פורום ארץ הצבי


http://www.faz.co.il/thread?rep=58620
מר אריה היקר...
גדיאל (יום רביעי, 04/05/2005 שעה 15:16)

המאמר שלך מראה על חוסר ידיעה מובהק בכל מה שקשור במוזיקה מודרנית. ולמרות שאתה מתגאה בהמון קורסים בנושא, לדעתי התעלמת מהרבה מאוד פרטים.

קודם כל, לא כל המוזיקה המודרנית היא א-טונאלית, דדקופונית, וסריאלית.
מלחינים מודרנים, אפילו מובהקים מאוד, ידעו בכל עת לכתוב מוזיקה שהיא ''נעימה'' לאוזן, אם זה מה שאתה מחפש במוזיקה של ימינו..
אתה מוזמן להקשיב לפרוקופייב בדוגמת ''פטר והזאב'', הסימפוניה הקלאסית ואפילו גם לקונצ'רטו 3 לספנתר. לא כל כך א-טונאלי.
אתה מוזמן להקשיב לשוסטקוביץ', לסוויטות הג'אז ולסימפוניה ה5 לדוגמא.
פולנק, לסונטות לכלי נשיפה. גרשווין (וכן כן הוא מודרני!!) לרפסודיה בכחול או לאמריקאי בפריז.
אתה יכול גם לקחת את שטראוס (ריכרד... שנפטר ב49) והוולסים שלו, ועוד להמון המון יצירות שהם לא נמצאות בהגדרות שלך לסוגי המוזיקה המודרנית ועדיין מוגדרות ככאלה.
אתה לוקח את שנברג וקובע: הנה היא המוזיקה המודרנית! הוא המלחין הקובע.

אז זהו שלא בחורצ'יק.
מוזיקה מודרנית זה לא רק מרווחים לא מובנים ואקורדים מוזרים. מלחינים מודרנים יודעים ועוד איך לכתוב מוזיקה טונאלית מאוד ויפה אפילו לעיתים יותר מבטהובן ומוצרט.
זה שאתה לא אוהב את שנברג או את דומיו זה לא אומר שאתה צריך לתעב את כל המוזיקה המודרנית
לידיעתך יש אנשים שלא סובלים את מוצרט!!! אז מה? זה אומר שהם אומרים שמוזיקה קלאסית (לפי הגדרתך של המילה) זה חרא? להיפך.... הם מעריצים גדולים את בטהובן ואת באך. אבל לדעתם מוצרט הוא משעמם. זכותם לחשוב ככה אבל להגדיר את התקופה שלו בתור פרימטיבית?

עם כל הכבוד אליך, והאמת אין לי מושג מי אתה שאתה יכול לקבוע כאלה דברים, יש לך עוד הרבה מה ללמוד על מוזיקה מודרנית, והיזהר לפני שאתה קובע מוזיקה מודרנית בתור פרימיטבית.

http://www.faz.co.il/thread?rep=58621
סליחה טעות קטנה...
גדיאל (יום רביעי, 04/05/2005 שעה 15:34)
בתשובה לגדיאל

בעניין שטראוס. אפשר למחוק. התבלבלתי. זה יוהן לא ריכרד. והוא בכלל רומנטי.
לא נורא. הטעות אנושית.

http://www.faz.co.il/thread?rep=58636
מַר גָּדִיאֵל הַנִּכְבָּד
אריה פרלמן (יום רביעי, 04/05/2005 שעה 22:52)
בתשובה לגדיאל

הַמַּאֲמָר שֶׁלְּךָ מַרְאֶה עַל חֹסֶר יְדִיעָה מֻבְהָק בַּהֲבָנַת הַנִּקְרָא:

כָּתַבְתָּ: ''לֹא כָּל הַמּוּזִיקָה הַמּוֹדֶרְנִית הִיא א־טוֹנָלִית, דּוֹדֶקָפוֹנִית, וְסֶרְיָאלִית.
מַלְחִינִים מוֹדֶרְנִיִּים, אֲפִלּוּ מֻבְהָקִים מְאוֹד, יָדְעוּ בְּכָל עֵת לִכְתֹּב מוּזִיקָה שֶׁהִיא ''נְעִימָה'' לָאֹזֶן...'' וְכָאן הֵבֵאתָ לְדֻגְמָא אֶת פְּרוֹקוֹפְּיֵּב, שׁוֹסְטַקוֹבִיץ', פּוּלֵנְק וְגֵרְשְׁוִוין.

אָז ''בָּחוּרְצִ'יק''... לְהַלָּן מַה שֶׁכָּתַבְתִּי אֲנִי:
''הַמֵּאָה ה־ 19 אָמְנָם הִסְתַּיְּמָה בִּשְׁנַת 1900, אַךְ הָאָמָּנוּת לֹא מֵתָה. לְמַרְבֵּה הַמַּזָּל, חַיוּ בַּמֵּאָה הָעֶשְׂרִים מַלְחִינִים שֶׁהוֹכִיחוּ כִּי נִתַּן לִיצֹר מוּסִיקָה אֵיכוּתִית, אֲמִתִּית, אָמָּנוּתִית, כֵּנָה וּמְרַגֶּשֶׁת ־ מִבְּלִי לְהִדַּרְדֵּר לְבַּרְבָּרִיּוּת מִצַּד אֶחָד, וּמִבְּלִי לְהִצָּמֵד לְחִקּוּי עִוֵּר שֶׁל תַּבְנִיּוֹת הֶעָבָר מִצַּד שֵׁנִי: ג'וֹרְג' גֵרְשְׁוִוין, הַייטוֹר וִילָה־לוֹבּוֹס )הַמַּלְחִין הַלְּאֻמִּי שֶׁל בְּרָזִיל(, וְעוֹד.''

אָז אִלּוּ הָיִיתָ טוֹרֵחַ לִקְרֹא אֶת הַמַּאֲמָר שֶׁעָלָיו הָיִיתָ מֵגִיב - יָכֹלְתָּ לְהַשְׁמִיט כִּמְעַט אֶת כָּל תְּגוּבָתְךָ הַמְּלֻמֶּדֶת.
אֱמֶת, יֶשְׁנָם אֲנָשִׁים שֶׁלֹּא אוֹהֲבִים מוֹצָארְט, וְיֶשְׁנָם כָּאֵלֶּה שֶׁמַּעֲדִיפִים אֶת בֵּטְהוֹבֵן עַל־פְּנֵי שׁוּבֶּרְט וְהַטְּעָמִים רַבִּים כְּמִסְפָּר הָאֲנָשִׁים. אַךְ הַרְאֵה נָא לִי אֶחָד שֶׁיַּגִּיד לְךָ שֶׁיְּצִירָתוֹ שֶׁל מוֹצָארְט אֵינֶנָּה מוּסִיקָה - וְאָז נָשׁוּב וּנְדַבֵּר.

http://www.faz.co.il/thread?rep=58673
אם כך עוד הערה קטנה...
גדיאל (יום חמישי, 05/05/2005 שעה 14:51)
בתשובה לאריה פרלמן

לפי ההגדרה שהבאת למוזיקה: ''אירגון צלילים (ורעשים) בזמן- שמביעים רגשות'' המוזיקה המודרנית על אף שלדעתך נשמעת נוראית היא עדיין מוזיקה.
בהגדרתה לא מדובר על מרווחים טונאליים, ולא על ספטאקורדים מוזרים. אלא ארגון צלילים. אתה מוזמן לקרוא להם לא מאורגנים, אבל אני מתערב איתך שבכל ניתוח של יצירה מודרנית תראה סידור מפליא ואפילו לפעמים בלי לשים לב שמירה על צורות הסונטה והליד וכו'.

שמעתי לא מזמן יצירה מאת מלחין בארוקי לחלוטין (נראה לי שמו היה וויבר אבל אינני בטוח), היצירה נקראת ''המלחמה'', יצירה שנכתבה לשעשע את אנשי החצר. ובתחילת היצירה הכל נשמע יפה ובארוקי.
פתאום בפרק השני, הוא הלחין בלאגן אחד שלם. אין שום ארגון, שום הגיון, כל הכלים נשמעים כאילו מזייפים תווים ומנגנים לאוות נפשם. מי שלא ידע מי המלחין היה חושב שזהו בטח המלחין המודרני הגרוע בעולם. ואני אומר לעצמי ''הנה היצירה המודרנית הראשונה בעולם!''
אך לא... גם הבלאגן הזה נועד ליצור משהו, להעביר איזשהוא מצב. ובמקרה שלנו, הבלאגן של הקרב. האי ודאות.

גם כן מוזיקה מודרנית, בין אם תבין את היצירה או לא, המלחין כתב אותה עם כוונה מסויימת (הוא כתב אותה אחרי מותו של מישהו, אחרי שהוא קיבל העלאה בשכר, אחרי התאהבו וכו'), להביע איזשהוא רגש.
לא תמיד היצירה מצליחה להעביר את זה בפעם הראשונה, אבל זה לא אומר שאתה צריך לקרוא לה פרימיטבית. ועוד פחות שהיא דומה לאיש פרהיסטורי המכה על בול עץ.

זה שאני לא מבין את תורת הקוונטים או תורות אחרות בפיזיקה המודרנית, לא אומר שאני אתחיל לקרוא לה מטומטמת, לא הגיונית ובלתי שימושית לאדם ביום יום.

מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.