|
מפליא, מלהיב ומשכיל | |||
|
|||
סיכומך ממצה ומראה את מקורם וטיבעם של הזרמים שנוצרו בעם ישראל, ויותר מאשר הם מראים על פיצול והפרדה הם מראים על המחבר, המשותף והמלכד. רוצה לומר, שהעם היהודי תמיד התקיים עם מאפיינים מובהקים של מציאות קיומית שמיצתה הוויתו הלאומית מאחר שרוב רובו של העם לא ישב במולדתו. לכן אין לראות בפיצול האסכולות אלא כהתאמתם למאפייני הקיום של הקהילות השונות, כפי שאמרת, ושהמסר שלהן הוא אחד: האמונה הקיבוצית בקיומו של האלוהים, גדש על קיום מצוות בגולה שאינן מותנות במקום ומילוי שליחות של של קיומו של אל אחד. צריך גם לזכור שהיהודים התמודדו מול ערכי האמונה שבנצרות ובאסלאם, שהם דומים במהותם אבל שונים בביטויים. אומנם יותר משלמדו היהודים מהגויים הללו למדו מישראל, שהרי בסיס אמונת הגויים האלה הוא התנ''ך, הנבואה התנ''כית. אבל צריך לזכור שלצד אנטישמיות קמאית של ימי הביניים ורדיפת הכנסייה אחר יהודים, בעיקר אחר אלה שהמירו דתם בכפייה, התנהלו דיונים משכילים בעניין סדר האמונה. מלבד השפעת האקלים על אופן הקיום היום יומי של האמונה, השפיע גם אופי הקשר והמשוב עם החברה של הגוי. לדעתי עניין ההשפעה ההדדית, והקרנת היהדות על הנצרות והאסלאם בעת ההיא, לא נלמדה מספיק. צריך גם להזכיר שבימי הביניים המשכילים והרבנים היהודים היוו את המסה הגדולה של השליחים שתיווכו בין הנצרות לאסלאם, גם בענייני אמונה וגם בענייניי היומיום. המפגש המשולש הזה בא לידי ביטוי מובהק במשך מספר מאות שנים בספרד, שנכבשה ע''י המוסלמים ונכבשה שוב ע''י הנוצרים, אבל מתחת לפני השטח התנהל שם דיאלוג, לא רק דתי. משכילים ורבנים יהודים של אותה עת תרגמו כתבים משפה לשפה והעבירו ערכי תרבות והשכלה במרחב הקדום לכל עבר. צריך לזכור שמרביתם של המשכילים בתחילת ימי הביניים היו מוסלמים, לא ערבים, שחיו במזרח הקדום ובצפון אפריקה. מבחינה היסטורית היה ליהודים תפקיד חשוב בחלון הזמן של מעט מאות שנים להעביר את המידע הקדום שנאסף במזרח (חוכמת אשור, פרס, ארמניה, אלכסנדריה, קרתגו), בטרם הוא נשטף ונמחק במוחק האסלאם ע''י פולשים ערבים. | |||
_new_ |
הוספות | |||
|
|||
לק''י ראשית, פרופ' חגי בן שמאי מהאוניברסיטה העברית שהוא נשיא החברה לחקר התרבות היהדית ערבית הגיב על מאמרי במאמר ארוך משלו במקור ראשון כ''ח אב תשס''ח - במאמרו הוא מציג יריעה רחבה יותר של התרבות הערבית יהודית וטוען שהמשיכה להתקיים בכל רחבי המזרח עד ראשית המאה העשרים ואוצרות התרבות שלה עדיין קיימים בספריות ומחכים לחוקרים וללומדים - מה שחסר היא מודעות ציבורית רצון ללמוד - וידיעה טובה יותר של השפה הערבית. שנית,בפורום נוסח תימן כאן http://www.nosachteiman.co.il/ אפשר למצוא עוד הרבה חומר על תימן ועל התרבות הערבית יהודית בכלל. על מורי יוסף קאפח יש כאן http://www.nosachteiman.co.il/?pg=&categoryid=73... יאמר שבניגוד לפורום אלמדרש שהזכרתי הבנוי על דרדעים וחסידי הרמב''ם ומורי יוסף קאפח הרי הפורום נוסח תימן הוא באמת כולל את כל הזרמים והגוונים שביהדות תימן אליצור | |||
_new_ |
ערבית באותיות עבריות ? | |||
|
|||
יש קישורים לאתרים שמציגים ערבית באותיות עבריות ? זה מאוד מעניין... אגב, זה יכול להיות פרק חדש להחדרת האותיות העבריות לכתיבת הערבית של ימינו (עבור ערבים), כי יש הרבה בעיות טכניות בכתיבת ערבית במחשבים. | |||
_new_ |
ערבית באותיות עבריות ? | |||
|
|||
מספרים שערבים בארץ, כבר התחילו להשתמש באותיות עבריות לכתיבת ערבית, בעיקר בפורמים... | |||
_new_ |
ערבית באותיות עבריות ? | |||
|
|||
אתם משערים איזו בושה זו לתרבות הערבית ולכבודה ??? | |||
_new_ |
ערבית באותיות עבריות ? | |||
|
|||
לק''י הערבית יהודית היא מורשה יהודית בדיוק כמו הלאדינו שהתפתחה מהספרדית, היידיש שהתפתחה מהגרמנית, והטאטית שהתפתחה מהפרסית. אם כי המרחק בין הערבית יהודית לבין הערבית הערבית הוא קטן יותר ודומה יותר למרחק שבין הערבית הפלסטיניאית לערבית הסורית. אליצור | |||
_new_ |
לאיזו ערבית יהודית אתה מתכוון ? | |||
|
|||
אני מכיר את הערבית היהודית של יהודי עיראק, די טוב. היא בהחלט שונה מהערבית הרגילה. יש לה אוצר מילים מקוריות, אשר עולות במספרן על המילים המושאלות מהערבית הרגילה. היא בהחלט לא עוד דיאלקט של ערבית. האם התה מכיר עוד עורבית יהודית ? | |||
_new_ |
ככל שאנו מפשיטים יותר, אנו מאבדים יותר מידע | |||
|
|||
רואים ברזולוציה נמוכה יותר, ניזקקים לשפה עילית יותר. ובעיקר, טועים, מפסידים את העיקר, גולשים לשגב נימלץ וחסר רלוונטיות, פותרים בעיות ההופכות גם ללא מורכבות, וגם לשוליות. לכן דרכו של הרב יוסף קאפח עדיפה בהרבה על דרכו של הגרי''ד סולובייצ'יק וסבו אם להסיק מתוך המובאות. המדע שמפתחים בארה''ב ובמערב אינו כזה, המדע עוסק בפרטי פרטים קונקרטיים ולא במערכות מופשטות-יתר ובמושגים כלליים עד אובדן כל מידע, והמדען המדוייק בעל ההסתכלות החדה סביבו הוא המדען האפקטיבי. האמת נמצאת רק בסיטואצייה הלוקלית (מקומית) ובחיבור אליה. | |||
_new_ |
אבל גם חשוב ביותר להבין: | |||
|
|||
הגרועים מכולם הם הנוטעים פשר קונקרטי מנפתולי מוחם הקודח למושגים עבריים וארמיים עתיקים, ומטעים ומפילים בפח גדולים וטובים בספרם להם כי הם, מעצם היותם יהודים המחוברים למקור הקדום, החיים בא''י - הם הם המוסמכים להציג ולהביא את הפרטים הקונקרטיים. ראשית, הם מטעים בענק. ושנית, וחשוב מזה, הם נוברים בטריבייה משמימה, והנופלים ברשתם, כולל גם נוצרים קתולים תמימים בעלי רצון טוב, מעוותים אז משמעות של חומר טוב ויפה תוך זיקה לא רק לשולי, אלא גם לטעות ולשרלטנות של אנשים קיצוניים בעלי זיקה חזקה לפאשיזם אפל, בעלי מצג שלו ושקול, כביכול... תכופות מדובר בשרלטנות רהב ריק, הגולש עוד יותר לרמייה שחצנית, עקב נטילת הזכאות אפופת החמדנות להפקיע רכוש נדלנ''י של אחרים ולבנות שם וילות פאר בחצי חינם, ולהנות מכספי תורמים נאיבים, ולצבור כוח ביריוני או פוליטי. שרלטנות ביריונית זאת מסווה עצמה מאחורי כעין מצג של שלווה למדנית (שאינה אלא חקיינות זריזה של למדנים ותלמידי חכמים אמיתיים). אני תוהה אם הרב יוסף קאפח והנשר הגדול אינם מתייסרים ומתגלגלים בקברם נוכח הקיצונים הפשיסטים הדוברים בשמם. | |||
_new_ |
אז למה אתה מתקשה להיות קונקרטי? | |||
|
|||
אין כזה דבר מדע קוונקרטי ופרטי.... מדע שאינו כולי ובהסתברות שהתהליכים בו יחזרו וישנו גבוהה אינו מדע. מה הקשר בין פאשיזם לבין התנחלות. האם הציונות פאשיסטית? האם הערבים שכובשים חצי עולם מזה 13 מאות שנים אינם פאשיסטים? לערבים מותר לרצות אישה ובת כי הסירה רעלה מעל פניה? בעקרון פאשיזם ויהדות לא יילכו יחדיו גם אם לכאורה נועדו, לפי הבנתך. האסלאם הקיצוני הוא פאשיסטי, אלא שאתה רואה זאת כסגולה ערבית בגלל שיפוטך המוסרי הלקוי. אם היהודים היו פאשיסטים או אפילו מתקרבים אליו כבר מזמן היה חדלה להיות ''בעייה פלסטינית'' שתשחית עליה לשווא את מילותיך. | |||
_new_ |
אני יכול בהחלט להבין את גישתך והסנטימנטים שלך | |||
|
|||
''מה הקשר בין פאשיזם לבין התנחלות. האם הציונות פאשיסטית? האם הערבים שכובשים חצי עולם מזה 13 מאות שנים אינם פאשיסטים? לערבים מותר לרצות אישה ובת כי הסירה רעלה מעל פניה? בעקרון פאשיזם ויהדות לא יילכו יחדיו גם אם לכאורה נועדו, לפי הבנתך''. אולי. אבל לעיתים נראה שבישראל קצת עולות גישות סמכותניות ולעיתים דורסניות. ראוי לחתור לשלום עם העולם הערבי. זה האיזור בו אנו חיים. אחרת, איזה עתיד יש לנו? | |||
_new_ |
יש לך הערה בעניין ביקורת הגדרת ה''מדע'' אצלך? | |||
|
|||
''סמכותניות ולעיתים דורסניות'' אינה פאשיזם, אם כל הכבוד לך. חבל שאתה מוזיל את פרשנות הערכים. מי שמוזיל אותם מכשיר את הרעה. ''ראוי לחתור לשלום עם העולם הערבי'' היא אמירה סתמית וחסרת ערך. כי זה נכון שעדיף השלום על כל מלחמה. אבל עדיף שאם כבר אנחנו נמצאים במלחמה שאינה נובעת מרצוננו או מעשינו, שנדע זאת ונדע להילחם ולנצח בה. כי היום אנחנו לא מדברים על שלום עם הפלסטינים אלא על הישרדות. זה הריאליטי האמיתי, ולא מה שאתה רואה בקוביה של הטמבלוויזיה. אדם נורמלי מגיב נכון למציאות. אז אפשר לחלום דקה ביממה על שלום, אבל לא לשכוח שאתה בעיצומה של מלחמה, עם עליות ומורדות, הודנה וקסאמים, ושקודם כל עלינו להכריעה. | |||
_new_ |
הפקעות נדל''ן בגדה זה ''מלחמת השרדות''? | |||
|
|||
עם מנושל, עני, חסר אמל''ח, גולה מאדמתו שמתעמרת בו מעצמה גרעינית כישראל החמושה עד שיניה ומקבלת סיוע מליארדים זה ''איום קיומי''? קודם תשלם לעם הזה פיצויים על העוול והנישול במקום להתחמק מכך בצווחות היסטריות על כך שהפקעת שטחיו זו ''מלחמה על חייך''. | |||
_new_ |
הקסאמים וצווחות השווא | |||
|
|||
הקסאמים הם נשק מאד לא מדוייק, שלא עושה כלום. לכן, כאשר החבר'ה האלה באמת מנסים לרצוח או לפצוע איזה בן אדם, הם יורים בשנה אלפי קסאמים. ואז יש אשה אחת הרוגה בשנה ושני פצועים. עניין פשוט של סטטיסטיקה. בתאונות דרכים נהרגים בהשוואה 600 איש בשנה, וברציחות של יהודים רוצחים יהודים - כמה עשרות בשנה. הנאצים ב-3 שנים רצחו 6 מליון יהודים. כשהערבים באמת מנסים לרצוח ולא רק להראות התנגדות לבני עמם ו''לאויב הציוני'' אז הם באמת רוצחים - בעירק כל שבוע יש 120 הרוגים לפחות ובזמן האינטיפאדה הראשונה היו כ-150 הרוגים לשנה. אז צא ולמד: כשהם רוצים לעשות משהו, הם יורים אלפי קסאמים. ואילו מאז ההסכם הם הינמיכו את שיעור הירי למאית מאשר קודם לכן. טיפטוף לא מסוכן בעליל. אבל מראים התנגדות. ולמה? עזה במצור קשה, אז מה הם, פראיירים? | |||
_new_ |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |