פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
(נכתב בתשובה לבננה ספליט, 25/12/03 16:33)
יש לך מקורות לגבי היקף התופעה ?
חזי (יום שישי, 26/12/2003 שעה 12:46)
בתשובה לבננה ספליט
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אמרתה:
''
מן הידוע הוא שהיהדות ניסתה לגייר עמי הארצות בזמנו של הורדוס (ממשפחת מומרים אדומית) ועד לסוף המאה הראשונה לספירה, וגם היתה לה הצלחה מרשימה ''

אולי מדובר בחריגים, שלא בעידוד הממסד היהודי דאז ?
_new_ הוספת תגובה



בננה ספליט (יום שני, 29/12/2003 שעה 13:48)
בתשובה לחזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כל עוד בית המקדש היה קיים, העשייה הדתית באה לידי ביטוי בעיקר בדיני כשרות, מילה ונידה, שמירת שבת וחגים וכמובן עליה לרגל בשלוש הרגלים. דת ארצית, בסיסית, פתוחה ונוחה למתייהדים.

חורבן הבית אילץ את היהודים לעגן את מנהגם בכתובים ובתפילה ולפתח מנהגי קיום רוחני של הדת, הושם דגש על פיתוח קהילות ושמירתן מאיומי חוץ - כלומר עזיבת יהודים את היהדות או לחילופין הצפתה בהמוני מתגיירים.באותה עת פותח מנהג התפילה בבתי הכנסת ולימודי בתי המדרש. מושג הרבנות הלך ונבנה, בשל תפוצתו של העם וניתוקו ממרכזיות בית המקדש. היה הכרח לשמור על זהות ברורה לכלל היהודים ולסמלים שלהם.

במאות האחרונות לפני הספירה ועד המאה הראשונה לאחריה, נהגו נוכרים להתייהד, משהו כדרך שכיום אנשים שואפים להיות אמריקאים, או לכל הפחות, נניח, אוסטרלים. היהדות הבטיחה להם סיפוק רוחני ודתי שלא היה בעולם האלילות ומצד שני נתן להם פתח לרחבי העולם הים תיכוני העתיק, בו היו היהודים נפוצים עוד בטרם הגלות. תהליך מקביל של התייוונות אצל היהודים חל בארץ ואנחנו רואים זאת גם בשמם של המלכים האחרונים לבית מתיתיהו ואלו שבאו לאחר מכן, מלכים כמו יוחנן הורקנוס, יהודה אריסטובולוס, אלכסנדר ינאי, הורדוס, חוניו ה-‏3 הכהן הגדול, מנלאוס אחיו של שמעון בילגה הכהן הגדול ואחרים.

תהליך התייונות היה תהליך איטי שפעל בעיקר בערי הפוליס ובקרב השכבות העליונות בעם בתקופת שלטון בית סלווקוס בארץ-ישראל. בשנת 200 לפנה''ס כבש אנטיוכוס ה-‏3 מבית סלווקוס את ארץ ישראל, היהודים זכו אומנם לחופש דת, אך ההתיוונות בקרבם עלתה מכיוון שבכדי לזכות למעמד גבוה, היה עליהם להתיוון. הזכייה במעמד הגבוה הקנתה להם זכויות יתר פוליטיות וכלכליות.

ביטויה העיקריים של ההתיוונות היו בקבלת השפה היוונית בקרב היהודים, קבלת התרבות החדשה, סגנון בנייה, נתינת שמות יווניים לילדים, שליחת הילדים היהודים לבתי-הספר היוונים (גימנסיון ופיביון).

המתיוונים היו שייכים למעמד הגבוה החילוני: סוחרים, בעלי קרקעות, עשירים ועוד. בקרב האצולה הדתית (כהנים גדולים) היו קשרים ''מועילים'' עם השלטון והייתה נטייה להתיוונות. המתיוונים נחלקו לשתי קבוצות, הקיצוניים והמתונים.

המתונים קיבלו עליהם את התרבות היוונית אך לא את הדת. הם קלטו השפעות השפה, בתרבות ובסגנון הבנייה. נתנו לילדיהם שמות יוונים, ראו תיאטרון, שלחו את ילדיהם לבתי ספר יוונים.
הקיצוניים קיבלו עליהם את הדת והתרבות היוונית. בנוסף לכל מה שעשו המתונים, הם אימצו גם אמנות יוונית, השתתפו בפולחן היווני ונישאו בנישואי תערובת.

ידוע שמשטר החשמונאים גייר כמעט בכוח את היטורים שישבו באזור הר חרמון, בקעת לבנון והבשן - וסיפוח חלק מתחומם למדינת החשמונאים בימיו של יהודה אריסטובולוס הראשון (103-104 לפנה''ס).
_new_ הוספת תגובה




חזרה לפורוםהסיפור המלא
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי