פורום ארץ הצבי

(נכתב בתשובה לאלכסנדר מאן, 03/11/07 22:29)

http://www.faz.co.il/thread?rep=106408
הרהור של רגע
זוהר בדשא (יום שני, 05/11/2007 שעה 20:54)
בתשובה לאלכסנדר מאן

יש לי סיפור ממלחמה : ברגע מסויים כאשר נחלצנו ממצב ביש כולנו בלי יוצא מהכלל חוץ ממני כמובן, הניחו תפילין לבקשתו של הדתי בפלוגה,שעבר מאחד לאחד בסבלנות עם התפלין וסידור התפילה, בפלוגה היה רוב מוחלט חילוני בני קיבוצים וכל מה שקשור בזה , ו כולם גם ברכו את ברכת הגומל, אני לא כי אז חשבתי שאם איני מאמין זו זילות וחוסר כנות לבקש נחמה ממנו למעלה, וחשבתי שזו התרסה גדולה אז כי מה פתאום אני מעז לותר על הכיף הנורמטיבי הזה של ולו שבריר רגע של מגע עם משהו מעבר לוילון. והיה משהו מנחם ויפה ברגע הזה של ההודיה שאפילו נראית כעיסקה חשאית שמראש מנסה להניח שהכל אפשרי.

אבל אני לא בטוח שהיום הייתי מסרב, בכל זאת קצת התבגרתי.

http://www.faz.co.il/thread?rep=106488
הרהור של רגע וחצי
אלכסנדר מאן (יום שלישי, 06/11/2007 שעה 20:37)
בתשובה לזוהר בדשא

אינני בא לשפוט אדם במצב של מלחמה, שכן במצב מסוג זה ''אם הבוג רוצה – גם מטאטא יורה''. אם זה הדבר שמעלה את המוראל וגורם לניצחון וריסוק כוח האוייב, אדרבא ואדרבא. בכלל, במלחמה אין הרבה מקום לרגשות קוגנטיביים מעבר לשיקולים תועלתניים בטווח בינוני, והמקום להכנסת האוקולטי כמקדם מוראל בתנאי שדה של שרידות נטו ברמת המיקרו הלוחם – נראה לי עוד איכשהו סביר, לפחות כל זמן שהאוקולטי אינו עוסק בשאלות רטוריות שמשמעותן רפיון שרירים. יחד עם זאת אסור לשכוח כי גיוס האוקולטי ברמת המאקרו הנו מתכון להפסד בטוח, שכן היסמכות על ניסים ונפלאות חייבת להיות מופרטת ככל האפשר. לשון אחר: היחיד חייב להאמין שיחזור בשלום מהתופת.

נפוליאון גרס שהצבא צועד על קיבתו – וזה כמובן נכון לכשעצמו, אך ברור שצבא באשר הוא זקוק לתחושת ה- cum dei, ולא בדמות ריטואלים מהסוג האמור שכל משמעותם אינה אלא ''אנחנו או הם''. ארנסט יונגר, כך נראה לי, הבין נקודה אחרונה זו היטב.

עקרונית נראה לי שעדיף להיות חכם ולא להיכנס לבעייה שפיקח אולי יודע איך לצאת ממנה, אך מלחמות הן דבר שקורה ולא רק דבר שמתכנן עצמו לדעת – ועל כן יש מקום לסלחנות אמוציונלית במצב מסוג זה, שכן מצב זה בכללותו אינו רחוק ממצוקה ילדות ו/או מזקנה חסרת תקווה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=106695
משאבי חירום רוחניים
גלעד זליבנסקי (יום שישי, 09/11/2007 שעה 16:30)
בתשובה לאלכסנדר מאן

