|
מעניין ומעמיק, כרגיל | |||
|
|||
הויכוח בגרמניה על זכותן של נשים מוסלמיות ללכת עם כיסוי ראש מסורתי הוא מעניין מאוד, והפעם - אין לי דעה נחרצת בנידון. מצד אחד, איסור על נשים מוסלמיות ללכת בתלבושת מסורתית במהלך העבודה בכלבו, דומה לאיסור על אישה יהודיה דתיה בישראל ללכת לעבודה כקופאית בסופר עם כיסוי ראש. דרך אגב: אחד הפתרונות שראיתי לעניין זה, הוא כיסוי ראש בצבע ובעיצוב זהים למדים של הקופאית. אולי כדאי ליישם אותו גם בכלבו הגרמני ההוא. מצד שני, הניסיון המר עם מוסלמים בכל רחבי העולם, מעיד על כך שכיסוי הראש הוא פתח במדרון מסוכן של בדלנות וקנאות איסלאמיים. אך האם זה אומר שיש למנוע לחלוטין כל ביטוי דתי או תרבותי מוסלמי במקומות עבודה? קשה להחליט, לפחות על פי המקרה הזה. בשני דברים אני בטוח לחלוטין, עם זאת: 1) אין שום קשר בין כיסוי ראש מסורתי לבין טלאי צהוב. אלו הם דברי הבל כפשוטם. אם כבר לערוך השוואה - אז עם הלבוש המסורתי של היהודים החרדים, בגרמניה או בכל מקום אחר. 2) אין שום הצדקה לאסור על מורה מוסלמית ללמד בכיתה עם לבוש מסורתי, שמא חלילה תעודד או 'תסית' נערות אחרות להיראות כמוה. באותה מידה, אם כבר מחילים את ההיגיון הזה - יש לאסור על מורות ללכת בלבוש בלתי צנוע, שלא תדרדרנה חלילה את בנות גרמניא הכשרות להתלבש ולהיראות כמו נערות מופקרות ר''ל. מר פרידריך נהג בחוכמה רבה, כאשר נמנע מהצדקנות, שלא לומר הבכיינות הניאו-נאצית בסגנון הקוזאק הנגזל. טוב עשה שלא הפנה אצבע מאשימה כלפי בעלות-הברית, על מה שעשו לערי גרמניה. וכיוון שכך, טוב עוד יותר עשה פרידריך שתיאר בפרוטרוט את הזוועה ואת האכזריות שהפצצות, ולא זאת אף זאת: את השלב המוקדם שבו הן תוכננו, והאופן שבו תוכננו. הנה התברר כי גם הבריטים מסוגלים להיות יקים - ''גרמנים''. טוב עשה - מכיוון שבכך תרם להעמיק ולהשריש את ''חוויית החורבן'' - מושג מאוד מרכזי בתולדות מלחמת העולם השניה: חוויית החורבן, היא ורק היא זו שבזכותה חל שינוי מהותי במשטרים של יפן הקיסרית וגרמניה הנאצית. ישראל איננה זקוקה לטילי פאטריוט מגרמניה, וחבל מאוד ששוב משמשת ישראל כפיגום, והפעם לשיקום יחסי גרמניה-ארה''ב - שאותם הרס שרדר במו ידיו. כמו תמיד - ישראל רק הפסידה מהעיסקה הסיבובית הזאת: טילי הפאטריוט שווים לכפרות מצד אחד, ומצד שני ישראל מצטיירת כמדינה מסכנה, שכעת גם חייבת לגרמניה תודה. עוד שטר ב''חוב ההיסטורי'' שנפרע בזול? אין ספק שתופעת היטלר היא תופעה מרתקת בפני עצמה, ותופעה חשובה שיש ללמוד אותה, על מנת להישמר ממנה ומשכמותה בעתיד. כאן אני מסכים עם אלכסנדר: לא יימח שמו וזכרו מתאים כאן, אלא דווקא זכור את אשר עשה לך עמלק. | |||
_new_ |
על תקינות הפוליטית, רוח הזמן, ועוד. | |||
|
|||
מורה בכיתה חייב להתלבש בהתאם למוסכמות המקום ורוח הזמן, לדעתי לפחות. הבעייה בישראל אינה קיימת, היות ומורות חרדיות אינן מלמדות במגזר החילוני, וגם תלמידות חרדיות אינן לומדות בו. כפי שד''ר בר ניר ציין כבר בתגובה אחרת בפתיל זה, עמידתם של מוסלמים אלו על זכויותם הינה לפעמים מוזרה משהו, ובנקודה זו הוא בהחלט צודק. חוויית החורבן היא דבר בעייתי ביותר, ואינני חושב שחווייה זו היתה הגורם המעצב המרכזי בבנייתן המחודשת של יפן וגרמניה, אך זהו בהחלט פתח לדיון ארוך ומעמיק בנדון. בנושא מס. 3 אינני רואה כל חילוקי דיעות של ממש בינינו בנקודה זו, למרות העובדה שאינני מומחה צבאי לדבר. תשובתו של מר בן בסט יכולה אולי לתת דיעה נוספת על המתרחש בתחום זה. הנושא האחרון הוא בהחלט בעייתי במיוחד; המשפט הגורס ''זכור את אשר עשה לך עמלק'' הוא משפט מפחיד לטעמי, ולו מפאת דתיותו. העיסוק בתקופת מלחמת העולם השנייה ובדמויות מופרעות בעליל כאדולף היטלר אינו אמור לעבור רף מסויים של דווח וסנסצייה, היות והחל משלב מסויים מתחילה כל דמות שכזו לעורר יותר סקרנות מתיעוב. זוהי בעייה קשה, אך שומה על כל מדינה העוסקת בתיעוד מסוג זה לשמור על הפרופורציות הנכונות. | |||
_new_ |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |