פורום ארץ הצבי


http://www.faz.co.il/thread?rep=177708
הבאת 3 דוגמאות לזילות השואה בעיניך
בצלאל פאר (יום חמישי, 12/10/2017 שעה 6:17)

כשלדעתי אין קשר מובהק ומגמתי בינהן ולכן אינני שלם עם כל הסבריך.

מצד אחד יש את הפגיעה המכוונת בזכרון השואה ובמשמעותה שבאים לידי ביטוי אצל חוגים קטנים וקיצוניים, אנטי ציוניים, מקרב בני עדות המזרח שהניכור שלהם מסבל ''האשכנזים'' הוא ניכור אידיאולוגי-פוליטי-גזעני ומבטא את זליגתם החוצה מהחברה הישראלית בשל מיאוסם בקיום המדינה, שהביאה חלק מאנשיהם להודיע על הגירתם לברלין. מבחינתם זו הנקמנות הראויה ביותר בהתרסתם נגד ''האשכנזיות'' והיא הזדהות עם אלה ששנאו את ''האשכנזים'' יותר מכל, וידעו גם לטפל בהם. אותם עלובי נפש בהמיים רק לא יודעים שהנאצים שנאו גם את אבותיהם, והחלו כבר בהשמדת יהודי לוב ותוניס, אלא שפעולתם זו לא הושלמה, למזל כולמו, כי זה כבר היה בסוף המלחמה.

מנגד הבהמיות האידיאולוגית, שוב מצד שמאל, המופגנת ב''גב האומה'' היא הומור מתנשא, משוכלל וירוד המיועד לשימוש פוליטי אקטואלי כחלק מלחמת השמאל נגד שלטון הימין. מבחינה עובדתית 99% מהתעסקותם היא בימין. ו-‏99% מתוך זה היא בנתניהו. התירוץ: תוכנית סאטירה מתעסקת בשלטון הקיים. האמת: שטויות. סאטירה מתעסקת בכל היקפי העשייה בחברה ומבקרת שלטון ואופוזיציה, ימין ושמאל וכו'. כאשר הסאטירה מתמקדת באיש אחד כולם, גם אחרון התתרנים והחתרנים, מבינים שמדובר בפוליטיקה לשמה. אני מבין שאותה סאטירה מצליחה להצחיק את האנשים שמסכימים פוליטית עם דובריה ומרגיזה את המתנגדים. וזהו בדיוק המבחן של סאטירה אמיתית.

אני בהחלט רואה הבדל מהותי בין שני הזרמים הקיצוניים האלה בחברה הישראלית. הראשונים הם זרים מקומיים, והאחרונים הם מקומיים זרים. הראשונים רוצים להינתק מהמדינה ולהיפרד. האחרונים להינתק מהימין ולהשתלט על המדינה.

אני מסתייג מעירוב שמו של נתניהו לסוגיה הזאת. אינני מזהה שום 'שימוש תכוף' בשואה ע''י נתניהו. כמה פעמים בשנה מותר לראש ממשלה להזכיר את השואה ובאיזה הקשר? כמובן שאין תשובה מוסמכת ואלת לעניין. כחלק מהמנהיג המוביל את ישראל נכון להתייחס לשואה במעמדים מכובדים ובלבד שההקשר הוא ענייני. למיטב זכרוני מעולם לא עלה קבס בגרוני כאשר נתניהו הזכיר את השואה וזה מבחן מתאים.

http://www.faz.co.il/thread?rep=177709
הבאת 3 דוגמאות לזילות השואה בעיניך
יוסף אליעז (יום ראשון, 15/10/2017 שעה 14:57)
בתשובה לבצלאל פאר

לבצלאל פאר,
איני רואה טעם להכנס למחלוקת או ויכוח אתך.
לדעתך אין הדוגמאות שהבאתי פוגעות וכואבות- שיבושם לך.
הרשני להציע לך לעיין ב''גוגל'' בערך [ערך?] ''גב האומה'',במופע האחרון שלפני ראש השנה תשע''ח ולהתרשם. אם תשאר בדעתך - שיבושם לך.
הבדיחה הנואלת [בתכניות אחרות] של אורנה בנאי על הדמיון בין ערימות הנעליים בכניסה למסגד לבין אלו של נרצחי תאי-הגאזים היו המניע לכתיבת המאמר, שגם נשלח לרשות השניה המפקחת על השידורים.

קבלתי מספר תגובות המזדהות עם מאמרי מאנשים שדעתם נכבדה בעיני, לצערי הן נשלחו לכתובת המייל הפרטית שלי ולא לעורך ''ארץ הצבי'' וכולן תמכו בביקורתי. כנראה שחוש ההומור שלנו שונה. אינני רואה בבדיחות על השואה שום הומור אלא התבהמות גרידא.

המצב שונה לחלוטין לגבי ההומור [בדרך כלל הומור שחור] שבעזרתו ניסו אסירי המחנות להקל בחיוך קשה על חייהם. קרובי המנוח, ישראל קפלן זצ''ל, שאשתו ובתו נרצחו באחת ה''אקציות'' ובנו הנותר ניצל באשר הוחבא אצל ליטאים חסידי אומות העולם [אוי, כמה מועטים היו] אף כתב ספר על ההומור בגיטו. אך בן אדם [במובן האנושי, לא שהוא במקרה נולד למשפחת האדם] החש עצמו כיהודי וישראלי ויכול לצחוק מסבלם ומרציחתם של ששה מיליונים נרצחים מבני-עמו, או להצטער שעוד יהודים לא נרצחו, או אפילו רק ללגלגל עליהם או על סבלם או רציחתם - אני מתקשה לסווגו כמי ששייך למשפחת האדם. לא אוסיף בנושא זה וחיה בטוב עם דעותיך.
יוסף אליעז

http://www.faz.co.il/thread?rep=177712
הבאת 3 דוגמאות לזילות השואה בעיניך
בצלאל פאר (יום שישי, 27/10/2017 שעה 20:36)
בתשובה ליוסף אליעז

כנראה שלא הובנתי נכון. ה''הפסד'' שלי הוא שכבר מזמן אינני צופה ב''גב האומה'' ולכן לא התייחסתי לביטויים כאלה ואחרים. בודאי שהתבטאות מהסוג של אורנה בנאי מחפירה ורק מצדיקה את החלטתי.
שבת שלום.

מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.