פורום ארץ הצבי

(נכתב בתשובה למשה, 10/06/04 15:51)

http://www.faz.co.il/thread?rep=48542
ארץ ישראל להלכה ולמעשה
נסים ישעיהו (יום חמישי, 10/06/2004 שעה 20:55)
בתשובה למשה

בס''ד.

אמנם מישהו התיימר להשיב בשמי אבל אנסה להסביר בעצמי.

לאברהם אבינו הובטחה כל הארץ הנ''ל, ובלשון המקרא (בראשית ט''ו):

יח בַּיּוֹם הַהוּא כָּרַת ה' אֶת-אַבְרָם בְּרִית לֵאמר לְזַרְעֲךָ נָתַתִּי אֶת- הָאָרֶץ הַזּאת מִנְּהַר מִצְרַיִם עַד-הַנָּהָר הַגָּדל נְהַר-פְּרָת: יט אֶת-הַקֵּינִי וְאֶת-הַקְּנִזִּי וְאֵת הַקַּדְמנִי: כ וְאֶת-הַחִתִּי וְאֶת-הַפְּרִזִּי וְאֶת-הָרְפָאִים: כא וְאֶת-הָאֱמרִי וְאֶת-הַכְּנַעֲנִי וְאֶת- הַגִּרְגָּשִׁי וְאֶת-הַיְבוּסִי:

סה''כ עשרה עמים.

רבנו בחיי:
ודע כי עשרה עממים אלה שבעה מהם כבשום ישראל בימי יהושע, אבל הג' והם הקיני והקנזי והקדמוני לא כבשום מעולם, וא''כ הפרשה הנאמרת לאברהם במתנת הארץ שבה הזכיר עממים אלה היא רומזה לעתיד לבא שיהיו משועבדין לנו.

בחסידות מבואר הנושא בעמקות רבה ואולי בהזדמנות נביא משם משהו לטעום. בינתיים רק נאמר כי אנחנו אמורים לקבל ארצות אלו ולא לקחת אותם.

בברכה,
נסים.

http://www.faz.co.il/thread?rep=48544
אם תוכל לסדר לי וילה תלת מפלסית
רמי נוידרפר (יום חמישי, 10/06/2004 שעה 21:12)
בתשובה לנסים ישעיהו

אצל הקינזי אני מאוד אודה לך. אפשר גם אצל הקדמוני....

http://www.faz.co.il/thread?rep=48597
ארץ ישראל להלכה ולמעשה
משה (יום שישי, 11/06/2004 שעה 16:13)
בתשובה לנסים ישעיהו

נסים, אני מסכים עם ההגדרה הזאת של ארץ ישראל. הארץ שייכת לעם ישראל מכוח ההבטחה האלוהית. אין כל הצדקה אחרת לישיבתנו על האדמה הזאת כעם.
אבל אפילו אצל חז''ל, או חלק מהם, אנחנו רואים שחיקה בגבולות האלה. לדוגמא - הגדרת הגבול לצרכי מעשרות או שביעית.
חלקם הרחיקו לכת וקבעו שאפילו עכו היא מחוץ לארץ ישראל.
חיפה שימשה בתקופה מסויימת כבית העלמין של עכו, כי תושביה רצו להיקבר באדמת ארץ ישראל...
אז מה אומרת ההלכה לגבי גבולות ארץ ישראל?

http://www.faz.co.il/thread?rep=48598
ארץ ישראל למעשה
נסים ישעיהו (יום שישי, 11/06/2004 שעה 16:55)
בתשובה למשה

בס''ד.

ההגדרה ההילכתית של הגבולות לעניין שביעית וכו', אין לה דבר עם נושא הדיון שלנו כי אין אנו דנים בשאלת הגבולות.

בעבר הגדרנו קטגורית כי כל מה שבידינו הוא שלנו כי ה' נתן לנו. כך גם כתוב במצע שלנו: http://www.ohrisrael.org/

אם נחדד את האמירה, הרי מרגע שכבשנו משהו כי כפו עלינו מלחמה - זה שלנו. הרי לא בכוחנו אנו כובשים אלא בכוחו של הבורא יתברך.

הבעיה שלנו היא: (דברים ח) יז וְאָמַרְתָּ בִּלְבָבֶךָ כּחִי וְעצֶם יָדִי עָשָׂה לִי אֶת-הַחַיִל הַזֶּה:
אז אם בכוחנו כבשנו - זכותנו לעשות עם זה מה שרוצים.

והפתרון מוצע לנו בפסוק הבא: יח וְזָכַרְתָּ אֶת-ה' אֱלֹקֶיךָ כִּי הוּא הַנּתֵן לְךָ כּחַ לַעֲשׂוֹת חָיִל לְמַעַן הָקִים אֶת-בְּרִיתוֹ אֲשֶׁר-נִשְׁבַּע לַאֲבתֶיךָ כַּיּוֹם הַזֶּה:

צריכים להבין שהתנגדותנו לכל מהלך של ויתור ואפילו לדיבורים בנושא, אינם נסמכים על רעיון קדושת הארץ. לא זה העניין ולא זו הבעיה. הבעיה היא שויתור לגוים גורר פיקוח נפש של יהודים ומגביר את תיאבונם לויתורים נוספים שלנו.

רק עמידה איתנה שלנו תאפשר המשך חיינו כאן בארץ, ועמידה כזאת יכולה להתקיים רק אם היא נסמכת על התורה הנצחית.

שבת שלום ומבורך,
נסים.

http://www.faz.co.il/thread?rep=48752
ארץ ישראל למעשה
משה (יום ראשון, 13/06/2004 שעה 8:20)
בתשובה לנסים ישעיהו

נסים
ברגע שאתה אומר ''ארץ כנען'', אזי על כורחך אתה מדבר על גבולות. השטחים שכבשנו במצריים מערבה לנילוס במלחמת יום הכיפורים, גם עליהם חל הכלל של ''מרגע שכבשנו משהו כי כפו עלינו מלחמה - זה שלנו''?. הרי שטחים אלה הם מחוץ לגבולות ההבטחה.
אני מסכים שאסור לוותר כי ויתורים מעידים על חולשה וחוסר אמונה בצדקתנו, ומעודדים עוד דרישות לויתורים נוספים.
אפשר אולי לטעון טענת בעלות על כל ארץ ישראל, ולהכריז שהחלקים שעדיין בידי הגויים נתונים להם כפיקדון על מנת (בתנאי) שיקיימו איתנו יחסי שכנות טובים ויימנעו ממעשי איבה.
ולמי שמתנגד לרעיון הזה, כדאי להזכיר שעל פי חוקי האיסלאם, כל הטריטוריות בעולם כולו, שאינן בשליטת האיסלאם, נתונות ליושביהם באופן זמני, עד שהצבאות המוסלמיים יהיו חזקים מספיק כדי לכבוש אותם. כי אללה נתן את כל אדמות העולם למאמינים בלבד.

http://www.faz.co.il/thread?rep=48762
עם ישראל
נסים ישעיהו (יום ראשון, 13/06/2004 שעה 10:06)
בתשובה למשה

בס''ד.

בקישור המצורף: http://www.faz.co.il/thread?rep=48740
מובא קישור למאמר המסביר את העניין. הבעיה היא בעצם הויתור שלנו בלי קשר למקום בו ויתרנו. מקור ההלכה הוא בבבל עקב מעשה שאירע שם.

שבוע טוב ומבורך,
נסים.

מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.