http://www.faz.co.il/thread?rep=96942 | |
נגעת בנקודה כואבת מאוד | |
אליצור סגל (יום חמישי, 12/04/2007 שעה 12:42) בתשובה לעמית כריש אדום | |
לק''י טל נגעת בנקודה כואבת מאוד. הדבר קשור גם למה שקרה בבחירות האחרונות לדיינים. ככללית קיימות בהלכה שתי גישות קוטביות לגבי גט ובניהם כמה גוני ביניים. מצד אחד הרמב''ם המנסח את דבריו בחריפות - שאין האישה שבוית חרב שתבעל לשנאוי לה. ולכן ברגע שבקשה גט כופין את האיש לתת גט. בצד השני נמצא הרא''ש הסובר שהגט חייב לבוא רק מרצונו של הבעל וכל כפיה עליו פסולת את הגט. ויש כמובן כמה גוני ביניים התולים את שאלת כפית הגט במצב היחסים בניהם או בעוצמתה של הכפיה המופעלת עליו. הרב יוסף שלום אלישיב מוביל בקיצוניות גדלה והולכת את דעת הרא''ש. ובתי הדין מישרים קו יותר ויותר עם דעתו. אבל עד לפני עשרים שנה בבתי הדין הייתה קימת גישה אחרת - הקרובה לגישה האצעית. היינו שכופין גט בכל מני הזדמנויות. שלא לדבר על כך שבזמן שמורי יוסף קאפח היה דיין בבית הדין הגדול היטה את כיון הפסיקה לכיון הרמב''ם. אינני כופר חלילה בזכותו ואולי חובתו של הרב אלישיב להוביל קו מחמיר - אבל מה זה נוגע אלינו? אנחנו במזרח מעולם אל קיבלנו את דעת הרא''ש. בכל המזרח ובודאי בתימן שם נהגו רק לפי הרמב''ם שנה נחשבה לזמן המקמסיאלי לסידור גט. היאוש מהסכוי לשנות משהו בבתי הדין הוביל את הרב ישראל רוזן להציע בתי דין אלטרנטיבים - כשם שמחסומי בתי הדין גרמו להקמת מנהל הגיור שבבתי הדין שבו יושבים כמעט רק דיינים סרוגים (הדבר לא פתר כמובן את כל הבעיות כי רבות הטענות - שעם חלקן אני מסכים - שגם הם מחמירים מידי), אבל הפך את המצב לנסבל. כך יש צורך בהקמת מנהלה נפרדת שבה ישבו דיינים הפועלים אם לא כשיטת הרמב''ם לפחות כשיטה שהייתה נהוגה במזרח. כך שמי שחושש לדעת הרב אלישיב יפנה לאן שליבו חפץ ומי שמעונין בגט מהיר למרות החששות יפנה להרכבים אחרים. אליצור | |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |