פורום ארץ הצבי

(נכתב בתשובה לא. פרקש, 23/09/06 11:10)

http://www.faz.co.il/thread?rep=84020
מי קבע שאין גזע יהודי ?
חזי (שבת, 23/09/2006 שעה 11:57)
בתשובה לא. פרקש

פרקש,

ניסיתי (כנראה ללא הצלחה) להביא להפרשה של המילה גזע
מהמושג ''תורת הגזע''.

נראה לי כי הצמדת המושגים נעשתה כל כך הדוקה שיש היום צורך להמציא מילה חדש במקום גזע.

אני מציע להשתמש במונח ''תת-מין של בן-אדם'' או להמציא מילה חדשה.

אגב,
אפשר בהחלט לאפיין רמת אינטלגנציה של בני אדם, בסבירות גבוהה,
לפי צורת הגולגולת שלהם.

אני עוקב אחרי הנושא הזה כבר הרבה שנים.

http://www.faz.co.il/thread?rep=84023
מי קבע שאין גזע יהודי ?
א. פרקש (שבת, 23/09/2006 שעה 13:58)
בתשובה לחזי

בכל מקרה אין ל'גזע' שום משמעות מבחינה גניאולוגית. כל תרבויות האדם התערבבו אלה באלה ואם לא הספיקו לפני 3000 אז עשו זאת בכל הדרך שמאז והלאה.

דוגמה קטנה:

* יעקב התחתן עם בנות לבן הארמי.
* יוסף נושא לאשה את אסנת בת פוטיפר כהן און, שהיתה אימם של אפרים ומנשה.
* משה התחתן עם ציפורה הכושית. רש''י מפרש כושית כאישה יפה. בכל מקרה היא היתה בת יתרו כהן מדין.
* שמשון ה''נזיר'' נשא אשה פלישתית עוד לפני סיפור דלילה.
* לשופט גדעון היה בן בשם אבימלך מפילגש כנענית בעיר שכם (שופטים ח´-ט´).
* שני בניה של נעמי, מחלון וכליון היו נשואים למואביות. אולי דבר נפוץ בעת ההיא של תקופת השופטים.
* רות המואביה התאלמנה, היגרה ליהודה ונישאה לבועז, והיתה לאם סבו של דוד.
* בעלה הראשון של בת-שבע אמו של שלמה היה כידוע אוריה החיתי.
* אבשלום בן דוד ובן מעכה, בת תלמי מלך גשור, שהיה מלך נוכרי.
* שלמה נשא נשים רבות. את בת פרעה בנישואים פוליטיים. בהמשך מסופר לנו ששלמה אהב נשים נכריות רבות (מואביות, עמוניות, אדומיות, צידוניות, חיתיות) וחלקן זכו במעמד של ''נשים'' ולא ''פילגשים''. אבל החשוב ביותר הוא שיורשו רחבעם מלך יהודה הינו בנה של נעמה העמונית.
* אחאב נישא לאיזבל בת אתבעל מלך צידון.
* אסתר היהודיה משתתפת בתחרות על ליבו של אחשוורוש הגוי, ואף זוכה להיות בת-זוגו.

ועוד לא הגעתי לתקופה שלאחר בית שני.

כלומר, היהדות בפועל ולהלכה תמיד הבחינה בין ''טוהר הגזע'' (כמו שאמרתי לך שהוא חדש מאוד יחסית) ל''טוהר האמונה והפולחן''. כי יהודי הוא מי שמאמין במצוות ומקיימן כהלכה ולא מי שיש לו סוג דם X ועיניים בצבע Y.

http://www.faz.co.il/thread?rep=84025
פרקש, צריך לעשות סדר בעניין
חזי (שבת, 23/09/2006 שעה 15:00)
בתשובה לא. פרקש

ראשית,
אני לא טוען(כמשתמע מדבריכה) כי היהדות הינו גזע שלא התערבב בגזעים אחרים.
בודאי שהוא התערבב.

היהדות עברה במשך הגלות ''ניפוי'' ''החלשים'' לטובת דתות ותרבויות אחרות.

היהודים ששרדו עד היום הם החזקים.

זה מכריח אותנו לחדור לנושא אחר, אשר מרובות בו המחלוקות.

כדי לענות על השאלה אם יש גזעים שונים בבני אדם,
אתה חייב להבהיר לעצמכה, כיצד התפתח האדם.
האם ''באבולוציה אקראית'' נוסח דארוין, או ''באבולוציה מכוונת''.

הטענות שהעליתה מתייחסות להתפתחות בנוסח דארוין.

כיון שאני לא מקבל את התיאוריה של דארוין (במיוחד בנושא האדם הינה מאוד צולעת),

הרי האפשרות השניה היא היותר נכונה לדעתי.

תקרא לזה בריאה ע''י ''אלוהים'' או בכל שם שתבחר.

במקרה זה, אין כל משמעות לבדוק ''זיווגים'' היסטוריים...

http://www.faz.co.il/thread?rep=84026
פרקש, צריך לעשות סדר בעניין
א. פרקש (שבת, 23/09/2006 שעה 15:07)
בתשובה לחזי

איך הגעת לזה? אני בכלל לא דיברתי על גניאולוגיה, ביולוגיה ועצמולוגיה אלא יצאתי כנגדן. אמרתי שאין שום משמעות ל''גזע'' כאשר אנחנו באים לבחון את מוצא האדם (גם אם מוצאו מאלוהים וגם אם מהקוף). כל הסיפור הזה בכלל לא רלוונטי לענייננו.

אמרתי שאין כל משמעות ל''גזע'' האדם, בטח לא ביהדות, ואכן היהדות מעולם לא דיברה ולא העלת אפילו ספקות בעניין הזה.

אינני יודע אם היהודים ששרדו עד היום הם החזקים או סתם כי התמזל מזלם. צריך לזכור שמרבית פוטנציאל הגידול של עם ישראל התפוגג בתקופת הגלות בעיקר בשל זליגת יהודים החוצה ע''י נישואי תערובת והמרת דת ופחות מפרעות, גזל, רצח ושואה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=84027
בוא נמשיך את הויכוח הזה לפתיל אחר.
חזי (שבת, 23/09/2006 שעה 15:18)
בתשובה לא. פרקש

פה נעשה צפוף...

רק הערה קטנה למחשבה:

כאשר אני אומר ''הלוהים'' אני מתכוון להתערבות של גורם על אינושי.
חשוב מאוד לזכור כי אני לא מתייחס לסיפור הבריאה התנכי,
אלא להתערבות מתמשכת של מליוני שנים, אשר מגיעה עד ימינו...

http://www.faz.co.il/thread?rep=84029
עוד חומר למחשבה
חזי (שבת, 23/09/2006 שעה 17:32)
בתשובה לא. פרקש


http://www.faz.co.il/thread?rep=84031
אל תברח הנושא הויכוח
א. פרקש (שבת, 23/09/2006 שעה 18:08)
בתשובה לחזי


http://www.faz.co.il/thread?rep=84033
אל תברח הנושא הויכוח
חזי (שבת, 23/09/2006 שעה 18:23)
בתשובה לא. פרקש

פרקש,

אם שמתה לב,
נכנסנו לנושא חדש, שהוא נושא מרתק בפני עצמו.

אין לי כל בעיה להמשיך את הדיון בשני הנושאים יחד.

כיון שבפתיל הזה יש כבר יותר משבעים תגובות,
אני מציע לפתוח ''דף חדש'' כדי שיהיה יותר קל לעקוב אחר התגובות.

כיון שמזמן לא פתחתה נושא לדיון, אתה מוזמן לעשות זאת
(זה יכול להיות גם סיכום הדיון כאן, אם תרצה).

אם לא תרצה לעשות זאת,
אעשה זאת בעצמי בעוד מספר ימים...

מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.