|
מושה הגיע הערב | |||
|
|||
_new_ |
אכן הגיע הערב | |||
|
|||
ויש לי קצת תיקונים והשלמות. ראשית אנטיוכוס החמישי (''הילד'') היה בן תשע ולא בן שבע. שנית - ודאתי כי טיהור המקדש היה אכן אחרי מות אנטיוכוס אפיפאנס, אולם הוא מת זמן קצר למדי לפני כן ועל כן, למרות שיהודה ידע על מות אנטיוכוס, סביר שהוא תכנן את הטיהור עוד לפני שידע על כך. מהאגרות שבספר חשמונאים ב' נראה כי היו משאים ומתנים בין המורדים לבין אפיפאנס על הפסקת הרדיפות הדתיות. בתווך רומאי הם קבלו מליזיאס תשובה חלקית לדרישותיהם כאשר בשאר העניינים היה צריך להכריע אפיפאנס עצמו שכפי הנראה היה בתמונת המשא ומתן. אולם, עקב מותו, את ההודעה על השבת מלוא הזכויות הדתיות הוציא אנטיוכוס החמישי (הילד). מובן מאליו כי ההצלחה בנושא נבעה מן הנצחונות הצבאייפ של המורדים אשר הביאו את הסלבקים למסקנה כי הנזק גדול ואין תועלת בהמשך הדיכוי רק על רקע דתי. הם קיוו להמשיך את שליטתם ביהודה ואף מינו כהן גדול חדש במקום מנלאוס. כשהסתבר למכבים כי השליטים הסלבקיים אינם מתכוונים לתת ליהודים עצמאות מלאה אלא רק להקל על הלחץ הדתי, הם המשיכו במרד להשגת עצמאות מדינית ובאחד הקרבות נהרג גם יהודה. | |||
_new_ |
אכן הגיע הערב | |||
|
|||
לק''י סוף סוף נהניתי לקרוא דברים של טעם. מתברר שכשאתה רוצה אתה יכול. יש לי להעיר שהחוקר בר כוכבא כותב שליזיאס נסוג לאחר קרב בית צור משום שהיגעה אליו הידיעה שאנטיוכוס מת. בזמן שבו השלטון המרכזי היה טרוד בהסדרים החדשים האחים החשמונאים ניצלו זאת כדי לערוך מסעות מלחמה בגליל ובגלעד. זה לדעתי מאוד מסתבר - הוא עצמו מעיר שיתכן והידיעה על מות אנטיוכוס נודעה ליהודים רק אחרי טיהור המקדש. לליזאס היתה סיבה טובה לשמור זאת בסוד כל זמן שלא הספיק ליצב את השלטון. כמו כן כדאי לי להעיר על ספר נוסף והוא - מלחמות יהודה המכבי מאת אלוף א אבישר הצאת מסדה בע''מ רמת גן מהדורה שניה 1968. ספר מענין אבל ספרו של בר כוכבא הפך אותו למיושן מעט. אליצור | |||
_new_ |
אני נוטה לקבל יותר את דעתם | |||
|
|||
של מנחם שטרן ודוד פלוסר המנוחים. האחד איש מופת וחוקר שקדן ודייקן והשני ענק רוח שקשה למצוא כדוגמתו. הדברים שהבאתי מבוססים על הערכותיהם, או לפחות מה שהבנתי מדבריהם. | |||
_new_ |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |