פורום ארץ הצבי

(נכתב בתשובה לערן בילינסקי, 15/04/04 1:22)

http://www.faz.co.il/thread?rep=44565
מאחר ואינני יודע מה רמת ידיעותיך במתימטיקה
ישראל בר-ניר (יום חמישי, 15/04/2004 שעה 3:30)
בתשובה לערן בילינסקי

לא אכנס כאן לדיון מפורט.

לגבי מעמדו של האפס אני ממליץ על הספר ZERO The Biography of a Dangerous Idea מאת Charles Seife בהוצאת Viking.

באשר למספרים השלמים, כעיקרון יש צדק בדבריך, מאחר ובתקופות קדומות ללא מתימטיקאים היה קשה לעכל את המושג של מספרים שליליים (מכאן השימוש במושג ''מספר טבעי'' לתאור מספר חיובי). המספרים השליליים הם ''טבעיים'' בדיוק כמו המספרים החיוביים.

חבורת המספרים השלמים כוללת את כל המספרים הטבעיים, מה שאנחנו קוראים מספרים שליליים והאפס. המספרים השליליים אינם קיימים בזכות עצמם, הם מה שמכונה במתימטיקה ''איברים הופכיים'' של המספרים החיוביים (= המספרים ה''טבעיים''). זאת לא המסגרת להכנס לדיון יותר מפורט בנושא של תורת החבורות - אחד מהענפים החשובים ביותר של המתימטיקה המודרנית. אולי רק לשם קוריוז, הענף הזה פותח ע''י מתימטיקאי צרפתי בשם אווריסט גלואה (Averist Galois) במאה ה 19, שהיה בסה''כ בן 20. הוא הוזמן לדו קרב ע''י אחד ממכריו בשל סכסוך על אהבתה של עלמת חן, ונהרג בדו קרב הזה.

בערב שלפני הדו קרב, היתה לו תחושה שקיצו קרב, והעלה את תמצית רעיונותיו על הכתב, וכך זכינו שהתפתחות המתימטיקה לא נעצרה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=44574
מאחר ואינני יודע מה רמת ידיעותיך במתימטיקה
ערן בילינסקי (יום חמישי, 15/04/2004 שעה 8:47)
בתשובה לישראל בר-ניר

לטובת העניין יש לי תואר ראשון במדעי המחשב מהטכניון. כך שההגדרה שלך לשלמים נראתה מאד מוזרה בעיני כשלא כללה את השליליים. בהגדרות המתמטיות שאני מכיר אין שום דבר ''טבעי'' (פרט אולי לתחושות אנושיות באמת) במספרים הטבעיים - זה סתם שם, והמספרים השליליים בהחלט קיימים בזכות עצמם. את סיפורי גלואה אני מכיר היטב, תודה.

אבל נושא האפס והשטן אצל הפיתגוראים באמת מטריד אותי, לאור מה שידוע לי על הפנתיאון היווני. אולי בכל זאת תתקצר משהו מהספר בנושא?

http://www.faz.co.il/thread?rep=44576
ובכל זאת
רייב משולם (יום חמישי, 15/04/2004 שעה 9:05)
בתשובה לערן בילינסקי

מספר שלילי הוא לא מספר ''טבעי'', אלא משחק האדם עם הטבע. משחק שהדימיון בו רב.

מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.