פורום ארץ הצבי


http://www.faz.co.il/thread?rep=1771
לשבור את מעגל הקסמים
יובל רבינוביץ (יום ראשון, 19/05/2002 שעה 23:40)

המדינה צריכה להעניק לכל תושביה זכויות אדם שוות. האדם צריך להיות חופשי לעשות ככל העולה על רוחו כל עוד אין זה מתערב ברשות היחיד של אדם אחר. האדם צריך להיות מוגן מפני שרירות השלטון. האדם זכאי למשפט הוגן.

המדינה צריכה להעניק לכל אזרחיה זכויות אזרח שוות: הזכות לבחור, להיבחר, להשפיע על עתיד המדינה, לקבל נתח צודק בהשקעות ובתשתיות.

מדינת ישראל, מהרגע שהגדירה את עצמה כמדינת העם היהודי, רשאית להפלות יהודים לטובה בנקודה אחת ויחידה: מותר לה לעודד הגירת יהודים אליה, ובתוקף כך להעניק להם הטבות שיש בהן היגיון למהגר. ההטבות האלה נקראות אצלנו 'סל קליטה'.

יש גם חובות. אזרח ישראלי צריך לציית לחוק המחייב אותו להתגייס להגנת המדינה. הוא צריך לציית לחוקי המדינה ולהימנע מהסתה ומפגיעה ביסודות המשטר (כלומר: במנגנונים המאפשרים הן את יציבות הנהגת המדינה והן את החלפתה).

היסודות שלובים אלה באלה. פגיעה באחד גורמת לאפקט דומינו, המאיים למוטט את המשטר. אפליה מסוג אחד גוררת אפליות רבות, ובסיכומו של דבר נוצרת מערכת סקטוריאלית ומפלה.

אם המדינה קבעה שרק יהודים-לא-חרדים ממין זכר חייבים בשירות צבאי, מייד נאלצה לקיים מנגנונים שיסדירו את העניין. כך נקבע שיהודי חרדי אמנם צריך לשרת בצבא, אך הוא יכול לפטור את עצמו מכך בלימוד תורה. כך הונצח המצב שבו הגברים החרדים מנועים מלעבוד לפרנסתם, הנופלת על מוסדות הסעד של המדינה. מובן שמתפתחת כך שכבת עוני מדהימה, של גברים צעירים, המסוגלים לעבוד, ואף מוכנים לכך.

היות שיהודים חרדים אינם משרתים בצבא, לא התפתחו בצבא מנגנונים שיאפשרו שירות צבאי ליהודי החרדי האקראי הרוצה בכך. יהודי חרדי שבאמת רוצה לשרת, אך גם דורש שהמזון שיוגש לו יהיה כשר למהדרין, דורש שלא יצטרך לשרת עם חיילות ממין נקבה, ודורש אפשרות לשמור שבת בקפדנות, יוותר על השירות הצבאי. הוא גם לא יוכל לעבוד, כזכור, אלא אם יצליח להוציא אישור המגדיר אותו כמעורער בנפשו.

היות שערבים אינם חייבים לשרת בצבא, חיילי צה''ל אינם מכירים ערבים מקרוב. הערבי הוא תמיד האוייב, וערבי ישראלי נתפס כגייס חמישי בכוח. גם הערבים הישראלים, שלא איבדו את קרוביהם בקרב מול אויבי ישראל, אלא רק בקרבות רחוב מול משטרת ישראל, מרגישים ניכור ביחס לצבא. כך חייל במדים הוא אוייב בכוח, ולא יעלה על דעתו של ערבי מן היישוב לעמוד בצפירת יום הזיכרון ולכבד את הנופלים (אלא אם הוא גר בסביבה יהודית).

הסגרגציות האלה יוצרות תחושת קיפוח אצל כל המעורבים. היהודי הלא חרדי מרגיש שרק הוא מסכן את חייו בהגנה על פרזיטים ועל גייס חמישי. היהודי החרדי מרגיש שצבא המדינה שלו מזלזל בערכים החשובים לו ביותר, והמדינה עושה כל שביכולתה כדי להשאירו עני ותלוי בחסדיה. הערבים חשים שצה''ל הוא צבא שיעודו הוא לפגוע בערבים.

היות שהיהודי הלא חרדי מרכיב את הסקטור החזק ביותר במדינה, הוא דורש, וגם מקבל, את עיקר המשאבים. כך נשארים היישובים הערבים בעוניים הגלוי, דבר התורם להתמרמרות הקשה שלהם.

יש לשבור את מעגל הקסמים. חוק חובת שירות צבאי חייב לכלול את כל המגזרים במדינה. הוא חייב לכלול יהודים לא חרדים, יהודים חרדים, ערבים פלשתינאים, ערבים בדואים, דרוזים, צ'רקסים ועוד. סעיף הלאום חייב להימחק מתעודת הזהות לא רק להלכה, אלא גם למעשה.

