|
הרמב''ם | |||
|
|||
אני באמת מציע לכל מי שיש לו טענות נגד הרמב''ם לקרוא את מורה הנבוכים, הידוע כגולת הכותרת של הגותו, וכנראה שלאחר הקריאה והעיון בו, תבוא הארה או לכל הפחות התנצלות. | |||
_new_ |
הרמב''ם-הצעה לא סטנדרטית ללימוד | |||
|
|||
כדי להתחיל להבין את עומק חוכמתו של הרמב''ם אני מציע לספקנים להתחיל בקריאת ספרו של פרופסור ישעיהו לייבוביץ ''שיחות על שמונה פרקים לרמב''ם'' - ישעיהו לייבוביץ ותלמידים חברים הוצאת כתר מספר קטלוגי- 535015 פרופסור לייבוביץ זצ''ל הינו מלומד שהיטיב להבין ולהסביר את עומק חכמתו של הנשר הגדול הרמב''ם. והודות לפרופסור לייבוביץ מנוחתו עדן , הבנתי את עומק גדולתו של הרמב''ם, שבהגיונו הצרוף פתח בפני את הצוהר לאמונתי העמוקה בקב''ה. פרופסור לייבוביץ זצ''ל הינו אחד מהיחידים בדורנו שהיטיב להבין ולהסביר את כתבי הרמב''ם ובייחוד את ''שמונה פרקים'' מקריאת הספר מתברר גם פן מיוחד של פרופסור לייבוביץ, תלמיד חכם, ירא שמיים, צדיק שעדיין לא מבין הדור הזה את עומק גדולתו. כמובן שבפילוסופית הקניונים וגלוריפיקאצית הבולשיט השוררת במקומותינו כל מה שיודעים לצטט מפיהם של לייבוביץ וגם הרמב''ם הם התבטאויות פיקאנטיות שלדעתי לא מבינים אפילו את עומק משמעותם או שמוציאים אותם מהקשרם בדיוק כמו שהוציאו למעלה את דברי הרמב''ם מהקשרם מעין תחרות שמאלנית גמדית בבעיטות על מורשתם. | |||
_new_ |
התנשאות טיפוסית של איש ימין | |||
|
|||
חידלו מההתנשאות המאוסה הזו, חלקכם ברמבם אינו גדול מזה של אף אחד אחר. קל מאד להוכיח את גדולת הרמבם ואין צרך לחזור על כך כרוכלים בשוק המפרסמים את מרכולתם, הויכוח אינו על גדולתו של הרמבם, גם לא על הדת היהודית. הויכוח הוא אם יש בימינו אלה אדם דתי שיודה ויגיד שחלק מן המצוות והמנהגים עבר זמנם והם אינם מתאימים לימינו אלה. ועל כן - נראה מי מכם שיש לו מידה מינימלית של יושר אישי ואינטלקטואלי שיודה כי לא כל מה שכתוב בספרי הקודש הוא אכן קדוש ויאה לאדם במציאות שלנו. | |||
_new_ |
תגובה | |||
|
|||
אף אחד לא מתנשא וחבל שאתה מרגיש כך. אני שמח שהרמב''ם גדול בעיניך וכנ''ל הדת היהודית . מה החירטוט הזה שאתה מחפש אדם דתי שיבטל מצוות או מנהגים... דתי זה לא מקצוע, וכעקרון אדם דתי מקבל עליו את כל המצוות ככתבם . אישית אתה יכול לנהוג איך שאתה רוצה , תבטל מה שנראה לך ותקדש מה שנראה לך- אתה איש עם ''יושר אינטלקטואלי'' תעשה מה שאתה רוצה ויבושם לך. | |||
_new_ |
כרגיל, האמת היא חלקית אצלך | |||
|
|||
מצד אחד אתה משבח פרופסור שרבים בימין מאד לא אוהבים ואפילו אוהבים לשנוא. אבל כנראה שיצר ההתנשאות והשחצנות לא מרפה ממך גם בזמני חסד. הנה הביטוי המסיים בהודעה שמשבחת את ליבוביץ: ''מעין תחרות שמאלנית גמדית בבעיטות על מורשתם''. מה זה אם לא ביטוי של דמגוגיה והתנשאות? רק אל תטען שאין לך אחות. | |||
_new_ |
תגובה | |||
|
|||
כתבת: ''מצד אחד אתה משבח פרופסור שרבים בימין מאד לא אוהבים ואפילו אוהבים לשנוא''. אכן גם הימין לא חף ממשנאי חינם. כנראה שרובם של הימנים שמכים בלייבוביץ לא קראו יותר מדי ספרים מכתביו מפני שאם היו קוראים את כתביו כנראה שדעתם על האיש הזה שהיה לדעתי צדיק אמיתי היתה משתנה. בערך כמו השמאלנים והחילונים שלא ההינו לקרוא מכתביו של הרמב''ם אולם כדרכם, רצים למטווח היריקות במורשתם ברגע שהיא מוזכרת לגבי יצר ההתנשאות והשחצנות שאתה מיחס לי אני מאד מצטער שזו הרגשתך ,וכנראה שהעובדה שאתה חש כך , ככל שהיא מצערת ועגומה, היא בעיתך האישית פנימית פסיכולוגיסטית בלבד ותו לא. פורים שמח לך ידידי. | |||
_new_ |
אין חדש תחת השמש | |||
|
|||
כרגיל, אתה מתעלם מהעיקר (ציטוט שמשמעותו שחצנות והתנשאות) ועובר לפסיכולוגיה של השליח. אתה באמת שווה לפורים. | |||
_new_ |
וכי מה כוונתך? | |||
|
|||
כי לייבוביץ הוא הרמבם לעניים? שניהם לא עומדים בשורה אחת בכל הנוגע לכתבי דת ומורשה. | |||
_new_ |
תשובה אני מסכים עמך | |||
|
|||
לייבוביץ הוא לייבוביץ, והרמב''ם הוא - הנשר הגדול. לייבוביץ הוא מלומד שבעזרתו ניתן להבין את הגותו הגדולה של הרמב''ם. מקריאת כתביו של לייבוביץ אודות הרמב''ם בייחוד הספר דלמעלה ניתן להבחין כי לייבוביץ היה איש תורה ירא שמיים מאין כמותו. לא רבים מבינים את הפרופסור לייבוביץ והדעות עליו נגזרות, לא מתוך כתביו אלא מתוך התבטאויות אומללות כמו ''יהודונאצים '' ומסורת ישראלית יהודית עתיקת יומין של בעיטות בחכמים לא פסחה אף עליו. באף כתוב מכתביו לא כתב לייבוביץ את דיעותיו הפוליטיות לא לימין ולא לשמאל. לייבוביץ קבל עליו את עול המצוות קלה כחמורה מתוך אמונה עמוקה המתבססת על הכרה בייחודו ובגדולתו של הקב''ה. אני לא מעונין לשפוט את לייבוביץ לפי התבטאויותיו או אפילו לפי דעותיו הפוליטיות שאף אחד לא יודע לאשורן ( לעדותו ,הוא עצמו כנראה שנהג להצביע בבחירות לאגודת ישראל!!!) לפי כתביו מצטיירת תמונה של גדול דור. יחיד בדורו. | |||
_new_ |
תשובה אני מסכים עמך | |||
|
|||
איני מסכים . שמעתי כמה הרצאות של ליבוביץ ולא התרשמתי חיובית . קראתי כמה ממאמריו ומצאתי בהם שגיאות חמורות וחוסר ידע בנושאים מדעיים טכנולוגיים . מצאתי בהם ציטוטים מקוצצים מגמתיים . לסיכום לא הייתי מעטיר אותו בשבחים שאתה מייחס לו . יש לי הסבר מדוע זכה לתהילה של חוגים מסוימים אבל זה לא שייך לנושא הנדון עכשיו . | |||
_new_ |
אפשר לקבל דוגמאות? | |||
|
|||
_new_ |
אפשר לקבל דוגמאות? | |||
|
|||
בהזדמנות . מכיוון שאני משתדל לדייק בציטוטים עלי לחזור ולעין במאמרים הנמצאים ברשותי כרגע אין לי זמן לעשות זאת וגם איני סבור שכל כך חשוב ללמוד את ליבוביץ ולהקדיש לו זמן . עדיף לי להקדיש את הזמן המועט שברשותי הוא למשל ללמוד את הרמבם . אם אתפנה אתדל להציג מה שהוא . בינתים אם מענין אותך התעמק אתה בתורתו של ליבוביץ . | |||
_new_ |
הדעות הפוליטיות של לייבוביץ | |||
|
|||
לא קשה למצוא איזכורים לדעותיו הפוליטיות של לייבוביץ. להלן כמה מהן. הכל מהזיכרון, למרות שאני מניח שאוכל למצוא תימוכין כתובים לכל: 1. יש לצאת מהשטחים כדי לא להפוך לעם כובש. לא יהיה לעולם שלום בין ישראל לערבים ועל עם ישראל נגזר לחיות על חרבו בסיוע מעצמות העולם. 2. הציונות היא התנועה הלאומית המוצלחת ביותר בעת המודרנית, והיא הגשימה את עצמה בצורה מלאה. 3. הוא גם חזה שמדינה פלשתינאית תקום עוד בימי חייו. למרות שהאריך מאד ימים, התחזית הזו לא התגשמה. 4. הוא קבע שאין שום קדושה באבני הכותל ושהתפילה שם היא עבודת אלילים. בהרצאותיו לקהל הרחב הוא היה אדם בלתי נעים. | |||
_new_ |
מכיוון שזכיתי לשמוע חלק מהרצאותיו | |||
|
|||
הוא היה בהן מרתק, חכם, אמפטי, שנון ובעל חוש הומור. נכון שהיה לא מנהג לכסח את מי ששאל שאלות מקניטות או מטופשות במיוחד. הקהל כמובן נהנה מזה... אני מסכים עם קביעתו שהיה צריך לצאת מהשטחים. עכשיו זה הרבה יותר קשה אם לא בלתי אפשרי, והתוצאה עלולה להיות בסוףמדינה דו לאומית - היא מדינה ערבית עם מיעוט יהודי נרדף בארץ ישראל. החרד''לים למיניהם יובילו בסוף ל''פיתרון'' הזה וכשאנו ובנינו ובני בנינו נחפש מקלט בנכר, הם ישארו בארץ ישראל שלהם שהרי יישוב הארץ חשוב יותר מקיום המדינה. | |||
_new_ |
הפתרון הפוליטי הוא הרבה יותר פשוט | |||
|
|||
ונדמה לי שגם לייבוביץ העיר פעם שלו ניתן היה לממש זאת הוא בהחלט חושב שהיה נכון ללכת על זה - שתי מדינות לשני עמים. ולא שלוש. אלא שמרגע שישראל לאחר 67' קפאה על שמריה ולא יזמה פתרון, ואפילו לא באופן חד צדדי, הרי שישראל לא תוכל להחזיק את השטחים הכבושים לנצח ולכן עליה לצאת מהם במהירה. | |||
_new_ |
מכיוון שזכיתי לשמוע חלק מהרצאותיו | |||
|
|||
שמעתי אי אלו הרצאות שלו וגיליתי בהם ציטוטים חלקיים ההופכים את כוון הדברים . בדקתי בבית את המקורות ובהרצאה העוקבת שאלתי שאלות הוא דחה אותי בקש, לא ויתרתי אז החל לצעוק . אני הגברתי את קולי וקראתי לו שקרן , רמאי , ענה לענין ואל תבלבל את המוח . הגענו לדו שיח של צעקות וההרצאה נגמרה . ליבוביץ היה מעין אדמו''ר של כמה מהסטודנטים הדתיים מארגון יבנה . כאשר התחילו להגיע סטודנטים בוגרי ישיבות בני עקיבא אשר הידע שלהם ביהדות היתה גבוה יותר ירדה קרנו פלאים ונעשה הרבה פחות מבוקש . | |||
_new_ |
הדעות הפוליטיות של לייבוביץ | |||
|
|||
ליבוביץ הגדול ייסד את מפלגת ''העובד הדתי'' פילגש למפאי . מפלגה עלובה זו בדומה למימד של היום שמשה ביסוי רקטום למפא''י המעטירה . בשלב מסוים הבין ליבוביץ שהוא משמש לאותו כיסוי . הוא נעלב קשות ומאז תקף את בן גוריון הגדול ללא הרף . אחת מפניניו בתקופה פוסט העובד הדתי שלו היתה שבישראל קיימות שלוש מפלגות : נטורי קרתא , הקומוניסטים ומפלגת השנור בה כלל את כל האחרים . איני יודע בעד מי הצביע . אני משער שלעצמו . | |||
_new_ |
אין ספק שהרבה מתיאובו את מפא''י | |||
|
|||
ואת דרכה, כולל את הנצחון הצבאי הגדול ב-1967, הוא פירש דרך המסננות של משבר אמון שהתנפץ בפניו. אם כי אני מפרש קצת אחרת את סיבתו של אותו משבר. לייבוביץ לא היה תמים כלל וידע מלכתחילה שהוא משמש כיסוי, או מכשיר ''להלהנת'' קולות למפא''י, אבל הוא נפגע מרגע שהוא לא תוגמל כמנהג מפא''י אלא התייחסו אליו כנושא כילים של מפא''י. וזה אכל אותו. | |||
_new_ |
לייבוביץ היה גמד פוליטי | |||
|
|||
וגדול פילוסופי. אם היה ענק פילוסופי, אין ספק שגם היה נורמלי פוליטית. | |||
_new_ |
לייבוביץ היה גמד פוליטי | |||
|
|||
פרישתו של ליבוביץ ממפאי התרחשה הרבה לפני 67 כך שאיני חושב שיש קשר בין הדברים . הוא הקים את העובד הדתי כי לא הזמינו אותו להנהיג את המזרחי-הפועל המזרחי . איני חושב שהיה ענק פילוסופי . האנטי דתיים של מדינת ישראל ששו עליו כמוצאי שלל רב כדי לנגח את הדתיים, לכן ניפחו אותו . דתי המחרף מערכות אלוקים חיים הוא יקר המציאות . | |||
_new_ |
לייבוביץ פרש הרבה לפני 1967 | |||
|
|||
לא בדיוק ממפא''י, אלא מאחד מלוויני מפא''י, כבר באמצע שנות החמישים. הרי לא טענתי אחרת! הלא כן? | |||
_new_ |
לייבוביץ פרש הרבה לפני 1967 | |||
|
|||
בשלב מסוים העובד הדתי היה חלק ממפאי בהמשך הנציג שלהם במפאי היה הרב מנחם הבהן אשר היה ראש ''המחלקה לסיפוק צורכי דת של ההסתדרות'' ( הגדרה מאוד מחמיאה !!) . לפני כל בחירות כתב כמה מאמרים בגנות המפדל . תמורת זה קבל כסא בכנסת ופנסיה לא רעה . אם איני טועה הוא עתה הרב הראשי של רומניה . גם כן תשלום לא רע . אנשים יודעים להסתדר . | |||
_new_ |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |