|
דפוס התרבות הקיימני העירום כמחליא את איש השמאל | |||
|
|||
איש השמאל מרגיש חנוק נוכח אקלים של צדקתנות היסטרית. גם הליברטריאנים, חשים באופן דומה. מגמת שתי הגישות לפתוח נתיבים לאדם, ולשחרר את האדם מכבלים ונורמות משעבדות רוח. ישראל מצטיירת כמאד צדקתנית, ובולטים לעין כל הפשעים שנעשים בשם הצדקתנות הזאת, כשבישראל יש חוגים בולטים שבין השאר מאשימים את כולם בשואה ואנטישמיות. זוהי אווירה היסטרית וצפידה, מעין צווחנות מחליאה, כאשר הנושא המרכזי כאן הוא הקיום עצמו והמתנכלים לו. בקיימנות המוקצנת הזאת, מובלעות בה גם מכות קשות (בסגנון עין תחת עין הארכאי), וקורטוב של נקם. כל אלה מקנים את התחושה של משהו מאד מדכא, אוכף הומוגניות רוחנית, הממיר את החופש לבנות ולהיטיב עם האדם, בחופש לנקום ולעשות עוולות בשם הקיום. כל שיח הקיימנות העירומה הזאת די מחליא, ומצטייר כשואף לצמצם ולדכא את הרוח. בשם הקיימנות נעשים פשעים. תפיסת ישראל אכן חורגת ממשקלה היחסי של ישראל בעולם, נעשים פשעים גם במקומות אחרים. אלא שישראל, או לפחות חוגים בולטים בה, מציבים מעין דפוס תרבותי של קיימנות עירומה, משהוא היסטרי המדכא את הרוח. וכך, יש כאן מעין מלחמת תרבות בין איש השמאל והקיימנות הישראלית. | |||
_new_ |
קיימנות - מונח שטבעתי להסברת התופעה לבר ניר. survivalism | |||
|
|||
זהו מונח שטבעתי כאן, לנסות להפוך את השמאל לפחות ביזרי לתפיסתם של אנשים כישראל או אפילו צדק. הדברים כלל לא מסובכים ואניגמתיים ומייאשים כפי שהם ניראים לישראל, ואין כאן גם פתולוגיה המאפיינת איש שמאל, כפי שיש הסבורים - אלא פשוטים בהרבה. אני בעמדה להסביר זאת בלשון פשוטה, שכן, גישתי הן ליברטריאנית והן רדיקלית שמאלנית (האחרונה - מגיל 17 , והליברטריאניזם, מאז 74 ובשנים 98-2004 התקרבתי גם לאנשי ימין ואורח מחשבתם. מטרתי כפסיכולוג היא בראש וראשונה להבין, ואחר - לקרב להבנתם של אחרים, ולרכך עוינויות מיותרות. | |||
_new_ |
קיימנות - מונח שמסביר אותך בלבד | |||
|
|||
אתה מתנייד לפי הרוח והריח וללא עמוד שידרה מוסרי או ערכי כלשהו. כנראה שאפשר לקנות אותך בקלישאה טובה. | |||
_new_ |
אם היא באמת טובה - אז אין היא קלישאה | |||
|
|||
ומאידך, אם מדובר במחמאות ''מתוחכמות'' של smart asses בהן מוגנב איון של עבודתי למשל, דהיינו, כאשר איזה ארחי פרחי ''משבח'' את ''הגיגי'' (להלן דוגמא למחמאה ארסית כזאת מצד אוסט יודה המייחס לעצמו באדיקות את ''חוג התרבות הגרמנית'') אני מנתק מגע ומאשים את טיפשותי בעבר, על שלא נהגתי לפי מה שזיהיתי באופן רציונלי. להלן ה''מחמאה'': ''אין ספק שאתה איש ברוך כישרונות, בעל ידע נרחב ושליטה יפה בעברית שמפרסם את הגיגיו בלא מעט אתרים (הקישורים שאתה מצרף יעידו)''... נו טוף. | |||
_new_ |
שלא תטעו כשאני אומר ''תרבות'' | |||
|
|||
האיש דילטנט גמור, גוזר ידע מן האויר, לא נראה לי שהתעמק בספר כלשהו, אבל היה עסקן סטודנטים, פעיל בכל מיני אירגונים, להט אידאולוגי - יש (הגם שלא ברור הציביון האידאולגי, או לכל שנושבת רוח הצדק בפי משמיעיה המושכלים יותר, אבל להט, זה כן), כתב באיזה מקומון, פובליציסט הנחשב במקומותינו שמאלן, אף שניכר שלא קרא את מרקס, לנין, מרקוזה, הורקהיימר; או מעין ליברל של יאפים (שאולי רק בתקופת לימודיו קרא משהו בתחום, אבל זה היה מזמן...) המדבר בצלילות ולעיתים בברק - יש לו כשרון מסויים, זה כן, וגם התמדה אמיצה. מעורה, זה כן. שמעתיו פעם, כאשר בראיון רדיו טלפוני המראיין לא נתן לו לדבר, הרי שהאיש, שראה שאין כאן מה להפסיד, ויש רק דרך אחת שלפחות יכבדוהו, האיש שאינו צעיר, נקט בטקטיקה הבאה: עבר לדבר ולדבר על גבי דבריו של המראיין המקורנף, תוך השמעת מסריו, כשהוא כנראה מרחיק את אוזנו מאפרכסת הטלפון. בהחלט דמות, רק מה? פיתחת אישיות ודפוסי גינונים מרשימים? השקעת גם באקטיביזם (ושילמת מחיר? הגם שלא ברור איזה מחיר. האיש נהנה ממעמד דווקא בזכות זה, אחרת היה פקיד) יפה. אבל במדינות תרבות נחשבים גם דברים אחרים, כמו אינטלקט ותרבות אמיתית, חשיבה רב שלבית בעלת העמקה, המביאה לאינטואיציות קולעות ולא קופצניות ורהוטות אך המחטיאות באופן כרוני. זן מצוי. איני סבור שהוא עושה שרות משמעותי לעניינו, אלא מזיק ומפיח תקוות וציפיות שווא במרשיו. | |||
_new_ |
התאור הזה הוא לכל היותר מעין הבט. רק הבט קטן מהתמונה הכוללת | |||
|
|||
ואין לעשות עוול לאיש, המסור לנושאים בהם הוא עוסק, וכנראה בעל לב. מיכאל, כולנו שווים לפני האל, שלום המשיח מסור לכולנו. אל תטיל דבר דופי, וכי בך אין דופי? טול קורה מבין עיניך. אותליה, אל תחטאי ביוהרה. חיזרי להיות ''האחות הללויה'' כפי שאנו מכנים אותך, על שירי המזמורים בקולך הגבוה והיפה. | |||
_new_ |
התאור הזה הוא לכל היותר מעין הבט. רק הבט קטן מהתמונה בכוללת | |||
|
|||
ואין לעשות עוול לאיש, המסור לנושאים בהם הוא עוסק, וכנראה בעל לב. מיכאל, כולנו שווים לפני האל, שלום המשיח מסור לכולנו. אל תטיל דבר דופי, וכי בך אין דופי? | |||
_new_ |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |