|
אני מתקשה להאמין | |||
|
|||
יש הבדל בין הבעת דעה, ''מה אתה מצטט ...,'' בצורה מאד לא מכובדת לבין חוסר הסיכוי להצליח בלימודים. אני מכיר מקרוב סיפורים דומים - טענות של אפליה בהקשר הזה שנבעו מאי-הבנה מדוע הם לא מצליחים. מצד שני, אני מכיר את ההתנשאות שאתה מתאר אבל כשהיא באה מהצד השני. אני גם יכול לספר לך שמנהל עבודה במקום עבודה ציבורי אמר לי (ציטוט חופשי): ''לא נוכל לקבלך לעבודה כי מה יגידו המתנחלים.'' אולי תוכל לכנות זאת ''אפליה מתקנת'' אבל זה בודאי לא ממש תקין. אז מה? אני יכול לשבת ולקטר על זה שהימין השתלט על מקורות הפרנסה ויש לא מעט סיפורים שמאשררים זאת. אבל אני בחרתי להוציא מתוק מעז. בחרתי להתפתח ולהשתחרר ברמה האישית וגם בנושא הפרנסה. | |||
_new_ |
אני מתקשה להאמין? תאמין | |||
|
|||
לפני כשנתיים, במסגרת לימודי מוסמך באוניברסיטת ת''א, בקורס שעסק בין השאר בתנועה השבתאית והפרנקיסטית, הבאתי מאמר מעניין על הקשר בין הפרנקיסטים ותרבות פולין והמהפכה הצרפתית. המאמר נכתב ע''י היסטוריון מכובד מאוניברסיטה אמרקאית, אך אבוי פורסם בנתיב. המאמר נדחה ע''י מרצה החוג בטענה מאוד אקדמית: ''לעולם אל תצטט מכתב העת המפוקפק הזה ועוד התבטאויות שלא זה המקום לפרטן. המרצה המכובד אף סרב לקבל צילום המאמר ובוודאי לא להתייחס לכתוב בו. | |||
_new_ |
מה המסר שלך? | |||
|
|||
אמרו לך לא לצטט מאמר מסויים מכתב עת מסויים. אז מה? האם ''אי-קבלת'' המאמר הזה מנעה ממך את השלמת הקורס או התואר? יתכן שהיו דברים יותר הגיוניים שאינך מזכיר כאן. אך גם יתכן באמת יתכן שאותו מרצה באמת חושב כך על נתיב. אז מה, זה מחייב גם אותך? אני יודע שלהיות בצד המייעץ הרבה יותר קל. אבל גם זכורים לי כל מיני מקרים שחשבתי שהפלו אותי בגלל כימיה אישית ובסוף התברר לי אחרת. גם נתקלתי במרצים ''רעים'' אבל מצאתי דרך, למרות אותם מכשולים. | |||
_new_ |
מה המסר שלך? | |||
|
|||
שים לב, לא אמרו לו לא לצטט מאמר מסויים, אלא לא לצטט ממקור מסויים, שנפסל אפריורית. | |||
_new_ |
קראתי והבנתי בדיוק מה נאמר | |||
|
|||
השאלה האמיתית בהקשר הזה: מה ההשפעה של הנחיה כזו על היכולת להשיג תואר? מצד שני, תאר לך שהיה בטאון מחקר של השומר הצעיר שעוסק באותו נושא. היית בקלות מקבל אותו כמקור מחקרי בתחום? אני מניח שיהיו הרבה אנשים שיתנגדו לקבל מחקר על תופעות דתיות בבטאון של שינוי - כי שינוי היא אנטי-דתית וכדומה? מעבר לזה שאני חושב שזה לא אמת להניח ששינוי היא אנטי דתית, האם לא יכול להיות תומך שינוי שמבין בעניין וגם אובייקטיבי? אני מניח שבתחומים בהם אתה בקיא יש לך דעה מאד נחרצת נגד מקורות ידע והנחיה (רפואה אלטרנטיבית למשל). מה היית ממליץ למישהו שכותב מחקר ומביא לך מקור ''אלטרנטיבי''? לי ברור מאד שיש תחומים בהם הייתי נזהר ומזהיר מההטייה שצפויה במחקר כזה (נתיב או שומה''צ). אבל אני לא הייתי אוסר באופן מוחלט מחקר בגלל האכסניה שלו. לכן בשורה התחתונה זו גישה פסולה. | |||
_new_ |
מה המסר שלך? - ברור למדי | |||
|
|||
המסר הוא להצביע על תופעה המדווחת לעיתים קרובות ממוסדות אקדמיים לפיה מרצים, בד''כ בעלי השקפת עולם שמאלית, מתמודדים עם רעיונות, מחקרים ומאמרים שאינם עולים בקנה אחד עם השקפת עולמם בדרך של פסילה מראש. גם האכסניה נפסלת מראש. במקרה הספציפי שתארתי לא היה למאמר שום קשר שהוא לנושא פוליטי, ודרך אגב הוא פורסם גם בכתב עת היסטורי בחו''ל. אין כאן כל קשר לאפלייה ודעתו של המרצה אינה מחייבת אותי (חוץ מהעובדה שלצורך השלמת הקורס הייתי חייב להתיישר עם רצונו ולא להשתמש בחומרים שטיבם אפילו לא נבדק כיוון שפורסמו באכסניה שאינה מתאימה לו או אולי קיווה בדרך זו לצמצם את מספר הקוראים של כתב עת זה?). | |||
_new_ |
משה, תודה על תשובתך | |||
|
|||
על פניו לפי מה שהבאת עד עכשיו גישתו של המרצה לא תקינה ובודאי לא מכובדת. באופן כללי יש לי רק הסתייגות אחת (שאולי לא רלוונטית במקרה שלך - אבל עשויה להיות), והיא כלולה בתשובתי ליובל רבינוביץ (תגובה 43560): ''לי ברור מאד שיש תחומים בהם הייתי נזהר ומזהיר מההטייה שצפויה במחקר כזה (נתיב או שומה''צ). אבל אני לא הייתי אוסר באופן מוחלט מחקר בגלל האכסניה שלו. לכן בשורה התחתונה זו גישה פסולה.'' אתן לך דוגמה יותר קונקרטית: אם היה מדובר במאמר של אמנון לורד למשל, שיש לי הרבה ביקורת על הגישה שלו, הייתי מזהיר ומבקש עוד תמיכה בעמדתו אבל לא הייתי פוסל. | |||
_new_ |
משה, תודה על תשובתך- מקובל | |||
|
|||
דוד א. תודה על התייחסותך ב. מקובלת עלי תשובתך וגישתך ג. חג פסח כשר שמח ושקט | |||
_new_ |
משה, חג שמח | |||
|
|||
_new_ |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |