|
דברי אריה עירן הם אמת מוצקה . | |||
|
|||
''לֹא-תִקֹּם וְלֹא-תִטֹּר אֶת-בְּנֵי עַמֶּךָ, וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ, אֲנִי ה'.'' כך כתוב בספר ויקרא . וזאת אמר הלל הזקן ''דעלך סני - לחברך לא תעביד, זו היא כל התורה כולה, ואידך פירושה הוא, זיל גמור''. התרגום לעברית: מה ששנוא עליך לא תעשה לחברך, זו היא כל התורה והשאר פירושה הוא, לך ללומדו'' זה אחד השיבושים החמורים בתולדות העם היהודי . מקור לרעות רבות . אריה עירן . | |||
_new_ |
דברי אריה עירן הם אמת מוצקה . | |||
|
|||
לָמָּה שִׁבּוּשׁ חָמוּר? מַה פִּתְאוֹם? | |||
_new_ |
דברי אריה עירן הם אמת מוצקה . | |||
|
|||
השיבוש החמור הוא במשמעות שמאחורי ההסבר הקצר . צריך להבין את הסיטואציה . אותו גוי הלך אצל שמאי ושאל אותו אותה שאלה ''דחפו הלא באמה שבידו'' . והפרשנים אומרים שזו הייתה אותה תשובה . דהיינו היה על השואל להבין ששמאי הדגים לו מה ששנוא עליו (על הגוי) . לפיכך חזקה על השומע כי עליו להבין ולהתעמק ''ואידך פרושה זיל גמור'' . מה ההתעמקות ? ''חברך'' הוא כל אדם שאינו אתה . לא כך הפסוק בויקרא . ''לֹא-תִקֹּם וְלֹא-תִטֹּר אֶת-בְּנֵי עַמֶּךָ'' שווה ערך הוא אל ''וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ'' רעך משמעו בני עמך . וזה שוני גדול מאמירתו של הלל . זאת ועוד ''תִּמְחֶה אֶת־זֵכֶר עֲמָלֵק, מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם'' וגם ''לֵךְ וְהִכִּיתָה אֶת עֲמָלֵק וְהַחֲרַמְתֶּם אֶת כָּל אֲשֶׁר לו וְלא תַחְמל עָלָיו, וְהֵמַתָּה מֵאִישׁ עַד אִשָּׁה מֵעלֵל וְעַד יונֵק מִשּׁור וְעַד שֶׂה מִגָּמָל וְעַד חֲמור'' שאם ''דעלך סני - לחברך לא תעביד, זו היא כל התורה כולה'' אזי דברי הלל אינם כוללים את מצוות השמדת עמלק . ואף זה שיבוש חמור . ומנקודת מבטו של חסיד ההסבר האבולוציוני אוכל לומר גם כי לדעתי המצווה הראשונה ''פרו ורבו ומלאו את הארץ'' היא התורה כולה ואידך פרושה זיל גמור . אריה עירן . | |||
_new_ |
דברי אריה עירן הם אמת מוצקה . | |||
|
|||
לֹא הֵבַנְתִּי אֶת הַתְּשׁוּבָה. אִם הִלֵּל הִתְכַּוֵּן לוֹמַר חֲבֵרְךָ=יְהוּדִי אַחֵר (וַאֲנִי סָבוּר שֶׁזּוֹ הַפַּרְשָׁנוּת הַנְּכוֹנָה), הֲרֵי שֶׁבְּכָךְ הוּא מַתִּיר אֶת הַשְׁמָדַת עֲמָלֵק, שֶׁאֵינָם יְהוּדִים, כַּיָּדוּעַ.. | |||
_new_ |
דברי אריה עירן הם אמת מוצקה . | |||
|
|||
השואל היה גוי לפיכך חברך לא יהודי אחר , אלא גוי אחר . בזה הוא מינף את האמירה גם אל הגויים . אריה עירן . | |||
_new_ |
דברי אריה עירן הם אמת מוצקה . | |||
|
|||
העקרון של חבר הוא - כל מי שמחוברים אליו. בעתיד זה יהיה כל אדם באשר הוא אדם. מובן שאומה כמו עמלק לא תהיה מחוברת לעולם ויש להשמידה. אומה זו מייצגת את הרוע שממנו יש להיפטר כדי להתחבר. המ ושג אדם גם הוא ניתן להגדרה. האם כל מי שנראה כמו אדם הוא באמת אדם? האם מעשים מסוימים של אותה בריה אינם מוציאים אותו מתוך כלל האדם? לפיכך, הקם להורגך - השכם להורגו. | |||
_new_ |
דברי אריה עירן הם אמת מוצקה . | |||
|
|||
עירן תתפלא, אבל יש הרבה אנשים ששונאים קודם כל את עצמם בדרגות ורמות שונות של שנאה. לדוגמא - יוסלה. לכן מובן מדוע הוא מעביר את השנאה הלאה כאילו זה נגיף שפעת. | |||
_new_ |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |