פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
(נכתב בתשובה למוטקה צביאלי, 30/07/02 5:52)
מוטקה: נסים לא יתמודד עם מי ששובר לו את הדוגמה
גדעון ספירו (יום שלישי, 30/07/2002 שעה 12:59)
בתשובה למוטקה צביאלי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מוטקה: דווקא נסים הוא דוגמא מצויינת למי שויתר על זכות הבחירה. הוא כלוא בתוך הדוגמה הדתית, ועל כן אין לו דבר משלו, אלא כל הזמן רק מאחרים. תקרא את הפרשנויות שלו. הכל ציטוטים ממה שקרוי ''ראשונים ואחרונים'' שנועדו לעגן את הדוגמה הדתית שהוא מפיץ. לכן למשל, הוא בכלל לא מתחיל להבין את תופעת השהידיות. אילו הפעיל חשיבה עצמאית וביקורתית, אילו הפעיל את המכשיר הנפלא הזה שניקרא תבונה וביקורת (כמו גם ביקורת המקרא), באחת, אילו אימץ כמה עקרונות של חשיבה מדעית, היה בוודאי מבין שהשהידיות הפלסטינית אינה איזו תכונה הטבועה בעם הפלסטיני, אלא היא ביטוי ליאוש נורא, לחוסר תקווה שישראל דחקה אליהם את הפלסטינים. השהידים נופלים למלכודת כפולה: אי התקווה מחד גיסא, ודוגמה דתית קנאית מאידך גיסא. השהידיות הפלסטינית, בהיבטיה הדתיים, לא שונה בהרבה מהשהידיות היהודית מתנחלית. כאן ושם יש ניצול ציני של קנאות דתית והיתלות באל ''הכל יכול'' (עוד המצאה אנושית שנסים לא שמע עליה) ובמי שמינו עצמם לנציגיו עלי אדמות (גם על כך לא שמע נסים) כדי לקטול חיים.
אבל נסים לא יבין זאת. הוא קורבנה של הדוגמה הדתית, שאחת מסימניה, התגייסותו לעבודה מסיונרית כדי להפיצה בינינו. (וגם זה לא חדש, כך עושות מרבית הדתות).

בניגוד לנסים, אני לא ויתרתי על זכות הבחירה. לא גדלתי בבית שמאלי או ימני. גדלתי במקום שלא הסתירו ממני את המידות הטובות (את הידיעה). על בסיס הידיעה המצטברת אימצתי לי את הגישה המדעית ביקורתית שמאפשרת לי לעמוד כאיש מיעוט מול הלבה הרותחת של הדוגמה הדתית והלאומנות החילונית.
אבל נסים לא יבין זאת, כי זה לא כתוב במקורותיו.
_new_ הוספת תגובה



המלכודת שלתוכה נופלים השהיד איננה כפולה אלא משולשת
יוסי (יום שלישי, 30/07/2002 שעה 15:24)
בתשובה לגדעון ספירו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

נוסף לשני הגורמים שכבר צויינו בדבריו של מר ספירו, קשה להתעלם מעובדה אחת נוספת:
היחס של החברה הערבית לחיי אדם (באשר הם) הוא ממש מחפיר.
אני אומר זאת מתוך התבוננות קרובה וממושכת לתוך החברה הזו.
ודוק: כוונתי ליחס החברה הערבית לחיי אנשיה היא ולא לחיי אוייביה.
הדבר נלמד בעיקר ''לאחר מעשה'', כלומר מיחסה של חברה זו אל המוות ואל האובדן.
ביכולתי למלא את האתר הזה באין ספור דוגמאות מזעזעות שבמו עיני ראיתי.
ודוק נוסף: אין כוונתי למקרים של קיפוד חיי אדם בהקשרים דתיים (כגון גאולת דם, שמירה על כבוד המשפחה וכו') אלא למקרים ''רגילים''.
ועוד דוק: כוונתי ליחס החברה הערבית לחיי אדם במובן הרחב - היינו גם היחס כלפי החלש, הנכה, הלוקה בשכלו וכו'.
כאשר החברה הערבית מקוננת על מות אנשים בקירבה, ראוי, איפוא, להתבונן על הקינה הזו גם מבעד לפריזמה של יחסה - בפועל - של החברה הזו אל המוות בדרך כלל.
_new_ הוספת תגובה



גדעון: האם אפשר למזג את הקטבים .. או..
מוטקה צביאלי (יום שלישי, 30/07/2002 שעה 22:11)
בתשובה לגדעון ספירו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שאנחנו צריכים לתת את ה''תחתונים'' כדי להגיע לסכוי לחיות יחד. אני לא בטוח, במחילה, שהידע המצטבר שאליו אתה מתכוון, כולל את רוחב ועומק הסוגיא הזאת של ''שאהידים''..בי להכנס למתנחלים, בטחון ישראל, תפיסות עולם ''וועלט אנשאאונג'' השקפת עולם בגרמנית, אני לא מסכים לכיבוש ומעדיף להתנחל מאשר להתנשל ארץ ישראל.
(אגב,גדעון, עשית לי צביטה בלב עם הענין של הברית מילה שהזכרת... ''אילו היה לי העוז''...הרי אתה אחי, ואנחנו ''תקועים'' עם זה..שלשה מתוך חמשת הבנים שלי מלתי בעצמי,לא נעים קצת..ולא נורא בכלל)
_new_ הוספת תגובה




חזרה לפורוםהסיפור המלא
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי