פורום ארץ הצבי

(נכתב בתשובה למיכאל שרון, 23/08/10 12:19)

http://www.faz.co.il/thread?rep=153161
המשך הדיון בנושא
מיכאל שרון (יום שני, 23/08/2010 שעה 21:22)
בתשובה למיכאל שרון

כתב לי חבר בשם מאיר:

לידיעתך:

1. מדובר בגמרא בסנהדרין המביאה ברייתא (מאמר תנאים שלא נכלל במשנה) על מנת להדגים שיש להשתדל ולמצוא זכות למי שנדון למוות.

2. במקרה המדובר נתנו לישו הזדמנות מעל המקובל (40 יום) מכיוון שהיה מקורב למלכות והשלטונות היו מעונינים לזכותו, לכן קיבל הזדמנות חריגה כדי שלא יראה שמעלילים עליו (שטיינזלץ בפירוש לגמרא שם).

3. תקרא את המשך הגמרא: שואלים האם ראוי הוא לזכות בכלל מאחר שנחשב למסית לע''ז ועל מסית נאמר בתורה ''לא תחמול ולא תכסה עליו''

מאיר

תשובתי:

תודה מאיר.

אכן זה נראה כהדגמה של עניין לימוד זכות, שכן הסנהדרין לא הוציאה כמעט להורג (לא ''סנהדרין הנקראת קטלנית''). עניין ישוע הוא מוקשה, כיוון שרבים בעם נהו אחריו, קבלוהו בעלייתו לירושלים עם כפות תמרים, התפעלו מהניסים, ובעיקר מתורתו, שבניגוד למה שמכונה ''הסתה'', היתה מסכת שלמה שעקרה גאולה, אהבה, מלכות שמים, רוח הקודש (קרא למשל דרשת ההר, במתי ה' ) יש כאן אכן נימה אפולוגטית בתחילה (40 יום מעל ומעבר), שכן אין דבריו לכאורה דברי הסתה במובן הרגיל, ואחר נוגדים אותה ומשתדלים לתת עמדה נחרצת, המטה את הקשב לעניין החוק, מעבר למהות דבריו עצמם. ובעקר, מצביעים על כך שישוע לא היה פופולרי, דהיינו היתה אחדות דעים בעם בנוגע לטיב דבריו כהסתה.

אכן, ישוע אמר לכאורה גם דברים הניראים כהסתה, למשל בנושא צביעות הפרושים. אבל גם הנביאים למשל, ירמיהו כדוגמא, קיללו את ההנהגה וגינו אותה. דבריו אכן מקסימים ויפים, וגם חכמים להפליא, למשל בעניין ''היו טהורים כילדים'', או האשה החוטאת שהירטיבה את רגליו של ישוע בדמעותיה וישוע סלח לה על חרטתה - הנמקותיו של ישוע בכל דבר הינן חריפות וחדות ומדהימות בחכמתן, שילוב מאד מרגש של רגש עם שכל, וגם זו סיבה לתאר את הקסם שהדברים מהלכים כסוג של כישוף וסוגסטייה.

מיכאל

http://www.faz.co.il/thread?rep=153169
הבהרת טעות
מיכאל שרון (יום שני, 23/08/2010 שעה 21:58)
בתשובה למיכאל שרון

מאיר, בתגובתי הקודמת, לא היבחנתי שאתה כותב, כמסית לע''ז (''מדיח לע''ז'' -לע''ז, לעבודה זרה, נשמט מקשבי), חשבתי שאתה מדבר על הסתה כנגד חכמי הדת, הפרושים. הדחה מההנהגה הדתית. בעניין זה דברי לגבי ''מסכת שלמה'' לא תקפים בהקשר זה כמובן. אמנם ישוע טען שלא בא לבטל חוק אחד מחוקי התורה, קלה כחמורה, וגם זה לא ניראה לעם אולי כע''ז של ממש, שכן ישוע מדבר על אלוהים אחד, הדבר העיקרי לדבריו הוא ''שמע ישראל, ה' אלוקינו ה' אחד, ואהבת את ---''ויוצא מתוך הדת עצמה. לכן הוא היה כה פופולרי, זה לא נראה בהכרח כעבודה זרה, אלא אולי כרפורמה ברוח הנביאים (שאמרו ''באתי לגול את עורלת הלב'', ''מה בצע לה' בעולות וזבחים'' וכד').
לכן עיקר דברי עדיין תקף, בכך שעניין ההדחה לע''ז נראה מוקשה במקצת, ויש צורך בדברים נוספים כאן, להתנצל מעט, לטעון שיש כאן כישוף רבתי וגניבת דעת, או לחרוץ באופן פסקני ופוסק.

מיכאל

מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.