פורום ארץ הצבי

(נכתב בתשובה לד''ר לי–און הדר, 01/03/07 22:46)

http://www.faz.co.il/thread?rep=94621
אכן, ישראל היא חברה רב לאומית הניבנית על פיקצייה דימיונית
מיכאל שרון (יום שישי, 02/03/2007 שעה 5:26)
בתשובה לד''ר לי–און הדר

ישראל היא חברה רב לאומית הניבנית על פיקצייה דימיונית של ''מדינה יהודית''. שהרי, מה המשותף לרומנים, ייקים, פולנים, מרוקנים, גרוזינים, אתיופים ותימנים? עם אחד? בוודאי שלא, הרי יש הבדלים גדולים במנטליות. דת אחת? מה המשותף בין דתם של המרוקנים, על פולחן הבאבות, והקבלה המעשית, ובין דתם של היהודים הפולנים, על המסורת הלמדנית של ''עקירת הרים''? אפילו מזמורי הדת שונים. ההבדלים הדתיים בין חסידים לליטאים, בין יהודים פולנים לתימנים, אינם פחותים מההבדלים בין רומים קתולים ללותרנים, אף שאלה גם אלה נוצרים. זאת שלא לדבר על רוסים, אוקאינים ובילורוסים אתניים, בני הנצרות הפרבוסלבית, או ערבים מוסלמים. ישראל היא אם כן חברה רב לאומית, שמאחוריה פיקציה אידאלית של ''עם יהודי'', בעל גורל אחד. גורל כזה לא יכול להיות היצירה היהודית, שכן כאן השונות גדולה, ולכן, הפיקצייה מציבה גורל של רדיפות, אף שיהודי ערב לא נירדפו כיהודי אשכנז, ויהודי בולגריה, בריטניה או פולין וצרפת, לא נירדפו כיהודי אוקראינה או רוסייה, וב-‏200 השנה האחרונות אין כלל רדיפת יהודים במדינות דוברות האנגלית הפזורות על פני הגלובוס.

אם כן, הפיקצייה הזאת של ''מדינת היהודים'' (הממירה את המציאות הממשית של מדינה רב לאומית), מציבה שני דימויים מרכזיים: דימוי אושוויץ ודימוי היהודי החמוש בעל כוח-העל. מדינת היהודים אינה כביכול, אלא מדינת פליטת אושוויץ הנוקמת בגויים עם נישקה ומחזירה את מצב הרדיפות לתקנו, בחינת צדק היסטורי מיתולוגי. זאת בעזרת הסופר-מן היהודי החמוש. אלא שהסופר-מן החמוש כשל מול הגרילה הפלשתינאית, מול החיזבאללה ומול מצרים ב-‏73 והפיקצייה הזאת, בהינטל בסיס הכוח שלה, החלה להתערער. אף שהחברה הישראלית האזרחית מפוררת כיום יותר מתמיד לאטומי אדם חמדניים ויצריים, ובקצה הבורגני ליברלי שלה מחליפה החרדה הנוורוטית, היצפי המלל האין סופי והניסיונות לתחלופה בלתי פוסקת של אתוסים חלופיים, עדיין, הפיקצייה הפשוטה הזאת פועלת כגרעין מלכד בעיתות מלחמה ודמים. וכולם מתלכדים מסביב לאתוס היהודי החמוש, כשם שטיפות מים זערוריות מתגבשות לגשם סביב גרעיני עיבוי. זאת ראינו במלחמת לבנון השנייה, כשכל קצוות הקשת הפוליטית התלהמו סביב מלחמת הפרע הכושלת ההיא. תפעול אתוס היהודי החמוש והנוקם, פועל על כולם פעולה מזככת וקתרטית, ופועל ליישב כביכול את הסתירות שבחברה רב לאומית בה קיימת מלחמה בין מגזרית , ומלחמת הכל בכל. אלא, שהדבר הזה כשל במלחמת לבנון השנייה, הקתרזיס המזכך לא הושג, והסדקים שניפערו היגדילו את התהייה ותחושת האנומייה (העדר בסיסי מוצקות וקווים מנחים ערכיים).

ברור כיום יותר מתמיד, אם כן, שהפיקצייה של מדינת היהודים איבדה מכוחה, וכך, כיום ניסיון לכפות בסיסי אחידות של הפיקצייה הזאת, רק יעמיק את הסתירות והמאבקים המרים בין המגזרים השונים בחברה הרב לאומית הזאת.

http://www.faz.co.il/thread?rep=94638
סולידריות
יובב (יום שישי, 02/03/2007 שעה 8:42)
בתשובה למיכאל שרון

האם העובדה שהיתה נכונות לקלוט את כל האוכלוסיות השונות האלה (עד ימינו אם נסתכל על יהדות אתיופיה), והיה סוג של ערבות הדדית ונכונות לסייע ולהצטמצם - האם אלה לא מעידים על תימוכין מציאותי ל'פיקציה'?

http://www.faz.co.il/thread?rep=94639
זה היה תגבור כמות כוח האדם במדינה
מיכאל שרון (יום שישי, 02/03/2007 שעה 9:26)
בתשובה ליובב

תוך מתיחת הפיקצייה, ובלבד שהתגבור יתבצע. וכך קלטו גם נוצרים מרוסיה שהיצהירו על סבא יהודי.

http://www.faz.co.il/thread?rep=94665
סולידריות
יובב (יום שישי, 02/03/2007 שעה 15:44)
בתשובה למיכאל שרון

ומה לגבי הנכונות של האזרחים עצמם?
האזרח ברחוב רצה בתגבור כח אדם?

מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.