פורום ארץ הצבי


http://www.faz.co.il/thread?rep=152207
הלל , ישו , קאנט .
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום שלישי, 20/07/2010 שעה 17:53)

מה היא אהבה ? ומה היא אהבת חינם ?
האם הכוונה לרגש בלבד ? או שלמעשה מדובר בהנחיה כיצד לנהוג ?
הלל הזקן ענה ''דעלך סני לרעך לא תעביד'' ואילו שמאי דחף את הדורש באמה שבידו .
מה שאנו רואים כאן הוא הנחייה כיצד לנהוג .
ישו מנצרת אמר להגיש את הלחי השניה למי שסוטר על הפנים .
שוב אנו רואים הנחייה כיצד לנהוג .
קאנט בצו הקטגורי אומר ''עשה מעשיך רק על פי אותו הכלל המעשי אשר, בקבלך אותו, תוכל לרצות גם כן כי יהיה לחוק כללי''
כלומר גם פה יש לנו הנחיה כיצד לנהוג .

בפילוסופיה הנחיה כזו נקראת ''אתיקה'' כלומר כיצד ראוי לנהוג .
אבל למעשה הנחיה מסוג היא אסטרטגיה .

מה שאני מאבחן בכללי אתיקה הוא שהם אבסולוטיים וטוטאליים , שהם הזויים מאיזו מחשבה ושהם לא נבחנו בצורה ענינית .

על פי ההשקפה של הברירה הטבעית , תכונות של יצור חי המתאימות לתנאים בהם הוא חי מסייעות להשרדותו במידה מספקת להעמדת צאצאים שהם העתקו או מחצית העתקו (הטרוגני או זוויגי) . אבל מי שחסר תכונה או תכונות מתאימות הוא או צאצאיו יכחדו .

ולכן
השאלה האמיתית היא האם אסטראטגית ''אהבת חינם'' היא כזו שמסייעת להישרדות הגנטית או מכחידה אותה ?

http://www.faz.co.il/thread?rep=152209
הלל , ישו , קאנט .
גלעד זליבנסקי (יום שלישי, 20/07/2010 שעה 21:20)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה

התשובה לשאלה ''למי זה מועיל'', גם במובן הגנטי, היא תלויה למעשה באיזה מין מקרה מדובר.
במקרה שהבאתי, כלומר של היהודים תחת שלטון הורדוס או בגלות, זאת ''אסטרטגיה'' שנובעת מחוסר ברירה או ברירת מחדל. כשכנראה אין יכולת פיזית לשנות את האסטרטגיה. ועובדה שבית המקדש השני נחרב. מצד שני, אם אנחנו מסתכלים על הנוכלים למיניהם שמנצלים את אהבת החינם בלי אפילו ליישם אותה כלפי חוץ, אין ספק שהמושג והיישום הצבוע שלו מועילים לאותה קבוצה. אפשר אפילו להרחיב את זה, ולשער שכל ההשתלטות של הנצרות על האימפריה הרומית מבוססת על העיקרון הזה. כשיותר מאוחר גם האדונים הנוצרים המשיכו לנצל את ''אהבת החינם'' בחוסר נאמנות כלפי המופת של ישו. אפשר למצוא הסברים מעמיקים על הנושא הזה בפילוסופיה של ניטשה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=152217
הלל , ישו , קאנט .
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום רביעי, 21/07/2010 שעה 5:33)
בתשובה לגלעד זליבנסקי

אני לא בטוח שכל שהוא כביצה - ביצה טובה ממנו .
אבל בטוח שכל שהוא כביצה - אינו ביצה .
והכוונה היא שאין אהבת חינם והתחזות לאהבת חינם זהים .
הצביעות המתחזה לאהבת חינם והנוכלות אינם אהבת חינם !

שאלות נפרדות הן התועלת והנזק באהבת חינם מול אהבת חינם מדומה והתועלת והנזק שבזו .

אבל

מנקודת המבט של הקיום הגנטי הרי שכל תכונה בין אם היא אהבת חינם או זיוף שלה יש בה עזרה בתנאים מסויימים ונזק בתנאים אחרים .

http://www.faz.co.il/thread?rep=152210
מי שאוהב כסף אהבת חינם - שורד
מיכאל שרון (יום שלישי, 20/07/2010 שעה 21:20)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה

גם כסף שאתה כבר לא צריך, ולכן זו אהבת חינם. כשיש לך הרבה כסף, אוהבים אותך בכל מקום, לרב אהבת חינם. אומרים עליך שאתה איש מקסים. מי שיש לו כסף במידה בינונית, נהיה עארס ורשע. עניים לפחות לא מאנייקים, וגם עשירים לא מאנייקים. אלה ואלה מביאים תועלת, והם יצרניים בעקרון. אסור לחזק מאנייקים, אבל הם מנסים להשתלט על צמתות מפתח בשביל שיהיו תלויים בהם.

אהבת החינם האידאית נולדה בשביל לסמם את המאנייקים, וגם לבודד אותם מכיוון שאינם מסוגלים כלל לאהבה או ליצירה. מה שנראה אצלם כאהבה לפעמים, זה הדחף המאנייקי, השואף לטמון מלכודות, הם כאילו מראים שהם מסמפטים מישהו בעבור כישוריו או כל דבר אחר, בשביל להשלות אותו ולמצוץ את דמו ולהפילו בפח. המאנייק אינו מסוגל לאהבה, אבל גם אינו יכול להראות שהוא סתם אוהב, אלא הוא מחמיא לקורבנו.

לכן, המאנייק אינו מסוגל להראות אהבת חינם. אפילו לא להתחזות לאוהב חינם. האבולוציה האנושית שואפת להכחיד את המאנייקים שהם פרזיטים וקרציות בכל תחום, ולכן נוצר קריטריון אהבת החינם, בשביל לחשוף את השיילוקיות שבהם. שייקספיר עלה כאן על עניין גדול, וכך גם ישוע.

http://www.faz.co.il/thread?rep=152219
מי שאוהב כסף אהבת חינם - שורד
חוק שימור האלרגיה (יום רביעי, 21/07/2010 שעה 5:57)
בתשובה למיכאל שרון

מי שאוהב כסף זה לא אהבת חינם כי אם אהבת כסף. בדרך כלל העניין אוהבים כסף כי יש להם מעט ממנו. למי שיש הרבה לא מחזיק את הכסף אצל עצמו בגלל אהבה, אלא בגלל שנאת האחר ולכן הוא לא רוצה שכספו יזלוג אליו.

לעומת זאת, יש הרבה כמרים בעיקר הכנסייה הקתולית שאוהבים זהב וילדים קטנים חינם. האם גם זו 'אהבת חינם' בשבילך?

מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.