פורום ארץ הצבי

(נכתב בתשובה לדוד סיון, 02/07/03 21:17)

http://www.faz.co.il/thread?rep=32288
כפיה בדרכי נעם? כן, כך קוראים לזה.
נסים ישעיהו (יום רביעי, 02/07/2003 שעה 21:31)
בתשובה לדוד סיון

זהו מונח מקובל ובניסוח של קדמונינו (מן הזיכרון): אין לך כפיה לחכם כהוכחה הגיונית. כאמור, זה לא ציטוט אבל זו רוח הדברים.

הבעיה היא שהלעיטו אותנו בכל מיני סיפורים מפחידים בנוגע למצב זכויות האדם על פי חוקת התורה, עד שקשה לנו להשתחרר מהם.

המשימה שלי היא לחשוף את השקפת התורה כפי שהיא ולא כסיוע לאיזשהו קו פוליטי או אחר.

על פי חוקת התורה, עונש מוות בוטל דה פקטו לפני אלפי שנים. עונשים אחרים הוטלו כשהיה צריך ולטעמי, גם עונש מוות היו צריכים להטיל לפעמים, אלא שדעתי אינה קובעת כי על פי דיני הראיות בתורה זה בלתי אפשרי.

זה בצד הפרקטי; במימד האידיאולוגי, הסיפור קצת יותר מורכב. בשלב זה אני מבקש שתאמין לי שבזה מדובר, כפיה בדרכי נועם, כלומר שיכנוע; אני מבטיח להסביר ביתר הרחבה בהזדמנות קרובה (ואל תתבייש להזכיר לי).

בברכה,
נסים.

http://www.faz.co.il/thread?rep=32315
כפיה בדרכי נעם? כן, כך קוראים לזה.
יובל רבינוביץ (יום חמישי, 03/07/2003 שעה 14:19)
בתשובה לנסים ישעיהו

מתי בוטל עונש המוות על פי חוקת התורה והיכן זה כתוב?

http://www.faz.co.il/thread?rep=32343
כפיה בדרכי נעם? כן, כך קוראים לזה.
שעיהו נסים (יום חמישי, 03/07/2003 שעה 21:26)
בתשובה ליובל רבינוביץ

ההדגשה היא על ביטול עונש המוות דה פקטו, לא דה יורה.

לצערי, בזכות בזק אני עובד ממחשב אחר ולכן איני יכול להביא ציטוטים אלא רק את רוח הדברים ומן הזיכרון.

סנהדרין שהרגה נפש אחת לשבעים שנה, נקראה סנהדרין חובלנית. ר' עקיבא טורח לציין כי אילו הוא היה יושב בסנהדרין (שבטלה עוד בטרם הגיע להיות ר' עקיבא), לא היה נהרג אדם לעולם.

דיני הראיות בתורה מחייבים שני עדים כשרים שיעידו עדות ראיה ולא עדות נסיבתית; כמו כן חייבת להיות התראה כלפי החוטא כי הוא עובר עברה שדינה מוות והוא צריך להשיב על ההתראה כך שיהיה ברור כי שמע אותה ולמרות זאת הוא ממשיך במעשה שדינו מוות.

זה, כמובן, עוד לא הכל אבל מספיק לבינתיים; כשנגיע שוב לפרשת שופטים, אולי נתייחס לנושא זה בהרחבה שהרי אנחנו טוענים כי שורש כל השורשים של תהליך החורבן של המדינה נעוץ בספר החוקים שלה.

בברכה,
נסים.

מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.