פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
מתבונן מהצד (יום חמישי, 26/05/2005 שעה 8:15) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא בכדי זכינו לתואר ''עַם קְשֵׁה עֹרֶף הוּא''. הכונה הינה לשבח. 'עם קשה ערף' - לא מורדים בקב''ה. משקיבלו את התורה , ניסו לכופף אותם, לשרוף אותם, להמיר את דתם ולא נשברו. אבל עד שהחזיקו בקב''ה - הם גם היו 'עם קשה ערף' ופה הבעיה.

כותב הרב שך זצ''ל: לשואת יהדות אירופה היתה התרעה. התריע עליה בעל ה'משך חכמה' בפרשת 'בחוקותי' שנים רבות לפני התרחשותה, בזמן שחלק ניכר מהעם היהודי עוד העריץ את התרבות האנושית המתקדמת והנאורה של הגרמנים. אותה הערצה הביאה אותו, לנטוש את תורת ישראל ולהמירה בצורת חיים משכילה ונאורה, שהדוגמא שלה, היא התרבות הגרמנית ואורח חייה.

וכך כתב ה'משך חכמה': ''תבוא רוח סערה, אשר תעקור את עם ישראל מגזעו, ותוכיח לו שברלין אינה ירושלים''. כך זעק מחבר הספר וקולו לא נשמע.

עתה ששים שנה, אחר שנוכח העם היהודי, מהי אותה ה''תרבות האנושית והמשכילה'' הוא חוזר וטועה, את אותה הטעות האיומה ושוב הוא חי באשליה, כי עם ישראל הוא עם ככל העמים וכי אורח החיים העולמי מתאים לו יותר מאורח החיים שמתווה לו תורת ישראל. במצב שכזה יש לנו סיבה לדאגה, אך יש גם יסוד לתקוה.
אמנם המצב בהווה שעם ישראל ככלל אינו מכיר את המציאות שהוא עם ה' ומנסה להיות ולנהוג ככל העמים, אינו יכול להמשך זמן רב. ואמנם קיומה של מדינה יהודית בארץ ישראל, המכריזה כי חוקי התורה שנתן לנו ה' בסיני אינה מחייבים אותה, היא מרד מאורגן של עם ישראל באלקיו ובתורתו, דבר המחייב, חס וחלילה, שואה נוספת, אך יש יסוד איתן לתקוה, כי לא יעבור זמן רב, עד שעם ישראל יבין את משמעות הברירה העומדת לפניו ואת מקום השואה יתפוס תהליך של התפקחות והכרת האמת, מי אנחנו.

ב''ה רואים תהליך של חזרה בתשובה גדולה ביותר.
פגעי הימים החלו להביא מפנה במהלך החשיבה של אנשים חושבים ומחוגים הרחוקים מתורת ישראל החלה להשמע הקריאה כי יש דין ויש דיין.
יתכן מאד ואותו תהליך של התעוררות בתשובה יגיע גם לרחוקים ביותר וגם הלוחמים כיום בתורת ה' תפתחנה עיניהם ועם ישראל כולו יזכה לחזור לאלקיו ולתפוס את מקומו המכובד בעולם כעם ה'. כך אמר הרב שך זצ''ל.

ועוד מאמר שנוגע למלחמה שאנחנו נמצאים בה.

מהו דינם של שטחי ארץ ישראל במצב הנוכחי?

אמר הרב שך זצ''ל: ''ארץ ישראל שייכת לעם ישראל, בין אם היא נמצאת תחת שלטונו ובין אם היא גולה ממנו ושלטון זר שולט בה.
קדושת הארץ קיימת גם בשעה שאנו נמצאים בגלות ומצוה עלינו לישב בה ולישבה, גם כשאין בה שלטון יהודי''.
עוד פעם: קדושת הארץ קיימת, גם בשעה שאנו נמצאים בגלות ומצוה עלינו לישב בה ולישבה, גם כשאין בה שלטון יהודי.

''השאלה הניצבת כיום: לאחר ששטחי ארץ ישראל נכבשו ע''י הצבא, האם לצורך שלום אמיתי, יש לנו לוותר על שטחי ארץ ישראל, או שאסור לוותר ויש להאבק ולהלחם, על החזקתם? השאלה הזו - אינה שאלה.

ארץ ישראל הובטחה לאברהם אבינו, כי היא תינתן במתנה לזרעו אחריו. במתנה ולא באמצעות החרב. יצחק אבינו ברך את שני בניו, כאשר את יעקב הוא ברך בברכה שיתן לו האלקים, שיתן לשון מתנה ואת עשו הוא ברך שיחיה על חרבו. הכיבוש והאחיזה באמצעות הכח בלבד, משמעותם, כי עדין לא קיבלנו את הארץ מאת הקב''ה וממילא השאלה אודות ויתור עליה אינה מציאותית. הדבר היחידי העומד על הפרק הוא: האם מבחינה בטחונית עדיף להגיע להסכם עם הערבים - ואם ההסכם הזה הוא אכן מציאותי ואמיתי?

לכן, אין לערב את המושגים, אלא יש להגדיר היטב שכל הדיון בנושא השלום הוא במישור הבטחוני המעשי ולא בתחום העקרוני של מצות ישוב ארץ ישראל.
עוד תגיע העת בה יתן לנו הקב''ה את האפשרות לישב וליישב את ארצנו הקדושה ולשבת בה בשלום ובבטחה, בלי שנצטרך להאבק על כיבושה ועל הזכות להחזיק בה, העת הזאת תגיע, כשנהיה ראויים לכך, בינתים אין הכיבוש הצבאי במלחמת ששת הימים יכול להקדים את אותה עת ומי כמונו הרואה היום את הערעור על עצם קיומנו. וכי על ששת הימים יהיה הנושא לדיון? אלא, עצם קיומנו בארץ אינו מובטח כלל וכלל!

אנו מאמינים בקביעה שקבע בורא העולם בתורתו, כי ישיבתנו בשלום בארצנו מובטחת בתנאי מפורש של שמירת חוקי תורתנו: ''אִם בְּחֻקֹּתַי תֵּלֵכוּ..'' ''וּשְׁכַבְתֶּם וְאֵין מַחֲרִיד'' זו ההבטחה האלוקית.

אם חס וחלילה ימשיך עם ישראל להתנהג כפי שהוא נוהג כיום, שהשלטון היהודי בארץ אינו מכיר בה' ובתורתו והתנהגותו הבלתי מוסרית של חלק גדול מהעם תואמת את אותה אזהרה האמורה בתורה: שארץ ישראל עתידה להקיא את עם ישראל מתוכה כשם שהקיאה את העמים שישבו בה מקודם, עקב התנהגותם הבלתי מוסרית, הרי לא רק שליטתנו בשטחים שנכבשו במלחמת ששת הימים תהיה נושא לדיון, אלא עצם קיומנו בארץ איננו מובטח כלל וכלל''.

תשמעו גדול בישראל שצפה קדימה, מה הוא אמר: ''לא רק שליטתנו בשטחים שנכבשו במלחמת ששת הימים תהיה נושא לדיון, אלא עצם קיומנו בארץ אינו מובטח כלל וכלל''.
והנה אנחנו ראינו בתקופה האחרונה איך ארה''ב מהפכת כיוון לפי האינטרסים הבינלאומיים שלה. אומרים ידידות, ידידות אמת, ידידות עמוקה ויש כאלה האומרים: לא כל כך.
אבל אני חושב, מה שראינו בשנים האחרונות הבהיר לנו בדיוק לאן הכיוון יכול להיות בין רגע. ואני אומר לכם, שאמריקה תהפוך יום אחד את גבה אלינו ותראה לנו את ערפה.

ובכן יהודים יקרים, אנחנו סומכים על ידידות 'הקנה הרצוץ', שקוראים לה ארה''ב, כי לא מאהבה אלינו הם משקיעים פה. 2 מיליארד דולר הם נתנו גם למצרים. מי שימלא את שאלתם וחזונם, יהווה בסיס למטרות שיש להם ושיהיו להם לעתיד, והם ישקיעו בו.
מי שלא יעשה כן, 'האוהב' יהפוך להיות מהר מאד לשונא. מי שמשקיע בך הרבה, לא יסלח לך על זה ש''ניצלת אותו''. וכל זה יקרה, בגלל שאיננו משכילים לחזור בתשובה. הקדוש ברוך הוא אמר: ''וְסִכְסַכְתִּי מִצְרַיִם בְּמִצְרַיִם''. אין בעיה לקדוש ברוך לסכסך את האומות בינן לבין עצמן ואנחנו נעמוד מנגד ולא נצטרך להתערב כלל.
אך היום נהפך המצב לגמרי, שבכל העולם אנחנו נאשמים בכל הסכסוך המתרחש במזרח התיכון והמשפיע על כל העולם כולו.

נחזור עוד פעם לרב שך זצ''ל, מה הוא כתב לפני שנים רבות?

''יש סיכוי'', הוא אמר, ''אנו עם ישראל, מהווים את מוקד האנושות, מאז היותנו לעם במעמד הר סיני ועד עתה, סוער וגועש העולם כולו, בנסיון להתכחש לאותה אמת, שאנו העם שנבחר ע''י בורא העולם ולנו ורק לנו הוא נתן את תורתו. גם בתוך העם היהודי מופיעים מידי פעם זרמים הטועים בהבנת המושג עם ישראל ומנסים לתת לו תוכן חדש.
הצד השווה בכל הטועים והלוחמים ביהדות מבית ומחוץ הוא הנסיון הכושל, החוזר ונשנה למצוא רעיון אנושי חדש, השולל את התורה של בורא עולם. כולם יודעים כי התגלותו של בורא עולם במעמד הר סיני היא המקור להכרה במציאות הבורא יתברך ויודעים גם ידוע, כי במעמד הזה נבחר עם ישראל מכל האומות להיות עם ה'. וכי תורת ה' ניתנה לעם ה'. ואעפ''י כן מנסים בני אדם דור אחר דור ליצור אמת אחרת. הם מפתחים רעיונות חדשים, המתקבלים על ליבותיהם של בני אדם כרעיונות חדשים, מתקדמים ומענינים ומצליחים לתקופות זמן קצובות להטות את כיוון חשיבתם של בני האדם מהאמת. בזה אחר זה עלו על בימת ההסטוריה האנושית בכלל והיהודית בפרט, הוגי דעות שהציגו חשיבה אנושית מחודשת ובזה אחר זה קרסו כל אותם הרעיונות ופינו את מקומן לנסיון אנושי חדש.
כרגע אנו נמצאים בשלב שאין בעולם ואין לחלק מעם ישראל שום רעיון אנושי חדש באופק, לאחר כל נסיונות החידוש והשנוי של זרמים אידיאולוגיים במשך מאתיים שנים האחרונות, נשאר עם ישראל, עם ההתמודדות בתאוות יצר הרע והשפעת החברה בלבד''.

שני דברים אמר הרב שך זצ''ל. שתי מלחמות נותרו לעם ישראל: התאוות של היצר הרע - והשפעת החברה.
''מצבו המוסרי של העם היהודי בארץ ישראל חמור ביותר ואינו ניתן לתיאור. לכן, יתכן שדווקא בזמן שההתדרדרות היא כה עמוקה, אולי עתה יתעורר העם היהודי ויתפקח, יכיר בערכו וישוב לדרך האמת''.

או שאנחנו מחליטים לחזור לאבינו שבשמים, או שאנחנו מחכים למלחמה העולמית הכוללת, שתכלול אותנו בתוכה בצורה הקשה ביותר? - שיהיה ברור - לא יהיה לנו קל, כלל וכלל.
_new_ הוספת תגובה



אזלמה הרב ש''ך זצ''ל לא ידע להתריע
פרקש (יום חמישי, 26/05/2005 שעה 9:38)
בתשובה למתבונן מהצד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מפני השואה?

* השאלה הניצבת כיום: היא לא אם להחזיק בשטחים לצורך שלום אמיתי, אלא האם בכלל מדובר בשלום אמיתי. האם הפרטנר לשלום הוא אמיתי או מתחזה לאמיתי, והאם בכלל צריך לדבר שלום עם טרוריסטים?

* ארץ ישראל הובטחה לעם ישראל לא במתנה אלא באמונה. אם במלחמה ואם בשלום, שהרי גם חזרותיו שוב ושוב של עם ישראל לארצו היו במלחמה (יהושוע, עזרא ונחמיה, מכבים, מחתרות, צה''ל).

* מקבל את עמדתו לגבי ארה''ב.

* הסכנה האמיתית הרובצת לפיתחה של ישראל כיום היא המשיחיות ההולכת ופושה בכל חלקה טובה והורסת אותה מבפנים. אז שים לב לכך.
_new_ הוספת תגובה




חזרה לפורוםהסיפור המלא
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי