכז היחיד של העם היהודי (בראש ובראשונה הודות לכותבי התנ''ך, שחלקם לפחות באו מבין שורות הכוהנים והסופרים הירושלמיים), הפך הר הבית, ובית המקדש בתוכו, ליותר מ''סתם'' אתר קדוש; הוא הפך לאתר שכלפיו מרוכזים כל הרגשות של העם היהודי באשר הוא. ורגשות אלה נשארו ואף התחזקו גם לאחר חורבן המקדש בידי הרומאים .
הנוצרים הפכו את הר הבית למשך זמן רב למזבלה, אבל המוסלמים החליטו שהמקום קדוש גם בשבילם וטענו שמשם עלה הנביא מוחמד השמיימה על גבי סוס הפלאים שלו אל בוראק.

אבל הר הבית לעולם לא היה משיג עבורם את דרגת הקדושה שהגיע אליה אילולא המאבק הארוך שאותו ניהלו עם הצלבנים הנוצריים על ארץ ישראל ועל ירושלים. אחד הכלים המרכזיים של המוסלמים במאבק זה לחיזוק המורל במחנה שלהם היה תעמולה בלתי פוסקת על החשיבות האמונתית המרכזית שיש להר הבית, והמקום שהיה עד אז מקום משני עבורם הפך כתוצאה מכך לבעל חשיבות עצומה גם בעיני האיסלאם. ספק אם הוא היה משיג מעמד זה ללא המאבק בצלבנים.

כיום אנו עדים לתופעה דומה. רגשות ההערצה הדתית של המוסלמים להר הבית עוברים הקצנה שלא היתה כמוה בעבר, עד שהם אינם מוכנים יותר לסבול נוכחות של שר ישראלי במקום, דבר שהם בהחלט היו מוכנים להשלים עימו בעבר. כל זה תוצאה של תעמולה אפקטיבית ביותר, שנופלת על קרקע פורייה. יתכן מאוד שכתוצאה ממנה יסרבו המוסלמים להתיר בעתיד את כניסתם של לא מוסלמים במקום. יהיה להם תקדים לכך: כך בדיוק עשו היהודים כשהמקום היה שלהם בימי בית שני.

אל לנו לשגות באשליות: העולם המוסלמי עובר כיום תהליך של הקצנה דתית. סימנים ברורים להקצנה זאת ניכרים היטב באפגניסטן ובצ'צ'ניה, וכעת גם כאן. המאבק על הר הבית הוא אחד הסימנים המרכזיים להקצנה זאת. פורסמו אף ידיעות על כך שבכוונת הוואקף המוסלמי של הר הבית להזרים לשם מים קדושים ממכה, עיר הקודש הראשית של האיסלאם, ובכך להשוות את קדושת ירושלים לזו של מכה. במחשבה ראשונה הידיעות האלה נראות מטורפות לחלוטין. במחשבה שניה... מי יודע? בכל אופן אין ספק שהוואקף עוסק שם כעת בעבודות שמטרתן להרוס כל נוכחות יהודית ונוצרית קודמת במקום .

עם כל הכעס שאני חש על ההרס שנגרם לעתיקות כתוצאה מהשיפוצים שנעשו בהר הבית בידי המוסלמים, אני יכול להבין היטב את חוסר ההתערבות של הממשלה בעניין. המצב כיום הוא שהמקום שוב אינו בידינו, שכן אם ננסה לעשות שם את הפעולה הקטנה ביותר, הדבר עלול להקים נגדנו מיליארד מוסלמים משולהבים שרואים כעת במקום את ציפור נפשם.

ומה עם כל החלומות להקים את בית המקדש השלישי בהר הבית? מאז ומתמיד היו חלומות כאלה, אם כי לרוב דבר זה יוחס רק לימות המשיח. רק עם בוא הציונות נשמעו פה ושם הצעות בעניין, וגם הן היו רק הצעות דמיוניות. כך הפסל בוריס שץ, באוטופיה שלו ''ירושלים הבנויה'', מציג חזיון של בית מקדש חדש, שמסביבו נמצאת שדירת פסלים המתארת את חייו של משה רבנו (דבר שנראה מוזר, אבל יש לזכור שבתוך המקדש המקורי עצמו, בקודש הקודשים, היו פסלים של שני כרובים שהוצגו - ויש על כך עדויות בכמה מדרשים של רבנים נבוכים - כעסוקים בקיום יחסי מין...)

לא מעטים בין הדתיים הלאומיים במדינה שואפים לכך, ויש ביניהם שתומכים ברעיון בצורה נלהבת. כמוהם גם אנשי כתות נוצריות קיצוניות שונות, שמאמינים שדבר זה יקרב את קץ העולם. בכך הם כנראה צודקים. לנו יש תנועת ''נאמני הר הבית'', שאנשיה מציבים כל שנה אבן בניין לבניית בית המקדש השלישי ומייחלים לרעידת אדמה כלשהי שתהרוס את מסגד אל אקצא. אנשים אלה חולמים על גילוי ארון הברית שנעלם עוד בימי בית ראשון כדי להציב אותו במקדש החדש.

הבעיה היא שגם אם תהיה רעידת אדמה כזאת, שתהרוס את המסגד, סביר להניח שהמצב לא ישתנה, שכן המוסלמים לא יאפשרו לבנות שם כל מבנה אחר פרט למסגד. כל נסיון לבנות שם בית מקדש כפי שמייחלים ''נאמני בית המקדש'' יביא לאיומה במלחמות, מלחמת דת.

מה אפשר לעשות האם אפשר לבנות בית מקדש חדש בלי לגרום למלחמת דת כזאת?
יש לציין שחורבן בית שני היה למעשה ברכה ליהדות, שכן כתוצאה ממנו נוצרה היהדות הרבנית המשנאית-תלמודית, שאינה זקוקה לכל מקום פולחן מרכזי. למעשה היתה בה חזרה לתקופה שלפני עליונותה המוחלטת של ירושלים, כאשר היו ''במות'' ומקומות פולחן בכל מקום, דבר שהנביאים תקפו אותו ומלכים כמו יאשיהו רדפו בחרי אף. ספק אם רב חרדי בבני ברק, המודע היטב לדברים האלה, מעוניין בבנייתו מחדש של בית המקדש, שעם הכהונה החדשה שבו רק עלול לפגוע במעמדם של הרבנים, מעמד שהושג רק לאחר חורבן מעמד הכהונה של ימי בית שני. ספק רב אם היהדות החרדית, או כל דת כיום, זקוקה למקום שבו מקריבים מדי יום בעלי חיים, דבר שכל הדתות הגדולות זנחו זה מכבר כפרימיטיבי.
הר הבית הוא כיום מקום קדוש באמת רק לאותן קבוצות שמעונינות בבניית בית המקדש, ואלה הן מיעוט גם בקרב הציבור הדתי.

ובכל זאת, מכיוון שבשנים האחרונות מתברר לנו יותר ויותר עד כמה אנשים עדיין זקוקים למקום פולחן מוחשי כלשהוא (ותוכיח הנהירה ההמונית לקברי הקדושים השונים המתגלים חדשות לבקרים), ניתן להעלות על הדעת בניית בית מקדש חדש עבור אותם אנשים שכל כך רוצים בכך. אבל הוא לא יוכל להיות בהר הבית. יהיה עליו להיות במקום אחר; למשל, כפי שהציע תאודור הרצל, על הכרמל. מכיוון שאמונות הן פרגמטיות, סביר להניח שלאחר שייבנה יישכח הר הבית המוסלמי. למעמד הכוהנים החדש שיווצר במקדש הזה יהיה כל אינטרס שבעולם להשכיח ולהמעיט בחשיבותו של המקדש הקודם, וימצאו מספיק תירוצים דתיים מדוע הר הכרמל (נניח) הוא ההר הקדוש באמת, בדיוק כפי שאירע כאשר ירושלים תפסה את מקומם של בית אל ושילה. לאחר כמה דורות הר הכרמל כבר ייראה כהר הקדוש באמת מקדמת דנא, ואנשים יתקשו להבין מה היה העניין הזה עם הר הבית.

יש טענה שמקומו האמיתי של הר הבית לא היה במקום של אל אקצא היום אלא במקום אחר, ושכל הטענות בעניין מבוססות על זיהוי מוטעה של המימצאים ושל המקורות. בין שזה נכון או לא, אפשר לאמץ טענה זאת ולקבוע שאחרי הכל נכונות טענות המוסלמים שבית המקדש מעולם לא היה בהר הבית; הוא היה במקום אחר ואין לנו כל עניין נוסף באל אקצא.

אפשרות אחרת ומעניינת מאוד, שאותה הציע האדריכל יצחק חיותמן, היא שניתן יהיה לבנות בית מקדש ''וירטואלי'' במציאות וירטואלית של הסייבר ספייס, שאנשים יוכלו לבקר בו ואף להקריב בו קורבנות במציאות וירטואלית. חיותמן טוען כי אנשים רבים כיום זקוקים למקום כמו בית המקדש, כדי להרגיש יתר קירבה עם האלוהות ועם העולם הרוחני. לדעתו, בבית מקדש וירטואלי יהיו להם כל היתרונות של בית המקדש כמקום להתייחד בו עם האלוהות, ללא החסרונות של מקום מוחשי אקטואלי, שרק גורם לשנאה בין עמים ואמונות.

חזון אוטופי? אולי, אבל נדמה שהחלופה שבה אנשים שופכים את דמם עבור כמה קילומטרים רבועים של אדמה היא הגרועה יותר. אם היה הדבר תלוי בי, הייתי מעדיף בכל זמן הר בית וירטואלי על הר בית אמיתי, שבמקום להביא לשלום ושלווה רק מביא להרג המוני. נראה שהדתות היום רחוקות מאוד מלהיות פרגמטיות, אבל ייתכן שבמקרה הזה פרגמטיות היא הכרחית כדי למנוע את חורבן המזרח התיכון ואולי גם כלל המין האנושי.

קישורים:
בית המקדש
היכן היה בית המקדש ממוקם באמת?
תנועת ''נאמני הר הבית'', שמעונינת להקים את בית המקדש מחדש
בית המקדש הוירטואלי של חיותמן
סיכסוך המקדש בהודו




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


ואגב ללמדכם עד כמה המדינה הזאת קטנה
אלי (שבת, 16/03/2002 שעה 23:45) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

רק לאחר שקראתי לראשונה על הצעותיו של מר חיותמן , התברר לי שהוא בנו של ידיד טוב מאוד של אבי . אבל עד כמה שידוע לי מעולם לא פגשתי אותו.
_new_ הוספת תגובה



