|
זה נראה לא הוגן ואני מתנצל | |||
|
|||
בס''ד. הייתי צריך להבהיר שמה שאני מגדיר אי התמודדות, זו אכן התמודדות אבל בכלים אחרים. נכון שאותם כלים אינם תקפים בעיני, אבל א' העובדה היא שהתמודדו ב' עלי להסביר מדוע אותם כלים אינם תקפים בעיני. ואחרי ההתנצלות, שאני מקווה שתתקבל גם ע''י משתתפים נוספים שהתייחסו לדברים ברצינות ובהגינות, הנה תגובתי: לדבריך דוד, ''הלאום, התרבות, הדת והארץ'' הם חלק מן היהדות. מושגים אלו לקוחים מעולם מדע המדינה ולענ''ד, הם אינם תקפים כלל ביחס ליהדות. ונתחיל מהסוף: כאלפים שנה הארץ לא היתה בשליטתנו; יהודים חיו בכל קצוי תבל; הם נשארו יהודים כי זו מהותם, בלי כל התניה טריטוריאלית. ועוד לא אמרנו מלה על היחס ליהודי הגולה בימינו, כאשר על פי הגדרה זו הם עלולים שלא להיחשב כבני הלאום היהודי. כבר עתה יש המערערים על זכותם להביע דעה בענייני ארץ ישראל, כי הם חיים בחוץ לארץ. התרבות, הדת – אלה מושגים מופשטים; אינני יודע אם מישהו מהיהודים החדשים יודע להסביר מה הקשר הדתי שלו עם יהודי מבני ברק או ממאה שערים. הוא הרי רואה עצמו כלא דתי, אז איך הדת יכולה להיות גורם מאחד פרטים לכדי עם? תרבות – כנ''ל. אין תרבות משותפת בארץ אם יש בכלל תרבות. אגב, את המונחים האלה הכרתי מזמן, דומני שזה היה באמצעות ספרה של מי שנחשבה הכוהנת הגדולה של זכויות האדם ועסקה גם בחינוך לאזרחות לפחות בכתב. דומה כי השבוע דן בג''ץ בעתירה המשותפת לה ולעוד כמה יהודים חדשים המבקשים להקרא 'ישראלים' ולא יהודים. ולהזכירך, היא גם היתה סרת החינוך. אז כשאני לא מקבל הגדרות מסוימות, זה אחרי שהן היו חלק מהוויתי בטרם התפכחתי. השגיאה שלי היא שנדמה לי שהדברים ברורים לכולם ולכן אני לא מסביר מספיק. | |||
_new_ |
כמה הערות | |||
|
|||
1. היו בדיון הקודם מי שהסבירו ביותר פירוט ממני מה היא היהדות. משל עמיש בשתי תגובות עוקבות (דיון 58999). זה לא בדיוק ההסבר שלי אבל הוא בהחלט דרך לגיטימית, שמדגישה תרבות, להגדיר יהדות. 2. לעניין אלפים שנות הגלות, אלו שנשארו יהודים נשארו בגלל הדת, בגלל התרבות ובגלל הכמיהה לציון (לאו דוקא הציווי הדתי). 3. אני מודה שזה לא השטח החזק שלי להסביר את עמדתי על היהדות. לכן לא עסקתי בנושא בפירוט גם קודם. אבל אני מחזיק בעמדה הלגיטימית הזאת בשכנוע רב כבר הרבה שנים. 4. צריך להכיר את זה שיש שונות בין היהודים גם על הגדרת המהות העיקרית, וללמוד לקבל זאת. | |||
_new_ |
כמה הערות | |||
|
|||
בס''ד. בלי ציווי דתי אין כמיהה לציון. עכ''פ לא היתה בהיסטוריה. שיש שונות בין היהודים, אין ולא היתה לי בעיה עם זה. הבעיה היא עם הממסד שלא הגדיר לעצמו מה הוא רוצה להיות כשיהיה גדול. זו הסיבה שהוא מזגזג בקצב שקשה לעקוב אחריו. | |||
_new_ |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |