| הרי הם לא טוענים כי צמחו מן האדמה, ברור גם להם ולכל העולם כי הערבים הגיעו ממקום כלשהו. חלקם ללא ספק ממוצא יהודי והם צאצאי היהודים שחיו כאן והתאסלמו. המאמר עצמו אינו מוכיח מאום אלא כי בכל הדורות חיו בכפר כנא גם יהודים בנוסף לתושבים האחרים. לעניין תקופת בית ראשון, אף אם המקום היה בתחומי ממלכת ישראל אין שום קשר בין זאת לבינינו וליהדותנו. הישראלים של אז לא היו יהודים של היום ולא אבות היהודים של היום ובכלל אין לנו מושג מי היו ולאן הם נעלמו. האם החפירות מראות כי בתקופת בית שני גרו שם רק יהודים? גם על פי דבריך, בתקופה הרומית ביזנטית התגוררו במקום גם נוצרים וגם יהודים. בתקופה הממלוכית חיו שם גם יהודים וזה לא היה ישוב יהודי בלעדי. לדבריך הם חיו שם כתושבים נסבלים ש''אינם מוטרדים'' בתקופה העותומנית היהודים היו מיעוט בכפר ומן המאה ה17 (דהיינו כארבע מאות שנים) הם כלל לא התגוררו בו ואינם מתגוררים בו עד היום.
ובכן, מה בעצם הוכחת כאן? מאומה, פרט לעובדה שבמשך כל הדורות, וברציפות בלי הפסקות גרו בו בני לאומים שונים כאשר בחלק מן הזמן גרו בו גם יהודים. |