|
''יורים ובוכים'' | |||
|
|||
העניין העקרי של השמאל הוא הכרה וחינוך ששלל למעשה את התורה מהיהודי. ראשי השמאל החליפו את התורה היהודית עתיקת היומין בתורות סוציאליסטיות , חלקן, של הוגי דיעות מפוקפקים, חלקם מבוססים על המניפסט הקומוניסטי או הרעיון הסוציליסטי ברגע שנשללה התורה, והפכה בעיני השמאל לפולקלור לא רלוונטי נמשך מתחת האדם שהתחנך חינוך שמאלני הבסיס היחיד שמעניק לו זכות בלתי מעורערת על ארץ ישראל . השמאל נאלץ להתנצל כל הזמן, מחד להלחם מלחמה (שלשיטתו אינה מוצדקת) כדי לשמור על חייו. ומאידך, אין לשמאל כלים להסביר את ה''כיבוש'' לפני 67 או אחרי 67. אין לשמאל תרוץ ממשי לישיבה בארץ ישראל בגבולות הקו הירוק או בגבולות כלשהן. פעם ראיתי איש שמאלן שמנסה להסביר לערבי שאנו נמצאים כאן כי הרגו את סבתא שלו בשואה, והאומות המאוחדות העניקו לנו את פלסטין, וכו וכו וכו.. הערבי ענה לו בפשטות - למה דוקא לכאן באתם? למה למקום שאתם כובשים? למה גירשתם אותנו מכאן? מה אנו אשמים בשואה שעשו לכם הגרמנים? תחזרו לגרמניה. האיש השמאלן היה כל הזמן במצב של התנצלות והתגוננות- ומילמוליו על כך שנצטרך להיות כאן בשלום ''ולדבר'' נענו בשלילה ובהכחשה מוחלטים. ואז התערבתי ואמרתי לערבי סליחה- הארץ כאן שלי, שלי כי אני יהודי, ובתנ''ך ובקוראן כתוב כי אללה נתן לנו ורק לנו את הארץ הזו. וסיימתי בערבית - האדי ארד איבנא יסראל קאל אל ר'סול מיש אנא ,אל ר'סול!! (זאת ארץ בני ישראל, אמר הנביא!! לא אני אמרתי זאת אלא הנביא! ) ובזאת נסתיים הווכוח כי גם הערבי יודע זאת. ואכן בצלם ודומיו הוא חלק מהאג'נדה השמאלנית להמשיך להתגורר כאן על גדות הים התיכון בחסד ולא בזכות. האג'נדה השמאלנית, מנסה לאשרר לנו את זכות המגורים כאן תוך קבלת הסכמה ערבית, (''שלום דוקיום 2 מדינות לשני עמים וכו ) צלם הוא הגוף שמנסה ליצר אצל העולם הערבי לגיטימציה מהסוג הנחות - משהו כמו.תראו ערבים, אנחנו אוהדים אותכם נגד האויב המשותף- הימין הישראלי. אבל המקום הטבעי של השמאל הוא אכן על גדות הסיינה כמו בניו של אלמרט או על גדות התמזה כי אנשיו לא מאמינים בכלל כי יש להם איזושהי זכות כאן ומכאן שרובם יהגרו מכאן במוקדם או במאוחר . ----------------------------------------------------- ומאידך: לאדם היהודי יש בעלות מוחלטת על ארץ ישראל, בעלות בכח הקושאן של התורה, ברית בית הביתרים, בעלות שמוכרת כבלתי מעורערת הן באיסלאם והן בנצרות. ליהדות אין בעיה עם הערבים, הם גרים ולגר חייב האדם היהודי להתייחס טוב. האדם היהודי חייב לאהוב שתי ישויות. את האלו-הות ואת הגר. נאמר-'' ואהבת את ה' אלוקיך. נאמר גם ''ואהבת את הגר היושב בשעריך'' התורה גם מחייבת לחסל פיסית ממש כל גר שמורד ביהודים. או מנסה להשמידם, בדיוק כמו שכל מדינה נורמאלית תעשה לעם מורד שמנסה להשמידו. | |||
_new_ |
נכון לעכשיו | |||
|
|||
מי שעלה לא''י,יישב אותה,פיתח אותה,הגן עליה,ייסד את המדינה,המשיך להגן,ניצח במלחמת ששת הימים. הם אבותיו הרוחניים של השמאל בעבר ובהווה. תורת ישראל זה דבר נפלא,היא הבסיס לכלל העם. ייחוסה לחלק זה או אחר של העם מעידה על חוסר אמונה ולא על ''עודף'' אמונה. | |||
_new_ |
נכון לעכשיו | |||
|
|||
אבותיו הרוחניים של השמאל השתלטו על משאבי העם היהודי ובתקופה מסוימת היו רלוונטים. במשך תקופה ארוכה שללו באופן שיטתי , את הבסיס החינוכי האידיאולוגי ההיחיד שמקנה לנו כיהודים את הזכות הבלתי מעורערת להיות כאן בעלי הבית. כשמתו או פרשו ''אבותיו הרוחניים'' נשאר אבק פורח והרוח הרעה של חוסר היכולת להבין מה הישראלים עושים כאן. לראיה, היום לא מלמדים בבתי הספר החילוניים ספר יהושע כי שולה אלוני ''האם הרוחנית'' אסרה על למודו בתקופה שהיתה שרת החנוך ואף אחד לא שינה את ההוראה הזו. לפני מס ימים פרסם יוסי שריד מאמר שלם בהארץ ובו מגלה לנו כי עגמומיות אופפת אותו בפורים כשהוא קורא במגילה כי נהרגו 75000 איש ''חפים מפשע'' (גויים פורעים , שהתארגנו להרוג ביהודים) כתבת אתה- ''תורת ישראל זה דבר נפלא,היא הבסיס לכלל העם'' התורה באמת לא זקוקה כלל לציונים שלך, כשתפסיק לחלק לתורה ציונים, ותתחיל לקיים את הכתוב בה, אז תבין אולי מהו הבסיס המשותף לעם ישראל. | |||
_new_ |
נכון לעכשיו | |||
|
|||
אני שמח כי מקובל עליך כי''ובתקופה מסוימת היו רלוונטים''-הרי לכך התכוונתי בהגדרה ''אבות רוחניים''. השתלטות על משאבי העם היהודי היתה תמיד מטרתם של גופים שונים. האחרונים שמנסים לעשות זאת הם מה שמכונה ''המתנחלים''. איני בקיא במעשיהם של אלוני ושריד, לעניות דעתי כאיש שמאל עשרות שנים, הם אינם רלוונטים בשמאל. לכתוב שהתורה זה דבר נפלא אינה ציון,ואינה מביע זלזול אלא הערכה. אני מבין שזה מפריע לך ,אך אין מה לעשות. אני מקיים את הכתוב בתורה יותר מבעלי הציציות המתנפנפות ,לובשי השחורים ומגלגלי העיינים. עובדה,אני נימנה על הבסיס המשותף לעם ישראל והם נמצאים בשוליים. חוץ מזה אני אוהב להתווכח איתך. | |||
_new_ |
אם כך אין ביננו ווכוח . | |||
|
|||
כתבת: ''אני מקיים את הכתוב בתורה יותר מבעלי הציציות המתנפנפות ,לובשי השחורים ומגלגלי העיינים.: אז ראשית אמרת כאן אמירה אנטישמית, לא נאותה, כי הם אנשים כמוני וכמוך, ומאחר ואני מכיר רבים מאוד מהם ואף עוסק איתם בעסקים רבים אני ממש מרגיש פגוע מהגדרתך זו. רובם אנשים טובים וטהורי נפש למרות שסולם הערכים שלהם אמנם שונה משלך כמן שמיים וארץ , אך היום לאחר שנים די רבות של עיסוק עם החרדים אני מבטיח לך כי רמת המוסר שלהם המבוססת אך ורק על התורה מדהימה בעוצמתה. כוונתי גם בחיי יום יום, מלה בעסקים היא מילה שאסור להפר אפילו אם לא נכתבה כי יש עד נוסף (הקב''ה). אולי אתה לא מאמין אך אינני מפחד להפקיד בידיים של אנשים רבים שאני עוסק איתם סכומי עתק ללא כל חשש וללא כל אישור,כי הם יראי שמיים הם יודעים שיש עולם הבא ויש חשבון. - לכן חרדים לא יעשו עיסקה עם אנשים שאינם שומרי שבת, כי אין עליהם מורא שמיים. (יש גם חארות אבל הציבור מודע להם ומזהיר מפניהם קבל עם ועדה.) אמנם אתה מעיד על עצמך שאתה מקיים את התורה יותר מבעלי הציציות המתנפנפות אבל ההרגשה שלי היא שאתה מתכוון לקיום שבע מצוות בני נח וזה גם משהו חשוב מאד. אתה מקיים שבת? צדקה? נידה? כשרות? לא נראה לי, השמאל שולל את אלה שלילה מוחלטת למרות הערך המוסף הרוחני הגבוה שלהם. האם הם בשוליים? לא ולא, הם אולי לא מעורבים הם לא גרים בסביבתך הם לא קוראים ידיעות אחרונות או הארץ, אבל היום מחצית מהילדים בבתי הספר היסודיים הם דתיים או חרדים ובכלל, אם תבוא איתי יום אחד לירושלים או למקום רכוז אחר תבין את העצמה הטמונה בהם. | |||
_new_ |
אם כך אין ביננו ווכוח . | |||
|
|||
אני מסכים כי אמירתי אינה כה נאותה,אך היא כתגובה על אמירות לא פחות ''בלתי נאותות שלך'' (''אבק פורח....''). גם אני עצמאי בעיסוקי ובקשרים גם עם אנשים חרדים ויש ביניהם אנשים הגונים מאוד ופחות הגונים וגם לא-ישרים בלשון המעטה. אני שלם עם המצוות שאני מקיים,אני אדם שגאה ביהדותו ואיני ירא להציגה היכן שצריך. יש פרשנויות שונות לגבי מספר המצוות,חומרתן ונחיצותן. אני בטח לא מומחה בכך.אך עצם המחלוקת מראה כי לא המחמיר הוא הצודק. איני מזלזל באנשים דתיים מכל זרם שהוא,אך אני דורש יחס זהה. שלא יתנשאו עלי ושלא יזלזלו ביהדותי. לצערי זה לא המצב. | |||
_new_ |
שלא יזלזלו ביהדותי? | |||
|
|||
אתה לא יהודי. אתה גוי דובר עברית. | |||
_new_ |
שלא יזלזלו ביהדותי? | |||
|
|||
קטונת מלקבוע אפילו מסמר בקיר. | |||
_new_ |
גדול | |||
|
|||
גדדדווללל | |||
_new_ |
גדול | |||
|
|||
הלך האדומי אצל המואבי והתנחמו ביחד בצרותם. | |||
_new_ |
לא נכון לעכשיו | |||
|
|||
הראשונים שהחלו ליישב את הארץ, מקימי המושבות - היו יהודים מקומיים שומרי מצוות, שלא היה להם ולא כלום עם סוציאליזם או שמאל. | |||
_new_ |
לא נכון לעכשיו | |||
|
|||
ואילו חיו כיום היו בזים לשכמותך. | |||
_new_ |
מאיפה אתה יודע שהיו בזים לאחד כמוהו? | |||
|
|||
התעניינת אצלם? | |||
_new_ |
מאיפה אתה יודע שהיו בזים לאחד כמוהו? | |||
|
|||
אף אחד לא אוהב טיפוסים מתנשאים ומוליכי שולל. | |||
_new_ |
לא מדוייק. | |||
|
|||
אתה לא אוהב אנשים שדעתם שונה לחלוטין מדעותיך. אינך מסוגל לשאת את העובדה שאנשים כאלה קיימים. מסקנה- החינוך שקיבלת הוא חינוך קיבוצאי.עבדו עליך קשה והצליחו . מזל שהקיבוצים כיום מתפרקים . | |||
_new_ |
לא מדוייק. | |||
|
|||
איך בדיוק הגעת למסקנה שאני לא אוהב אנשים שדעתם שונה לחלוטין מדעתי? אולי אני חולק עליהם, וזה לגיטימי, אך לא אוהב? מוכן להוכיח! אין הסקת שאיני מסוגל לשאת אנשים כאלה? הרי ציינתי שאיתך (ולא רק איתך) אני נהנה להתווכח. החינוך שקיבלתי אינו קיבוצאי כלל (מעולם לא חייתי בקיבוץ)ולא עבדו עלי, הגעתי להישגים מסוימים בחיי בזכות החינוך שקיבלתי. הקיבוצים מתפרקים? גם המימסד הדתי מתפרק, וטוב שכך. | |||
_new_ |
לא לזייף את ההיסטוריה | |||
|
|||
מקימי המושבות היו עולים ''חדשים'' שרובם היו שומרי מצוות. | |||
_new_ |
לא לזייף את ההיסטוריה | |||
|
|||
פתח תקווה, ראש פינה = מתיישבים יהודים מן נישוב הישן בארץ ישראל. ראשון לציון, זכרון יעקב, מחזור ב' של ראש פינה, יהודים מן הגולה. בהמשך מושבות העליה הראשונה יהודים מן הגולה. משותף לכולן יהודים יראי שמיים שהחזון הדומיננטי לעלייתם ארצה היה: ''תקע בשופר גדול לחרותנו ושא נס לקבץ את גלויותינו, וקבצנו יחד מהרה לארצנו. ברוך אתה ה' מקבץ נדחי עמו ישראל.'' (מן התפילה). נראה לי שהרעיונות הסוציאליסטים מגיעים רק ב1904 עם העליה השניה. | |||
_new_ |
לא לזייף את ההיסטוריה | |||
|
|||
וכי קטנה בעיניך תרומת העליה השניה על רעיונותיה הסוציאליסטיים? | |||
_new_ |
תודה | |||
|
|||
נדמה לי שביסוד פתח תקווה השתתפו גם עולים אך אינני בטוח כרגע. הרעיונות הסוציאליסטים הופיעו עם הרצל ואנשי ההנהגה שישבו במרכז אירופה. יחד עם זאת העליה השניה היא שהביאה הרעיונות לחיי היום יום בארץ. | |||
_new_ |
באמת? | |||
|
|||
ואני חשבתי שהרעיון הסוציאליסטי הגיע עם העליה השניה מרוסיה וממזרח אירופה. לא זכור לי שהרצל היה דווקא סוציאליסט. אבל כדאי לבדוק. | |||
_new_ |
אכן כן | |||
|
|||
צריך לקרוא את שני הספרים של הרצל ולהכיר את הרקע בו הוא צמח כדי לראות את ההשפעה של רעיונות סוציאליסטיים עליו ועל מנהיגי התנועה הציונית של זמנו. חלק מן המנהיגים הללו (כמו אופנהיימר למשל) היו מעורבים בתוכנית ההתישבות וביצועה בחבל פוזאן. מילטון פרידמן הגדיר את האידיאולוגיה שעל פיה התנהלה המדיניות של ביסמארק: סוציאליזם מונהג על ידי המדינה (state socializm). אני חושב שזאת סיבה עיקרית שהם הובילו להתיישבות כפרית קואופרטיבת. | |||
_new_ |
אכן כן | |||
|
|||
אומנם היו סוציאליסטם גם באוסטריה ובגרמניה (שהרי הסוציאליזם נולד מגרמניה / מרקס), אבל למיטב זיכרוני הרצל לא היה סוציאליסט, אלא רק בצעירותו (בתקופה שעדיין חשב שיהודים צריכים להתנצר ולהתבולל בסביבותיהם). רעיונות של עזרה הדדית ודאגה לחלשים היו רעיונות שצמחו בחוגים פוליטיים ואידיאולוגיים שונים ולא רק בסוציאליזם. ד''א, כבר בחוקי התורה ישנם חוקים סוציאליים (ולא סוציאליסטיים). ביסמארק אכן החל בתיקון מדיניות חוקי העבודה ותגמול הוגן של פועלים אבל זה רחוק מן הסוציאליזם (קומוניזם) כפי שהתחיל להתגבש בחוגי אופוזיציה והוא אפילו פעל נגדם בחריפות. | |||
_new_ |
סליחה...? | |||
|
|||
מי אמר שהרצל היה סוציאליסט. כל אשר טענתי שהיה מושפע מרעיונות סוציאליסטים וגישתו היתה מה שפרידמן כינה state sociaism. זה מה שהיום היית מכנה מדינת רווחה כאשר רעיונות סוציאליסטיים קימים ביחד עם רעיונות ליברליים. הרצל ומנהיגי התנועה הציונית האמינו שאת המפעלים הגדולים כמו התיישבות כפרית, וחברת חשמל צריכים להיעשות על ידי המדינה. היוזמה החופשית קיימת אבל בחלקים שוליים של הכלכלה. | |||
_new_ |
שומו שמיים מר סיון | |||
|
|||
זקנתך מתחילה לבייש את צעירותך. איך אתה מעז לתמוך באויב. איך עברת על הכלל הבלתי כתוב- ''השומר תמיד שולל מעורבות כלשהי של יהודים גלותיים שומרי מצוות בבנין הארץ'' | |||
_new_ |
שיעור בהיסטוריה | |||
|
|||
אם המושבות, פתח תקווה, נוסדה ע''י תושבי ירושלים ב1878 (יואל משה סלומון וחבריו). היום אתם (שמאלנינו החביבים), לו ראיתם אותם ברחוב, הייתם מכנים אותם חרדים פרזיטים מוצצי דם. יתר המושבות נוסדו בידי הבילויים - ראשי תיבות ''בית יעקב לכו ונלכה'' (זה מהתנ''ך, הספר השחור הזה עם דפים מנייר דק), שברחו מרוסיה מחמת הפוגרומים בתחילת שנות ה-80. ביניהן: ראשל''צ, ראש פינה, עקרון, זכרון. אליהם הצטרפו גם אי אילו יהודים ילידי הארץ. עם זקן ופיאות, ועם ציציות וכיפה ומגבעת. חובבי ציון - באו אחרי הבילויים והניחו את היסוד הכלכלי והמסחרי בארץ, בסיועו של הברון רוטשילד, ''הנדיב הידוע'', מ-1883 והלאה, עם הרבה חבלי לידה ומפח נפש. חדרה ורחובות נוסדו ב-1890. ועדיין אין ציונות, אין הרצל, אין קונגרסים, אין פוליטיקה ובעיקר - אין סוציאליזם. מכאן שהטענה שהשמאל הוא שייסד את היישוב בארץ - איננה נכונה. | |||
_new_ |
כן כן | |||
|
|||
יואל מוישה סלומון כבר אמרנו? | |||
_new_ |
שאלה למורה | |||
|
|||
לפי זכרוני היה משבר ופתח תקוה נעזבה ויושבה מחדש בשנת 1882. מי היו אלו שיישבו אותה מחדש? הבילויים היו בסך הכל פחות מ-14 איש (בתוכם בחורה אחת). יסדו את גדרה. הם היו חלק מתנועת חיבת ציון שכללה אגודות רבות. לא בטוח שהרעיונות הסוציאליסטיים לא השפיעו על האגודות הללו, במיוחד על אגודת ביל''ו (http://lib.cet.ac.il/Pages/item.asp?item=3161). לעניות דעתי זו, בתמצית, התחלת הציונות המודרנית (דיון 1637). | |||
_new_ |
ההתחלה והסיום | |||
|
|||
הציונות המודרנית היא ציונות ''פלשתינית''. ישוב ערבים וגירוש יהודים. מצחיק לשמוע יצורים כמוכם מזכירים את המילה ציונות. עראפת יותר ציוני מכם. | |||
_new_ |
גם בור וגם משוויץ בבורותו | |||
|
|||
כאז כן היום - הנה: ''העליה הראשונה שאתם מתגאים בה כללה 70 !! איש בלבד ולמעלה מ-60 מהם ברחו מהארץ תוך זמן קצר, אבל כל אהבל בארצינו שמע על חבורת הבדחנים הזו'' (צדק בתגובה 60039). | |||
_new_ |
סיפורנו מתחיל בשנת תקע''א (1811). ר' אברהם שלמה זלמן | |||
|
|||
סיפורנו מתחיל בשנת תקע''א (1811). ר' אברהם שלמה זלמן, אברך צעיר תושב העיירה קידן שבליטא,המחליט להיענות לקריאתם של תלמידי הגר''א, שארגנו עלייה גדולה לארץ ישראל במצוות רבם (שאז כבר לא היה בין החיים). מטרת העלייה היתה ברורה: קירוב הגאולה על-ידי אתערותא דלתתא – התעוררות של עם ישראל מלמטה, שתביא אתערותא דלעילא – סיוע אלוקי שישלים את הגאולה. ר' אברהם שלמה זלמן נטל את רעייתו חנה ואת שלושת ילדיהם הקטנים ויצא לדרך ארוכה, שנמשכה כשנה. בדרך למד את מלאכת הצורפות, על מנת שיוכל להתפרנס ממנה בארץ האבות ולא יצטרך ליהנות מן הצדקה. בהושענא רבה של שנת תקע''ב הגיעה המשפחה לעכו, ומשם עברה לצפת והצטרפה לתלמידי הגר''א (הפרושים) במקום. לאחר שפרצה מגפה בגליל החליט ר' אברהם שלמה זלמן צורף (או בקיצור: ראש''ז צורף) לעלות ירושלימה. ראש''ז עסק בירושלים בתורה ובמלאכה, ולמד משכניו את השפה הערבית. קומתו הגבוהה והדרת פניו, יחד עם גדלותו בתורה וכישוריו המעשיים, הפכו אותו לאחד מראשי העדה הפרושית בעיר. אנשי העדה, שהחלה לגדול, נזקקו לבית כנסת משלהם. באופן טבעי הם נתנו את עיניהם בחצר החרבה של ר' יהודה החסיד, 'דיר אל שכנז' (חצר האשכנזים) – אך הנושים הערביים לא אפשרו לפרושים לקבל את המקום. ראש''ז השקיע את ראשו ורובו במערכה לגאולת החורבה. בסופו של דבר הצליח המאמץ, והשליט המצרי מוחמד עלי – ומאוחר יותר גם השולטן התורכי – אישרו להשיב את החצר לידיים יהודיות. הטינה האישית כלפי ראש''ז צורף מצד הערבים, בעיקר בעלי החוב, גברה, ופעמיים אף ניסו להתנקש בחייו. בפעם השנייה, בי''ט באלול תרי''א (1851), הם גם הצליחו, ור' אברהם שלמה זלמן צורף הי''ד הפך לקרבן הראשון של הטרור הערבי בארץ ישראל המתחדשת. הטרור הערבי שלכם החל הרבה לפני הכיבוש של 1948. | |||
_new_ |
שאלה למורה | |||
|
|||
המייסדים: יואל משה סלומון. ראב. דוד גוטמן. יהושע שטמפר. זרח ברנט. כולם חרדים ויראי שמים. יואל משה סלומון ייסד את שכונת נחלת שבעה מחוץ לחומות ירושלים. הוא גם ייסד את העתון העברי הראשון. (אם לא שכחת). את פתח תקוה הקימו שלוש פעמים. לראשונה הקימו את פתח תקוה ליד ואדי עוג'ה בקרבת יריחו. הבקעה נקראת בשם עמק עכור ולכן נקרא הישוב פתח תקוה. התורכים סירבו להרשות למתישבים לבנות שם בתים ולעבד את הקרקע שנקנתה בכסף מלא. משום כך הלכו המייסדים והקימו את פתח תקוה על גדת הירקון ליד שבע טחנות. בינתיים נקנתה אדמת מלאבס. החוק התורכי קובע שכל המעבד חלקת קרקע יש לו חזקה עליה. מאחר שיהודי שבע טחנות לא מיהרו להתישב במלאבס שהיתה חשודה כנושאת מחלות, חזרו הערבים וזרעו בה אבטיחים. כתוצאה קיבלו חזקה על המקום והיה צריך לשוב ולקנותו מידיהם. לי נמסר שאדמת מלאבס נמכרה 11 פעמים בשיטה מיוחדת זו. (לייבלה וייספיש המנוח הראה מסמכים על 14 פעמים). בנו של יהושע שטמפר היה לימים ראש העיר הראשון של פ''ת. זרח ברנט סייע בכספו לסיים את הבניה של שכונת מאה-שערים בירושלים. הוא ייסד עוד עיר בארץ ושמה כיום תל-אביב. השכונה הראשונה שלה היא נוה שלום.זרח ברנט בילה בה את אחרית ימיו ונפטר. משום מה מעדיפים כיום לזכור את אחוזת בית ולהשכיח את ברנט. אולי משום שתל-אביב לא רוצה שיזכרו כי יהודי חרדי ייסד אותה. האכר העברי הראשון בא''י בעת החדשה נקרא בשם ישראל בק. הוא היה מדפיס במקצועו. הוא עלה לצפת ופתח שם בית דפוס שנהרס על ידי ערבים ממורדי מוחמד עלי ב 1834. באותה שנה התיישב עם משפחתו בהר מירון והקים שם חוה לתפארת. גידל חיטה, עצי פרי ובעלי חיים. אחר ששכניו הקרובים מבית ג'אן שרפו את חוותו ב 1841 עלה לירושלים, ייסד בה את העתון העברי השני, חבצלת שמו, וביתו נעשה מרכז התרבות העברית בארץ ישראל. קבוץ גן שמואל של השוה''ץ נקרא כך על שמו של הרב שמואל מוהליבר. הקיבוץ הוקם בפרדס האתרוגים של הרב מוהליבר. 96% מאנשי ביל''ו (ר''ת בית ישראל לכו ונלכה) עזבו את הארץ וירדו לארגנטינה. בארץ נותרו 14 מאנשים אלו. יישוב הארץ הינה מצווה מן התורה. הציונות החילונית מטרתה לקיים מצווה דתית זו. | |||
_new_ |
שאלה למורה | |||
|
|||
''יישוב הארץ הינה מצווה מן התורה.הציונות החילונית מטרתה לקיים מצווה דתית זו'' דהיינו גם החילונים מקיימים מצוות! ראה איזו הארה, מעניין שרבים המשתתפים בפורום זה לא ידעו זאת. או אולי העדיפו לא לדעת. כמו אותו כותב שטען שכל המושבות הוקמו על ידי יהודים מקומיים (לא ''עולים חדשים,). אולי הוא למד משהו בינתיים. | |||
_new_ |
שאלה למורה | |||
|
|||
אנחנו מקיימים מצוות ורבים מאתנו לא יודעים זאת. לא בדקתי בציציותיהם של משתתפי הפורום ואיני מתכון לעשות זאת. אם לא ידעו שהציונות אינה חילונית אולי מוטב כך. | |||
_new_ |
שאלה למורה | |||
|
|||
אתה מתכון: עדיף להשאיר אותם באפלה. | |||
_new_ |
שאלה למורה | |||
|
|||
זו גישה מענינת. עד כה טענו הנאורים כנגדי שאני הוא השרוי באפלה | |||
_new_ |
לא רק אתה | |||
|
|||
כל אדם דתי שרוי באפלה בחלק מנפשו ושכלו. | |||
_new_ |
עצא המעשמעש | |||
|
|||
וכל חילוני שרוי באור גדול- בחלק משכלו ונפשו כולו טובל באור החולין- אפרופו עמישמיש, גם פרות חילוניות לחלוטין. | |||
_new_ |
nobody is perfect | |||
|
|||
_new_ |
שאלה חוזרת | |||
|
|||
בתמצית פתח תקוה הוקמה על ידי יואל משה סלומון הירושלמי מלידה ושלושה עולים חדשים שחברו אליו בירושלים. בספור על פתח תקווה היא מְלַאבֶּס נאמר שחבורת יואל משה סלומון התיישבה שם בשנת 1878. יואל משה סלומון נולד בירושלים בשנת 1839, דוד מאיר גוטמן עלה לארץ מאונגריה בשנת 1876 והביא לא מעט כסף ''ויתמכר למחשבתו'' של סלומון על התיישבות. יהושוע עלה במסע רגלי כאשר היה בן 17, בשנת 1870. הם אכן רצו לשבת בעמק יריחו ולא הסתייע בגלל החוק התורכי ואז הם תקעו ''את הקנה הראשון של הישוב בביצות אוּמְלֶבֶּס ויהפכו עמק עכור לפתח תקווה. זרח ברנט היה הרביעי שהצטרף לייסוד פתח תקווה בשנת 1878 כאשר עלה מקובנה (משה סמילנסקי, גואלי הקרקע, עמ י'- י''ב). בכל זאת מי יכול לספר על עזיבת פתח תקווה (מלאבס) לפני 1882, ומי יישב אותה בשנת 1882? ------ פרדס האתרוגים על שם הרב שמואל מוהילובר, ממנהיגי תנועת חיבת ציון, ניטע כמתנת יום הולדת 80 של הרב על ידי חסידיו בשנת 1895. המקום הוחזק על ידי קבוצות פועלים שחיו בסמוך לפרדס, שאחת מהן הקימה את הקיבוץ בשנת 1921. בשנת 1933 בערך ביקש הקיבוץ את הצטרפותו של גרעין מתנועת השמו''צ שישב בחדרה. התנאי היה הצטרפות ל''קיבוץ הארצי''. גן שמואל אכן הצטרף והגרעין התיישב בגן שמואל. ------ הסיפור על הבילויים שאני מכיר הוא על קבוצה של 14 איש שבאו בשנת 1882. מהם המקורות לסיפור שאתה מספר? | |||
_new_ |
שאלה חוזרת | |||
|
|||
תפסת אותי. את המעשה בדבר עזיבת פתח תקוה והשיבה אליה אני מכיר רק מסיפורים בעל-פה. (היו לי קרובים שם והם סיפרו). ככל הזכור לי גרשו אותם התורכים והחרימו את בתיהם. כעבור זמן הותר להם לשוב. אם היה זה בגלל מרד שהתחולל במצרים או מסיבה אחרת איני יודע. איני יכול להצביע על המקורות לסיפור על הבילויים. כל הספרים שלי ארוזים בקרטונים בימים אלו ואיני יכול לבדוק. כאמור: תפסת אותי בחולשתי. | |||
_new_ |
על פתח תקוה | |||
|
|||
אני קראתי את הסיפור הזה ורק לא זוכר באיזה ספר או אתר.. את הסיפור על קבוצת יואל משה סלומון מצאתי בספר של סמילנסקי שאתמול השאלתי בספריה בגלל סיבות אחרות. אבל זה עוד לא הכל. היום פתחתי לראות מה יש לי בידי ואחר כך קראתי ההודעה שלך..... | |||
_new_ |
שאלה חוזרת | |||
|
|||
הלינק הזה הוא של הערך בילו בויקיפדיה.מאחר שספרי ארוזים בדקתי באינטרנט. ואכן מדובר שם על תנועה של חמישים אנשים שלא כולם עלו לארץ וכי שיא גודלה היה 60 איש ואשה. פרט מענין בערך זה הוא ציון העובדה שבראשון לציון לא רצו להעסיק אותם בגלל שהיו חילוניים. זה די מפתיע כשרואים את ראשל''צ היום. | |||
_new_ |
שאלה חוזרת | |||
|
|||
לא קראתי את ספרו של סמילאנסקי ''גואלי הקרקע'' ואני מודה לך שהעלית את שמו. אשתדל להשיג אותו. כנראה גם כאן, כמו אצל כותבי הסטוריה אחרים יש כמה אי דיוקים.כוונתי לזרח ברנט. ככל הידוע לי ברנט היה יליד עיירה בשם טיטובנאי בליטא. (לא קובנה). הוא נדד ללונדון ונעשה שם סוחר פרוות ועורות. שם גם קיבל אזרחות בריטית בגלל תרומתו המיוחדת במינה לבורסת לונדון. הוא הכניס לקומודיטיס של הבורסה את סחר העורות ומאחר שידע מה גדול הביקוש לעורות אצל הבורסקאים במזרח אירופה סיפק להם מטעני עורות שריכזו ציידים באוסטרליה ובאמריקה. התוצאה היתה ענף מסחרי חדש בבורסה. הכשרון שלו לעשות כסף זכה לעדוד רב מהבנקאים באנגליה. בימים ההם לא נתנו הבנקים אשראי כבימינו אך זרח ברנט קיבל כל אשראי שרצה ללא קושי וללא פרוטקציה. הוא הגיע לארץ ישראל 16 פעמים. בכל מסע ממסעותיו לארץ ישראל הביא את כל כספו עמו וכאןנשאר הכסף, מושקע בפרוייקטים של בנין הארץ. חלק מהם כבר הזכרנו. כש''גמר'' את כספו חזר ללונדון לעשות עוד כסף ושוב בא להשקיעו כאן. הוא האיש שהקים את נוה שלום והוא שבנה שם את בית הכנסת והת''ת. את שארית ימיו בילה בביתו הסמוך לת''ת זה כי רצה לשמוע את קולות הילדים. הוא נפטר ערירי. ספור זה אינו שייך לנושא המאמר כמובן, אך יש בפורום זה נטיה להעביר את הדיון לפסים אחרים ולפתוח בהשמצות והכחשת העובדות. את זרח ברנט איש אינו מזכיר יותר ואין הוא היחיד שנשכח. איני יודע אם ישראל יכולה היתה לקום ב 1948 אלמלא פועלם ופעילותם של האנשים הללו. | |||
_new_ |
אולי לא דייקתי | |||
|
|||
ברנט למד בישיבה בקובנה, והיה לי ברור הקשר שלו ללונדון (לא בפירוט כמו שאתה מכיר..). בנוסף לא הייתי בטוח מהיכן עלה. באופן עקרוני כולם (גם אלו שלו ידעתי עליהם דבר) תרמו לתוצאה הסופית, כולל אלו שישבו מדורות בערי הקודש. זה שאני יודע או לא על פועלם לא מבטל את תרומתם. השיר של אריק איינשטיין מזכיר גם מזכיר את זרח ברנט כמו גם את יואל משה סלומון. הספרון של משה סמילנסקי מזכיר אותם. אבל דרכו של עולם היא שאנשים שלא היו על הקו הפוליטי המנצח נשכחו קודם. | |||
_new_ |
שאלה חוזרת | |||
|
|||
אחר שקראתי שנית את דבריך הבנתי שהתכוונת לבטל את הטענה כי תחילת ישוב הארץ נעשתה על ידי ילידי הארץ. בענין זה אין לי כל ספק. הישוב היהודי של ארץ ישראל בתחילת המאה ה-19 היה קטנטן. בירושלים התקיימו על חלוקה ועל מסחר זעיר. ישוב חקלאי לא היה נפוץ. כפר השילוח שהקימו יהודי תימן היה בחזקת יוצא מן הכלל. ההתפתחות נעשתה על-ידי יהודים שהגיעו מחו''ל. עולים חדשים. אך אין לשכוח שהמייסדים והמתישבים הללו היו יהודים שומרי מצוות ולומדי תורה שדאגו להקים בית כנסת ומקוה טהרה לפני שהחלו להקים בתי מגורים לעצמם. ה''שמאל'' של אותם ימים כמו תנועת ביל''ו היה זעיר במספרו. איני מטיל ספק בתרומתם של אנשים אלה להקמת ישובים חדשים בארץ ישראל אך אם מדברים על פרופורציות כדאי לבדוק למה מאדירים אותם כיום? יש כפר ביל''ו וצומת ביל''ו ורחובות על שם ביל''ו. אך כשבודקים כמה היו ומה היו מעשיהם של הבילו''וים קשה להבין מה השמחה. בעיקר קשה להבין מדוע מפחיתים בערכם של כל האחרים. בגלל שהניחו תפילין? | |||
_new_ |
לא התכוונתי לבטל כלום | |||
|
|||
הכוונה היחידה שלי בהשתתפותי היא לברר עובדות ועמדות. כאשר עושים זאת קורה שטועים. כאשר עלתה הטענה שאנשי הישוב הישן בלבד הקימו את פתח תקווה ולאחר שקראתי את ''גואלי הקרקע'' של סמילנסקי הבנתי שהסיפור שונה. זה הכל. נדמה לי שהתזכורת של אנשי ביל''ו נובעת מכך שהם היו הראשונים שהובילו לחידוש תהליך של עליית קבוצות יהודים. בקשר לשיכחה הרי גם משה סמילנסקי שפעל רבות לטובת ההתיישבות בעצם נשכח... | |||
_new_ |
לא התכוונתי לבטל כלום | |||
|
|||
כרגע קבלתי הוכחה לדבריך. הייתי בספריה ולא מצאתי אף ספר של סמילנסקי. רק סיפור קצר על חירבת חיזעה של יזהר סמילנסקי. עם ישראל הצטיין בזכרונו הטוב כל שנות הגלות. איפה השארנו את הזכרון שלנו? בגטו? | |||
_new_ |
משהו על סמילנסקי | |||
|
|||
משה סמילנסקי - קפיטליסט ציוני (דיון 1437). | |||
_new_ |
משהו על סמילנסקי | |||
|
|||
זה עתה קראתי את הדיון 1437 כפי שבוודאי נוכחת לדעת עבר זמן ניכר מיום שהצעת לי לקראו. הסיבה לאיחור היא קשיים טכניים שלא כאן המקום לפרט. אשוב ואקרא אותו שנית. גישתך מאוד מענינת וזורה אור בהיר על המניעים והממריצים של מחדשי הישוב היהודי בארץ ישראל. תודה רבה. | |||
_new_ |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |