פורום ארץ הצבי

(נכתב בתשובה לדוד סיון, 18/05/04 20:33)

http://www.faz.co.il/thread?rep=46853
תיקון קל
גבי בחן (יום שלישי, 18/05/2004 שעה 23:14)
בתשובה לדוד סיון

הנחת היסוד שלך, האומרת שתפקידו העיקרי של בנק ישראל הוא שמירת יציבות המיחרים, פשוט לא נכונה - ואני מציע שתבדוק בחוק בנק ישראל מה הם מטרותיו. מקסימום זו אחת המטרות, מבין כמה. היא נהפכה למטרה קדוש ה ע''י הנגיד הקודם, מר פרנקל, שבעזרתו שקענו במיתון הארוך ביותר בתולדות המדינה. זו היתה מעין תגובה פוסט טראומטית. משהו בדומה לגנרלים הנילחמים את המלחמה הקודמת. מזל שפרנקל לא החזיר אותנו לשמירת רזרוות מט''ח והקו האדום של שנות החמישים (הוא פשוט התבייש, כי בישראל יש ערמות מט''ח שלא היו מביישות את ארה''ב, ובעיקר באמצעות הדולרים נישמרת יציבות המחירים (כזכור אנחנו מדינה מוטת סחר בינלאומי, ויש קשר ישיר בין יציבות הדולר לבין האינפלציה האפסית)
קטונתי מלהתווכח על כל המקרו כלכלה, אבל כזכור לך היו ימים שהמדינה מימנה חלק ניכר מההשקעות על ידי הנפקת איגרות חוב בריבית גבוהה לאזרחים, ועודדה את החיסכון (לפי קיינס חיסכון=השקעה נקיה). כלומר יוצא מכאן שגודל החוב הפנימי הוא נתון חסר משמעות. גודל החיסכון חשוב, וןכמובן ערך איגרות החוב, המבטא יותר את האמון בכלכלת ישראל מאשר רק את היקף הגרעון הממשלתי - שהוא קטן מאד לפי כל קנה מידה בינלאומי, שלא לדבר על ההיסטוריה הכלכלית של ישראל

http://www.faz.co.il/thread?rep=46864
גבי, אתה טועה לגבי חוק בנק ישראל
דוד סיון (יום רביעי, 19/05/2004 שעה 0:31)
בתשובה לגבי בחן

א. ע''פ חוק בנק ישראל תפקידו של הבנק:
''.... לקדם באמצעים מוניטריים -
1. ייצוב ערכו של המטבע בישראל ומחוץ לישראל;
2. רמה גבוהה של ייצור, תעסוקה, הכנסה לאומית והשקעות הון בישראל.''

מספר אחד הוא היעד הראשון בסדר החשיבות. מספר שנים הוא קבוצת היעדים השניה - גם בחשיבות. הסברתי בתגובה הקודמת למה במציאות שלנו בשיעור חוב גבוה מידי אין בעצם אפשרות מעשית לדאוג לקבוצת היעדים השניה - בטח לא באמצעות ריבית בנק ישראל.

ב. גודל החוב הפנימי, כפי שהסברתי, משפיע על גובה הריבית לטווח ארוך (עלות ההון להשקעה) דרך התשואה על האג''ח הממשלתיות. זוהי הריבית שמשפיעה על השיקול להשקיע..... כאשר שיעור החוב הזה גדול מהתוצר זה מתחיל להוות בעיה - במיוחד שהחלק ממנו שמשמש להשקעות הוא אפסי.

הגירעון התקציבי נמצא בעליה - משמע החוב עולה. כאשר קצת יותר משליש מתקציב המדינה משמש להחזר חובות אי אפשר להגיד שגודלו של החוב הוא לא משמעותי. במיוחד נכון הדבר אם הכסף נוצל בעיקר להוצאה שוטפת ולא להגדלת המקורות. האמון בכלכלת ישראל שהיה בירידה הוא אחד המשתנים שמושפעים לרעה כאשר שיעור החוב הוא במגמת עליה - בדיוק מה שקרה במהלך 2003.

ג. המדינה ממשיכה לממן הוצאות באמצעות אג''ח אבל בעיקר הוצאות שוטפות - המימון לא מגדיל את כושר ההחזר ואולי להיפך. עוד גורם לפגיעה באמון בכלכלת ישראל. למיטב הבנתי בעיית האמון נמצאת כעת במגמת השתפרות (מאז שביבי נכנס למשרד האוצר).

גודל הגירעון הקיים ועוד יותר גודלו של החוב גורמים ל''מחנק אשראי'' שמזיק לאפשרויות הצמיחה במגזר הפרטי. מכאן שגודלו של החוב הציבורי הוא לא חסר משמעות.

מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.