פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
האם צפוי משבר אנרגיה?
עגל הזהב / דוד סיון (יום שלישי, 05/04/2005 שעה 22:13)


האם צפוי משבר אנרגיה?

ד''ר דוד סיון



משימה חשובה של מקבלי ההחלטות היא ליצור את התנאים ההכרחיים לכך שהמשק ימצה את פוטנציאל הצמיחה הכלכלית שלו. אנחנו גם יודעים שצמיחה לאורך זמן היא תנאי הכרחי, אם כי לא מספיק, לשיפור הרווחה של אזרחי ישראל כמו גם אזרחי העולם כולו. לכן, בדרך כלל, בראש רשימת היעדים של המדיניות הכלכלית עומדת צמיחה בת-קיימא (ממלא מקום הנגיד). אחד התנאים ההכרחיים לצמיחה היא אספקה רציפה, ובמחיר ''סביר'', של אמצעי ייצור כמו נפט.

בסתיו האחרון בדקנו את השפעת העליות במחירי הנפט הגולמי על הצמיחה הכלכלית בעולם. ראינו שיש צמיחה משמעותית בביקושים לנפט בעוד שההיצע לא צומח בקצב דומה. לכן שוק האנרגיה נמצא רגיש לתקלות באספקה מהמקורות הראשיים (מדינות אופ''ק עם 40% מהאספקה, רוסיה ניגריה ועוד). בתנאים של אז פרוש הדבר היה פגיעה קטנה בשיעורי הצמיחה של המשק הגלובלי במהלך שנת 2005 (על צמיחה ונפט). הערכנו אז שרמות המחירים בשוק הנפט הגולמי יישארו גבוהות במהלך השנתיים הקרובות.



במהלך החודשים מאז המחירים נשארו בטווח של 50$+ לחבית נפט גולמי ואפילו טיפסו ל-‏57$ במהלך אוקטובר ו-‏58$ השבוע. במונחים של היום, כאשר לוקחים בחשבון את השינויים בשער החליפין של הדולר ושיעורי האינפלציה, מחיר השיא של כל הזמנים (בשנת 1980) היה כ-‏90$ לחבית נפט גולמי. מכאן שמחירי השוק של היום עדין נמוכים בכ-‏40% ממחיר השיא של אז ולכאורה גם מהמשבר של אז (המהפכה האיסלמית באיראן בראשית שנות ה-‏80). הצפי הוא שהפערים בין ההיצע והביקוש יתרחבו: במהלך שנת 2005 הביקושים יגדלו בכ-‏1.81 מיליון חביות ליום (2.2%) בעוד שההיצע יגדל רק בכ-‏1.5 (1.8%).

בשבוע שעבר פורסם דו''ח של קבוצת הפיננסים גולדמן-סאקס (Goldman Sachs) שצופה שהמצב עוד יחמיר בשנים הקרובות (A titanic struggle between supply and demand). אבל מה שבאמת בלט בדו''ח היה הצפי שהמחירים יצטרכו להגיע לכדי 105$ לחבית נפט גולמי לפני שיתחולל שינוי משמעותי שיחזיר את מחירי האנרגיה לרמות הנמוכות. מדובר ברמת מחירים רב שנתית גבוהה מספיק לצמצם את הגידול בביקושים וליצר עודף כושר ייצור גדול מספיק (Goldman Sachs: Oil Could Spike to $105).

בראשית שנות ה-‏80 השוק הגיב במצב משברי כאשר המחיר עלה לכיוון ה-‏90$ (במונחים ריאליים). אבל היום, לכאורה, נדרשת עליה למחיר גבוה יותר באופן משמעותי (כ-‏17%) כדי להניע שינוי והתאמה. מה עושה את שוק הנפט פחות אלסטי, פחות רגיש, לשינויים במחירי השוק?
  1. המשברים של ראשית שנות ה-‏70 (מלחמת יום הכיפורים) וכעשור אחר כך (המהפכה באיראן) הניעו תהליך התייעלות השימוש בדלקים פוסיליים. כן פותחו מקורות ייצור אנרגיה אחרים. ההתפתחות הזאת מסבירה את העובדה שבארה''ב שיעור ההוצאה לדלק ביחס לתוצר המקומי הגולמי ירד בכ-‏20%.

  2. באסיה שהצמיחה שם צפוייה לייצר כ-‏40% מהגידול בביקושים מחירי הנפט מסובסדים (המחירים נשלטים על ידי הממשלות). בעוד שמחירי האנרגיה בעולם עלו בכ-‏40% בסין הם עלו בערך בחצי. ברור מכך שמחיר השוק משפיע פחות על הצרכנים באסיה.

  3. זמן התגובה של היצרנים למצב השוק התארך באופן משמעותי. הם נזקקים ליותר זמן כדי להרחיב את כושר הייצור (ייעול ההפקה בבארות הקיימות, פיתוח שדות חדשים) בהשוואה לראשית שנות ה-‏80 (A titanic struggle between supply and demand).
יחד עם זאת צריך להדגיש שהעובדה שמחירי הנפט הגולמי יישארו גבוהים וצפויים לטפס עוד עשויה להשפיע על תהליך הצמיחה לרעה, לפחות בחלק מן המשקים. ראשית במשקים כמו יפן שתלויים מאד ביבוא נפט עשוי תהליך הצמיחה החלש להיפגע. הבעיה דומה גם במשקים כמו צרפת וגרמניה בהם הצמיחה היא חלשה יחסית, אלא ששם הייסוף של האירו (ביחס לדולר) מחליש ההשפעה כי מחירי הנפט נקבעים בדולרים. שנית, ארה''ב שתהליך הצמיחה הכלכלית חשופה לשינויים במחירי הנפט בגלל מיסוי נמוך וקביעת המחירים בדולרים. אם עליית המחירים תהיה גבוהה האפשרות שהצמיחה תיעצר ועמה הצמיחה בשאר המשקים.



יש כמובן גם תחזיות אחרות מזו של קבוצת גולדמן-סאקס שטוענות שהירידות במחירי הנפט הן כבר מעבר לפינה. יש הטוענים שהגידול בתפוקה העולמית של הנפט יגיע לשיאו בשנים הקרובות מאד – תקופת זמן קצרה מזו הנחוצה כדי לייצר או להמציא אלטרנטיבה לנפט. המשמעות שאנחנו בצרות כבר כעת. יש המוסיפים את הטענה שאין בנמצא שדות נפט גדולים חדשים שטרם נוצלו בנמצא ושתעשיית האנרגיה מתעלמת מהסוגיה של איכות הסביבה (סוף עידן הנפט).

ההתרעות על סוף עידן הנפט מלוות את תעשיית הנפט כמעט מתחילת הדרך. גם ההנחות שאין סוף למלאים בבטן האדמה מלוות אותן הרבה זמן. מכאן שאולי יש לנו זמן מספיק לפתח מקורות אנרגיה חליפיים או לגלות שדות חדשים. יחד עם זאת אני מעריך שבשנים הבאות המחיר הריאלי של הנפט הגולמי ימשיך את מגמת העליה בה החל בתקופת ההכנות למלחמה בעיראק. תהליך התייעלות השימוש בדלקים פוסיליים ימשך. מגמת עליית המחירים, אם תהיה גבוהה, גם תעודד פיתוח מקורות אנרגיה חליפיים.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


מה קרה בראשית שנות ה80?
יאיר ש (יום שישי, 08/04/2005 שעה 9:35) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כתבת שהשוק הגיב אז ב''מצב משברי''. במה הייתה שונה התגובה אז ביחס למצב היום, אשר בו לטענתך השוק פחות רגיש?
_new_ הוספת תגובה



ההבדלים בין אז, ראשית שנות ה-‏80, להיום
דוד סיון (יום שישי, 08/04/2005 שעה 10:35)
בתשובה ליאיר ש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בארה''ב, שם הייתי בראשית שנות ה-‏80, אני זוכר שהיו שינויים בהרגלי צריכה שקשורים באנרגיה:
1. חנויות ושירותים קיצרו את שעות פעילותם, הנהגים קיצצו בנסיעות ועברו למכוניות שצורכות פחות דלק.
2. גם מפעלי שינו את נוהלי הפעולה שלהם כדי לחסוך בהוצאות אנריגה.
3. בניגוד לתחושה היום, היתה אז תחושה שהמצב הזה ימשך הרבה זמן.

אני לא רואה תגובות כאלו בימים אלו.

הסיבות:
1. אופ''ק היה אז אירגון חזק ומשפיע יותר על התנהגות ההיצע. היום חברות אופ''ק מספקות רק כ-‏40% מהצריכה ויש מעט קשיים לפעול כגוף אחד (יש ניגודי אינטרסים בין החברות).
2. עדין המחיר הריאלי נמוך מהרמה אליה טיפס אז. במונחים דולריים של היום היה מחיר השיא לגלון בנזין כ-‏3.15 דולרים בעוד שהמחיר היום הוא כ-‏2.20 + (http://biz.yahoo.com/ap/050407/costly_gas.html?.v=7).
3. צרכני מקורות האנרגיה הפוסילית (נפט) התייעלו החלק היחסי של ההוצאה על אנרגיה מסך ההוצאות ירד ריאלית. התהליך הזה קיבל סיוע מעליה ריאלית בהכנסות.
4. הורחב השימוש במקורות אנרגיה אחרים.
5. אחרי שעברנו שני משברים למדנו לחיות עם העובדה שזה עשוי לקרות - אנחנו פחות רגישים (''יודעים'' שזה לא סוף העולם).
_new_ הוספת תגובה



לכאורה ניתן היה לצפות שהיום
יאיר ש (יום שישי, 08/04/2005 שעה 12:23)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

תהייה יותר מודעות.

העובדה שרזרבות הנפט בעולם מוגבלות לטווח של עשרות שנים, ידועה מזה זמו רב.

תחליפי האנרגייה לנפט גם הם קיימים וידועים. לעומת זאת אין בנמצא תחליף סביר לנפט ונגזרותיו כחומר גלם בסיסי במספר עצום של חומרי גלם חיוניים.

ועדיין עולם כמנהגו נוהג, בלי שנראה מאמץ בין לאומי אמיתי לקדם את פני העתיד הלא רחוק, ע''י מעבר מרוכז לתחליפי אנרגייה.

שילוב של קוצר ראות, אינטרסים של פוליטיקאים ולובי של חברות נפט ויצרני רכב.
_new_ הוספת תגובה



האם עתודות הנפט על כדור הארץ עלולות להגמר ?
שמעון מנדס (יום שישי, 08/04/2005 שעה 14:31) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אם אני זוכר נכון, משבר הנפט של שנות השבעים במאה הקודמת, היה מלאכותי. חברות הנפט האמריקניות, שהן המשווקות את הנפט של סעודיה (?) עשו יד אחת עם ערב-הסעודית, כדי ליצור מחסור בנפט כי הם רצו להעלות את מחירו הבסיסי. בימים ההם מחיר חבית נפט גולמי היה 4$.
ומפיקות הנפט סברו שזה היה מעט מדי.

בימים ההם פורסמו תחזיות שהנפט הולך ואוזל מן העולם. פורסמו אז מאמרים אין ספור בסוגיה זו (שנותר נפט לעוד
20 שנה). והנה חלפו להם יותר משני העשורים, ועדיין יש
לנו נפט.

האם אתה מאמין שעתודות הנפט עלולות להגמר ביום מן הימים ?
_new_ הוספת תגובה



שימעון, זה נכון ולא נכון בו זמנית
ישראל בר-ניר (יום שישי, 08/04/2005 שעה 17:15)
בתשובה לשמעון מנדס
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

עתודות הנפט הנוזלי כפי שהוא מופק היום, עתידות להיגמר ביום מן הימים --- מתי בדיוק זו שאלה טובה שלאף אחד אין תשובה מדוייקת עליה.

אבל זה לא סוף הסיפור. בלי להתייחס כאן לנושא של מקורות אנרגיה חילופיים (זה נושא למאמר בפני עצמו), ניתן להפיק נפט גולמי מפחם. גרמניה, בתקופת מילחמת העולם השניה, הניעה את כל המערכת שלה באמצעות נפט שהופק מפחם. זה לא נפט באיכות הכי טובה בעולם, וגם העלות היתה גבוהה יחסית, אבל זה עבד לגמרי לא רע. תהליך ההפקה הוא פשוט יחסית, אם כי אחד הסודות השמורים ביותר הוא הקטליזטור בו יש להשתמש. בלעדיו התהליך אינו בר ביצוע באופן מעשי.

בארצות הברית לבד יש מרבצי פחם (בלתי מנוצלים היום בשל התנגדותם של שוחרי איכות הסביבה) שיספיקו לפי הערכות שמרניות ביותר ל 500 שנה (זה רק במדיונות יוטה וקולורדו, לא נעשה סקר מלא על מדינות אחרות).

בתום מילחמת העולם השניה מחיר חבית נפט היה בסביבות 10 סנט וארה''ב היתה יצואן הנפט הראשי בעולם. הפקת נפט מפחם היתה בלתי כדאית מבחינה כלכלית והרעיון נגנז. ליתר ביטחון האמריקאים אספו את כל הפטנטים וסודות הייצור של הגרמנים ואינני בטוח אצל מי נמצאים היום המפתחות לכספת. לחברות הדלק אין כל אינטרס לעודד את זה, וחסידי איכות הסביבה מנסים למנוע כריית פחם מסיבית בכל האמצעים העומדים לרשותם. אין ספק שכאשר המחסור יהיה אמיתי העמדה הזאת תשתנה, אבל זה לא יקרה כל כך מהר (להערכתי לפחות 50 שנה אם לא יותר, בייחוד לאור העובדה שאזורים שלמים ברוסיה ובסין כלל לא נבדקו לגבי מציאות נפט בהם).

ה''משבר'' של היום הוא מלאכותי וכל כולו לא נועד אלא למלא את כיסי חברות הדלק והשליטים של הארצות מפיקות הנפט. עלות ההפקה היום עדיין רחוקה מלהצדיק את מחירי הנפט בשוק העולמי. הם היו גורפים רווחי עתק גם אם המחירים היו חצי ממה שהם היום.
_new_ הוספת תגובה



ישראל, טוב שהצטרפת
דוד סיון (יום שישי, 08/04/2005 שעה 18:09)
בתשובה לישראל בר-ניר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אתה מספר מה שלא ידוע לי כלל או היה ידוע ונשכח. אני מתכוון על האפשרות להפיק נפט מפחם. האם זה עונה גם על ההערה של יאיר (''לעומת זאת אין בנמצא תחליף סביר לנפט ונגזרותיו כחומר גלם בסיסי במספר עצום של חומרי גלם חיוניים'', תגובה 57939)?

הפיסקה האחרונה של דבריך קצת מבלבלת אותי:
האם להגיד שאין עדין ''משבר'' זו טעות?
האם אתה מתכוון שאין כושר ייצור בגלל שהנוגעים בדבר תיכננו זאת כדי להרוויח?

בתודה מראש.
_new_ הוספת תגובה



ישראל, טוב שהצטרפת
ישראל בר-ניר (יום שישי, 08/04/2005 שעה 20:09)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

נפט המופק מפחם בהחלט עונה על ההערה של יאיר, אם כי שוב, האיכות של תוצרת תהיה נחותה. הדבר האחרון בהחלט יכול להשתנות מפני שהטכנולוגיות הכימיות עברו שיפורים עצומים מאז תום מילחמת העולם השניה.

לגבי זה שאין ''משבר'' כוונתי היא שהעתודות הקיימות תספקנה לעוד כמה עשרות טובות של שנים (אולי אפילו למעלה ממאה), ושעלויות ההפקה רחוקות מלהצדיק את עליית המחירים המסחררת.
_new_ הוספת תגובה



ישראל, טוב שהצטרפת
דוד סיון (יום שישי, 08/04/2005 שעה 20:55)
בתשובה לישראל בר-ניר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מה שאני חש מהחומר שאני קורא כבר לא מעט זמן הוא שהבעיה העיקרית היא מחסור באמצעי הפקה (לפחות בטווח הקצר). לא בוצעו השקעות בזמן מתאים כדי להגדיל את התפוקה.
האם לא יתכן שהיתה כאן טעות אסטרטגית של מתי להשקיע?

האם רק ''הקונספירציה'' להרוויח מסבירה את עליית המחירי?
אם כן מדוע זה לקח להם 20 שנה להתחיל שוב?
אם כן מדוע הם לא עושים זאת יותר פעמים?
_new_ הוספת תגובה



לא לכל דבר יש לי תשובה.
ישראל בר-ניר (יום שישי, 08/04/2005 שעה 22:24)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

גם לא ברור לי מי זה בדיוק ''הם''.

אין ספק שגם לחברות הדלק וגם לשליטי המדינות המפיקות נפט יש אינטרס לשמור על רמת מחירים גבוהה, והם יסחטו מה שיותר כל עוד השוק יאפשר להם את זה.

תסתכל על מה שקרה כשה''משבר'' פרץ לראשונה ב 1973. פתאום כל יצרני הרכב גילו שאפשר לשפר בעשרות אחוזים את היעילות של המכוניות וצריכת הדלק של מכוניות נוסעים ירדה בצורה מדהימה בלי שזה השפיע כהוא זה על מחירי המכוניות. למה הם לא עשו את זה מקודם?

ממה שאני שומע כאן ממומחים בנושא ניתן להוריד לפחות לחצי את צריכת הדלק של המכוניות של היום. באיזה שהוא שלב זה ייעשה. אותו הדבר לגבי הפקת נפט מפחם. כשייווצר צורך אמיתי יפתרו גם את הבעיה של כריית פחם בלי לפגוע באיכות הסביבה.
_new_ הוספת תגובה



אנסח את שאלתי מחדש
דוד סיון (שבת, 09/04/2005 שעה 9:11)
בתשובה לישראל בר-ניר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כתבת: שה''משבר'' ''של היום הוא מלאכותי וכל כולו לא נועד אלא למלא את כיסי חברות הדלק והשליטים של הארצות מפיקות הנפט. עלות ההפקה היום עדיין רחוקה מלהצדיק את מחירי הנפט בשוק העולמי''.

פרוש הדבר הוא שעליית המחירים האחרונה שיש או היה תיאום או ''קונספירציה'' בין חברות הדלק הבינלאומיות והשליטים של הארצות מפיקות הנפט. האם זו הכוונה?

אם זו הכוונה יש לי עוד מספר שאלות:

האם רק ''הקונספירציה'' להרוויח מסבירה את עליית המחירי?
אם כן, מדוע זה לקח להם (לחברות הדלק ולשליטים) 20 שנה להתחיל שוב?
אם כן, מדוע הם לא עושים זאת יותר פעמים?

התשובות לשאלות הללו חשובות כדי להבין את המציאות הכלכלית ולכן אשמח אם תוכל לעזור לי.

-----

את הטענות ש''מעכבים'' את הפצת פיתוחים טכנולוגיים אני שומע כבר הרבה זמן. יחד עם זאת אינני בטוח שאין סיבה כלכלית לכך. נדמה לי שזה מה שאתה אומר במושג ''צורך אמיתי''. במושגים שלי יישום ''צורך אמיתי'' נוצר כאשר יש יצרנים שמוכנים להשקיע ביישום ויש לקוחות שמוכנים לשלם את המחיר שיעלה המוצר המשופר.

לגבי צריכת הדלק של המכוניות זכור לי היטב הסיפור של שנת 1973. יצרני הרכב האירופאים כבר קידמו את נושא צריכת הדלק מאד מאד לפני 1973. אבל המוצרים הללו (החיפושית של וולקסווגן ומכוניות אחרות..) לא שווקו או נקנו בכמויות גדולות בארה''ב לפני כן. המשבר של 1973 גרם למעבר למוצרים האירופאים ולשינוי בהיצע של היצרנים האמריקאים.

הרצון להרוויח של יצרני הדלק הוביל לתהליך של שיפור טכנולוגי מעשי בצריכת הדלק של המכונית בשימושו של האמריקאי. במילים אחרות נוצר ''צורך אמיתי'' לשימוש בטכנולוגיה כדי לחסוך בהוצאה השוטפת על (דלק) אחזקת המכונית.

גם כאשר יודעים שאפשר לייצר מכוניות שצורכות פחות דלק מאלו שנמכרות בשוק יש עלות לתהליך היישום (התחלת ייצור, הפצה ושיווק). העלות הזאת היא המונעת את היווצרות ''הצורך האמיתי''. לכן לפעמים למרות שטכנולוגיה קיימת וידועה היא לא מייושמת.
_new_ הוספת תגובה



דויד, שתי תשובות
ישראל בר-ניר (שבת, 09/04/2005 שעה 16:52)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ראשית לגבי ייעול צריכת הדלק של המכוניות. האמריקאים לא אימצו את הגישה האירופית של מכוניות קטנות וחסכוניות (עד היום מכוניות כאלה אינן פופולריות כאן. אתה רואה אותן בעיקר אצל צעירים בתחלית דרכם או סטודנטים). הם מצאו דרכים להמשיך לנסוע במכוניות גדולות ונוחות (וגם בטוחות). אני נוהג במכונית של 6 צילינדרים עם מנוע של 4 ליטר (זה עדיין נחשב כאן ל''בינוני''), ולא צורך יותר דלק מאשר מכונית אירופית ממוצעת. הכבישים מלאים במכוניות של 8 צילינדרים וב SUV עם צריכת דלק סבירה.

לגבי ה''קונספירציה'', אינני חושב שיש כאן תאום מלא מן הסוג שרואים בסרטים על המאפיה. אבל אין כל ספק שהם עוזרים אחד לשני. לשליטי הארצות המפיקות נפט יש אג'נדות פרטיות שלא תמיד עולות בקנה אחד עם המדיניות של אופ''ק, ולכן יש פרצות והמצב איננו קבוע. לא פעם אחד השליטים מבצע ''חריגה'' משיקולים פרטיים --- זה מה שעשתה כוויית ערב הפלישה של סאדאם ב 1990.
_new_ הוספת תגובה



בסדר
דוד סיון (שבת, 09/04/2005 שעה 18:39)
בתשובה לישראל בר-ניר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אינני מצוי בפרטים הטכניים על צריכת הדלק במכוניות. לכן כאשר כתבתי גישה אירופית התכוונתי להתקין מנועים חוסכי דלק. ההסתייגות שלך מתקבלת אבל זה לא משנה את מהות הניתוח.

ההסבר שלך על ''הקונספירציה'' לא ממש מסתדר לי. רק הערה קטנה: אני לא מכיר שליט (נבחר או לא) שאין לו אג'נדה פרטית השונות מהאינטרסים של העם שלו או קבוצת עמים. אופ''ק היא רק דוגמה.
_new_ הוספת תגובה



יש הבדל עקרוני
ישראל בר-ניר (יום ראשון, 10/04/2005 שעה 0:08)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בין הגישה של האירופאים והאמריקאים. האירופאים התמקדו על מנועים קטנים בעלי הספקים נמוכים יחסית (זו דרך אחת לחסוך בדלק). כדי להשיג ביצועים טובים (מהירויות ותאוצות גבוהות) המנועים האלה עובדים במאמץ גדול רוב הזמן מה שמביא לבלאי מהיר.
החיסכון בדלק בא על חשבון זמן חיי המנוע (וכמובן הנוחיות כי המכוניות יותר קטנות). החריגים באירופה הם המרצדס וה BMW ןהוולוו שהם לא כל כך חסכוניות.
האמריקאים המשיכו להשתמש במנועים גדולים (איך הם הצליחו להשיג חיסכון משמעותי בצריכת הדלק אינני יודע), שאף פעם אינם עובדים במלוא המאמץ ולכן אורך החיים שלהם גדול וגם הנוחיות. היפנים נוקטים באותה גישה ---- כל מכוניות היוקרה שלהם דומות למכוניות האמריקאיות.
_new_ הוספת תגובה



האם עתודות הנפט על כדור הארץ עלולות להגמר ?
יהל (יום חמישי, 21/04/2005 שעה 23:26)
בתשובה לשמעון מנדס
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

במוקדם או במאוחר הם יגמרו. אבל נקווה שכבר קודם
העולם יעבור למקור אנרגייה אחר. כמו גז, אנרגייה סולרית, או איזה שהיא המצאה בננו-טכנולוגיה.
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי