פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
יש לה מה שאין לה
ישראל בר-ניר (יום שישי, 24/03/2006 שעה 7:29)


יש לה מה שאין לה

ד''ר ישראל בר-ניר



מערכת הבחירות המתנהלת בימים אלה במדינת ישראל היא ייחודית ואין דומה לה באף אחת ממערכות הבחירות שהתנהלו אי פעם במישטר דמוקרטי כל שהוא. בפעם הראשונה בהיסטוריה מפלגה עומדת לזכות בבחירות בזכות מה שהיא איננה מציעה לציבור הבוחרים. מפלגה שאין לה מה להציע לבוחר, מפלגה שאין לה כלום.

כדאי להיזכר בהקשר הזה באימרת חז''ל ''מותר האדם מן הבהמה – אין''. את המשפט הזה אפשר לפרש על דרך הפשט: אין האדם שונה משאר היצורים בעולם, חיה ככל החיות. אבל יש לאימרה הזאת גם פרוש אחר: ''מותר האדם מן הבהמה – אין, המותר הוא האין''. הכוונה כאן היא לכך שבעוד שאצל כל בעלי החיים, הרך הנולד מסוגל ללכת תוך כמה שעות (לפעמים אפילו פחות) ואפילו לדאוג לעצמו למינימום של צרכים בסיסיים, אצל האדם תינוק בן יומו הוא חסר אונים לחלוטין. חוץ מלינוק ולעשות את צרכיו הוא לא מסוגל לעשות שום דבר. אפילו ללכת הוא איננו יכול. בעוד שאצל החיות בדרך כלל בתום שנה החיה מגיעה לבגרות, אצל בני האדם בתום שנה הרך הילוד בקושי מסוגל ללכת בכוחות עצמו. תהליך הגידול וההתבגרות אצל בני האדם נמשך הרבה שנים. התקופה הזאת היא התקופה שבה היצור האנושי לומד ורוכש מיומנויות ההופכות אותו בסופו של דבר ל''פאר יצירת הבריאה'', מיומנויות המאפשרות לו לרתום לשרותו את איתני הטבע ולשלוט בשאר היצורים עלי אדמות. הלימודים וההכשרה הנכפים על האדם על מנת למלא את החסר הנובע מה''אין'' הופכים בסופו של דבר את ה''אין'' ליתרון.

במאמר מוסגר אפשר לדמות תינוק שנולד למחשב היוצא מבית היוצר עם כל החומרה הנדרשת אבל ללא התוכנה שתאפשר לו לבצע מטלות שונות.

מצבה של ''קדימה'' במערכת הבחירות המתנהלת כעת בישראל הוא מצב דומה. מצב בו ה''אין'' הוא יתרון. לפי כל הנתונים, ''קדימה'' עומדת לזכות בבחירות והיא המפלגה שתנהל את המדינה בארבע השנים הבאות (זו שאלה טובה עם מיקבץ הגרוטאות הפוליטיות הזה יחזיק מעמד ארבע שנים, אבל זה נושא לדיון אחר). בשונה מהמפלגות האחרות המשתתפות בבחירות, ''קדימה'' היא מפלגה של ''אין'', מפלגה ש''מה שיש לה זה מה שאין לה''.

אין ל''קדימה'' מצע, אין לה תוכנית, אין לה אידיאולוגיה ואין לה מנגנון. אין לה כלום. אפס, נאדא, ריקנות מוחלטת.

זה בדיוק סוד כוחה של ''קדימה''. זה מה שמעמיד אותה בעמדת יתרון לעומת כל המתחרים. זה היתרון שבזכותו היא מובילה בסקרים בפער שלא ניתן לסגור אותו בזמן שנותר. המתחרות העיקריות של ''קדימה'' נראות כמו מתאגרף ששק החבטות שלו מלא אוויר והוא הולם ומכה ''על ריק''. אפילו הדימוי של דון קישוט הנלחם בטחנות הרוח אינו הולם, כי טחנות הרוח, למרות שלא היו האוייבים אותם דון קישוט ראה בדימיונו, עדיין היו משהו מוחשי שניתן היה להכות בו.

אינך יכול לנהל וויכוח אידיאולוגי עם מי שאין לו אידיאולוגיה ואינך יכול לתקוף או לבקר מצע שאיננו קיים. באותה מידה גם אינך יכול לחשוף פגמים וליקויים בתוכנית שאיננה קיימת. צוות הפירסומאים המוביל את ''קדימה'' לנצחונה בבחירות תפס את הסוד הזה מייד בהתחלה והקפיד לשמור על כך ש''קדימה'' תשאר מפלגה של ''אין'' לאורך כל הדרך.

למען הדיוק ראוי לציין שהאנלוגיה עם התינוק שנולד בחוסר כל איננה מושלמת. בעוד שאצל התינוק ה''אין'' הופך להיות יתרון בזכות זה שהוא גורר את מילוי החסר באמצעות למידה והכשרה, במקרה של ''קדימה'' היתרון הוא עצם ה''אין'' ולא מה שהוא שנגזר ממנו.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  זה מבליט את תכונת ''העדר'' בבני אדם  (חזי) (7 תגובות בפתיל)
  על פי ההגיון שלך  (ע.צופיה) (25 תגובות בפתיל)
  אתה צודק  (א. פרקש) (5 תגובות בפתיל)
  למי בכלל יש?  (דוד סיון) (32 תגובות בפתיל)
  בחירות מיוחדות באמת.  (גליל) (2 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי