פורום ארץ הצבי

(נכתב בתשובה לרון בן-יעקב, 14/03/07 9:36)

http://www.faz.co.il/thread?rep=95128
טכנולוגיה מבטאת התפתחות של אלפי שנות ציויליזצייה
מיכאל שרון (יום רביעי, 14/03/2007 שעה 13:58)
בתשובה לרון בן-יעקב

ומאפשרת למזער גם אילוצים בעייתיים הקיימים בגורם האנושי. אני מציע פתרון מערכתי - ישום מהלכים רבים במסגרת אחת. הגברת הרווחה המרחבית אינה אגב עניין טכנולוגי - אלא עניין אנושי פונקציונלי ובסיסי. כבישים קיימים כבר אלפי שנים; וכך גם התייחסויות אנושיות ארכיטקטוניות לחללים ומרחב, כולל מרחבי תנועה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=95134
וזה רלוונטי כי?
רון בן-יעקב (יום רביעי, 14/03/2007 שעה 16:10)
בתשובה למיכאל שרון

אני לא מצליח לראות קשר בין מה שכתבת לבין הביקורת שלי למאמר.

אני רק יכול להוסיף למה שכתבתי לעיל שסביר להניח שכמות הנהגים המתזזים בכביש תעלה כדי למלא את כמות הכבישים המוקצבת.

http://www.faz.co.il/thread?rep=95143
למה להשוות את הפתרון שלי ל''חומת ההפרדה''
מיכאל שרון (יום רביעי, 14/03/2007 שעה 18:37)
בתשובה לרון בן-יעקב

ולא למשל למתן שיניים תותבות לחסר שיניים, או הרחבת כביש מ-‏2 נתיבים ל-‏4 נתיבים?

http://www.faz.co.il/thread?rep=95147
אני מפציר בך לקרא מחדש את תגובותי
רון בן-יעקב (יום רביעי, 14/03/2007 שעה 18:53)
בתשובה למיכאל שרון

לעיל

http://www.faz.co.il/thread?rep=95150
אכן תגובתך מעולה, ואפשר לראות בבעיית התעבורה והתאונות
מיכאל שרון (יום רביעי, 14/03/2007 שעה 19:39)
בתשובה לרון בן-יעקב

מעין אספקלריה לרעות הכוללות בחברה הישראלית, שיקוף כל החולאים, ולכן מתחייב פתרון כולל. אני רואה כאן גם משהו נוסח ביקורתו של מרטין היידגר או תאודור אדורנו כנגד המימד של ''טכנולוגיה'' או ''יעילות'' המשמשים כפטיש ותחליף צר להיבט הכולל יותר.

אבל יש דברים שהם ארוכי טווח, ובינתיים, אין לאפשר לשילטונות לעשות מניפולציות כספיות עלינו, האזרחים, תוך רטוריקה מוסרנית, במקום שהשילטון ישקיע את מיסינו בהגברת רווחתנו. התעבורה והפקקים יוצרים תחושת חנק מיידית, וכל נסיעה בפקקים הללו האין סופיים מידי יום ביומו - שבנקל ניתן למנוע אותם בהשקעה של כמה עשרות מליונים (על ידי מחלפים וגשרים) - כל נסיעה כזאת מקנה לי את התחושה שישראל היא מדינת שרירות לב וטמטום בלתי מושגים ממש ובלתי נסבלים, שחייבים לברוח ממנה כל עוד נפשך בך.

http://www.faz.co.il/thread?rep=95154
פקקי הבוקר
רון בן-יעקב (יום רביעי, 14/03/2007 שעה 19:56)
בתשובה למיכאל שרון

אם הפקקים בבוקר מטרידים אותך (למרות שהייתי משוכנע שהמאמר עוסק למעשה בבעית התאונות, תרבות, או אנקולטורה של נהיגה וכיוב'), אני יכול לחשוב על פתרון זול ומיידי - מסלולים יכודיים ומהירים לתחבורה ציבורית. בדומה לנהוג בכרכי הענק בארצות העולם, בחמש בבוקר המשטרה חוסמת עם אמודי פלסטיק ניידים את הנתיב הימני ביותר משנים-שלושת הנתיבים היוצאים מהעיר, לשימושם הבלעדי של אוטובוסים. אני יודע שישנם כמה מסלולי כניסה יעודיים בשעות הבוקר אבל זה בא על חשבון נתיבי הכניסה. אין שום מניעה להוסיף עליהם.

בכלל, אפשר לחשוב עידוד מסיבי של התחבורה הציבורית בשעות העומס כדי ללחוץ על כמה שיותר נהגים לעבור להשתמש בה. אפשר לחשוב גם על סבסוד מוגבר של התחבורה הציבורית כדי להשיג מטרה כזו חיסכון בעצבים בבוקר יכול לחסוך נהיגה עצבנית בערב, או להשפיע על תרבות הנהיגה).

בנוסף, שינוי במדיניות המיסוי כדי להקטין את כמויות הרכבים הצמודים על הכביש, תופעה שעכש''מ מתחילים להתמודד איתה באירופה, כמובן נגד לובי חזק של יבואנים, חברות ליסינג, ביטוח וכו'.

http://www.faz.co.il/thread?rep=95158
כתבתי על בעיית התאונות, והפקקים הם חלק בלתי נפרד מהשערוריה
מיכאל שרון (יום רביעי, 14/03/2007 שעה 20:12)
בתשובה לרון בן-יעקב

וחוסר האירגון הכללי. כפי שכתבתי, אין בישראל רכבת תחתית, אין חשמליות, והתחבורה הציבורית לא יעילה. אין כאן גם רשת רכבות סבירה. אין צי אוטובוסים כה גדול, למרות שהממשלה מסבסדת את דן ואגד במליארדים, כך שאף אם תפנה נתיבים (והרי אין הרבה נתיבים ממילא), השאלה היא אם האוטובוסים יוכלו לספק את הדרישה, ללא המתנות ארוכות, ועם אפשרות לנסיעה רציפה מהנקודה בה אתה יורד מהאוטובוס והלאה, באוטובוסים נוספים. בינתיים זה סרבול ענק, האוטובוסים גורמים לזליגת זמן ועצבים כבירה, עקב אי הסדירות ואי הרציפות של ירידה-אוטובוס-נוסף-זמין.

http://www.faz.co.il/thread?rep=95183
אתה מערבב כמה נושאים
רון בן-יעקב (יום רביעי, 14/03/2007 שעה 23:33)
בתשובה למיכאל שרון

1. תאונות הם דבר אחד. היעדר תשתית של תחבורה ציבורית הוא דבר אחר. כמובן שיש קשר אבל לא בדיוק תלות.

2. אמנם מתאים לקרא לבעיות בתחבורה ציבורית ''שערוריה,'' אבל לקרא כך לתופעת התאונות אומר להחטיא את הנושא.

http://www.faz.co.il/thread?rep=95186
הקשר הישיר הוא גישה חסרת תושיה ואירגון כלפי המרחב
מיכאל שרון (יום חמישי, 15/03/2007 שעה 4:11)
בתשובה לרון בן-יעקב

אי יכולת לנצל את המרחב, תפיסת המרחב כמקום בו ממקמים אוביקטים או מערכים קוויים, מקום עליו נאכפות סכמות קבועות, מעין מקום פתוח בו קיימים מטרדים למיניהם, ולכן חייבים לסלק ולהעניש משתמשים בו, ומאידך לתת אקסולוסיביות לגורמים ''טובים'' במרחב כמו אוטובוסים.

גישה זו דומה מאד לתפיסת המרחב של עבריינים או לקויים קוגניטיבית, שעבורם מושטח החלל לדו מימד משמים, שבו מסתובבים אובייקטים אנושיים שחלק הם ''חברים'' ואחרים הם ''אוייבים ומניאקים''.

אי הבנה זו של המרחב התבטאה גם במלחמת לבנון הראשונה, כאשר שיירות טנקים כבדים של צה''ל ניתקעו בדרכים הרריים - וזאת מתוך תחושה שהמרחב אינו בעל משמעות, אלא רק הכלי הכבד והקטלני, אובייקט משמיד ''טוב'' כלפי ''הרעים'' שבמרחב הזה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=95188
ולדוברי העברית שבקרבנו?
רון בן-יעקב (יום חמישי, 15/03/2007 שעה 6:49)
בתשובה למיכאל שרון


http://www.faz.co.il/thread?rep=95197
אשלח לך את הטקסט בלאדינו..
מיכאל שרון (יום חמישי, 15/03/2007 שעה 8:35)
בתשובה לרון בן-יעקב


מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.