בנוגע לחישול או התאמה של הרוח למטרות מעשיות וניווט של הספינה הרוחנית בסערות הנפש, צר לי שבני האדם שיש להם כלכך הרבה משאבים מההיסטוריה הרוחנית עם אפשרויות להתפתח בתחום הזה מסתפקים בברירות מחדל ממוסדות ופשטניות.
אני מכיר בתרומה העצומה של הדתות המונותאיסטיות להתפתחות הרוחנית והפילוסופית של המערב מהעת העתיקה ועד היום, ולמעשה אפילו ניטשה כתב שהנצרות הייתה צריכה להיכנס להיסטוריה כדי שאפשר יהיה להתגבר עליה בעתיד.
הבעיה היא שאין כמעט השכלה לגבי תורות אפשרויות רוחניות אחרות חוץ ממה שפלוני שמע בבית או בשכונה שבא הוא גדל.
אי אפשר לזלזל בצורך ולמעשה בהכרח במובנים שונים בבסיס רוחני, דתי או חילוני... אבל מצד שני מי שבקיא מעט בהיסטוריה האינטלקטואלית והדתית של המערב יודע שיש הרבה דרכים אפשריות, אינדיבידואליות, מסורתיות, פילוסופיות ואחרות להשיג את המטרה הזאת עבור עצמו בדרך הטובה ביותר.
הרי רוב הפילוסופיה לפחות בתקופות מסויימות סיפקה כלים ואמצעים מתקדמים מאוד ולפעמים היא העמיקה הרבה מעבר לדתות שנפוצות אצל ההמונים של ימינו או אפילו מעבר לשורשים האותנטיים של הגירסאות של הדתות בנות זמננו.
כל אדם יכול ללמד את עצמו את הדרך שמתאימה לו בלי לחשוש מהחברה או מהאינקוויזיציה הספרדית, אבל בכל זאת הוא פשוט צורך את הרוח מהסביבה שלו או מחרים אותה, בדיוק כמו מוצר פיזי.

http://www.faz.co.il/thread?rep=106499
אני תמיד דחיתי
עמיש (יום שלישי, 06/11/2007 שעה 22:15)
בתשובה לזוהר בדשא

ביותר או בפחות נימוס את כל טפילי התפילין הללו.
באותה מלחמה כששכבתי קצת חסר אונים בבית חולים הגיע אלי איזה טרדן חבדניק והתחיל ללפף אותי.
מזל שאבא שלי הגיע והעיף אותו לכל הרוחות אחרת עוד היה מבצע את זממו.

http://www.faz.co.il/thread?rep=106503
אני תמיד דחיתי
זוהר בדשא (יום שלישי, 06/11/2007 שעה 22:27)
בתשובה לעמיש

זו לא המלחמה שאני השתתפתי בה לדעתי.

אבל נכון הרגשתי שאט נפש מהרגש היהודי ההומה אז, ואני די אוהב יהודים למרות הכל, היה בקטע הזה משהו מזוייף את זה אני מבין .

אולי חבל שלא לפלף אותך בתפילין לך תדע מה היה משתנה .

http://www.faz.co.il/thread?rep=106696
על הדחייה של הדת והפולחן
גלעד זליבנסקי (יום שישי, 09/11/2007 שעה 16:37)
בתשובה לזוהר בדשא

לדעתי דחייה קטגורית, גם אני מאוד מזדהה איתה ולפעמים אני נמשך אליה בעצמי, היא לדעתי סימן היכר של אתאיסט ולא של אגנוסטי מהסוג שתיארתי או מהסוג הנטרלי והסובלני.
עצם הכעס על הדת, כשלא מדובר בהתמקדות שלו במניפולציות פוליטיות באמצעות הדת או בשימוש לרעה בדת כקרדום, אמור היה אצלי ואצל אגנוסטים מהמין שתיארתי לא להתקיים, כשבמקומו צריכה להיות הרגשה של אירוניה ועליצות אינטלקטואלית.
זוהי במפורש הרוח שניטשה מכוון אליה בכה אמר זרתוסטרא כשהוא טוען שיש להמית את רוח הכבדות ויש להמית אותה בצחוק...
הכעס וההתנגדות הרצינית מעניקים לדת כוח גדול מידי ובסופו של דבר משחקים לידיה שכן בעיקרה היא מבוססת על שילהוב יצרים ועל מחוות תאטרליות.

http://www.faz.co.il/thread?rep=106514
בדיחות עם זקן
אלכסנדר מאן (יום שלישי, 06/11/2007 שעה 23:27)
בתשובה לעמיש

בסדר, אבל אתה בכל זאת דתילוני בהקשרים אחרים.

היכן עובר הגבול לשיטתך? מדוע ליל סדר כן ותפילין-של-רגע-אחד לא? מדוע להתבשם במעט יידישקייט מרגיע ולדחות את מבטו האבהי של ארוך זקן המבקרך בבית החולים? מדוע ללכת 'בלי' ולבקש לרצות להיות 'עם'?

ממה כל הפחד בעצם?

מדוע ברגעי ההכרעה של קבלת דין אזרחי לחוקי אישות מקבלות כל המפלגות המתקראות חילוניות-ציוניות רגליים קרות ועיניים לחלוחיות?

האיש הדתי שבא לבקר את הפצוע אינו הבעייה, האמן לי, אלא אם כן אתה מאמין כי שבו אותך בגיל הינקות וקיימת סכנה שארוך זקן זה יחלצך מכך, לשיטתו.

http://www.faz.co.il/thread?rep=106518
למה אני צריך שיטה עם גבולות?
עמיש (יום שלישי, 06/11/2007 שעה 23:56)
בתשובה לאלכסנדר מאן

אני חייב משהו למישהו?
מכל מקום, המטיפים המקצועיים למיניהם מביאים לי את הקריזה.
(זה כולל בודקי ומתקני מזוזות שמצלצלים אצלי בדלת)

http://www.faz.co.il/thread?rep=106698
למה אני צריך שיטה עם גבולות?
גלעד זליבנסקי (יום שישי, 09/11/2007 שעה 16:46)
בתשובה לעמיש

לדעתי העניין או חוסר העניין בדת עלול לשקף בעיה רוחנית עמוקה יותר.
לא רצוי עד כמה שאני מבין לבחור מכל האפשרויות דווקא את האמונה ההמונית והוולגרית ביותר שנמצאת כרגע בסביבה, במיוחד כשהיא מתיימרת לשקף את הנצח ולא את האופנה הנוכחית, כמו שהיא מתגלמת בפועל ולא בהכרח נעשית יפה יותר מהדגמים הישנים שלה...
אבל עדיין אני מעריך שאדם צריך שיהיו לו מקורות רוחניים, רצוי לא דוגמטיים ולא אתנוצנטרים, אלא כאלה שמייצגים אותו ואולי גם את השורשים העמוקים שלו.
אפשר גם לאסוף רעיונות משיטות שונות ולשלב אותם בצורה הגיונית, אבל עדיין חשוב מאוד להבחין בין חוסר שיטה לבין שיטה חופשית במובן הרוחני, שכן ללא רוח בכלל, אפילו הדתות האורתודוכסיות נעלות יותר.
כל אדם יכול לפתח בעצמו את השקפת העולם שלו ולמצוא את העקרונות שלו משתקפים בפילוסופיות, תורות מזרחיות, דתות, מיסטיקה וכדומה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=106785
אם תיתן 5 שקלים אז הם יסתלקו מהר מהבית שלך
מתו שלח (שבת, 10/11/2007 שעה 18:43)
בתשובה לעמיש

גידי, אני במקומך לא הייתי משאיר את כתובתי לליצנים האלה. הם אוספים כספי גמילחות חסדים לכיסם

http://www.faz.co.il/thread?rep=106520
בדיחות עם זקן
אריק פורסטר (יום רביעי, 07/11/2007 שעה 3:03)
בתשובה לאלכסנדר מאן

הסדר וחגי ישראל הם חלק מהתרבות שלי, לא הדת שלי. התפילין אינם חלק מתרבותי, וגם לא הקפוטה והשטריימל על הראש.

http://www.faz.co.il/thread?rep=106558
בדיחות עם זקן
זוהר בדשא (יום רביעי, 07/11/2007 שעה 14:52)
בתשובה לאלכסנדר מאן

לכל אחד דרך התמודדות שונה , יש לזכור שנניח בטיול באסיה נזיר בודהיסטי לו פנה אלי והיו מסבירים לי שעלי לעשות לו מחווה של רצון טוב, הייתי עושה את זה מתוך דרך ארץ כלפיו וזאת מבלי שאני מבין על מה מדובר וגם לא מתיימר שאני בודהיסט , לכן באותו אופן אני חושב שאני צריך לנהוג באיש עם תפילין, יש מנהגים יהודיים שאינם מובנים אבל הם לא שונים ממנהגים של עמים אחרים , אני מניח שנוצרי חילוני נוהג ללכת לבית כנסיה לשמוע זמירות ולראות ואולי גם כי זה נעים במובן מסויים .

כך הייתי נוהג בכנסייה ובמיסגד לו בקשו ממני לחלוץ נעליים ואו לשים כיסוי ראש ואפילו להתפלל לישו לא איכפת לי , הרי איני עושה זאת לשם מלכות שמיים אלא לתת כבוד לבן אדם שמבקש את המחווה הזו.

http://www.faz.co.il/thread?rep=107141
בדיחות עם זקן
אריק פורסטר (יום חמישי, 15/11/2007 שעה 0:10)
בתשובה לזוהר בדשא

במשך השנים יצא לי להכיר יהודים, נוצרים ומוסלמים אדוקים ביותר. ביניהם היו אנשים נפלאים, אך דבר אחד שהאדיקות נתנה לכולם היה מין שגעון פנימי שמפעם לפעם התפרץ החוצה. לדעתי, תוך פחות מ-‏50 שנה תסווג הפסיכיאטריה את הדתיות כמצב סוציופאטי.

http://www.faz.co.il/thread?rep=107143
בדיחות עם זקן
גלעד זליבנסקי (יום חמישי, 15/11/2007 שעה 2:05)
בתשובה לאריק פורסטר

לפי המצב המוזר שבו נמצאת כיום הפסיכולוגיה שמתיימרת לטפל בהשקפות רוחניות בלי שה''מטפלים'' מקבלים אפילו השכלה הומניסטית בסיסית, סביר יותר שבעתיד הנראה לעין הדת המתגברת תגדיר את הפסיכולוגיה ככפירה או כדיבוק ולא להיפך (ובמידה רבה של צדק ולצערנו הרב).

http://www.faz.co.il/thread?rep=107147
בדיחות עם זקן
אריק פורסטר (יום חמישי, 15/11/2007 שעה 2:39)
בתשובה לגלעד זליבנסקי

''דת'' הסיינטולוגיה כבר עשתה זאת.

http://www.faz.co.il/thread?rep=107287
שטויות
עמיש (יום שישי, 16/11/2007 שעה 11:18)
בתשובה לגלעד זליבנסקי

טיפול פסיכולוגי או פסיכיאטרי אינו עוסק בשום השקפות רוחניות אלא בהתנהגות של בני אדם.

http://www.faz.co.il/thread?rep=107320
שטויות
אריק פורסטר (יום שישי, 16/11/2007 שעה 22:14)
בתשובה לעמיש

תקרא את קרל יונג.

http://www.faz.co.il/thread?rep=107335
קראתי גם קראתי
עמיש (שבת, 17/11/2007 שעה 18:30)
בתשובה לאריק פורסטר

לכל פעולה אנושית יש איזה בסיס או רקע פילוסופי עיוני, אצל יונג זה קצת יותר מובהק ומרוחק.
מאידך, הטיפול עצמו אינו עוסק בפילוסופיה אלא בפרקטיקה של ההתנהגות ושנוי ההתנהגות.

http://www.faz.co.il/thread?rep=106780
אני תמיד דחיתי === גמני !!!!!!!
עמישלינג (שבת, 10/11/2007 שעה 18:38)
בתשובה לעמיש


מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.