|
אבירי המינויים הפוליטיים מכים שוב | |||||||||
עגל הזהב / דוד סיון (יום שישי, 05/03/2004 שעה 22:15) | |||||||||
|
|||||||||
הצגת המאמר בלבד |
תמיד, אבל תמיד היתה הפוליטיקה | |||
|
|||
משרד עבודה לפעילים הפוליטיים. ובודאי שככל שאנחנו הולכים אחורה בזמן, התופעה היתה מקיפה ובלתי פשרנית יותר. פעם, איש ימין לא יכול היה לכהן במשרות ציבוריות והקשו עליו להקים משק או מפעל פרטי. והינה כיום באים שלושה חברי כנסת שרוצים לייצב את המצב ולהגדיר ע''פ חוק מהן המשרות הראויות לאמון פוליטי ומה לא. הצעתם אינה גורפת וניתנת לשינויים, להרחבה או לצמצום, תוך כדי תהליך החקיקה. זהו דווקא הליך חשוב ונורמלי וצריך לברך עליו. | |||
_new_ |
דוקא מישהו כמוך צריך להתריע, מר נדל''ן | |||
|
|||
שני המשפטים הראשונים שלך אומרים היטב שהחשש שלי די מבוסס. האם אני צריך, בגלל העבר, לחדש את המגמה השלילית? התשובה שלי היא לא. אם אתה צודק ואין בהצעת החוק כוונה ויכולת להרחיב את החלק ''הפוליטי'' בשרות הציבורי ואת השרות הציבורי בכלל אשמח מאד. אני מוסיף כאן את הקישור להצעת החוק: ''הצעת חוק שירות המדינה (מינויים) (תיקון - משרות אמון), התשס''ד-2004'' (http://www.knesset.gov.il/privatelaw/data/16/1873.rt...). אולי זה יקל על המשך הדיון. | |||
_new_ |
דויד, אני חושב שאתה שוב מנסה להתעלם מהמציאות | |||
|
|||
אתה תמיד מתעלם מכך שבחיים הציבוריים - ואין זה משנה כלל באיזו צורת מישטר מדובר - הדברים מנוהלים בידי בני אדם, ושבני אדם רחוקים מלהיות יצורים מושלמים (זה בלשון המעטה). למנוע פוליטיזציה פשוט לא ניתן, וכל נסיון לעשות את זה הוא בבחינת טמינת הראש בחול (מדיניות של בת יענה). כאן בארה''ב, זה מובן מאליו שהמימשל דואג ל''פרנסתם'' של אנשי שלומו ואף אחד לא רואה בזה חריג. ישנו תהליך שימוע המתנהל בדלתיים פתוחות בו הסנאט יכול להוציא לכל מועמד את הנשמה לפני שהמינוי מאושר ואפילו למנוע את המינוי, מה שמאפשר למנוע (לא תמיד בהצלחה) מינוי של אנשים למישרות להן הם לא מתאימים. לדוגמא, למעט מיספר בירות מפתח, כל השגרירים של ארה''ב הם מינויים של אנשים שתרמו למערכת הבחירות של הנשיא - כגובה התרומה, ה''יוקרה'' של הבירה. היו לא מעט שערוריות שאנשים מונו כשגרירים בארצות שהם אפילו לא ידעו היכן הן נמצאות (עם קרוב ל 200 חברות באו''ם, זה לא קשה). זה גם מובן מאליו כאן שכאשר מתחלף מימשל כל הפקידות הבינונית והבכירה, למעט מינויים לתקופות קצובות (ראש ה FBI, או נגיד הבנק המרכזי למשל) או לכל החיים (שופטים פדרליים), מגישים את התפטרותם. הנשיא יכול לקבל או לא לקבל את ההתפטרות - זה נתון לשיקול דעתו בלבד ואף אחד לא רואה את זה כ''הדחה''. בכל םעם שמתחלף מימשל כאן לציידי הגולגלות (Head Hunters) יש תעסוקה מלאה. כל זה לא מונע שחיתות באופן מוחלט, וזה גם לא מבטיח שרק האנשים המתאימים ביותר יגיעו לתפקיד. אבל מי שמאמין שוועדה של שופטים, או וועדה של מומחים ממין אחר, או שאיזה מיטבחון יפעלו ללא שיקולים פוליטיים ושאין שם שחיתות בצורה כזאת או אחרת, הוא פשוט מנותק מכל קשר עם המציאות. האדם יישאר אדם עם כל החולשות שלו, וללא כל קשר עם האיצטלא בה הוא מתעטף, הוא אף פעם לא יהיה מסוגל להתנתק לחלוטין משיקולים של יום יום. דווקא הצורה בה הדברים נעשים בארץ, עם היומרה של ''חוסר משוא פנים'' או ''מינויים חופשיים משיקולים פוליטיים'' או כל שטות אחרת ממין זה, היא המקור הכי בטוח לשחיתות וריקבון. מספיק להסתכל במה שמתרחש במערכת המישפט כשבשם העיקרון של ''לא לערבב פוליטיקה'' במינויים של שופטים השאירו את התהליך בידי השופטים עצמם. | |||
_new_ |
ישראל, אני לא מנסה להתעלם | |||
|
|||
אני מכיר את המציאות הזאת לא רע - מספיק טוב לראות את הדברים שאותם אתה מוסיף כאן. דוקא משום כך אני נגד הצעת החוק שלפי הבנתי מרחיבה את הבעיה ואת הנזקים האפשריים לחברה. נראה לי שהצעת החוק תרחיב את מספר העובדים ''הציבוריים'' על חשבון המשק הפרטי ובכך תפגע ביכולת של המשק לצמוח ולפרוח. בקיצור זוהי יריה ברגל למדיניות של שר האוצר ש''שואפת'' לתהליך הפוך. אני לא ממש מעודכן על הנעשה בתחום הזה בארה''ב אבל זוכר את הדברים בערך כמו שאתה מתאר. אני גם יודע שמילטון פרידמן התלונן לא מעט על כך. מה שכן, מן המאמרים שאני מקבל דרכך, ומאמרים אחרים, אני מקבל תחושה די רעה של הדרדרות בנושא הזה גם שם. המשמעות של המאמר שלי היא שאני רואה סכנה להדרדרות והתרחבות המשק הציבורי בזמן שדרוש צימצום דרסטי. | |||
_new_ |
ישראל, אני לא מנסה להתעלם | |||
|
|||
לק''י הפתרון שלי - הקטנה דרסטית של השרות הציבורי. אולי כדאי לקבוע בחוק שמספר עובדי המדינה לא יעלה בשום מצב על כך וכך. אבל אלו שכן ישארו בו יתחלפו כל פעם שממשלה מתחלפת. הסמכות להחליף תהחיה נתונה בידי השר הממונה. אליצור | |||
_new_ |
אתה מגזים בנושא של החלפת העובדים | |||
|
|||
לא צריך להחליף את כל העובדים אלא מספר קטן מסויים של אלו שמשתתפים בקביעת המדיניות של המשרד. נדמה לי שזה כבר קבוע בחוק. | |||
_new_ |
דויד, אני חושב שאתה שוב מנסה להתעלם מהמציאות | |||
|
|||
השאירו את התהליך בידי השופטים עצמם בשיטת חבר מביא חבר אז בבית המשפט העליון שולטת מילייה מאוד קטנה ומאוד מסויימת ומאוד פוליטית מבחינת השקפת עולמה | |||
_new_ |
דויד, אני חושב שאתה שוב מנסה להתעלם מהמציאות | |||
|
|||
מבלי לחוות דעה על המינויים בארה''ב, ישנה בעייה בהשוואה עימה. כל מערכת השלטון בארה''ב בנוייה אחרת - שם המערכת היא נשיאותית-אישית, וכאן המערכת היא פרלמנטרית. בארה''ב בוחרים בנפרד בנשיא, שעומד בראש הממשלה, ובוחרים בנפרד ובאופן אישי בנציגים לגוף המחוקק. כאשר הגוף המחוקק מבקר את הממשלה ואת מינוייה, הוא אמור להיות עצמאי יותר, ולכן יותר ביקורתי. בארץ, כאמור, המערכת היא פרלמנטרית - הממשלה מתמנה מתוך הכנסת, וראש הממשלה הוא גם ראש הקואליציה. לפיכך, הסיכוי שהכנסת תמנע מינוי ממשלתי הוא מועט. לכל התגובות לגבי מפא''י/ליכוד וכו' - השחיתות לא קשורה למפלגה כלשהי. השחיתות היא תוצר לוואי של כח. המטרה של חוק ''שירות המדינה'' היא למנוע ככל שניתן מבעלי הכח לנצל אותו למטרות שאינן ענייניות ולטובת הציבור. חוק ''שירות המדינה'' המקורי מונה תפקידים שהינם תפקידי אמון - ויש בכך משום הסביר. אולם הוספת התפקידים הנוספים, לדעתי, אינה אלא ניסיון ציני להגדיל את כח הממשלה, וכנראה גם את כוחם של מקורביהם. אני מסכים עמך ישראל ש ''האדם יישאר אדם עם כל החולשות שלו, וללא כל קשר עם האיצטלא בה הוא מתעטף, הוא אף פעם לא יהיה מסוגל להתנתק לחלוטין משיקולים של יום יום.'' אולם מסקנתי שונה משלך. כאשר האדם התאגד בתור חברה, כנראה שעשה זאת משום שידע שהחברה תוכל לתת לו יותר הגנה מאשר אם כל פרט יהיה בודד במערכה. לפיכך, המשטר צריך למנוע מחולשותיו של הפרט לפגוע בפרטים אחרים. לדעתי, ככל שתהיה יותר שקיפות וביקורתיות במינויים, כן ייטב. כמובן, שמשרות מסויימות דורשות נאמנות למי שמעליהם בהיררכיה, אולם החוק כבר מפרט מספיק משרות הנהנות כבר מהיותן תפקידי אימון. | |||
_new_ |
כולכם טועים בהבנת הנקרא והכוונה | |||
|
|||
בכל משרד ממשלתי יש ''משרות אימון'' שאלה הם זה מכבר מינויים פוליטיים. אלה הם תפקידי מנכ''ל , יועצי השר , ותפקידים בכירים אחרים. לשאר התפקידים יש לעמוד למכרז לענות על דרישות מינימום מבחינת השכלה וכישורים ף ולעמוד לבחינה אוביקטיבית של ועדת מכרזים. מלבד זאת אסור למנות חברי מרכז של מפלגות לתפקידים בכירים בשרות המדינה. אלא מאי? בעיני חברי מרכז הליכוד הסידור הזה לא מוצא חן. הם מעונינים שלשלרת החינות תהיה סמכות למנות מנהלי בתי ספר על פי שיקול מפלגתי, ששר האוצר יוכל למנות פקידי מכב ופקידי שומה לפי השתייכותם המפלגתית , ששר השיכון יוכל למנות פקיגים אנשי מפלגתו, ובהמשך מי יודע - אולי חלילה גם מפגדי גדודים וקציני שלישות אם כיום יש לנו שרות מדינה די א-פןךיטי ומאד מקצועי , ולא מושחת במיוחד - כל המצב הזה ישתנה באופן דרסטי אם חלילה תתקבל הצעת החוק | |||
_new_ |
כולכם טועים בהבנת הנקרא ? | |||
|
|||
א. ממתי הליכוד מינה וממנה מנהלי בתי ספר? התפקיד שמור עדיין למפא''י. ב. שרות המדינה די א-פוליטי ומאד מקצועי? האמנם?! הצעת החוק באה להסדיר את בנק משרות האמון במשרדי הממשלה וגופים ציבוריים. בעצם הוא בא להפוך לחוקי את מה שמפא''י-עבודה נוהגת לעשות מזה כ-50 שנה. | |||
_new_ |
אתה ממש אומלל ספליט | |||
|
|||
שכחת שהליכוד בשלטון מזה 27 שנים?? איזה מפא''י בראש שלך??? אתם הימניים האומללים מפנטזים של שלטון מפא''י שנעלמה מן העולם הרבה לפני שרוב תושבי המדינה נולדו. העבודה נוהגת לעשות חמישים שנה???? לך מתצא מישהו במשרד הפנים שאינו דתי לך תמצא מישהו באוצר שאינו ימני קיצוני (כלכלית) חפש קצין בכיר בצה''ל היום שאינו ימני שולטים ובוכים - כל משרדי הממשלה בידי הימין והימנים בוכים על מפא''י... | |||
_new_ |
אתה ממש אומלל ספליט | |||
|
|||
אתה זורק לאחרונה סיסמאות ללא כיסוי. ישראל פתחה במלחמה נגד סוריה .... ספליט אומלל ..... הסורי חייך אלינו אז בטח הוא רוצה שלום ..... מה קורה לך רמי? דפוסי השלטון בישראל פועלים לפי השיטה המפא''יניקית ולא משנה שמתוך 57 שנות המדינה, שלטה מפא''י רק 50 שנה. המנהל הציבורי עדיין לא שקוף לציבור והוא מקבל תכתיבים מן המפלגות שבשלטון. כן, גם ממפא''י או איך שבחרו לקרוא לה היום. אפילו מבנה התקציב ואופן בנייתו נשען עדיין על כללים מפא''יניקים. במקום לזרוק את כל הפתקאות והפנקסנות לפח, זה נוח לעבודה, לליכוד, למפד''ל, לש''ס ולאחרות, כל עוד הן בין הנהנתנות. אבל, לשמשל כאשר העבודה בחוץ או 'תצא בחוץ' בחוץ, אז הם פתאום מייללים. | |||
_new_ |
מ77 עד עכשיו ? 7 שנים? | |||
|
|||
הו אתה אומלל עם תסביך המפאי שלך | |||
_new_ |
מ77 עד עכשיו ? 7 שנים? | |||
|
|||
ספליט ידידי צודק. מ-77 עד עכשיו שלטה מפא''י כ-20 שנה - ממשלות אחדות ולאומי, שמיר רוה''מ ופרס שר החוץ, שמיר רוה''מ ופרס שר האוצר, פרס רוה''מ ושמיר שר החוץ, פרס רוה''מ ורבין שר הבטחון, רבין רוה''מ ופרס שר החוץ, פרס רוה''מ וברק שר החוץ, ברק רוה''מ ודוד לוי שר החוץ, שרון רוה''מ ופרס שר ''תשב בצד'', ועוד כמה ורסיות. איפה הליכוד היה לכל הרוחות? אפילו כשהיה בגין רוה''מ דיין כבש את הכיסא של שר החוץ חצי מהזמן. רק השנתיים של שמיר 90-92 ושל ביבי היו שנים של ליכוד נטו. אבל אני קצת זקנה ויכולה לשכוח קצת שנים לפה או לשם. בכל מקרה המסר של בננה די מדוייק. | |||
_new_ |
כלומר הליכוד הוא גם סוג של מפא''י? | |||
|
|||
תמיד המפא''י יהיה אשם בעיניך אומלל | |||
_new_ |
יש משהו בדברי ספליט | |||
|
|||
הימין עלה לשלטון על ההבטחה לשנות את השיטה ולנקות את האורוות. אבל בסופו של דבר ויתר על המטרות הללו כי הם הבינו שיהיה הרבה יותר קשה לשמור על השלטון ללא השיטה והאורוות המלוכלכות. גורם שהשפיע היה, כמובן, מפא''י או מה שהחליף ששמרה על חלק ניכר מכוחה הפוליטי, לא מעט שנים אחר כך. אריק שרון (גם הוא צמח על ברכי השמאל המפאיניק) נתן לזה ביטוי, די בוטה, כאשר חזר ממשפטו נגד הטיימס. על הפרק היו מינויים בחברה הממשלתית כימיקלים לישראל. ועוד לפני שהספיק לרדת מהמטוס בתשובה לשאלה הוא ענה לעיתונאי: משהו בסגנון אתם עשיתם את זה עד עכשיו מעכשיו אנחנו עשה את זה. היו לזהגם ביטויים פחות בולטים בדברים של צחי הנגבי משנות השמונים. בעצם מבחינות רבות המלחמה על השלטון הפכה להיות מי ישב מעל מי לא מה יהיה הדגל. כאן אני נזכר בסיפור על הילד שברגע של כעס אמר לאמא שלו (מפא''י), אני הולך לחפש לי אמא לגמרי אחרת (ליכוד או גח''ל כפי שזה היה נקרא אז). האמא ''המודאגת'' שאלה את הילד: איזה אמא בדיוק אתה מחפש? התשובה היתה אינני יודע אבל אחת בדיוק בדיוק כמוך..... בשביל מה לחפש אלטרנטיבה אם יש כבר משהו מוכן שעובד לא רע וכעת לטובת קבוצת אינטרסנטים אחרת. זוהי מבחינתי המשמעות של האמירה מפא''י עדין בשלטון. שים לב, רמי, שמרבית האומרים זאת מתכוונים בעיקר לעיניני פנים. | |||
_new_ |
נו, מה יהיה רמי? | |||
|
|||
אתה לא תופס? | |||
_new_ |
כנראה שנוסיף לא להבין איש את רעהו | |||
|
|||
אולי תנסה לשכנע אותי בקרני טלפתיה?? כמה מחבריך כאן אומרים שזה עובד... | |||
_new_ |
לכל אחד הקרניים שלו והטלפטיה שלו, רמי | |||
|
|||
אתה רק צריך להתעמק במה שאתה כותב ולראות. | |||
_new_ |
פעם בן אדם פגש למינג ושאל אותו | |||
|
|||
תגיד לי, למה אתם קופצים בהמוניכם לתהום? גירד הלצימג בראש, הרהר והרהר ובסוף ענה: ''אני לא מבין למה אתם לא''. | |||
_new_ |
לפעמים יש למינגים | |||
|
|||
שהם חכמים מבן לאדנים. | |||
_new_ |
מידע חשוב ותיקון טעות | |||
|
|||
חבר הכנסת רשף חן מ''שינוי'' אומר היום במכתב ל''הארץ'', שלא רק שאינו נמנה עם מגישי החוק, אלא הוא אף מתנגד לו בתקיפות. מסתבר שהעוזרת של אחד המגישים האחרים , העבירה לעיתונאי אברהם טל טיוטה של הצעת החוק ששמו שך חבר הכנסת משינוי מתנוסס עליה, ללא ידיעתו או הסכמתו, זאת כדי להעניק לגיטימציה כביכול להצעת חוק , שנראה כי רק מרכז הליכוד מאחוריה | |||
_new_ |
תודה, הערתך נרשמה | |||
|
|||
_new_ |
שינוי תמיד יודעים להתפתל | |||
|
|||
בזמן מבחן. שמעתם את לפיד היום מעל דוכן הכנסת? בעד... נגד... בעד.... נגד..... | |||
_new_ |
האם בדקת את העובדות לפני שכתבת? | |||
|
|||
דוד שלום תשומת ליבי הופנת למאמרך. האם יפתיע אותך לדעת שאני מסכים איתך ? האם יפתיע אותך לדעת שמעולם לא חתמתי על הצעת החוק הנדונה אלא דווקא סרבתי לחתום עליה ? האם אינך חושב שכמו שידעת למצוא את תמונתי באתר הכנסת יכולת לבדוק באותו אתר מי באמת חתום על ההצעה ? האם יפתיע אותך לדעת שעיתון הארץ פירסם התנצלות. אודה עבור התנצלותך והסרת תמונתי ושמי מהכתבה. לתשובתך ופעולתך המהירה אצפה. בברכה ח''כ רשף חן | |||
_new_ |
אכן דרישה הוגנת של ח''כ רשף חן | |||
|
|||
קלונו של דוד סיוון נתגלה, לאחר שהוא לא הפסיק לדרוש מאחרים להיצמד לאמת ולעובדות. הביקורת צריכה להתחיל מן הבית, מר ד''ר דוד סיוון ידידי. נאה דורש ונאה מקיים, אם שכחת. גם אני אשמח דוד אם תביא את עמדתו של ח''כ רשף חן כלשונה וכמהותה ולא לזרוק עלינו גיצים. | |||
_new_ |
ותודה לרמי | |||
|
|||
שבטח הוא שהפנה את תשומת ליבו של הח''כ לאי האמת שפורסמה עליו. | |||
_new_ |
צדיקים מלאכתם נעשית בידי אחרים | |||
|
|||
_new_ |
לא להגזים | |||
|
|||
עם כל הכבוד לרשף חן, ויש לו כבוד, הוא לא צדיק כל כך גדול. | |||
_new_ |
הצדיק זה אני לא הוא | |||
|
|||
מימי לא שמעתי על חבר הכנסת הזה מטוב ועד רע עד המאמר של אברהם טל מהארץ | |||
_new_ |
אין האדם מעיד על עיסתו | |||
|
|||
אלא אם עיסתו לעוסה מדי (-: ובכל מקרה ברכות. הפעם העניין היה חשוב. חייבים לשמור על דיווחי אמת ושמירת כבודם של האחרים. | |||
_new_ |
עמדתו של רשף חן אכן מופיעה כלשונה | |||
|
|||
לא שכחתי כלום וכבר פירסמתי התנצלות על טעות בעבר. לכן אין לי בעיה לעשות זאת שוב כפי שעשיתי בדוא''ל ישר לח''כ רשף חן. הערה קטנה לך מר ספליט: השם שלי הוא סיון לא סיוון. נאה דורש נאה מקיים. | |||
_new_ |
יפה מר סיון | |||
|
|||
_new_ |
שום קלון | |||
|
|||
דוד סיון אמנם כתב במאמר משהו שהתברר כשגוי, ולא היסס להתנצל על כך. גם מה שנכתב נעשה בתום לב ונתלה באילנות גבוהים: אתר ''וואלה'' ועיתון ''הארץ''. דומני שעד לרגע זה הם לא התנצלו. הכתבה באתר ''וואלה'': http://news.walla.co.il/?w=//512457 הכתבה בעיתון ''הארץ'': http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArtPE.jhtml?... תגובתו של רשף חן בעיתון ''הארץ'', בה מוסברת השתלשלות העניינים: http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArt.jhtml?it... | |||
_new_ |
מודה ועוזב | |||
|
|||
דוד שלום תודה עבור ההתנצלות אשר ברור ממנה כי נעשתה בכנות. סלח לי על הסרקזם בפנייתי הקודמת אליך זה פשוט קצת מעצבן להשיב לעשרות אי מיילים רק כדי לספר שאין לך אחות. בברכה רשף חן | |||
_new_ |
תודה! | |||
|
|||
_new_ |
מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |