פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
רב ישעיהו היקר: בין צדיקות לתום, הרשעים והסורחים
מיכאל שרון (יום שישי, 15/10/2004 שעה 1:38) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מאיר עיניים, חד, בהיר ומשובח. תודה על הבאת החוכמה העתיקה יחד עם הלקחים לדורנו. אכן אנו שרויים במשבר וסאוב ההנהגה לכל רמותיה. וכבר הוכיחו נביאינו את המנהיגות והשררה המסואבים.

תודה על הבהרת ההבדל החשוב בין משה ונח, שהיה, אחר הכל איש צדיק. אך הכתוב מוסיף שהיה לא רק צדיק, אלא גם תמים (ועל משה לא נאמר שהיה תמים או תם) דהיינו, מקבל את דבר ה' כדברי אלוקים חיים, ואינו מתפלמס עימו. דומה גם שיושרו הרב של נח (''תמים'' מתייחס גם להקשר ''תם וישר''), פרט לצדיקותו, גם מונע ממנו לבקש על רשעים, שכבר נאמר: המרחם על רשעים...

והרי, בני ישראל בפרשת העגל לא היו רשעים במהותם, אלא שסרחו (שהרי הבשר חלש). וזאת בניגוד לטיבעם ומהותם של בני דורו של נח, שהיו רשעים ללא תקנה מעצם מהותם, ככל שמעלה הכתוב.

ושוב יש לשאול: האם מנהיגי הדור סורחים או שרשעים המה במידת מה?

האם האוליגרכייה השלטת במצח נחושה ומרבה עוולותיה, סורחת מתוך חולשה, או שיש כאן מצח נחושה של יותר מקורטוב רישעות?

בהשוואה, להבדיל, דוד חוטא, אך אינו רשע שכן הוא מביע חרטה ומתייסר: חטאתי לה'. ומה עם מנהיגי הדור (ומוריו האקדמיים והעיתונאיים) שאינם מכירים בכוח ותבונה והשגחה גבוהים ונעלים מחוץ להם פרט לעוצם ידם?
_new_ הוספת תגובה




חזרה לפורוםהסיפור המלא
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי