פורום ארץ הצבי

(נכתב בתשובה לעמית כריש אדום, 12/04/07 11:15)

http://www.faz.co.il/thread?rep=96942
נגעת בנקודה כואבת מאוד
אליצור סגל (יום חמישי, 12/04/2007 שעה 12:42)
בתשובה לעמית כריש אדום

לק''י
טל
נגעת בנקודה כואבת מאוד.
הדבר קשור גם למה שקרה בבחירות האחרונות לדיינים.
ככללית קיימות בהלכה שתי גישות קוטביות לגבי גט ובניהם כמה גוני ביניים.
מצד אחד הרמב''ם המנסח את דבריו בחריפות - שאין האישה שבוית חרב שתבעל לשנאוי לה. ולכן ברגע שבקשה גט כופין את האיש לתת גט.
בצד השני נמצא הרא''ש הסובר שהגט חייב לבוא רק מרצונו של הבעל וכל כפיה עליו פסולת את הגט.
ויש כמובן כמה גוני ביניים התולים את שאלת כפית הגט במצב היחסים בניהם או בעוצמתה של הכפיה המופעלת עליו.
הרב יוסף שלום אלישיב מוביל בקיצוניות גדלה והולכת את דעת הרא''ש. ובתי הדין מישרים קו יותר ויותר עם דעתו.
אבל עד לפני עשרים שנה בבתי הדין הייתה קימת גישה אחרת - הקרובה לגישה האצעית. היינו שכופין גט בכל מני הזדמנויות.
שלא לדבר על כך שבזמן שמורי יוסף קאפח היה דיין בבית הדין הגדול היטה את כיון הפסיקה לכיון הרמב''ם.
אינני כופר חלילה בזכותו ואולי חובתו של הרב אלישיב להוביל קו מחמיר - אבל מה זה נוגע אלינו? אנחנו במזרח מעולם אל קיבלנו את דעת הרא''ש. בכל המזרח ובודאי בתימן שם נהגו רק לפי הרמב''ם שנה נחשבה לזמן המקמסיאלי לסידור גט.
היאוש מהסכוי לשנות משהו בבתי הדין הוביל את הרב ישראל רוזן להציע בתי דין אלטרנטיבים - כשם שמחסומי בתי הדין גרמו להקמת מנהל הגיור שבבתי הדין שבו יושבים כמעט רק דיינים סרוגים (הדבר לא פתר כמובן את כל הבעיות כי רבות הטענות - שעם חלקן אני מסכים - שגם הם מחמירים מידי), אבל הפך את המצב לנסבל. כך יש צורך בהקמת מנהלה נפרדת שבה ישבו דיינים הפועלים אם לא כשיטת הרמב''ם לפחות כשיטה שהייתה נהוגה במזרח. כך שמי שחושש לדעת הרב אלישיב יפנה לאן שליבו חפץ ומי שמעונין בגט מהיר למרות החששות יפנה להרכבים אחרים.
אליצור

http://www.faz.co.il/thread?rep=122846
תמהני עליך אליצור
(יום שלישי, 07/10/2008 שעה 10:42)
בתשובה לאליצור סגל

שאתה נכנס מהר כל כך לדיון בפרטים הלכתיים, כאילו שאתה מסכים לעקרונות עצמם.

מדבריה של טל נראה, כאילו הערך העליון של היהדות הוא הרביית צאצאים לאמהות יהודיות.
אינני כופר בחשיבותו של ערך זה, אבל כדאי להכניס דברים לפרופורציה:
היהדות עצמה - כבר כמה דורות לפני הרב אלישיב - לא ממש מעודדת הולדת ממזרים, גרושין מהירים וקלים, ילודת רווקות וכו'.
מדבריה של טל ניתן להבין, כאילו נתון שרווקות - שאינן _רוצות_ להנשא במערכת המשפטית היהודית, מכל מיני סבות שאני יכול להבין - עדיין נדרשות להביא ילדים לעולם, והבעיה היא שקשה להן.
אבל ברור כשמש, שגם לדעת רמב''ם אין זה כך: רווקה אמורה, לכל היותר, לחפש לעצמה בחור אוהב שאתו תוכל להתחתן כדת משה וישראל. ואת זה עליה לעשות _למרות_ שאיננה מצווה כלל על פריה ורביה. זה פשוט עניין של תרבות יהודית שרשית.
מצחיק לבוא בטענות אל בתי הדין, שבגללם רווקות מנועות מללדת. לכל היותר אפשר להתלונן שבגללם הן נשארות רווקות.

בקצור, המאמר מנסה להציע הקלת ראש מלאה במוסד הנשואין היהודי, בתמורה לשפור דמוגרפי כביכול. לא נראה שהוא נכנס לקטנות כמו פרק הזמן שיקח לאשה לקבל גט לפי פסיקת כל אחד מהראשונים - עצם העובדה שהאשה תלויה בבעל לקבלת גט, כלומר עצם העובדה שיש בכלל מוסד נשואין מחייב - הוא הבעיה לדעת המחברת.
למותר לציין, שהשפור הדמוגרפי הוא אחיזת עיניים - יהיו אולי יותר ילדים שאמם יהודיה לפי עמה, אבל מה בצע בעוד ילדים יהודים שאינם מייחסים כל חשיבות לתורת משה ולערכיה?

מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.