פורום ארץ הצבי

(נכתב בתשובה לרון בן-יעקב, 25/01/07 22:46)

http://www.faz.co.il/thread?rep=92240
Mieux vaut être riche et bien portant que pauvre et malade
אלכסנדר מאן (שבת, 27/01/2007 שעה 3:02)
בתשובה לרון בן-יעקב

ובכל זאת: אין חולק על כך כי המשרה נוצרה בזמנו עבור אדם נתון שהיה צריך לכבדו, נקודה. כל השאר אינו רלבנטי בהקשר זה, ומכאן העסקנונה וזילות מוסד הנשיאות מרגע לידו – אם כי היה יכול גם להתפתח אחרת, שפירושו אל מצב של ממלכתיות מחייבת, אל מוסד שמבקש להיות כלב-שמירה במובן החיובי של המילה, אל במה שבה ניתן להעלות אמיתות פחות נעימות, וכמובן – אל שופר להוקעת נבחרי ציבור שהוכח כי סרחו. בהקשר זה לא ברור לי היכן מצאת ''זילזול'' כללי שאותו אני מפגין בהקשר זה; טיעוניי מתבססים על הטרוניה שבמסגרתה אני דורש שיש לבצע מעשים במחשבה תחילה, ולהקדיש מחשבה-נוספת ועמוקה לפונקציית מוסד הנשיאות במסגרת המשחק הדמוקרטי הכולל.
לשון אחר: אם כבר בארזים נפלה שלהבת של חיפוש יוקרה עבור אנ''ש (מועילים וחכמים ככל שיהיו), מה יגידו עסקני הקיר, שליטרת הכבוד עומדת במרכז מעייניהם.

הצעד החיוני הראשון בדרך להבראת ישראל קשור בהפסקת מצב החלטורה הקיים בה בתחומים שונים, שבמסגרתו אנשים בלתי כשירים בעליל ממונים מטעמי כבוד וכיבוד אלה ואחרים, שכן בשלב זה המאבק על שמה הסביר (איש כבר לא מדבר על ''שמה הטוב'') של ישראל נמצא במגננה שאיש לא יודע כיצד תחלץ עצמה ממנו. זוהי הסיבה שאני בשלב זה מעדיף פתרונות טכניים וטכנוקרטים אפורים ויעילים, על פני הרצאות מוראליסטיות בדבר חשיבות העזרה והתמיכה בדברים הכל-כך מובנים מאליהם, שבהם עורכים השוואות בין אגס לתפוח, כדברי הפתגם הגרמני; אתה מדבר על טיפוח מוסד הספריה הציבורית, ואני לעומת זאת גורס כי ארוחת צהרים חינם בבית ספר חשובה יותר. אתה מדבר על מכון ואן ליר ועל מעון לנשים מוכות, ואני מדבר על לימודי-חינם באוניברסיטה וחיזוק מוסדות היעוץ לתכנון המשפחה והסברים יעילים יותר על אמצעי מניעה. אתה אומר ''תפוח'', אני אומר ''אגס''. לדבר זה אין סוף, ואין בכוונתי להיכנס להירארכיה של ''מה חשוב ממה'' בהתנהלות מדינה תקנית, שכן הדרישה לוויתור על מוסד זה או אחר בגין אדם שסרח נראית לי צדקנית וקנטרנית, ואף מוראליסטית ודוגמאטית – לכל המאוחר מן הרגע שבו נערכת כהשוואה פתאטית בין ''העשירים והטובים שיש להם'', לבין אלה ''שאין להם'' (ראה כותרת תגובה זו [1]) במסגרת ''תיקונים חברתים'' א-לה-רובין הוד. זוהי דמגוגיה במיטבה, וצר לי על שאתה משתמש בכך.

מוסד הנשיאות כמוסד שיכול לקבל על עצמו אחריות מסויימת בעיצוב מדינת ישראל חייב לעבור מספר שינויים, אשר יעניקו לו את ההילה הדרושה, שמעולם לא היתה בו ממש; עליו להפוך למוסד עם שיניים במערכת הדמוקרטיה במקום המתקרא מדינת ישראל, ממש כמו הגדרה וחקיקה חדשה של אופן וצורת בחירתו, סמכויותיו, חובותיו וזכויותיו של הנשיא, ועל האפשרויות והמניעות העומדות בפניו במסגרת משרה זו. רוצה לומר: אינני חושב שיש לוותר על מוסד הנשיאות בישראל – אלא אם כן ימשיך להתנהל בצורה שהתנהל עד עכשיו, אשר בו העסקונה הפוליטית בוחשת ורוקחת חלטורות אינסופיות ביחס למוסד זה [2].

כאמור, אני מתרכז בפתרונות הטכניים, שכן בשלב זה אינני רואה אדם אלטרנטיבי שיכול לאחות את שברי החברה הישראלית; העלאת אחוז החסימה וציוד מוסד נשיא המדינה כמו גם משרד מבקר המדינה בשיניים של ממש – יכולה להיות אבן דרך בהפיכתה של ישראל למדינת-חוק, לאחר ששנים התעלמה מהעובדה שקיים קשר כלשהו בין ''חוק'' ו''דמוקרטיה''. זאת ועוד: פשיטת הרגל המוסרית של בית המחוקקים הישראלי מחייבת הכנסת אלמנטים חדשים של פיקוח נורמטיבי על המתרחש שם, וזאת בדמות גוף ציבורי שמטרתו תהיה להתריע על אי-כשירותם של אנשים נתונים לתפקידים אלה או אחרים, מסיבות מסויימות שיפורטו באופן שקיף וקריא לכל נפש.

מקריאת הפיסקה האחרונה הנך בוודאי מבין, כי אינני מתרשם עמוקות ממהפיכות חברתיות ומאידיאליסטים בעלי חזון, שכן איש אינו יודע מתי ואיך יגיעו, אם בכלל. אני לכשעצמי מעדיף להתרכז במציאות האפורה ולנסות לתחמה באמצעים טכניים כלליים העומדים לרשותי, שפירושו במקרה זה הקמת ממלכתיות מסוג אחר על ידי צמצום מספר המפלגות בכנסת (אחוז חסימה), והקמת מערכות בולמות ומרסנות ברמות השונות.

זוהי ההתחלה האפשרית היחידה בשיקום מעמדה ויוקרתה של ישראל בעולם, וכנראה אף בתוך ישראל עצמה. קבוצות המקופחים השונות יטופלו רק בהמשך, כפי שכל מדינה המבקשת להיות מתוקנת מתייחסת לסוגייה זו.

___________________________________________________

[1] ''טוב להיות עשיר ובריא מעני וחולה''
[2] ראה נא את מחול השדים עבור ''חוק פרס'' למען הבטחת בחירתו לנשיא http://news.walla.co.il/?w=/1/1047283

http://www.faz.co.il/thread?rep=92322
הזוללים כורים קברם בשיניהם
רון בן-יעקב (יום ראשון, 28/01/2007 שעה 10:09)
בתשובה לאלכסנדר מאן

ראשון ראשון ואחרון אחרון.

א.
זה של''כבוד'' ו''כיבודים'' יש לכאורה אותו שורש בעברית לא הופך אותם למושגים זהים. מה שעשית לטעמי בפסקה הראשונה שלך זה לא ''זילות מושד הנשיאות'' אלא זילות כפולה ומשולשת של עניינים הרבה יותר עקרוניים לטעמי. הבעת זילות בהכרת ערכו הסגולי ותרומתו המכרעת של חיים וייצמן למפעל הציוני, תוך התחשבות בעובדה שבסופו של דבר האידאליים התרומיים שלו התבצעו במסגרת של מערכת ומאבקים פוליטיים ואישיים שהם מטבע הדברים. הנישאות אכן נתפרה עבור וייצמן אך לא כ''כיבוד לעסקן'' זוטר ושולי אלא כ''כבוד'' לעמוד התיכון של העשייה הציונית.

הנשיאים האחרונים התמנו כ''כיבודים,'' מושג שיש לו יותר מנופך שלילי, שמוקד החשיבות בו נמצא לצד _מחלקי הכיבודים_ יותר מאשר אצל אלה שנהנים מהכיבודים. זוהי פעילות שמגלמת בתוכה כמעט באופן בלעדי מניפולציה פוליטית ללא קשר ל''רוח'' ולתרומה הסגולית של מקבל הכיבודים.

''כבוד,'' לעמות זה, הוא מושג בו המוקד הוא _נשוא הכבוד_ ותרומתו ומשקל מעשיו הוא הוא הנותן חשיבות ותוכן לפעולה עצמה. וייצמן ''כבד'' יותר ממשקל הנוצה של קצב, וה gravitas של וייצמן הוא ממשי, ולכן נדרש בשעתו לתת פתרון לדילמה שנוצרה עם הקמתה של מדינת ישראל, ושבפוליטיקה שלה הרך הנולד לא היה מקום להורה הציוני מספר אחד שנותר ב 1948.

ב.
מתמיה אותי לקרוא את ההכרזה שאתה ''מעדיף פתרונות טכניים וטכנוקרטים אפורים ויעילים,'' אך בהמשך אתה מדבר על שידוד מערכות חברתי-פוליטי עמוק וכולל, דבר שבתנאים דהיום גובל בחזון אוטופי לא מעשי.

אני הבאתי את עניין הספריות בתור דוגמא (אירונית בהתחלה, רצינית בהמשך) לשימוש מושכל ויעיל יותר בתקציבים ציבוריים שיכולים לתרום לאותו שידוד מערכות חברתי מיוחל. *זהו* פתרון טכני מעשי ובר השגה, ולא השינוי התפיסתי-תרבותי הכולל עליו אתה מדבר.

ג.
נסה להיות ממוקד יותר. נושא הדיון הוא אי-נחיצותו של מוסד הנשיאות כפי שהוא בה לביטוי ב''כאן ועכשיו'' הפוליטי-חברתי של ישראל. לא בהשוואה למה יכול להיות ערכו וחשיבותו של המוסד אם רק נעשה אי אילו שינויים קטנטנים וקוסמטיים בחוקה-חוק-תרבות-חברה-פסיכה של החברה הישראלית. זה נאמר בציניות, במיוחד לאור העובדה שההרכב המפלגתי בעשורים האחרונים ומידה שניתן לצפות את העתיד, גם באלו הבאים, הוא של שברי יצוגים אינטרסנטיים ללא כמה כוחות ''אידאולוגיים'' (יהא זה מה שיהיה) שיכולים להוביל לשינוי תפיסתי כולל.

לדיון ממוקד בעניין הנשיאות זרקת בליל נוסף של מחשבות כלליות וכיוב', ולא שניתן להמעיט בחשיבותן, אבל אלו בהחלט אינו מחשבות ''אפרוריות טכנוקרטיות,'' להיפך.

ד.
לסיכום, לדעתי מוסד הנשיאות, שמסיבות שונות התדרדר לכדי ''פרס'' (משחק מלים מכוון) לפוליטיקאים שמנוניים ואפרוריים, פרס הניתן לא בגלל הרצון להיטיב עם פוליטיקאי זה או אחר, אלא בעיקר מסיבות של ניגוח וצבירת נקודות במשחק האלים והגס של הפוליטיקה הפנימית בישראל. אני בהחלט מסכים איתך על ''חוסר מחשבה תחילה,'' אבל זו התנהלות ידועה של פוליטיקת הפרטאצ'.

אלא שאתה מביט בנושא דרך משקפיים של דמוקרטיה קונסטיטוציונית, שמבוססת על ערכי תרבות וחברה אזרחיים (שבלעדיהם הדבר היחידי שאפשר לעשות עם החוק היבש זה לעטוף דגים מסריחים בשוק). בישראל לעומת זאת, השיטה הפוליטית היא, כידוע, אוטובוסקואופרטיב (הזכויות שמורות לקישון).

http://www.faz.co.il/thread?rep=92378
''לכל דבר יש סוף, רק לנקניק יש שניים''
אלכסנדר מאן (יום ראשון, 28/01/2007 שעה 23:50)
בתשובה לרון בן-יעקב

להלן תגובותיי;

1). אין תופרים משרה עבור אדם, ולו יהא זה איש קדוש ציבורי או איש ציבור מקודש. פשוט לא עושים זאת, בוודאי לא ברגע לידתה של מדינה, שמגלה ששכחה ללטף מישהו בדרך. באשר לווייצמן, כבודו במקומו מונח ואין שום צורך להיסחף בתיאורי זעזוע כביכול מזילות כבודו.

2). להעלות את אחוז החסימה, לתת למוסד הנשיאות הגדרה משפטית מחודשת, או לחילופין לצייד את מבקר המדינה באקטיביזם יעיל – מהווים לדידי עניינים טכנים וטכנוקרטים ברורים, שאין מאחוריהם חזון אופף ומעופף. אני לא מאמין שבישראל יהיו שינויים מרחיקי לכת בשאלות יסוד ו/או הכרה בצורך של שינוי חברתי עמוק, ועל כן המלצותיי אלה, שיכולות לקבל את החקיקה המתאימה לאחר דיון סביר בכנסת. במידה ודברים אלה יתגשמו, ולו בחלקן, עשויים להתהוות מספר שינויים שיגרמו לקונסטלציה פוליטית שונה, שבוודאי תגרום לרסיסי מפלגות ולסחטנות המלווה תופעה זו, להיעלם בהמשך.

3). אני משתדל היות ממוקד בשאלה מה יכול להיות מוסד הנשיאות. במצב הענינים הנוכחי, כאשר כל העניין נסוב על הנדסת אנ''ש ומולטי-קומבי, הרי שיש לוותר על מוסד הנשיאות לשיטתי. יחד עם זאת את הכספים לא הייתי תורם לשום ארגון פילנטרופי, אלא מחזירם לקופת המדינה.

4). מסכים עם כל מה שטענת בהערה אחרונה זו; השיטה בישראל היא ''על-תנאי-לאנד'' שפירושו: מהר-שלל-חש-בז בשילוב מסורת הפריץ והכלב (הכלב *המדהים*, כמובן).

מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.