חלום הרגע של ''הר הבית בידנו''
יורם המזרחי (יום ראשון, 17/03/2002 שעה 5:26) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כתבתו-סיפורו של אלי ראויה לשבחים רבים.רמת הכתיבה,הדיוק ההיסטורי ו...העריכה הצבעונית כל כך!
הנושא הרגיש,קבל תאוצת פתאום בגלל ארוע פוליטי-צבאי שלא התרחש במטרה להגיע להר-הבית כיעד מרכזי,לאומי או אחר....
כמי שלחם במסגרת חטיבה 55 ''ששחררה'' את ירושלים שמעתי ברשת הקשר את הודעתו של אל''מ מוטה גור ז''ל ''הר הבית בידינו'' החיילים שהיו במחיצתי, שמחו אך לא התרגשו במיוחד ושמחתם נבעה בעיקר מידיעה שכיבוש הר-הבית הוא סוף הקרב על ירושלים.
מאוחר יותר הצמידו למעמד הילת קדושה,המזכירה את....סיפור הצלבנים שהגיעו לאיזור נאבי-צמואיל ועם אור ראשון ראו במרחק את חומות ירושלים.
לדברי ''עדי ראיה'' ירדו הצלבנים על ברכיהם ופצחו בזמירת המנוני שמחה,שהקנו להר את השם ''מונוס גאודיאי'' (הר השמחה)....המיתוס שליווה את שני הארועים,אומץ דווקא על ידי אלה שלא לחמו על ירושלים ובמקרה של ארועי שנת 1967 הוא ''נחטף'' על ידי הממסד הרבני, שתוך תקופה קצרה השתלט על איזור הכתל המערבי ושינה סדרים ומנהגי ביקור ותפילה שנשמרו מאות שנים....
הממסד הרבני, שעד היום עשה הון מעסקי הכותל,הבין יחד עם זאת שאין מקום להתלהמות משיחית בעניין ההר וכמו שאר הישראלים והיהודים, הסתפק בציטוט תעבורת הקשר העובדתי ''הר הבית בידינו''......
סערת נפש הקשורה בחלומות בית-מקדש שלישי חוללו לאומנים, הדומים בתכניהם הרוחניים ליהושוע כובש הארץ ומכרית עמיה הגויים ולא למשה רבנו, אבי הבשורה האנושית...הר-הבית היה אם כן מטבע לשון השגור בפי מטורפי הלאום הימני קיצוני,היודעים שלחלום אין צל סכוי....רק בודדים מבאי המחנה ההוא , מצייצים ציוצי ''לפחות בית-כנסת'' וגם שאיפות אלה נטמעות בסופו של דבר באפיק המציאות הפוליטית.
הר-הבית ובית-המקדש היו בחירת ומעשה ידי בני תמותה....דוד המלך שהחליט לסיים את נדודי ארון-הקודש ולבסס בירושלים בירה רוחנית-מינהלית ושלמה שכמו כל שליט באותו עידן, עסק בהקמת בנינים והיה הקבלן והשיפוצניק של עצמו....
צודק אלי בהגדרת הממסד הרבני, שקם רק אחרי שחרב בית-המקדש והחליף את מעמד משרתי האל ''הפרזיטים בירושה'' הלא הם הכהנים והלווים, שהתקיימו על מתנות ושלמונים ובסוף ימי בית המקדש היו בעצמם לעסקנים פוליטיים ואם להאמין לישו, או פלאויוס ואחרים - גם חלפנים מוכרי סגולות וסוחרי קדושה....
אפשר והממסד הרבני ובפרט הממסד הרבני-פוליטי בסגנון ש''ס ודומיהם , שותקים בעניין חלום התעתועים של בית-מקדש שלישי, מפני שהם יודעים שאו אז יקומו הכהנים וידרשו גמלא ממשלתית קבועה ומימוש ''זכות אבות'' שתרחיק את הרבנים הממסדיים מעורקי המימון הציבורי ותחסל את ממסד בני הישיבות ''שתורתם אמנותם'' מפני שהצורך להכין עתודות רבנים ילך ויצטמצם....
אחרים,למזלנו רוב העם היושב בציון,מעונינים באצטדיוני כדור-רגל,סינרמות,לונה פרקים ושמורות טבע או אתרי מנגלים יותר משהם כמהים ''לבית מקדש שלישי'' והראיה היא בעצם העובדה שהממסד הרבני-סחטני נזהר שלא לגעת ''בהתיוונות הספורטאית של סופי השבוע'' שאליליה בשר ודם נעולים נעליים מסוממרות ומקפצים זה על זה לצהלות גווווולללל......
מול אלה באים המוסלמים המוכיחים ''בעלות שרירה'' וממושכת על הגבעה הסלעית,שאפילו אם לא נזכרה במפורש בקראן -היא קדושה משום המיתוס ואגדת עלייתו של הנביא השמימה...מה עוד שהקבלנים האחרונים ששיפצו והרחיבו את פסגת הגבעה, היו עומר הכובש המוסלמי מבית אומייא ואחריו העותומן סולטאן סולימאן המפואר בונה חומות ירושלים וטבריה.....
דון יוסף נשיא,מחביבי הסולטאן ההוא שבין השאר זכה לתאר ''דוכס נאקסוס'' ולמעמד מושל האיים הקאלידים, לא ביקש מפטרונו זכויות מיוחדות על הר-הבית אלא על....טבריה... שבה ראה יסוד אפשרי להתיישבות יהודית.....תאודור הרצל היה מוכן להתפשר על הר-הכרמל או על....ארץ אחרת ובלבד שיקום בית-לאומי יהודי....השליט הבריטי מנדטורי לא שינה כהוא זה בשאלת בעלות הווקף על הגבעה ורבני שנות העשרים והארבעים ,שהיו נאורים יותר מיורשיהם בעלי כפות הידיים הנדבקות למכונות חישוב -לא העזו לחלום חלומות באספמיה ולהיפך - ראו סמל קדושה ודבקות רוח חזון ''לשנה הבאה בירושלים'' דווקא בקיר החורבות של הכותל, שהוא ולא הגבעה היה לסמל יהודי דתי ואפילו לאומי.....
כשראש הממשלה,בעודו ח.כ,עלה לבקר בהר הוא לא חלם על הקמת בית-מקדש....ויריבו בעל השפתיים המדובללות ואניצי הזקן החליט על ''אינתיפאדה'' חדשה לא במטרה להגן על הר-הבית ומקדשי המוסלמים ,המוגנים היום לא פחות משהיו מוגנים בתקופת המנדט או השלטון הירדני...אבו-עאמר מצהיר על כוונתו להקים את בירתו בירושלים...לא על הר-הבית.... אחרי הכל שם,בעיר הקודש הקים חג' אמין אל חוסייני הגארנד-מופתי את מוסדות החלום הלאומי הפלסתינאי ובשנת 1964 הוקם שם ולא במקום אחר אש''פ....וכי מה חושבים אלצנו,שאפשר למקד חלום לאומי פלסתינאי סביב...שכם או תול-כרם ורמאללה?.....כאילו שישראל החדשה הסכימה להגדרות האו''ם ומיקמה את בירתה בתל-אביב שיותר מירושלים- היא סמל תקומה יהודית-ציונית בארץ ישראל....
מחול הטירוף הזה,הנע במעגלי חלומות ותשוקות לאומיות,חזונות ונבואות שציריהם מעוגנים באתרים ולא ברוח-מזכיר למשל את החלום הגרמני-פרוסי של ברלין כמרכז הגרמנים,חלום שלא דעך אחרי מלחמת העולם השניה ובאחרונה מומש מחדש,ליד אותו רייכסטאג מפורסם ושער ברנדנבורג , שהיו מסמלי העליונות הזמנית של הנאצים ימש''מ.....
מחול הטרוף ימשך,שכן המאבק זורם באפיקים פוליטיים אמוציונלים,עם סמלים לרוב,אתרים ''שמוכנים'' למות למענם ....תחומים רחוקים אלפי שנות אור מהאמונה באל-אחד,שהוא בכל מקום ,ללא בית קבע וגם מאן להתגורר בארמון שהקים עבורו שלמה הקבלן ותיקן השיפוצניק הורדוס.....האל האחד,אלוהי היהודים הנוצרים והמוסלמים, פגש בן תמותה רק במקום אחד-במרומי הר-סיני....שדווקא אותו הסכימו תגרני הדת והלאומנות הישראלים למסור לערבים ,בלי להניד עפאף כמה שבועות לפני שהתבצרו ונאבקו בחיילי צה.ה.ל שבאו לפנותם מ....ימית....
_new_ הוספת תגובה



אני מסכים איתך בכל
אלי (יום ראשון, 17/03/2002 שעה 6:42)
בתשובה ליורם המזרחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אבל האמוציות האלה והצורך והכמיאה האלה למקום קדוש כלשהוא שאפשר לגעת בו ולחשוב שעל ידי כך אתה אתה מתקרב לשערי שמיים הן שרירות וקיימות וגורמות נזק רב.
לכן כדי לצמצם את הנזק יש להתמודד עם המציאות וליצור מיתוסים חלופיים עבור מזילי הריר למיניהם שאינם מסוגלים להתקיים ללא מקומות קדושים.יש ליצור עבורם מקומות קדושים חלופיים ולטעון שאלה היו המקומות הקדושים מאז ומתמיד וכל השאר ( אלה שכל נגיעה בהם עלולה להביא לארמגדון ) הם אגדה שאין לה כל קשר ורלוונטיות לגבינו אלא רק למוסלמים. אין ברירה אחרת.
_new_ הוספת תגובה



בוקר טוב (קנדי) לאלי תגובה על תגובה
יורם המזרחי (יום ראשון, 17/03/2002 שעה 20:59)
בתשובה לאלי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אתה צודק
בשנות החמישים והשישים עמד בראש מינהל משרד-הדתות המנכ''ל זנוויל כהנא ז''ל , שהמציא את ''קברי הקדושים בגליל''........הלכו עם מפה ביד,בעיקר של אזורי ישובים פלסתינאים נטושים, או הרוסים ומצאו ''קברי שיח''' למכביר.
בניצוח משרד-הדתות שהוא פרנס-הקדושה המאורגנת של ישראל,קבעו ''זה קבר ר' אבון''...''זה קבר רבי חמדיא'' וכו' וכו' ואחר כך ''קידשו'' את הגולן ואפילו ניסו....לקדש את דרום-לבנון....כן אפילו שם! כשהייתי מפקד דרום לבנון ניסו להחדיר בפקודה רבנים רשמיים כדי לבדוק קברי שיח' שיעים ולקדשם ''כקברי נביאים''....מנאבי עובידא עשו מייד עובדיה ואחר כך רבו אם בעצם לא מדובר בעידו? הבזיון הופסק אחרי שהבעתי ח''ד שהמשך הקרקס- השמיימי כביכול,יסית (ובצדק!) את השיעים....אולי כדאי פשוט לממן מקופת האוצר ''הר מקודש'' ולקוות שיהיו שם די עקרבים ונחשים להרחיק את העכו''ם בכפות שחורות וקפטנים.....עוד מניסיוני , כשהייתי סופר הארץ בצפון , כתבתי די הרבה על התופעה ועל...שלוליות שהוכרזו ''מים קדושים'' בעיקר באיזור בית העלמין היהודי של צפת וכמה מערות ששיכנו הוזים ומטורפים שהזכירו את הנוצרים המאמינים בפסלי מדונה בוכים או מדממים,הינדו הנשבעים שפסל קדוש שותה חלב ואחרים המסתכלים על תכריך מהמאה ה14 וקובעים שהוא הוא התכריך בו נעטף ונקבר נביאם ''בן נהאלוהים'' ישוע הנצרתי.....בעתיד הקרוב,אם השגעון ימשך,עוד יכריזו על כלא מעשיהו ''כבית קודש'' משום התגלות השכינה שהופיעה שם בעיני העבריין דרעי ואחרים...ומה בעניין ''המים הקדושים'' של הבאבא סאלי וקבר רבנו אבון ליד קצרין? אכן....נפילתו העמוקה של עם הבחירה קשורה גם באימוץ והמצאת אתרי קדושים, שכל קשר בינם ליהדות המאמיתית-אינו אלא מקרי בהחלט! כך בין השאר,הופך עם הבחירה להיות עם בכירע.....
_new_ הוספת תגובה



60 יום בצבא האדום???? הוו נשברים
נטשה פרייזן (יום שלישי, 26/03/2002 שעה 2:33)
בתשובה ליורם המזרחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

חיילים בצבא האדום,שלחמו במלחמה הרוסית-פינית,הרוסית יפאנית וכמובן שבמלחמת העולם השניה נמצאו רחוק מאד מהבית בלי להגיע לשישי שבת.
מי שמכיר ההסיטוריה של הצבא האדום מכיר את אנשי פנפילוב והטיס הקיטע ועוד סיפורים,אמיתיים.
חיילים רוסים יצאו להלחם ולפעמים לא חזרו הביתה,אם בכלל,עד סוף המלחמה.יש סרט רוסי מצויין אמא של חיל שמראה את זה דרך עיניים של אמא רוסיה.
ברור שטוב אם אפשר לשלוח חיילים הביתה כל כמה ימים אבל כשיש מלחמה-זה תפקידם.
_new_ הוספת תגובה



יש מיתוס ויש מיתוס
יובל רבינוביץ (יום ראשון, 17/03/2002 שעה 11:09)
בתשובה ליורם המזרחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''האל האחד,אלוהי היהודים הנוצרים והמוסלמים, פגש בן תמותה רק במקום אחד-במרומי הר-סיני.''

זהו באמת מיתוס יהודי שורשי, אך ספק רב בלבי אם לאדם דתי יש הבדל בין המיתוס הזה לבין מיתוס הקדושה של הר הבית.

מיתוס התגלותו של אלוהים בהר סיני למשה הוא אקסיומטי ביהדות, ובלעדיו אין דת יהודית. מיתוס הר הבית אינו כזה, והיהדות יכולה להתקיים גם בלעדיו. הבדל נוסף - את סיפור הר הבית אנו יכולים לבדוק באמצעים ארכאולוגיים, ובכך לראות אם יש בסיס לאמונה הדתית במרכזיותו של האתר הזה בימי קדם.

אינני חושב שהדתיים יסכימו לוותר על המיתוס הזה, למרות שאינו אקסיומטי כסיפור הר סיני, מה גם שהמיתוס הזה יכול לחבר אותם ליהודים החילונים, שהקשר שלהם לארץ ישראל הוא היסטורי ולאו דווקא דתי.
_new_ הוספת תגובה



לאמיתו של דבר שוב איננו יכולים לבדוק את הר הבית
אלי (יום ראשון, 17/03/2002 שעה 15:24)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

באמצעים ארכיאולוגיים וספק רב אם נוכל בעתיד הקרוב או הרחוק. הווקאף המוסלמי ימנע כל מאמץ כזה. הר הבית חסום לחלוטין לכל חפירה ארכיאולוגית לא פחות מהירח וכך אין שום דרך להוכיח אם אכן היה או לא היה שם בית המקדש.
ולדעתי אין גם כל צורך לטרוח בעניין, כפי שאני רואה את זה לא צריך להיות לנו שום עניין בשאלת קיומו של בית המקדש שם .
_new_ הוספת תגובה



הר הבית והר גריזים
אלי (יום שני, 18/03/2002 שעה 18:54)
בתשובה לאלי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

השומרונים הם אנשי קבוצה דתית , שיתכן שבעבר הרחוק מאוד היו חלק מהיהדות הקדומה. אולם בשלב כלשהו נוצר סיכסוך בינהם ובין החדשנים של התקופה שטענו שמקום המקדש צריך להיות בהר הבית ולא בהר גריזים בשכם כפי שהיה מקובל על השומרונים .
יש חוקרים שחושבים שהשומרונים הם אלה שמחזיקים במסורות הקדומות יותר אולם הם הפסידו במאבק כנגד החדשנים והר הבית הפך מאז למרכז כאשר תומכיו חיזקו את טענתם בהפצה של סיפורים ( חדשים) שלפיהם הוא היה המרכז מאז ומתמיד שבו הייתה עקידת יצחק ועליו נברא אדם הראשון וכו' וכו'. השומרונים הפכו מאז לכת קטנה ולא חשובה שהולכת ונעלמת מהעולם , ומרכזם בהר גריזים ( שאולי באמת היה מרכז קדמון של היהדות ) לא מעורר עניין רב אצל אף אחד מלבדם.
לעניות דעתי זוהי השיטה שיש להפעיל לגבי הר הבית ולגבי תומכיו ( דהיינו אלה שרואים בו מקום מרכזי ליהדות שיש להילחם ולמות עבורו ) להפוך אותם לקבוצה קטנה ולא חשובה ,על סף או מעבר לכפירה ביהדות ''הרשמית ''.בזמן שהמקום החשוב באמת ליהדות יעבור למקום אחר כל שהוא.
_new_ הוספת תגובה



היו עוד מקדשים......
יורם המזרחי (יום שני, 18/03/2002 שעה 22:31)
בתשובה לאלי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הדיון ''בעניני מקדשים והרים'' מעניין ומחדד מחשבה,בעיקר בתחום היהודי-היסטורי.
צודק אלי בדבר הר-גריזים והשומרונים,אך מן הראוי להוסיף לרשימה מקדש שהוקם במצרים ונזכר בכתבי ייב -אלפנטינה (מצריים העליונה) שם מוזכר ישוב חיילים שכירים יהודים.כנראה ממשפחות שהגיעו למצרים אחרי חרבן בית ראשון.ראה גם ירידת ירמיהו מצרימה.
בזמן רדיפת הסלווקים,נמלטו יהודים רבים מא''י למצריים והכהן חוניו הקים שם מקדש בלאונטופוליס, מבנה מפואר שהתקיים עד סוף שנת73
המסקנה היא שלאל הבלתי נראה,שחיבר את היהדות עם הנצרות והאיסלם, אין צורך ''בשיכון''.....הוא ממילא נמצא ''בכל מקום'' ומי שמחליט להקים עבורו מקדשים הוא בסך הכל בשר ודם,בן תמותה,העושה זאת מסיבות עניניות,ציבוריות,פוליטיות ופחות מכך בשל סיבות מיסטיות.
אם הממסד הרבני-לאומני של ישראל יחזור (ולוא מעט!) למקורות ההיסטוריים - ימצא בנקל אתר מאתרי מינהל מקרקעי ישראל, או הרכוש הנטוש, כדי להקים שם מקדש ואפילו מזבח שערכו יהיה שווה למקדשים ההיסטוריים בירושלים ובמצריים....שכן גם הוא לא יהיה מוגן ''בחסדי אל'' וכמו כל שיכון, או בית ,יהיה אפשר להרסו,לשקמו,לשפצו ולהתאימו לכל צורך -כולל נשפי חגים לאומניים שעוד ימציאו לנו בכירי הממסד הדתי.....למשל ''חג ההודיה '' לציון יום שיחרורו מהכלא של הנוכל דרעי...''חג עבודת האלילים'' לציון ההשתעבדות הרוחנית לרבי ההוא מברוקלין, או ''הילולאת ר נחמן מאומן'' שהוא הליטאי-אשכנזי שכבש בסערה את ש''ס....ביידיש אומרים ''שאם השם רוצה -גם מטמטא יורה''.....ואצל רבני הממסד הדתי הרי יודעים שלא צריך לבקש מטמטא מפני... שכבר קבלו קופות לא רושמות....
כשעבדתי כסופר ''הארץ'' במצריים,נסעתי כמה פעמים לדמנהור,שמצפון לקהיר,שם קבור ''אבו חצירא הראשון'' שנפטר מדלקת ריאות (ויש אומרים כולירע) אחרי שספינתו הגיעה בטעות לחופי מצריים במקום ליפו....הקבר נחשב מקדש חשוב לכל הסביבה....לא רק לחסידיו היהודים של אבו חצירא,העולים לרגל להתהולל שם...במו עיני ראיתי נשים מוסלמיות מדליקות נר,מקדישות בשר דג ונוצרים קופטים מעלים שם קרבן יין נסך -הכל לביטול מכת עקרות....הלקח הוא,כפי שכבר ציינתי בפעם הקודמת על זנוויל כהנא ז''ל,שמקדש אפשר להקים בכל מקום ואם רוצים אפשר לקדש כל אבן. ולמטרה זו אין צורך לבקש מהקב''ה רשיון בניה וניירות טאבו...
_new_ הוספת תגובה



(ללא נושא)
ewilde (יום שלישי, 19/03/2002 שעה 12:43)
בתשובה ליורם המזרחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

נדמה לי שגם אתה וגם אלי קצת מגזימים בביטולו של בית בית המקדש ובהשוואתו למקומות אחרים. מאז חורבן הבית השני אין ביהדות מקומות קדושים, ומכאן יחודיותו. בית-כנסת למשל, אינו מקום קדוש. וקברי צדיקים בוודאי שאינם מקומות קדושים. עליה לקברי צדיקים, וקמעות למניהם היא תופעה אנטי-יהודית מובהקת, זו ממש עבודה זרה. ככתוב : ''לא תעשה לך כל פסל וכל תמונה''.

רוב היהודים הדתיים בארץ הם מסוג אחר. הם מקנים חשיבות *היסטורית* להר הבית, מנקודת השקפה שעם ללא הסטוריה הוא עם ללא עתיד. מדינת ישראל קמה דווקא כאן בגלל הר הבית, ולא בגלל צפת. הם אינם *מקדשים* את הר הבית, כיוון שבית המקדש אינו קיים. כלומר אין בהשקפת עולמם נכונות להקריב חיים למען ההר.
_new_ הוספת תגובה



אין מחלוקת עם דעתך
יורם המזרחי (יום שלישי, 19/03/2002 שעה 22:54)
בתשובה לewilde
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אבחנתך נכונה.גם אם ''פה ושם'' אפשר להתווכח על פסיק או נקודה-בס''כ אינני חולק על דעתך!
_new_ הוספת תגובה



היו עוד מקדשים......
עידית (יום שלישי, 16/11/2004 שעה 13:35)
בתשובה ליורם המזרחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ראיתי את חסידי ברסלב עומדים על יד פסלו של נחמן מאומן ושוחטים ג'וקים על ספל שהוכן לכך ומעלים נשמות המתים (''סיאנס'') ואחר כך קראו שמות מתוך ספר הרש''ש ואחר כך זיינו חמור לבן וקראו לביאת המשיח
_new_ הוספת תגובה



או''ם שמום
יובל רבינוביץ (יום ראשון, 17/03/2002 שעה 18:28)
בתשובה ליורם המזרחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''כאילו שישראל החדשה הסכימה להגדרות האו''ם ומיקמה את בירתה בתל-אביב שיותר מירושלים- היא סמל תקומה יהודית-ציונית בארץ ישראל''

באילו הגדרות או''ם מדובר?
_new_ הוספת תגובה



ההחלטה לבנאם את ירושלים....שאינה מוכרת כבירת ישראל
יורם המזרחי (יום ראשון, 17/03/2002 שעה 21:15)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

האו''ם ורוב חברות האו''ם-שמום לא הכירו בירושלים כבירת מדינת ישראל.בתכנית החלוקה 1947 העיר היא ''לא פה לא שם''...גם על זה מסתמך אבו-עאמר.....
שגרירויות מרחיקות רגליהן מירושלים בדיוק מאותה סיבה.
בדרכוני הקנדי,כתוב למשל......יליד ירושלים - פלסתיין....משום שנולדתי לפני 1948 ......נסיונותי לבטל ''הגזירה'' לא צלחו וכך אינני אלא פלסתינאי..(בעיני הקנדים) הברירה המוצעת לרבים היא לקבל דרכון בלי ארץ-לידה...
אפילו רעיון ''בירה אחת לשני עמים'' אינו מעוגן בהחלטות הצעות ודיוני האו''ם ובמחינה זו...קביל דין המנצח....ישראל גברה במלחמות 1948 ו1967 והיא קבעה ובצדק היכן להקים בירתה....
_new_ הוספת תגובה



היו זמנים
יובל רבינוביץ (יום ראשון, 17/03/2002 שעה 21:49)
בתשובה ליורם המזרחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אך היתה תקופה שבה היו כמעט כל השגרירויות בירושלים. רק שגרירויות בריטניה וארצות הברית נותרו בתל אביב, והמצב היה נוח לכולם. מתי שהוא בשנות השמונים עבר 'חוק ירושלים' בכנסת, ואז יצאו רוב השגרירויות מירושלים.

זהו דבר מרגיז במיוחד, משום שקונסוליה אמריקאית במזרח ירושלים קיימת מימים ימימה, ואם היתה קמה מדינה פלשתינאית, היא לא היתה צריכה לטרוח הרבה כדי שמדינות העולם יכירו בירושלים כבירתה.
_new_ הוספת תגובה



יורם אייכה
גדעון (יום שישי, 02/11/2007 שעה 12:03)
בתשובה ליורם המזרחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ליורם המיזרחי שלום,
מוקירי זיכרך בקבוץ משגב-עם תמההים איכה,
גדעון רפאפורט
לשעבר מ''מ מחלקת נ''ט גדוד 66
_new_ הוספת תגובה



דברי הבל בלע וכסלות
לשכנו תדרשו (יום שלישי, 26/03/2002 שעה 19:16) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כל הצרות שלנו כיום הם בגלל שהכמיהה למקדש, אינה מגיע לצד האופרטיבי שלה.

אין תורה ללא 'המקום אשר יבחר ה'. לכן בתור אדם לא דתי יהיה לך מאד קשה להבין את המשמעות של ללכת בדרך ה' כאשר אין מרכז יחיד שממנו יוצאת ההוראה מה היא בדיוק הדרך.

אין זה אומר שמקדש הוא הדבר שיפתור לנו את כל הבעיות, אבל הוא אמצעי. כמו שדברים אחרים הם גם אמצעים לקיום התורה. לכן כשלא ראויים לא, אז הוא לא קיים, וגם אם יבנה מחדש יכול להיות שנקלקל אותו, אבל אין זה אומר שאין לנו צורך בזה.
_new_ הוספת תגובה



אם נקבל את מה שאתה אומר אז לא ברור במה
אלי (יום רביעי, 27/03/2002 שעה 1:36)
בתשובה ללשכנו תדרשו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

היו הדורות שבזמנם נבנה בית המקדש כן ראויים לו. בימי בית ראשון הרי הם היו עסוקים כל הזמן בעבודת אלילים ובימי בית שני בשנאת חינם זה כנגד זה.
_new_ הוספת תגובה



(ללא נושא)
יובל רבינוביץ (יום חמישי, 28/03/2002 שעה 1:51)
בתשובה ללשכנו תדרשו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני מבין מדוע לדעתך חשוב שיהיה מקדש פיזי, ולא רק וירטואלי.
מה דעתך על הצעתו של אלי לקבוע שמקום המקדש המקורי אינו היכן שחשבנו.

הוא הצביע על היתרונות שיהיו לקביעה כזו. נכון שגם האמת היא חשובה. שאלתי היא האם אתה פתוח מספיק כדי לאפשר מחקר ארכיאולוגי לקביעה מדוייקת של מקום בית המקדש המקורי, ואם יתברר שהוא אינו בהר הבית - האם תהיה מוכן לקבוע שאין קדושה בהר הבית?
_new_ הוספת תגובה



(ללא נושא)
יעקבי (יום שישי, 11/10/2002 שעה 2:03)
בתשובה ללשכנו תדרשו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הכותב הנכבד מרבה להשתמש במקורות ובכך יוצר מראית עין של בר סמכא.
הבעיה היא של ציטוטוים לא מדויקים ופרשנות חובבנית.

קדושת הר הבית אינה תויה כלל בהמצאותו של בית המקדש עליו.ראה את דברי הרמב''ם בהלכות בית הבחירה בענין זה.
ההסתמכות היא על הפסוק:''זאת מנוחתי עדי עד,פה אשב כי אויתיה''.שמורה על כך שהא-ל משרה שם את שכינתו באופן נצחי.

הכמיהה לבית המקדש אינה נחלתם של קבוצות קיצוניות בלבד.שותף לה כל מי שמתפלל את תפילת העמידה שלש פעמים ביום:''והשב את העבודה [=עבודת הקרבנות!] לדביר ביתך''.זו אמונה ותפילה יהודית בת אלפיים שנה ,בנוסח כל העדות ללא הבדל צבע,השקפה פוליטית ומין.

ראוי לך אדוני הכותב לשים ללבך את דברי המשנה במסכת אבות:חכמים הזהרו בדבריכם שמא... ישתו התלמידים הבאים אחריכם וימותו...''

בית מקדש בהר הכרמל?! רק מי שחסר זיקה לרוח המקורות יכול בכלל להעלות דבר כזה על הדעת.
ההשואה שלך שתקופה שטרם נקבע בו המעמד הבלעדי של המקדש בירושלים משוללת כל יסוד.

זה כמו לומר שהמלך המשיח יכול להיות עם קצת מאמץ ורצון טוב, שחקן כדורגל מברזיל.
כאשר היתה המלכות נתונה במחלוקת,היא הייתה נתונה במחלוקת.

אבל מלכותו בהלתי מעוערת של דוד המלך [והמשיח -מצאצאיו] היא ענין של מסורת בת אלפי שנים :''על כסאו לא ישב זר''[ברכת ההפטרה]

אי אפשר להחזיר את הגלגל אחורנית.לא בענין בית המקדש ולא בענין המשיח.

בית מקדש וירטואלי יעזור לילדים אולי.הדבר היחיד שאפשר לעשות הוא-להמציא יהדות וירטואלית.....
אבל זו תענין את חובבי המדע הבדיוני בלבד!
_new_ הוספת תגובה



האם באמת אי אפשר להשיב את הגלגל?
אלי אשד (יום חמישי, 26/12/2002 שעה 20:19)
בתשובה ליעקבי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אפשר ואפשר.כאשר נוצרים התנאים לכך .
כאשר בית המקדש השני נחרב , שוב לא היה צורך בו שכן הוקמו בתי כנסת שהפכו את התפילות וההקרבות בו ללא רלבנטיות מבחינת היהדות ,כפי שהיה ליפני ימי בית ראשון כאשר אנשים התפללו על במות .
המקום האלתרנטיבי אינו חייב להיות דווקא הכרמל ,מבחינתי שיהיה הר החרמון , או התבור או כל מקום אחר רק לא הר הבית הנוכחי .
_new_ הוספת תגובה



אדמה = דם ?
מאיר שפירא-מורה דרך (שבת, 28/12/2002 שעה 23:42) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

להלן תגובה שלי למקרא המאמר הנ''ל שהובא כקישור לפורום אחר.

אמרו לי פעם שאם אתעקש על האמת, יהיו לי בעיות רבות בחיים.

המאמר עצמו כללית , מענין , בלי להתייחס לספקולציות.

ראשית, לא ברור לי מדוע צריך לגרום לשואה לעם שלם בגלל שטח קרקע? כבר היה תקדים של העברת עיר בירה ממקום למקום (מדלפי לאתונה, כניה להרקליון וכדומה) הכל לפי הענין והשיקולים של אותה עת.

אילו ממשלת ישראל מיד או בסמוך לכיבוש הר הבית או אפילו בממשלה הבאה, היו מחליטים החלטות חד-משמעיות, כמו השליטה על הר הבית ומקומות אחרים, המעשה , לדעתי, היה נכון בהחלט ובמקום .
המצב היה מתקבל כמות שהוא ללא עוררין, (שלא כמו הגדה המערבית שאנחנו מקיזים בה דם רב כבר 35 שנים בגלל אי החלטה , לספח או לצאת),

אבל היום

כשהערבים מבוססים בהר הבית עד כדי שביצעו בו פעולות בלתי-הפיכות ואיש לא עצר בעדם (למשל, הפיכת אורוות שלמה למסגד ענק ובלי מעורבות של הארכיאולוגיה בניגוד לחוק), ועד כדי הפצת אמירות על ידם שבכלל לא היה בית מקדש בהר הבית ליהודים (שלא לדבר על מוחמד בהר הבית שלפי הכתובים הוא בכלל לא יצא מערב הסעודית...) ,
הרי כעת כל האמירות של גורמים זעירים קיצוניים פנאטים על חזרה להר הבית והקמת בית מקדש, הינן שטויות ללא גבול, כיוון שהיום כל פעולה של נסיון לשליטה על הר הבית או כל פעולה אחרת, באופן חד וברור תביא להתקוממות מוסלמית פנאטית בכל העולם ולהסתערות של מאות מיליוני מוסלמים עיוורים מפנאטיות, על ישראל והשמדת המדינה , חד וחלק.

ולזה מחכים כל הקיצוניים שבמאמיני אמונות התפלות, שרק אחרי השמדה יהיה שקט , רק אל תשכחו, שישראלים לא יהיו אם תהיה השמדת ישראל , אבל אולי לזה ממתינים הנוצרים המאמינים גם הם באמונות בלתי הגיוניות ושוכחים שגם הם בוודאות יכולים להיות הקורבנות של הפנאטים המוסלמים בכל העולם (גם בארצות הברית!!!)

יש למישהו פתרון קביל אחר ? אין .

אני מסכים שעבור אלו המאמינים במקום כמו בית מקדש (שעיסוקו העיקרי לא היה בית מדרש, לימוד תורה להמונים וכדומה, אלא גביית דמי הכניסה ושחיטת בהמות, ואני מוכן לצרף תרשים של בית המקדש לפי הספרות הדתית ותראו שדבריי מדוייקים, הלשכה הסמוכה ביותר לקודש הקודשים והחשובה ביותר היתה לשכת החליפות [סכיני השחיטה]) ואין בשום מקום בתחום בית המקדש מקום שעוסק בתורה שהיא אמורה להיות החשובה ביותר, לא ???

(תיכף מישהו ידבר על תורה שבעל פה, אנשים צריכים משהו מוחשי, אפילו מוחמד הבין זאת ולכן המציא את ה=''מסבחה''...)

הרי עבור המאמינים _(ועל אמונה אי אפשר להתווכח),אני מבין שמיקום בית המקדש חשוב,
אבל אם המחיר הוא הוודאות של השמדת המדינה , לא צריך לחשוב על פתרון אחר?
ואם כל כך בטוחים שלא יקרה למדינה אסון בלתי הפיך, מדוע כל בעלי ההשפעה הדתיים והמחרידים מדושני העונג שממררים את חיינו, לא נוקטים יוזמה? כיוון שגם להם ברור שכל פעולה בהר הבית תביא לאסון לאומי.

אם היתה תכנית של ''מצדה על הכרמל'', מה הבעיה של ''מקדש על הכרמל''? והרי מדובר במרכז רוחני ולא גשמי, אז מה זה משנה איפה ישחטו פרות? בירושלים או בכרמל, ואולי הטוב ביותר במקום ללא מחלוקת = בנגב !!!

הבעיה המרכזית = ההחלטה לא להחליט שגורמת להרג מתמשך ושלא ייפסק לעולם (ואולי זו הכוונה? להחזיק את המזרח התיכון על אש כל העת ולהרויח כל העת?)
(ואולי הסיבה היא לא להביא להיעלמות ישראל החילונית? אל תשכחו שהמחרידים היהודים לא פחות פנאטים מהפנאטים המוסלמים או הפנאטים הנוצרים !!!)

השורה התחתונה לדעתי :
ממשלות ישראל אינן רוצות מסיבותיהן להביא אחת ולתמיד את הסיכסוך היהודי-ערבי , לסיום .

(הערה- אני מעתיק לכאן את תגובתי, בטרם קראתי תגובות של אחרים).
_new_ הוספת תגובה



תגובה מרוכזת
מאיר שפירא-מורה דרך (יום ראשון, 29/12/2002 שעה 0:39)
בתשובה למאיר שפירא-מורה דרך
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אחרי שקראתי את התגובות, הייתי מעיר:

1. המצאת רגעי קדושה
מזכירה לי סיפור על מציאת עצמותיו של אבשלום פיינברג , והאיש המספר נשבע לי:''כל החיילים נעמדו דום והצדיעו לשלד של אבשלום מתוך הדרת כבוד ולחיילים זלגו דמעות התרגשות''. וזה מופיע אחר כך בכתובים.
אז מה לעשות ואני שירתתי במילואים מיד אחרי מלחמת ששת הימים ברפיח, ובאחד הימים בא אלי המושל וביקש שאלווה עם הכתה שלי אנשים שבאו לחפש את שרידיו של אבשלום פיינברג.
ביצענו משימה ככל המשימות, והגענו לדקל שעליו הצביע בדואי קשיש ואמנם נמצא השלד , והיחידי באמת שהתרגש שם הייתי אני שעוסק שנים רבות בהוראת דרך, אבל חוץ מזה לא היו שם הצדעות ולאיש לא היו דמעות בעיניים.....

2. קברי קדושים בגליל.
ראשית, אם תשימו לב רוב הקברים מרוכזים סביב צפת, ככל שמתקרבים לעיר מתרבים הקברים (נוחיות?)
שנית אני מהדור ש-''חרש'' ברגל את הארץ ולא מכיר את כל הקברים הללו, הם פשוט המצאה.
שלישית, בספר של ממציאי הקברים הללו ''קדמונינו, שירת מחמדי הארץ'' הם בעצמם מודים שהקבר של רבי מאיר בעל הנס , מיקומו הנוכחי הוא ניחוש בלבד בעיקבות רעידת האדמה מהמאה השמינית (כתוב) . הם מתבססים על העובדה שמהשמים נפל עמוד שיש לאמצע בית הקברות ומכן שיש להניח (כך כתוב) שזהו מיקום קברו. כאשר הנכון הוא שרעידת האדמה העיפה עמוד שיש מארמון ברניקי למטה ישר אל בית הקברות...
רביעית, כשראיתי במפות שלהם ובספר שיש קבר על שם מרדכי ואסתר שידוע שהם קבורים בפרס, נראה לי שעברו כל גבול . הלכתי אישית לבדוק, ואחרי מסע לא קשה של כשלושה קילומטר הגעתי לעבי היער ושם מצאתי גל אבנים גדול ועל אבן אחת כתוב בצבע ומברשת ''מרדכי'' ועל אבן אחרת ''אסתר'',.....
אגב, קבר חבקוק למשל, מעולם לא היה שם קבר, ומישהו התחיל לבנות שם ישיבה, והנה לפני זמן מה, נעלמה הישיבה.
אגב, קדושים חדשים, כל הזמן ממציאים קדושים חדשים כמו הבאבא סאלי, ואפילו לקברה של אולגה חנקין שהיתה עקרה בעיקבות הפלה ברוסיה, באות נשים להתפלל לפרי בטן.....

3. היהודים באו לא''י בגלל ירושלים ולא צפת.
הטענה הזו פשוט לא רצינית בלשון המעטה, כיוון שאלו שבאו לירושלים, ישבו בה ולא תרמו דבר לארץ הזו וחיו על כספי נדבות בלי להתבייש.
מי שבא לארץ כדי להקימה מחדש לא באו לירושלים אלא לגליל ולשרון ולנגב ולכל מקום שבו יכלו לתרום לתקומת הארץ הזו.

4. רישום ארץ לידה כ= ישראל-פלסטין
אי אפשר להתייחס לזה אלא כאנטישמיות ופעולה קטנונית של פקיד, אי אפשר להאמין שממשלה תורה לרשום ארץ לידה בניגוד לחוקי אותה ארץ, כי הרי פלסטין איננה מוכרת כארץ.
בתעודת הלידה שלי רשום שנולדתי תחת ממשלת פלשתינא א''י אבל זה היה מצב נתון אמיתי בזמנו ואי אפשר לשנות, אבל בדרכון קנדי? אני לא הייתי עובר על זה לסדר היום.
הרי לא תוכל להיכנס לארהב היום בגלל הדבר הזה.

5. ''דברי הבל בלע וכסלות''
היחיד המתבטא באופן בלתי ראוי בכל השירשור הזה הוא אחד שמדבריו יש להבין שהוא דתי.
הוא תומך בשתי נקודות עיקריות:
א. הליכה עיוורת אחר מה שהוא קורא ''ה''' (האם בסיגנון של מה שאנחנו רואים היום של האנשים החכמים ביותר שאומרים שהם ממתינים לפסיקת הרב, כאילו להם אין דיעה)
ב. תומך בהקמת בית המקדש, טוען שחובה בית מקדש שירכז את חלוקת ההוראות לעם ממקום אחד.
אבל הוא משום מה לא מוכן לדבר ומתעלם כנראה בכוונה מהמחיר שנשלם בהשמדם עם ישראל אם מישהו ינסה לממש את הקמת בית המקדש על הר הבית, כן מה לעשות, הפאנאטים הערבים חזקים יותר מהפנאטים היהודים.
_new_ הוספת תגובה



מה עם אוהל מועד?
*אנונימי* (יום שני, 28/04/2003 שעה 22:15) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

למה לא להקים אוהל מועד, כשגם בו יגידו בשנה הבאה בירושלים?
אוהל המועד הזה, שיעבור כל 4 שנים לאחת מהערים הקדושות (חוץ מירושלים, כדי שלא יהיה תחליף להר הבית), יגרום לכך שבעצם המרכז הרוחני ישאר הר הבית, אולם מרכז עבודת האל תיהיה ניידת בכוונה כדי שלא לתת למקום אחד קבוע קדושה במקום ירושלים.
המקום ינוהל ע''י 2 רבנים (אשכנזי וספרדי) ששמות המשפחה שלהם יהיה כהן - בנוסף לרבנים הראשיים שישבו בירושלים.
ככה ירושלים, כמו בגלות, תמשיך להיות המרכז הרוחני, אולם באופן סמלי יוקם אוהל מועד שבו תיהיה עבודת האל.
מה גם שגם אם לא היה מסגד אל-אקצה בהר הבית - ליהודים דתיים אסור לעלות עליו כי הם לא טהורים, לפי האמונה.
_new_ הוספת תגובה



הר הבית העתידני
אלי666 (יום ראשון, 02/11/2003 שעה 5:20) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

האדריכל מיכאל חיוטין פירסם לאחרונה בהוצאת ''בבל '' את הספר ''מגילץ ירולשים מקומראן'' שבו הוא משחזר ומנתח את אחת ממגילות קומראן שהייתה כמעט בלתי ידועה עד כה ומצא בה אתה תיאור האדריכלי המפורט הראשון אי פעם של עיר עתידנית , הלא היא ירושלים האוטופית בקץ כל הימים .
עוד על כך ראו :
ירושלים באחרית הימים
_new_ הוספת תגובה



איזה מפגרים
הודיה (יום שני, 26/07/2004 שעה 20:34) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מה אתם מחורפנים כתוב בתורה שבית המקדש צריך להיות בציון כתו שיש כמה תנאים שצריך שבית המקדש יבנה ואחד מהם שהר הבית יבנה בציון!!!
_new_ הוספת תגובה



הר הבית בידינו
אלון (יום ראשון, 24/07/2005 שעה 16:31) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כל מי שכתב פו תגובה הוא לא יודע מה הוא מדבר
אני ילד אולי אבל ילד חכם ממש
אני חושב .אני אומר לכם שבית המקדש היה בהר הבית או הר המוריה מה שאתם רוצים
הערבים אלה לחקו מקום שלא שלהם ממש והם בנו שם מסגד
לאלוהים שלהם אני אומר לפוצץ את כל העזה אבל את הר הבית אני יכול הסתפק ולבנות את המקדש שלנו
נכון שהם יותר במספר נכון אבל יום יבוא ומשהוא משוגע
יפוצץ את המסגד הזה ממש והיה פו מנלחמת קודש ממש הוא מלחמת עולם שלישית
עם הצלחנו ובאנו לישראל הזו אז אנחנו נצליח לבבנות בת מקדש
עברנו שואה אנטישמעות בכל העולם ועבדות במצרים
ומי יבוא אותנו לגאולה הקדוש ברוכו הוא
ואנחנו נינצח ........ִ
_new_ הוספת תגובה



ילדים וירטואליים
סתם אחד (יום ראשון, 22/02/2009 שעה 14:11) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בשביל מה להביא ילדים לעולם? אפשר לעשות ילדים וירטואליים במקום. יותר זול ופשוט! בלי בכי, לקום בלילה, רופאים...
נשמע הגיוני? ברור שלא! כך גם הרעיון של בית מקדש וירטואלי!
לגבי בניית בית המקדש, לא אקח את המשימה של משיח, אבל בהחלט אשמח להעיף משם את המוסלמים שמאמינים בדת השקר שלהם וגורמים לכל כך הרבה טרור בעולם הזה. הם באים אם נרצה ואם לא נרצה, בעל כורחנו זה קורה, באהבה...
_new_ הוספת תגובה



טיפשות בכמויות
סתם אחד (יום ראשון, 16/08/2009 שעה 12:42) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כותב המאמר לא מבין כלום. לא באיסלם ובטח שלא ביהדות.
כל מקום שהוא קדוש למישהו - לא משנה מי - המוסלמים השתלטו עליו. זה נכון גם להר הבית וירושלים (שלא מוזכרים בקוראן ולו פעם אחת).עד 67' הערבים לא התיחסו בכלל להר הבית. כעת כשמתאים להם פוליטית זה נהיה מקום מקודש.
תמים וטיפשי לחשוב שיהודים ''ישכחו את הר הבית אם יקימו להם מקדש בכרמל''. אנחנו נמצאים בהר הבית והוא מקודש לנו כבר 3000 שנה, אז איזה ליצן יזיז אותנו למקום אחר? אם יש מישהו שהר הבית באמת מקודש לו - זה אנחנו!!! היהודים! אף אחד לא יזיז אותנו משם. לא מיליארד מוסלמים שלא ברור שהם יודעים שהם צריכים ''להלחם על הר הבית'' וגם לא חילונים שמאלנים טיפשים ככותב מאמר זה.
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי