פורום ארץ הצבי

(נכתב בתשובה ליובל רבינוביץ, 04/02/07 15:50)

http://www.faz.co.il/thread?rep=92895
איך דבריך מתיישבים עם הדברים הבאים:
מיכאל שרון (יום ראשון, 04/02/2007 שעה 16:25)
בתשובה ליובל רבינוביץ

--- נקודת מוצא חזקה לביקורת מתקנת הרלוונטית להפליא למציאות הקשה והמוזרה מבחינה השוואתית שהתהוותה בישראל, בהשלמה לניתוחיו הכלליים יותר ב''קפיטל''. יש להתייצב מול ביקורת זאת באומץ מעצב, ולא לנקוט בעמדה מכחישה, צדקנית ומאשימה הטובלת במקווה טוהרה של רטוריקת שגב ריק.

אין לתת פסקאות קטועות מדברי. אני מדבר במפורש על ''חלק מהיהודים'' ומה שאני אומר לגבי חלק זה, אני עומד מאחורי כל מלה. קרא מה שכתבתי בהמשך אודות ההאשמה ב''אנטישמיות''. לא אמרתי כלל שמדובר במשהו גינטי (איפוא אתה קורא זאת בדברי) אלא בדפוס תרבותי שהתפתח אצל חלק מהעם היהודי. יש לקרוא מאמר זה כמסכת אחת, ולא לדלות ממנו שברי פסוקים, שהרי זאת רמייה, שיטת סילוף מוכרת, השגורה לצערי בתרבות השקר הנפוצה בישראל, וכך מספרים לעם כאן שקרים פתולוגיים על האיסלאם למשל, תוך ערור רושם ואסוסיאציות שקריים בעליל. אין זה בבחינת ''הוצאת דברי מחוץ להקשר'' אלא זאת טכניקה לשקר ולהונות את הציבור, חלק מגישות תועמלניות שנפוצות כאן ומגבות את הסאוב הקשה. די למכחישנות.

למשל, הפסקה כולה, בדברי המובאים כאן, היא: צריך להבין גם שיהודים רבים, עקב תחושת מעמדם הרופף בגלות, הרגישו מעין חידלון או אפסות קיומית, ולכן ניסו להקיף עצמם בכל מחיר בנכסים, הפכו למגלמי רוח של קפיטליזם דורסני במיוחד, שכבר מרקס המוקדם כתב עליו (''לשאלת היהודים'' 1844; ''המשפחה הקדושה'', 1845), אולי במגמה ''להראות'' לאחרים שיש להם כוח ולא אפסות אונטולוגית. ובמאמר מוסגר, אנשי ימין ואף כמה מרקסיסטים יהודים או ציונים, ביטאו קובלנה מבוססת רגשות פגועים כנגד הדברים הללו, אלא שניתוחו זה של מרקס הינו חד ומצטייר כקולע, קולע בפרט למגמות שהתעצמו באופן המעורטל והבוטה ביותר במדינה הציונית, כך שדווקא ניתוחים פרטיקולריים אלה של מרקס המוקדם עשויים להוות נקודת מוצא חזקה לביקורת מתקנת הרלוונטית להפליא למציאות הקשה והמוזרה מבחינה השוואתית שהתהוותה בישראל, בהשלמה לניתוחיו הכלליים יותר ב''קפיטל''. יש להתייצב מול ביקורת זאת באומץ מעצב, ולא לנקוט בעמדה מכחישה, צדקנית ומאשימה הטובלת במקווה טוהרה של רטוריקת שגב ריק.

http://www.faz.co.il/thread?rep=92911
איך דבריך מתיישבים עם הדברים הבאים:
יובל רבינוביץ (יום ראשון, 04/02/2007 שעה 19:56)
בתשובה למיכאל שרון

המאמר כולו מונח לפנינו. האם עלי להעתיק את כל המאמר כדי להגיב? אני מצטט את אותם משפטים שאליהם אני רוצה להתייחס. אינני מביא דברים מחוץ להקשרם ואתה מוזמן לתקן את ההקשר אם נראה לך שסילפתי.

גם אתה כותב: „הסופר ש''י עגנון, יהודי דגול בן ארצי, פולין, מביא באחד מספריו היפים את הדימוי של ''נערה תמה ממשפחה נוצרית טובה, שבהלכה בסביבות השוק, ניטפלו עליה בהמוניהם הרוכלים והקבצנים היהודים''”. האם אדרוש ממך להביא את כל הספר כדי להיות בטוח שאינך מוציא דברים מהקשרם?

וכעת, אם יותר לי להמשיך להגיב לטענותיך מבלי שאצטרך לצטט את כל בסיס הנתונים של פא''צ:
„לא אמרתי כלל שמדובר במשהו גינטי (איפוא אתה קורא זאת בדברי) אלא בדפוס תרבותי שהתפתח אצל חלק מהעם היהודי.”

הנה כאן:
„יש להבין שבמשך 1800 שנות גלות תחת השפלות ורדיפות וקיום באוש בגטאות מצחינים, תוך בידוד והסתגרות בדת שהתאבנה להלכות אין ספור, לא מן הנמנע שהתפתחו בחלק מהיהודים, בבחינת אימוץ גישות שרדניות, גם נוכלות וחוסר מוסר, השלובים בפוליטיקת שתדלנות כלפי הרשויות ושנור המכוון כלפי תקיפים ונגידים במסגרת קיום רופף.”

היות שהקיום עליו אתה מדבר אינו קיים מזה שני דורות, אך ההתנהגות כן, הסקתי שהתכוונת להטבעה גנטית של 1800 שנה שלא נמחקה ב-‏60 שנה. אם אתה חושד במנגנון אחר, כדאי שתסביר אותו, משום שאני סבור שלא רק אני הסקתי זאת מדבריך.

מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.