פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
ניסים ישעיהו, המאמר מעניין ביותר
פרקש (יום שישי, 13/05/2005 שעה 9:14) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ולי הוא העיר מספר דברים באור חדש. יחד עם זאת יש לי כמה הערות למספר נושאים שהעלת:

1. האם הביטוי ''מדינה יהודית'' הוא ביטוי נכון וכיצד יש להבין אותו? כיצד אורגן, אמצעי מקבל זהות יהודית? האין זה נכון יותר לומר ''מדינת העם היהודי''? אולי אין הבדל דגול כל כך, אך המעט עושה את השינוי. אין העצמים מקבלים כינוי אנושי, אין אפשרות להנפישם, אלא אולי רק בשירה.

2. מדינה של לאום (הלאום היהודי) באה לתת מענה חברתי-פוליטי לצרכים של עם, ואינו תלוי ברצון האחרים.

3. המשמעות הדתית של ה' באייר, 30 יום לפני שבועות, גם הוא לכאורה יכול להיות מעניין.

4. גם מלכויות ''בית ראשון'' ו''בית שני'' שילבו עשייה עם רוח, והיהודים (ישראלים, בני יהודה וכו') מי ככה ומי ככה, חלקם עבד את אלוהים וחלקם את הבעל וחלקם לא את זה ולא את זה, וכולם התעסקו במלאכת היום יום. ובכל זאת, אנחנו קוראים לתקופה ההיא ''בית ראשון'' ו''בית שני'', המגלם בתוכו משמעות יהודית. כך ארץ ישראל של היום, שהיא ביתו של העם היהודי מדור דור, מקפלת בתוכה שומרי מצוות וחילוניים, ואפילו כאלה שאינם שמחים בקיומה, מסוג חורצי הגדר האנרכיסטים או שורפי דיגלי ישראל ביום החג. מדינת היהודים היא ''מדינה יהודית'' רק משום ש''נולדה'' לעם היהודי, ואפילו אם רק ה''אמא'' (חצי העם) יהודיה (שומר מצוות) היא.

5. על מצוות נאמר ''וחָיֵה בהם'', נעשה ונשמע. ערך קיום המצוות כשלעצמו הוא החשוב ולא תמיד התובנה למה, עליה מתקיימים אפילו לעיתים חילוקי דיעות הילכתיים. ''למה ללכת'' זה כבר דרש, הנלמד רק אצל מביני דבר ומיטיבי אמונה.
אולי ''נעשה ונשמע'' צריך לחול גם על הציבור החרדי-האנטי-ציוני, שצריך לקבל את קיומה של מדינת היהודים באהבה ורק אחר כך לשאול לפישרה? זה המסר לכל אותם דתיים לא ציוניים שאין להם זכות מוסרית להילחם נגד קיום המדינה, ובכך שנלחמים נגדה, לעיתים אף בשיתוף כוחות הרשע מסוגם של אש''פ, חמאס ונאצים, הם בעצם עוברים על חוקי אלוהים חיים.

6. ''מדינה יהודית'' צריכה לשמר את הזיקה שלה ליהדות, גם על ידי העמקת ברית התורה. כלומר, זהותה של המדינה היהודית צריכה להיות שזורה בתודעת היהדות, בסמליה, עקרונותיה וחוקיה. יחד עם זאת אין החוקים יכולים להגביל את מי שאינו יהודי, או מי שנוהג כחילוני. הגבלות על כך יש גם בתורה.

7. אין עצמאות פירושה אי תלות באחרים (וגם אין פירושה: תלות). שכן אם זה כך, אז שום מדינה בעולם איננה עצמאית, כי אותן מדינות עצמאיות היו יכולות להתקיים ללא קישרי גומלין חוצי עולם - קשרי כלכלה, תרבות, מדע, ספורט ושאר דברים יפים. מכאן שאין העצמאות תלויה בזרים, אלא היא ממקור של תודעה פנימית. ואם התודעה הפנימית הזו, מתפתחת ואינה יוצרת קונפליקט בלתי עביר עם הסביבה, כי אז מתקיימת גם העצמאות.

8. סוגיית העניים - עצמאותו של האדם היא מוּלדת. זכות הבחירה ניתנת לו, אם יהודי הוא ואם לא. וצריך כל אחד לשקלל את דרכו בחייו באמונה (מעין כללי מחוייבות), ובהתאם לכללי התנועה של כל חברה וחברה בה הוא חי. ''תוכנית כלכלית'' צריכה לתת לכולם זכות תנועה שווה, עם מתן ''זכות קדימה'' לעניים ולחלשים.

9. ספר החוקים שישראלי הוא העמוס ביותר בחוקים - יתכן שככל שיש לנו יותר חוקים כך אנחנו ממעטים לקיימם ולאוכפם.

10. מכאן שאני חלוק עליך בצערך כאילו אין לנו ''מדינה יהודית'' ואין לנו ''עצמאות''. יש ויש לנו שני אלה, וכעת עלינו להמשיך ולמלא אותם בתוכן, ולא ב''חוקים'', ''הוראות'' ו''פקודות''.
_new_ הוספת תגובה



ניסים ישעיהו, המאמר מעניין ביותר; תודה.
נסים ישעיהו (יום שישי, 13/05/2005 שעה 14:35)
בתשובה לפרקש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בס''ד.

1. מערכת המשפט היא המאפיין העיקרי של מדינה והיא גם הקובעת את שרידותה לטווח ארוך. לא אוכל להרחיב כעת, אבל כך עולה מן המקורות. גם ''מדינת העם היהודי'' הוא מונח זמני למרבה הצער, כאשר מערכת המשפט אינה מבוססת על תפיסה יהודית.

2. צרכים של עם? מה זה בדיוק? מה הם צרכים ומהי ההגדרה של עם?

3. לא רק לכאורה.

4. לא כל כך הבנתי; אם זו שאלה, הרי זה בדיוק מה שאני טוען. הדוגמאות שהבאת מאשרות את הטענה כי מערכת משפט המבוססת על המשפט היהודי היא הקובעת את איפיון המדינה, בלא תלות בהתנהגות הפרטית של האזרחים בעניינים שבין אדם למקום.

5. בשום מקום לא שאלתי ''למה ללכת''. ''לאן הולכים'' זו השאלה. אתה מנסה לספר לי שיש אנשים בעלי חזות של חרדים לדבר ה' הנוהגים הפוך ממה שצריך ביחסם ליהודים אחרים? אני מודע לכך וכואב את זה, בדיוק כשם שאני מודע וכואב את התנהגותם של יהודים שאינם מגדירים עצמם חרדים או דתיים (מבלי שאבין מה זה בדיוק דתיים?).

6. דומני שכבר עניתי על כך לא אחת. סמלים אינם מדברים אלי. אנחנו עוסקים במהות, לא במעטפות סמליות. לא הבנתי את הרעיון שגויים אינם יכולים להיות כפופים לחוקים המבוססים על התורה; אם יורשה לי להציע, קרא נא את המצע שלנו כאן http://www.ohrisrael.org/Platform.aspx ותגיד מה לא נראה לך.

7. כך מגדיר המילון את המילה ''עצמאות''.

8. ביהדות, הדאגה לעניים היא באחריותו של כל אחד כפרט וגם של הקהילה. המערכת הסוציאלית כביכול, ניכסה לעצמה את הדאגה לעניים ובכך פירקה את חיי הקהילה, וגם גרמה להידרדרות במצבם של העניים.

9. והלאה, ראה המאמר הזה: דיון 2179
ושים לב בעיקר לסוף הקטע הראשון (מבין ארבעה).
_new_ הוספת תגובה




חזרה לפורוםהסיפור המלא
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי