פורום ארץ הצבי

(נכתב בתשובה לקורינה, 19/07/03 19:26)

http://www.faz.co.il/thread?rep=33078
מהי רמה גבוהה של תרבות?
איציק-רון (שבת, 19/07/2003 שעה 22:08)
בתשובה לקורינה

כן
רק שהיום, לצערנו, יש גורמים שונים שמשפיעים מאד על התרבות המקובלת. והגורמים האלה, אמצעי התקשורת, פונים למכנה המשותף הנמוך ביותר, וכבר לילדים מגיל צעיר מאד (ערוץ הילדים, קטנטנים, הופ...). וכך ישנם אנשים רבים שמעולם לא נחשפו לעולם של תרבות אמיתית. כאלה המשוכנעים ששרית חדד היא פסגת ההישגים המוסיקליים, ו''לחיי האהבה'' משקפת את איכות המשחק הישראלי במיטבו.
אינני מתכחש לעובדה שתרבות היא עניין של זמן ומקום, אך לאמנות יש כללים ברורים, וניתן לבחון אותה בראייה ביקורתית. אנו חיים בתקופה בה האהבה לאמנות והבנתה היא נחלתם של בודדים, ולא של ציבורים.

http://www.faz.co.il/thread?rep=33084
תרבות מקובלת? על מי בדיוק?
קורינה (שבת, 19/07/2003 שעה 22:43)
בתשובה לאיציק-רון

אנחנו קצת מבלבלים את היוצרות.
מהי תרבות מקובלת ועל מי בדיוק? תרבות מקובלת זה בחירת הרוב או הכפפת התרבות על הרוב?
אם תרבות מקובלת היא על-פי הרוב, מכאן ששרית חדד גיבורת תרבות חדשה (לא הטעם שלי ובכל זאת יש ציבור שהולך שבי אחריה). מי קובע מהי תרבות אמיתית? ומי אשם שציבורים שלמים לא נחשפים לה?
''דירה להשכיר'' של לאה גולדברג בבחינת סיפורת שהולכת ונעלמת מעולמנו.
כואב לי על ציבורים תמימים וקטנים שלא נחשפים ללאה גולדברג או ל''קן לציפור'' של ביאליק וכד'.
הטענות לא צריכות לבוא לציבורים אלא, לאלה שמכתיבים מדיניות. ולא תמיד זו התקשורת. (על כך יש הסכמה בינינו?).

תרבות אינה עניין של זמן ומקום.
יש אנשים שנוהגים לשייך את התפתחות התרבות בהתאם להשכלה.
ומכאן האם נכון יהא לומר כי בני שבטים באפריקה אין להם תרבות היות ולא רכשו השכלה? (חומר למחשבה)
התרבות באה לציין את ההישגים החברתיים ביצירה, באמנות, במדע באופי ההתנהגותי של חברה מסויימת.
לגבי האמנות והיצירה - שוב, שאלה של טעם. הרי אי אפשר לגזור שתיקה על תרבות מזרחית כי אחרים רוצים תרבות אירופאית-- ולהיפך. בעידן של ריבוי ערוצים והיצע מגוון, כל אחד בוחר את הכוס תה שלו.
לגבי סגנונות בחינוך, גם כאן יש לחשוף את המתחנכים לסגנונות שונים והם שיבחרו את ''הטוב בעיניהם''. אבל בפירוש אין למנוע סגנון אחד על פני העדפה של סגנון אחר.

המורדים של היום זה הדרדסים של פעם.
ערוץ הילדים של היום זה החינוכית של פעם.
כשהכל מתנהל כמו ''עוסק זעיר'' התוצרים שמקבלים הם בהתאם.
במקום שאין בו אידאולוגיה (מכל סוג שהוא) ורק ה-cash מדבר, אין פריחה.

יש רק להצטער כי יוצרים כמו ביאליק, רחל ואחר' לא קם להם דור ממשיכים.
ואולי התקופה היא זו שממכרת את ההמון ל''תרבות לייט''.

http://www.faz.co.il/thread?rep=33097
תשובה לקורינה
רוני קליין (יום ראשון, 20/07/2003 שעה 2:02)
בתשובה לקורינה

אני חושב שפיספסת את הבעיה כאן.
אין כאן שאלה של לגיטימיות. טלנובלה היא סוג של תרבות אשר יש לו מעריצים רבים הנהנים ממנה. עד כאן הכל בסדר.
הבעיה היא השיטחיות.
בני האדם, כידוע לך, הם יצורים מורכבים מאד מבחינה שיכלית, נפשית ורוחנית.
כאשר צצה לה תרבות המתארת אנשים בצורה חד-מימדית מתחילה להיות בעיה. כאשר ילדים וצעירים נחשפים רק למשהו פשטני קטנים הסיכויים שלהם להתקדם יותר מזה. לא חסר מקרים של ילדים החיים ב''פיגור סביבתי'' ואינם מנצלים את הפוטנציאל שלהם. לא צריך להיות גאון כדי להבין את זה.
בספר של אורוול ''1984'' האח הגדול דאג לצמצם את אוצר המילים של האזרחים מסיבות טובות מאד מבחינתו.
אם ילדה בת 10 (אשר לא הספיקה לפתח מנגנוני הגנה) מבינה את תרבות המבוגרים דרך טלנובלה אז השאפתנות שלה להשכלה גבוהה תגדל או תקטן?
לפני זמן מה פירסמתי כאן מאמר: ''ההיא עם השדיים''
על בחורה המנסה להגדיר את עצמה כבן אדם באמצעות טיפוח חזה גדול. האם זה לא עצוב?
האם זה מקרה שהיא גם דיברה כמו אהבלית?

http://www.faz.co.il/thread?rep=33158
תרבות מקובלת? על מי בדיוק?
איציק-רון (יום שני, 21/07/2003 שעה 0:39)
בתשובה לקורינה

אכן אנו קצת מבולבלים.
אני מתנצל על שלא הבלטתי את ההבדל בין המושג אותו את מכנה תרבות לבין המושג אותו אני מכנה אמנות, ואין השניים זהים.תרבות היא מכלול של דברים, ופיסגתה היא האמנות.
אמנות ניתן למדוד בכלים ביקורתיים, פעולה המכונה בפי העם ''ניתוח''. ניתוח ספרותי, ניתוח מוסיקלי ועוד. לאמנות, לכן ישנם כללים ברורים של איכות, אם כי צורתה שונה מאד מתרבות לתרבות. אם נאמר כי יצירה מוסיקלית מן התקופה הקלאסית נמדדת במורכבות צורתה, ואילו שיר של אום כולתום נמדד בשימוש במקאמים השונים ובאילתורי הסלסולים כמו בשימוש ברבעי טונים, הרי שהמדדים שונים מאד, כי מדובר הרי בתרבויות שונות, אולם במקרה זה לא ננסה לשפוט איזוהי ה''טובה'' יותר, כמובן. זה כמו להשוות בין חמור למרק פירות. וברור שכל אחת מן היצירות שהוזכרו כאן היא מעשה אמנות השייך לתרבות שונה ואין לאחת להתנשא על השנייה.
עד כאן בזכות פלורליזם אמנותי ותרבותי.
אולם מה קורה כאשר בתוך עולם תרבותי אחד נעלמת האמנות אט אט, ואת מקומה תופסת השטחיות, הבנאליות והמכנה המשותף הנמוך ביותר? מאחר ואלו המכירים בחשיבותה של האמנות יש בידם הכלים הביקורתיים לשפוט ו''לנתח'', הרי שברור להם מתי הולכת אותה אמנות והופכת למשהו אחר שאינו אמנות, והוא רדוד ושטחי כשלעצמו. וכאן, בשם חופש ה''תרבות'' באים אנשים כמוך, קורינה, ומצדיקים את השטחיות והרדידת כ''בחירת הקהל'', ''הבדלים של טעם'', ''שוני בין תרבויות'',ועוד תירוצים מסוג זה.
צר לי. אינני קונה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=33267
מבולבלים? לא! מבולבל? כן!
קורינה (יום שישי, 25/07/2003 שעה 1:44)
בתשובה לאיציק-רון

איציק,
מצד אחד אתה כותב שאין תרבות צריכה להתנשא על אחרת.
מצד שני כל הכתיבה שלך זו התנשאות על טעמי הצריכה של האחר.
נניח ומשפחה מחליטה לבקר במוזיאון, תיאטרון, בלט, קונצרט, אופרה וכד'. כמה לדעתך עליה להפריש מן ההכנסה החודשית לסל התרבות (משפחה בת 5 נפשות)?

בכלל הקדמתי את המאוחר. שכן, לא דיברנו כלל איזה תנאים צריכים להתקיים כדי שאדם נפשו תצא אחר הקלסיקות שאתה מדבר עליהן.
להזכירך, כי לימודי אמנות, מוסיקה וכד' הינם בדירוג האחרון בתכניות הלימודים למיניהן כשבראש צועדות האנגלית והמתמטיקה ובית החרושת לציונים.

סתם חומר למחשבה (אינך חייב לקנות)

http://www.faz.co.il/thread?rep=33273
מבולבלים? לא! מבולבל? כן!
איציק-רון (יום שישי, 25/07/2003 שעה 16:02)
בתשובה לקורינה

כנראה שלא הבנת.
האם כניעה למשהו שאינו אמנות היא התנשאות? האם השאיפה ליופי היא התנשאות? האם איש המדע השולל ומתעב את האסטרולוגיה, וקריאת הקפה והקלפים מתנשא? או שמא הוא רואה נכוחה את הדברים, וליבו נחמץ כשהוא רואה כיצד מוכרים את תרבות השקר וההונאה להמונים?
ומה הקשר בין כל אלה לסדרי העדיפויות המעוותים של מערכת החינוך? (המשקפים את פני החברה)? האם נסתכל מן הצד כצופים ונאמר :''ככה זה''?

http://www.faz.co.il/thread?rep=34700
תרבות מקובלת? על מי בדיוק?
הסופרת קורינה (יום שישי, 19/09/2003 שעה 1:31)
בתשובה לקורינה

אין לי מושג מי המתכנה בשמי. מכל מקום עליי להבהיר שלא אני כתבתי את התגובות לעיל שחתומות בכינוי/שם ''קורינה'' ומאחר ולא קראתי אותן גם לא ידוע לי אם אני מסכימה או לא עמן.
עליי ועל עבודתי הספרותית וראיית העולם ניתן לקרוא
באתר הרב לשוני שלי http://www.corinna-hasofferett.com
וכן בבלוג העברי שמתעדכן תכופות:
ומאד אעריך אם בעל/ת התגובות שלעיל תתפרש בשם מייחד.

מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.