שום חוק לא יכול לחול על קבוצה אתנית בתוקף היותה קבוצה אתנית. פטור משירות צבאי יכול להינתן באופן פרטני על הישגיות חריגה, כדי לא להפריע לפרט לפרוץ לקריירה חריגה בגיל צעיר, ואז ניתן לכלול בהישגיות חריגה זו גם הצטיינות בתחום דת כלשהי.

סעיפים היכולים להיראות לקבוצה כ'ייהרג ובל יעבור' צריכים להילקח בחשבון, ובלית ברירה לכלול בהטבות המתבקשות את כל המגזרים. היות שאינני רואה שום דרך בה יסכים יהודי חרדי, מוסלמי דתי או דרוזי דתי שבתו תשרת בצבא (ובנותיהם של אלה לא ימרו את פיהם), אין מנוס מקביעה שחובת שירות צבאי לא תחול על בנות. זו אמנם אפליה, אך היא תוחמת מגדרים ולא מגזרים, כך שקל יותר לבלוע את הצפרדע הזו.

ללא כל קשר לכך, יש להפנות את עיקר המשאבים ליישובים העניים ביותר, לא על בסיס אתני. במצב הקיים, ייהנו מכך בעיקר היישובים הערביים, ואין בכך רע.

המדינה צריכה להעניק לכל אזרחיה שיוויון זכויות ולדרוש מהם שיוויון חובות. שני אלה אסור שיהיו תלויים זה בזה, אך שניהם חיוניים. רק הענקת הזכויות ודרישת החובות תמנע את התלקחות אבק השריפה הבין-מגזרי.

http://www.faz.co.il/thread?rep=1819
מלחמה מתמדת שנכפתה
ntn (יום שלישי, 21/05/2002 שעה 9:59)
בתשובה ליובל רבינוביץ

המצב, בו נמצאת ישראל במלחמה מתמדת שנכפתה עליה על ידי הערבים, משליך באופן מכריע על היחס כלפי הערבים, אזרחי ישראל. אין אני רוצה לטעון שאם בעיית המלחמה תיפתר אזי היחס כלפי הערבים בישראל ישתנה באופן חד ומיידי, אבל רק אז אפשר יהיה להתייחס לבעיה זו כפי שהתייחסו לבעיות דומות בארצות דמוקרטיות שונות.

אם נבחן את ההתייחסות של מדינות דמוקרטיות שונות, כמו ארה''ב או בריטניה, למיעוט לאומי שארצות המיעוט הלאומי נלחמו בארצותיהם כמו היפנים בארה''ב או הגרמנים בבריטניה אזי אין אנו צריכים להתבייש ביחסנו כלפי הערבים. להזכירכם, בארה''ב יפנים גורשו ממקומות מגוריהם ורוכזו באזורים סגורים, כאשר את בניהם הצעירים גייסו לצבא ושלחו להילחם למען ארה''ב במקומות הכי מסוכנים באירופה. היחס ליפנים שסירבו להתגייס לצבא ארה''ב היה כאל אויב: הם הועברו למחנות שבויים והוחלפו בהמשך באמריקאים שבויים ביפן. גם הבריטים גירשו אנשים ממוצא גרמני, והיהודים שבתוכם, ממקומות מגוריהם וריכזו אותם במחנות הסגר באוסטרליה הרחוקה.

--------------------------

השוני בנינו לבין ארה''ב או בריטניה, הוא בכך שמלחמת עולם השניה נמשכה שש שנים לעומת יותר מחמישים שנה של מלחמת הערבים נגדנו. בארצות אחרות אפשר היה להתחיל בשיקום המצב לאחר המלחמה עוד בדור המלחמה ולעומתם אצלנו המלחמה נמשכת ונמשכת, דור נולד בתוך המלחמה ודור הולך בתוך המלחמה.
יחד עם כך ניתן כבר עתה להתחיל לשנות את המצב כלפי הערבים בישראל. לשם כך צריך קודם כל לשנות את נושא גיוסם לצה''ל.
יש להעביר את האחריות על הגיוס לכל אזרח ערבי. במקום שהמדינה לא תגייס אותם מלכתחילה יש לנסות לגייס אותם, אבל להתחשב באלה שיצהירו שאין ברצונם להשתתף בהגנה על ישראל ע''י השרות בצה''ל. באופן זה כל ערבי, אזרח ישראל, יחליט האם הוא אזרח כמו כל האזרחים ועד כמה יוכל לדרוש את השוויון בתוך המדינה בה הוא חיי.

קישורים:
מסמכים וקטעי עיתונות: http://n.jemix.co.il

http://www.faz.co.il/thread?rep=1824
לא גוייסו - התנדבו
יורם המזרחי (יום שלישי, 21/05/2002 שעה 12:45)
בתשובה לntn

חיילים ממוצא '''ניסאי'' - יפאני-אמריקאי,אזרחי ארה''ב, התנדבו לשרת בצבא, לא גוייסו מכח צווי גיוס וכיו''ב.
הם לחמו בעיקר באיטליה ובצרפת ויחידתם היתה בעלת מספר העיטורים הגבהה ביותר בצבא ארצות הברית.
---------------------
לעומתם עצרו הבריטים, האוסטראלים, הניו זילדנים, והקנדים גרמנים ואיטלקים בעלי אזרחות זרה, לא בעלי אזרחות מקומית ועל כן הוגדרו ''נתינים זרים של ארץ אויב'' גורל דומה נפל על הטמפלרים הגרמנים תושבי פלסתינה-א''י שנעצרו , נכלאו וגם כן גורשו לאוסטרליה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=1826
מדינת כל אזרחיה אינה מדינת כל חייליה
אלכסנדר מאן (יום שלישי, 21/05/2002 שעה 12:48)
בתשובה ליובל רבינוביץ

מדיניותה של מדינת ישראל כלפי אוכלוסייתה הערבית משולבת עדיין בתופעות אפלייה פסולות, אולם יש להוסיף ולציין כי במקרה זה קיימים גורמים ישראלים-ערבים עושים לאל ידם כדי שמצב לא פשוט זה יישאר על כנו.

מבחינה זו חברו בברית בלתי כתובה חוגים לאומנים ערבים ויהודים שמעוניינים איש מסיבותיו לשימור המבנה הסגרגטיבי של מדינת ישראל, אשר מחולקת לכאורה לקהילות דתיות האמורות לקיים בתוכן אוטונומיה בדיני אישות, הזכות למגורים במקומות שונים ועוד. זוהי כמובן תופעה פסולה מצד נתיני הרוב היהודי, היות ועל ידי כך מופלית קבוצת רוב זו לטובה באופן גורף מעצם סיבת השתייכותה הדתית.
גם אם ניתן לנמק ולהבין מצב אנומאלי זה בהיסטוריית הולדתה והווצרותה של מדינת ישראל היהודית, וגם אם ניתן לראות את מגמתיות פני חלק נכבד מערביי ישראל בשאלות לאומיות בעלות חשיבות ייתרה, אין עדיין להסיק ולהקיש מכך כי חוסר איזון הגדרתי זה מכוח הסגרטיביות הוא המצב שיפתור את בעייותיה השונות של ישראל בעתיד הקרוב והרחוק כאחד.

אזרחי מדינת ישראל היהודיים מחוייבים למצוא ולהציע דרכים שונות לפירוקה של תפישת עולם סגרגטיבית זו, אך דרכים אלו חייבות לשיטתי בפירוש שלא להיות מבוססות על רקע השוויון בחובות האמור להתבצע ולבוא לידי ביטוי בזכות להתגייס ולהגן על מדינת ישראל. חובת ההגנה על מדינת ישראל היא אמנם עניין רציני, אשר יש המפרשים אותו כזכות גדולה, אולם לא בתחום זה חייב להינתן אקורד השוויון המיוחל. ישראל חייבת לגייס חיילים על בסיס התנדבותי בלבד, ולבנות צבא לוחמני ויעיל, ללא תוספות ורעיונות 'כור היתוך' לשיטת בן גוריון.
על השוויון ורעיונותיו לבוא לדי ביטוי בתחומי המדינה האזרחית הישראלית, אשר בה יש לנסות ולבנות זהות חילונית ישראלית שווה לכל נפש, על ידי ביטול הדת מהמדינה והחלתם של דיני אישות בתחום המשפט האזרחי.

הפרדת הדת מהמדינה תצמצם במידה ניכרת את כוחן האתני של קבוצות לחץ מסורתיות, ותעזור לגיבושה של יישות חילונית ראשונית במדינת ישראל. החלת חוקים אזרחיים במערכות דיני אישות וביטלם הגורף של העדפות אתניות שרירותיות עשויות להצמיח חברה אזרחית יותר. משימה אחרונה זו אינה קלה אף בקרב אלו אשר השיטה האזרחית החדשה מבקשת לשפר תנאיהם, היות והיא מחייבת התמודדות רעיונית עם כוחות לאומניים אגיטטיביים בקרב אוכלוסייתה הערבית של מדינת ישראל, אך לשיטתי אין כל מנוס מהחלת צעדים מסוג זה כלפי קבוצות רוב ומיעוט כאחד למען עתיד החברה הדמוקרטית בישראל.

http://www.faz.co.il/thread?rep=1892
מדינת מתנדביה ומשתמטיה
יובל רבינוביץ (יום רביעי, 22/05/2002 שעה 22:36)
בתשובה לאלכסנדר מאן

>''...דרכים אלו חייבות לשיטתי בפירוש שלא להיות מבוססות על רקע השוויון בחובות האמור להתבצע ולבוא לידי ביטוי בזכות להתגייס ולהגן על מדינת ישראל.''

>''...ישראל חייבת לגייס חיילים על בסיס התנדבותי בלבד''

כלומר, אתה כן בעד שיוויון בחובות.

מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.